GZ: Leuke oefeningen voor jonge amazone

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabinejoey

GZ: Leuke oefeningen voor jonge amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:55

Hallo allemaal,

Ik geef sinds kort mijn nichtje (12jr) wat bijles op mijn pony omdat ze op de manege niet echt goed tot haar recht komt.
Ben vooral bezig met haar zit en houding want die is behoorlijk slecht,
ze heeft zeker talent, maar heeft een schop in de goede richting nodig.

Nu zoek ik dus nog wat leuke en vooral leerzame oefeningen die ik met haar kan doen.
Ik heb haar nu elke keer nog aan de longe gehad, handen en benen los is stap en draf,
wat balkjes draven zonder handen etc. maar mijn creativiteit reikt op dit gebied niet echt ver.
Dus hoop dat jullie nog wat leuke ideeën voor mij hebben?!! Lachen
Ik hoor het graag...

Groetjes Sabine

xx_Irisje

Re: GZ: Leuke oefeningen voor jonge amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:14

zelf overgangen laten rijden aan de longeer lijn en daarbij dr houding contoleren.
proberen dr bbewuster te maken van wat ze doet en wat de pony doet door veel dingen te vragem..

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:17

Vind de oefeningen die je nu al doet top Ja
Misschien een keertje zonder zadel stappen om het paard te voelen? En laten zien hoe je moet zitten voorbeelden geven, dan heb je al snel zoiets van he, zo wil ik dat het erook uit ziet Haha! Maar je vroeg om oefeningen.. als je met sturen wilt oefenen, kun je ook goed balkjes in een bocht leggen, en dan in het midden overheen laten lopen, daarmee moet je erg precies zijn Ja

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:27

Als haar zit zo minder goed kan , dan begin je aan de lenigheid zonder beugels teugels (als het paard braaf is) overgangen spelletjes leuk voor ruiter en paard, daarna klein sprongentje, als je nog een jonge ruiter met pony een keer weer ruilen blijf ze een algemene zit ontwikkelen dat ruilen doe je dan ook niet elke dag. Dan merk je of de ruiter het leuk vind en dnan doe je ook serieuze lessen erbij , behalve de zit ontwikkelen hopelijk heb je inieder geval 1 idee tje op gedaan doeg clau,

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:28

Filmpjes maken van haarzelf en haar die laten zien (altijd goed voor de motivatie Haha!), voltige-oefeningen doen (goed voor de balans), theoretische vragen stellen..?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:40

Ze rijdt al zonder zadel geloof ik Knipoog

Ik vind het ook al leuk zoals je het doet, voltigevormen zijn altijd leuk en prettig voor de balans. Laat haar eens een rondje om de wereld doen als Joey stilstaat, en als dat goed gaat kan het ook in stap.

Misschien kan ze ook eens los op Joey zodat ze zelf kan sturen. Dan kan je nog een parcoursje maken met pionnen waar ze tussendoor rijdt of poortjes maken van balken op de grond.

Verder kun je haar tips geven over haar zit. Vroeger werd tegen mij gezegd: beeld je maar in dat je een streepjescode bent. Dan ga je meteen recht zitten Knipoog

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:43

oke meiden hier heb ik echt wat aan, bedankt! Lachen
meer ideeen zijn altijd welkom Lachen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:44

Om wat meer vooruit te leren denken kan je ook slalommen om pionnetjes, dat doe ik weleens met de 8 jarige dochter van de staleigenaar die een beetje kan rijden (zitten en gasgeven). Ook kan je met de balkjes varieren, bijvoorbeeld halthouden vlak voor de balk, of met twee voeten over de balk heen. Tussen twee balken doorlopen is ook een prima oefening. Houdt het voor je pony ook leuk.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:49

Wind schreef:
Om wat meer vooruit te leren denken kan je ook slalommen om pionnetjes, dat doe ik weleens met de 8 jarige dochter van de staleigenaar die een beetje kan rijden (zitten en gasgeven). Ook kan je met de balkjes varieren, bijvoorbeeld halthouden vlak voor de balk, of met twee voeten over de balk heen. Tussen twee balken doorlopen is ook een prima oefening. Houdt het voor je pony ook leuk.

Precies, een soort van hindernisbaan, vinden ze leuk en is erg leerzaam.

Nog wat oefeningetjes die je kan laten doen voor zit en evenwicht, spelenderwijs bijv. aan de longe:
- Armen beiden horizontaal gestrekt (naar links en rechts) en dan heupen draaien tot linkearm parallel met de hals van de pony zit en rustig draaien tot rechterarm parallel met de hals is. (moeilijk uitleggen zeg..)
- allerlei variaties in draaien met 1 of 2 armen, laat het langzaam doen, dat is nog beter voor het evenwicht.
- Voorplukje van de pony aanraken
- bovenkant van de staart aanraken
- tenen aanraken
- met linkerhand rechter teen aanraken (te moeilijk? bovenkant laars is al heeeel goed!)
- been over de hals, been over de kont van de pony (achterstevoren zitten) en verder draaien
Al deze oefeningen kunnen met of zonder zadel in stap en sommige in draf. De pony moet voor sommige dingen wel heeel braaf zijn, maar dat kan je wel inschatten neem ik aan.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:19

@ liedje

het is idd goed om eens zonder zadel te gaan stappen Knipoog zo kan ze de houding die ze zonder zadel heeft overnemen in het zadel zodat je waarschijnlijk als je het een tijdje gedaan hebt een verbetering kan zien in haar houding Knipoog

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:23

Mensen, lees eerdere posts even door voordat je post..

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:46

Evenwichts oefeningen, Handen los geen beugels draaien, zowel met lijf als arme (niet tegelijk). Amazone zit. eerst mag ze vast houden aan zadel, daarna los.
Laten vertellen hoe het paard loopt. Welk been voor komt, dus van voor: links rechts, links, rechts, en dan achter (moeilijker, voel je in je komt bij je zitbeenknobbel, is meoilijk).
En spelletjes te paard, maar is leuker met een klein groepje. Maria koekoek is altijd grappig en verder slalom, verkleed spel (van een pilon naar een pilon, verkleden, weer op je paard en weer terug, dan volgende verkleden, enz)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:10

Misschien ook een leuk idee, ik weet niet hoe haar houding is, maar met een ei op een lepel rijden (of een plastic bekertje gevuld met water) en die dan niet laten vallen natuurlijk!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:23

Wat ik zelf ook veel doe met beginnende ruiters, zowel oud als jong, is met de ogen dicht overgangen laten rijden. Op deze manier ben je meer bezig met wat je voelt ipv met wat je zit. Dit geldt ook voor (later) aan de teugel rijden. Gevoel is veel fijngevoeliger dan zicht. Hierdoor zul je merken dat de balans wordt verbeterd.

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:04

Spelletjes zijn leuk om te doen, en zonder zadel bijv. wat voltige oefeningen doen en in amazone zit is ook leuk om te doen en goed voor je balans Lachen

@ Malloesje: als je met ogen dicht wil rijden, zal je neem ik aan , wel een braaf ponytje hebben Knipoog die er niet vandoor gaat

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:35

Dat is uiteraard belangrijk maar het gaat er niet om dat je de hele tijd je ogen dicht houd, maar meer op momenten wanneer je je balans zou kunnen verliezen, dus bijv in overgangen en tempowisselingen. Puur om je meer te gaan concentreren op hetgeen je voelt..

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:31

Allemaal enorm bedankt voor jullie reactie, hier kan ik zeker een goed aantal lessen mee vooruit!! Lachen
super.

kijken of ze nu na een paar lessen zonder zadel over balkjes kan draven tussen pionnen door,
met haar handen omhoog een overgang inzetten en dat alles met haar ogen dicht Haha! Tong uitsteken

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:14

Gna gna gna, hahah sorry ik heb geen ideeen, maar vond je laatste opmerking wel zo comisch!! Haha! Succes ermee

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:29

spelletjes Lachen ik geef zelf ook les aan 4 kinderen op een shetlander Knipoog

afgelopen keer heb ik mijn buurmeisje eerst gymoefeningen laten doen, rondje draaien op de paardenrug, dameszit, achterstevoren er op zitten en dan rondjes aan de longeerlijn rijden, knieën optrekken, ogen dicht, tenen, oren en staart aanraken enz. Ook zonder handen, zonder teugels, zonder beugels enzo rijden ( vooral zonder zadel is erg goed voor de houding! )

Daarna heb ik nog een spel gedaan.

Zet een ton of twee emmers op elkaar met daarop een borstel en een spons ( of een balletje ofzoiets ), zet 10 - 15 meter verder een lege emmer. Laat ze rond de emmers heen rijden en iedere keer als ze langs komt iets van de ton afpakken, zo snel mogelijk naar de volgende emmer en hem er daar weer in gooien Lachen Zo leren ze een goed evenwicht te krijgen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:49

sabinejoey schreef:
Allemaal enorm bedankt voor jullie reactie, hier kan ik zeker een goed aantal lessen mee vooruit!! Lachen
super.

kijken of ze nu na een paar lessen zonder zadel over balkjes kan draven tussen pionnen door,
met haar handen omhoog een overgang inzetten en dat alles met haar ogen dicht Haha! Tong uitsteken

vergeet daarbij niet de bekertjes water Knipoog

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:50

aan de teugel leren te rijden Lachen

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:50

spring lesjes, of ga een keer een proef op lezen zodat ze dat moet doen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:51

Djura_xx schreef:
aan de teugel leren te rijden Lachen

denk dat dat nog een beetje vroeg is Knipoog

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:52

met 12 jaar? ze kan er wat me beginnen Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:14

denk dat het meer om ervaring gaat dan leefdtijd.

en als ik dan hoor dat sabine dr vooral aan de longeerlijn nog heeft lijkt het me voor aan de teugel rijden nog wat vroeg.