Conditie weer opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LSZT

Conditie weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 10:42

Ik heb even een vraagje.

Ik heb sinds kort een 6 jarige Tinker als verzorgpony. Maar hij heeft een jaar stilgestaan. Moet ik eerst zijn conditie weer opbouwen voor ik ermee aan het werk ga? En zo ja, wat kan ik dan het beste doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Lachen

jodoc

Re: Conditie weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:13

Natuurlijk moet je eerst weer aan zijn conditie gaan werken.
Daarmee wil ik zeggen dat je niet de eerste keer dat je erop kruipt een uur intensief met hem gaat werken!
Bouw het langzaam op.
De eerste keer veelal licht stap en draf werk. Een kwartiertje "werken" is misschien al wel genoeg.
Zelf goed in de gaten houden hoe je Tinker reageert.
En dan kun je langzaam gaan uitbreiden.
In het begin ook geen moeilijke oefeningen doen maar de basis er weer goed in krijgen. Kijken wat hij al kent en nog weet.

Ik kan je geen tijdschema geven want ieder paard is anders en ik weet ook niet hoe de conditie van je paard momenteel is. Als hij continue in de wei heeft gelopen heeft hij natuurlijk een hele ander conditie als hij grotendeels op stal heeft doorgebracht.

Succes ermee!

Denk er aan; let op de signalen je paardje geeft!!!!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:42

je moet het heel rustig opbouwen en helemaal als hij een jaar niets heeft gedaan.. je kan hem beter 20 minuutjes goed rijden dan een uur niksen..

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:46

conditie opbouwen kan je het beste doen door veel te stappen.
een oefening kan zijn: 10 minuten stappen, 2 minuten draven.
mijn instructrice vertelde dat endurancerijders dit veel doen.

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:52

Oke bedankt. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:00

20 minuten draven lijkt mij erg veel in 1 keer. eerst gewoon veel stappen en dan kun je daarna wel wat kleine stukjes gaan draven...

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:06

10 min stappen 5 min draven 10 min stappen rondje galop en maar gaan uitstappen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:37

Nouja, je kunt natuurlijk weer gewoon de conditie op proberen te bouwen natuurlijk. Maar dan zou ik beginnen bij niet elke dag aan het werk zetten, maar wel al een paar keer per week, als dat goed gaat. Niet te veel achter elkaar, maar de pony mag wel es goed moe worden. Natuurlijk krijg je alleen geen conditie van als een gek rondjes te gaan galopperen of zoiets dergelijks. Zorg in elk geval zeker dat het voor de pony ook leuk blijft Tong uitsteken En dan kun je het langzaam opbouwen als het beter gaat, tot fanatieker rijden en vaker in de week, etc.
Succes ermee!

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:35

Bedankt voor de tips! Lachen Ik heb vandaag er voor het eerst opgezeten en hij deed heel braaf. Had de tips gevolgd en eerst tijdje gestapt, toen even 2 minuutjes gedraafd en dan weer een tijd stappen. En hij deed het heel braaf en was ook niet overdreven moe. Al moet ik er wel bijzeggen dat hij ongeloofelijk slecht op mijn been en teugelhulpen reageerde, maar daar zal die denk ik wel weer aan moeten wennen? Ben in totaal een halfuurtje met hem bezig geweest.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:29

Fijn dat hij braaf deed.
In de stap momenten kan je alles ook weer opbouwen, met stelling, schouderbinnenwaarts etc.
Succes

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:16

Vandaag ging wat minder. Hij ging echt vechten tegen de teugel. Ik denk dat ik de eigenaresse ga opbellen om te vragen hoe hij werd gereden voordat ie een jaar stil stond.

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:49

dat heb ik ook gehad maar dan met een fjord!
het is wel superleuk om te zien hoe je paard vooruit gaat!

zou je een berichtje terug willen sturen op mijn hotmail anders moet ik steeds weer naar dit topic en ik zie mezelf er echt voor aan om dat te vergeten Tong uitsteken

stuur maar een berichtje naar Emma_lovez@hotmail.com dan zal ik je vertellen hoe ik mijn verzorgpaard weer op conditie heb gebracht als je wilt Knipoog want misschien lukt het je al ?

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:05

Haha oke is goed. Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:39

mijn merrie had 12 jaar stil gestaan, van mijn DA kreeg ik het advies om haar dagelijks een half uur tot een uur in de stapmolen te laten stappen.. stappen stappen en nog is stappen.. 20 minuten door stappen en daarna op haar eigen tempo.. dit heeft haar erg goed gedaan.

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 12:43

Oke. alleen is 12 jaar wel een stuk langer als 1 jaar. Tong uitsteken

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:21

Nou vandaag weer op hem gereden en een beetje buiten gestapt. Hij is nou ook nageefelijker. Ik ben blij dat ie nou vooruit gaat. Lachen

Afbeelding

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:10

Uhm, ik vind het er eerder wat in elkaar getrokken uitzien Nagelbijten / Gniffelen sorry......
Maar conditie opbouwen lukt je vast wel, doe rustig aan, maar de meeste tips zijn al gegeven!

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 20:06

Ja hij stond eerst wel mooi. Alleen hij trok zijn hoofd de hele tijd naar beneden omdat hij niet stil wou staan. Volgens mij was dit net het moment dat hij dus zijn hoofd dus naar beneden trok.

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 20:08

Dat zie je op andere foto's die toen ook gemaakt werden dat hij dus niet stil wou blijven staan en daarom zijn hoofd naar beneden trok.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:02

natuurlijk opbouwen,
hoe voel je zelf het beste! want wij kunnen vanaf het forum niet zien wat je paard aankan.
en les nemen zal daarbij ook niet verkeerd zijn Lachen
succes in ieder geval.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:20

jodoc schreef:
Natuurlijk moet je eerst weer aan zijn conditie gaan werken.
Daarmee wil ik zeggen dat je niet de eerste keer dat je erop kruipt een uur intensief met hem gaat werken!
Bouw het langzaam op.
De eerste keer veelal licht stap en draf werk. Een kwartiertje "werken" is misschien al wel genoeg.
Zelf goed in de gaten houden hoe je Tinker reageert.
En dan kun je langzaam gaan uitbreiden.
In het begin ook geen moeilijke oefeningen doen maar de basis er weer goed in krijgen. Kijken wat hij al kent en nog weet.

Ik kan je geen tijdschema geven want ieder paard is anders en ik weet ook niet hoe de conditie van je paard momenteel is. Als hij continue in de wei heeft gelopen heeft hij natuurlijk een hele ander conditie als hij grotendeels op stal heeft doorgebracht.

Succes ermee!

Denk er aan; let op de signalen je paardje geeft!!!!

Idd!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:20

En vooral niet te veel in een keer willen!!
Het is voor t paard ook een hele verandering!!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:24

Na een jaar stilstaan is het inderdaad heel gebruikelijk dat je zijn conditie weer gaat opbouwen,
aangezien een paard maar zes weken conditie behoud heeft.

Je kan het best beginnen met eens rustig gaan longeren, al is het maar tien minuutjes/kwartier.
Rustig opbouwen, en nog niet te veel van hem vragen.
Als je hem ongeveer een weekje of twee hebt gelongeerd kan je er rustig opstappen,
probeer hem een beetje naar beneden te rijden, daar word hij alleen maar soepeler van.
Ga niet direct elke dag bezig, maar bouw het op ( 2 keer in de week, en dan steeds vaker)

Word niet te enthousiast en geef hem voldoende rust!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:27

__Shannon schreef:
Na een jaar stilstaan is het inderdaad heel gebruikelijk dat je zijn conditie weer gaat opbouwen,
aangezien een paard maar zes weken conditie behoud heeft.

Je kan het best beginnen met eens rustig gaan longeren, al is het maar tien minuutjes/kwartier.
Rustig opbouwen, en nog niet te veel van hem vragen.
Als je hem ongeveer een weekje of twee hebt gelongeerd kan je er rustig opstappen,
probeer hem een beetje naar beneden te rijden, daar word hij alleen maar soepeler van.
Ga niet direct elke dag bezig, maar bouw het op ( 2 keer in de week, en dan steeds vaker)

Word niet te enthousiast en geef hem voldoende rust!

idd!!

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 12:49

Oke bedankt voor alle tips. Lachen