Mijn paard en ik trainen sinds 1,5 jaar weer, na een lange periode van niet rijden. Ze is nu 14 en heeft eigenlijk nooit aan de teugel gelopen. Inmiddels zijn alle problemen die ik op mijn pad tegenkwam (vastzittende rug, tandarstbezoek, vervelend bit en slechtpassend zadel) verholpen en dit heeft al veel verschil gemaakt. Ze loopt nu op zich prima en ze KAN ook aan de teugel, want ik heb de momenten al meegemaakt. Ik weet ook hoe ik aan de nageeflijkheid moet werken, maar leer ook nog om meer en meer het gevoel ervoor te ontwikkelen bij haar.
Ons probleem: na het losrijden met 'losse' teugel, begin ik de teugel op te pakken en steeds meer te vragen van haar. Of ik dit nu vriendelijk of streng doe maakt niet uit, maar zo gauw ze op het punt komt van omhoog lopen naar omlaag moeten/willen, dan begint ze haar hoofd omlaag te gooien. Vooral in stap en in stilstand, in draf brengt ze haar hoofd liever omhoog, maar ook daar moet ze ooit 'toegeven' en gooit ze door omlaag. Ook bij terugnemen en halthouden (extra druk op teugels?) heeft ze de neiging haar hoofd door te gooien. Ze rukt mijn teugels uit de handen en verstoort zo natuurlijk mijn pogingen (zij blij). Als ik lang genoeg doorrijdt (zeker 1,5 uur) dan geeft ze het op ofzo, want dan lukt het soms wel.
Ik denk zelf dat ze het doet om onder het werk uit te komen. Ik begrijp dat nageven lastig ik voor een paard van 14 wat dit nooit heeft hoeven doen, maar ze KAN het wel. Overigens doet ze het ook tijdens longeren met de pessoa. Als kanttekening nog even dit: soms heeft ze perioden bij aangalopperen dat ze hoesten moet (svp niet hierover beginnen, is allemaal al onderzocht). Dan gaat haar hoofd omlaag natuurlijk en ik stop(te) dan met galopperen om haar ruimte te geven. Dus hoofd omlaag = ruimte krijgen. Ik vermoed dat ze dit trucje snapt en nu gebruikt om onder het nageven uit te komen.
Wie heeft tips? Ze mag ruimte krijgen als ze het even 'kwijt' moet (het hoesten) en na het werk, maar ze mag het niet gaan misbruiken
. Waarom gooit ze haar hoofd door als ik haar omlaag vraag? Ik drijf altijd wel bij overigens.Hoe voorkom ik dat ze haar hoofd omlaag gooit? Alvast bedankt!
over hoe iets beter kan), omdat Jana een paard is wat ruimte fijn vindt. Ik merk dat ze tegen een korte teugel inloopt en bij een lossere teugel zich prettiger voelt. En ja, soms knikt ze er wel doorheen, maar ik ervaar het niet als ontspanning. Ze kan niet laag en over haar rug lopen, dus het inknikken is naar mijn idee meer het bereiken van het plaatje, maar niet van een ontspannen paard dat zijn rug goed gebruikt. Meestal resulteert korte teugels bij haar in hoofd hoger houden en zich wegdrukken. Ik heb dan overigens ook geen last het hoofd omlaag gooien, omdat haar hoofd in de lucht fijner loopt.
), maar ik snap dat dat geen effect heeft en dat wil ik ook niet doen. Zelfs als ze puur loopt te kloten, vind ik dat het anders opgelost moet kunnen worden.
Daarom is het prima dat je even navraagt, want de dingen moeten wel duidelijk zijn natuurlijk!! Dus vraag gerust hoor!