Niet in het rechtergalop aan willen springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Niet in het rechtergalop aan willen springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:30

hallo Doei!

Mijn paard van 4 begint een beetje te puberen ik merk/voel het aan alles.
hij heeft nu iets nieuws hij springt verkeerd aan in de galop. (alleen rechts)
Ik wordt er een beetje moe van het is nu sinds een klein maandje zo Boos!

In deze periode is er wel wat veranderd namelijk dat hij zo goed als niet meer op het land gaat.
wel heb ik het zo geregeld dat hij 2 keer naar buiten komt
1 keer met mij (rijden/longeren) en de andere keer mag hij een uur of 2 in de paddock staan.

Ik merk dat hij meer energie heeft en meer dingen *opzoekt*
Nu heeft hij denk ik door gekregen dat als hij verkeerd aanspringt ik hem terug neem in draf.
Hij flikt het namelijk ook aan de longeerlijn.
Aangezien we net zijn gestart in de B ben ik veel op de volte aan het oefenen om aan te galoperen.
Ik ben er WEL achter gekomen dat als ik vlak voor het aanspring moment buitenstelling vraag meestal goed aanspringt (na een tijdje is dit ook niet meer zo effectief). verkeerde been zitten etc heeft geen effect.
Hij is pasgeleden nog na gekeken door een fysio hij heeft dus GEEN klachten.

wie kan mij helpen met e.v.t snellere en effectievere tips (ook aan de longe) om dit zo SNEL mogelijk er weer uit te krijgen ..?

1978

Re: Niet in het rechtergalop aan willen springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:33

In iedergeval niet direct terug nemen naar draf, hij is aangesprongen dus dat is braaf! Eerst een klein stukje doorgalloperen, anders gaat ie in de toekomst zelf vast draven na het aanspringen. Vooral op de volte naar de hoefslag toe aanspringen! Succes!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:48

1978 schreef:
In iedergeval niet direct terug nemen naar draf, hij is aangesprongen dus dat is braaf! Eerst een klein stukje doorgalloperen, anders gaat ie in de toekomst zelf vast draven na het aanspringen. Vooral op de volte naar de hoefslag toe aanspringen! Succes!

Ik zat dus idd zelf ook op dit discussie punt.
Eigenlijk wil je hem terug nemen omdat het natuurlijk niet goed is en omdat je in de Proefje ook niet door kan galloperen.
maar aan de andere kant weet hij dat hij weer in draf mag. vind het best lastig Ach gut

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:53

In de proef zou ik m zeker gelijk terug nemen! Anders gaat de jury er vanuit dat je het niet door hebt! Gestoord Maar in de training zou ik het niet doen!
Het is zeker een lastig probleem! Mijn paard (nu 7 jaar) heeft vorig jaar ineens zo'n manie gehad dat ie rechts slecht aan wilde springen! Ik denk dat het met kracht en balans heeft te maken, hij kwam steeds meer op het achterbeen en links aanspringen was dan gewoon makkelijker...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:22

is je paard recht? niet rot bedoeld wat ik nu ga zeggen, maar je verteld je verhaal alsof je paard je iets "flikt" (om het even in je eigen woorden te houden). waarschijnlijk is je paard ofwel scheef in zijn lijf, of heeft te weinig kracht, of jij zit misschien net op het verkeerde zitbeenknobbel/ scheef, of het binnenachterbeen kan onvoldoende ondertreden (sterker worden in achterhand, onbalans, verkeerde stelling, enz...
zoveel redenen waarom je paard verkeerd aanspringt...het paard doet dat niet expres Knipoog

gaat je paard op beide kanten makkelijk de voltes in? buigt je paard makkelijk op je binnenbeen? verder las ik dat je paard nog maar 4 jaar is, neem de tijd om zijn balans te laten vinden, zoiets doe je niet even snel, lijkt me

begrijp me aub niet verkeerd, het is geen aanval, maar een paard flikt je niet zomaar iets Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:38

klomp schreef:
is je paard recht? niet rot bedoeld wat ik nu ga zeggen, maar je verteld je verhaal alsof je paard je iets "flikt" (om het even in je eigen woorden te houden). waarschijnlijk is je paard ofwel scheef in zijn lijf, of heeft te weinig kracht, of jij zit misschien net op het verkeerde zitbeenknobbel/ scheef, of het binnenachterbeen kan onvoldoende ondertreden (sterker worden in achterhand, onbalans, verkeerde stelling, enz...
zoveel redenen waarom je paard verkeerd aanspringt...het paard doet dat niet expres Knipoog

gaat je paard op beide kanten makkelijk de voltes in? buigt je paard makkelijk op je binnenbeen? verder las ik dat je paard nog maar 4 jaar is, neem de tijd om zijn balans te laten vinden, zoiets doe je niet even snel, lijkt me

begrijp me aub niet verkeerd, het is geen aanval, maar een paard flikt je niet zomaar iets Lachen

Nee , dat lijkt mij ook niet alleen paarden zijn natuurlijk wel slim genoeg om door te krijgen dat ze dan mogen draven.
die van mij is ontzettend slim als ik hem 3 keer roep en ik geef hem een snoepje hinnikt hij elke keer omdat hij denkt het snoepje komt weer!

Paard is verder helemaal in orde alles is los en gezond.
hij is vanaf mei 2007 goed zadelmak.
en het is dus sinds hij niet meer op het land mag dat hij begint een beetje dingen te zoeken draakie ! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:38

Nou, idd.
Een jong paard met energie (teveel), wil niet onder z'n werk uitkomen....
hij wil alleen geen spierpijn. Denk aan links of rechts zijn. De moeilijke kant wil jij oook niet zo graag gebruiken. Wil niet zeggen dat je niet wil werken.
Hoe zit het met les? Wat zegt je instructeur ervan?

Andere stelling helpt vaak goed. juist binnen of juist buitenstelling, ook
op de makkelijkere hand. Ook contra op de makkelijke hand kan helpen voor de mindere kant.
Volgens mij is hij ook gewoon scheef en moet je 'm rechtmaken Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:39

doom schreef:
Nee , dat lijkt mij ook niet alleen paarden zijn natuurlijk wel slim genoeg om door te krijgen dat ze dan mogen draven.
die van mij is ontzettend slim als ik hem 3 keer roep en ik geef hem een snoepje hinnikt hij elke keer omdat hij denkt het snoepje komt weer!

Hij is slim genoeg om te weten dat jij steeds na de galop draf vraagt, dus ook luistert..... Rolleyes

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:40

Op het verkeerde been gaan draven, en blijven licht rijden, en dan steeds been geven, zodat die zo snel gaat draven dat hij wel aan springt in galop, waarschijnlijk springt hij dan wel goed aan. Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:42

uiteraard kan dat een rol spelen, dat hij niet meer op het land mag, maar het lijkt me niet dat dat het enige is. mijn paard is ook erg slim, had ook het probleem met aanspringen in de goede galop, kwam ook net van het land af....en toch was het binnenachterbeen (links) zwakker waardoor goed aanspringen niet ging. terwijl dit nooit eerder een probleem was.

ik zeg niet dat hetzelfde voor jouw geldt, ik denk alleen maar met je mee Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:43

Citaat:
of jij zit misschien net op het verkeerde zitbeenknobbel/ scheef, of het binnenachterbeen kan onvoldoende ondertreden (sterker worden in achterhand, onbalans, verkeerde stelling, enz...

Ik probeer er nu dus idd achter te komen of dit aan mij ligt . linkergalop springt in 1 keer aan .
ook is het zo dat hij aan de longe nu niet goed aanspringt op rechts.
daarom zou ik graag tips willen horen om het goed op te kunnen lossen ! Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:45

kijk dan eens op paardenbegrijpen.nl hier staan veel nuttige tips, met name over het rechtrichten van je paard Knipoog

je paard klinkt gewoon scheef

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:53

bedankt allemaal voor de tips .

Mijn instructeur zei dat ik mijn binnenhand weg stak op het moment van aanspringen en dit niet moet doen ook moet ikgoed het moment aan voelen om aan het springen (omdat hij dus al erg geneigd is verkeerd aan te springen)
Ook dat ik teveel naar voren zat.
(dit zei hij dus vorige week). tijdens de les hebben we het wel een aantal keer geoefend .
het ging toen 2/3 dagen weer goed maar zaterdag (dag voor mijn wedstrijd weer fout)
ik dacht dit komt door mijn zenuwen.
dinsdag was ik weer gaan rijden. en ging het ook weer niet goed ondanks dat ik echt goed mijn best probeerde te doen.
Toen ben ik dus achter die buitenstelling gekomen vlak voor het aanspring moment dit ging toen goed .
woensdag ging ik hem longeren en ben ik denk ik wel 10 min bezig geweest hem goed aan te laten springen telkens weer terug nemen en opnieuw hj zet ook zo verschrikkelijk makkelijk zijn been eronder.
gister had hij vrij en vandaag gaat hij weer aan de longeerlijn.
Ik dacht dus meteen het probleem ligt bij mij. maar nu hij het ook deed aan de longe kreeg ik mijn twijfels. Ach gut
jullie reacties zie ik absoluut niet als aanval! wees daar niet bang voor Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:03

klomp schreef:
kijk dan eens op paardenbegrijpen.nl hier staan veel nuttige tips, met name over het rechtrichten van je paard Knipoog

je paard klinkt gewoon scheef

interresante site Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:05

vond ik ook, ben er zoveel mee vooruit gekomen, nu scheelt het ook dat ik een instructrice heb die heel veel aan rechtrichten doet en veel lengtebuiging, momenteel gaan we als een trein!
als je echt specifieke vragen hebt over je probleem kun je een poging wagen om Bets hier op bokt te pb-en, zij weet alles goed uit te leggen, zelf via de pc.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:30

Ik heb een stomme blunder gemaakt ik bedoel namelijk de LINKERGALOP!!

ook ben ik door de site er achtergekomen dat ik een linksgebogen paard heb.
ik vind het best interressant en ga denk ik maar eens een keer zo'n cursus volgen met mijn paard Haha!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:38

mijn paard is ook linksgebogen maar springt ook moeilijk in de linkergalop aan. Zijn linker kant is dan wel gespierder maar ook stijver waardoor het makkerlijk is zn rechterbeen naar voren te gooien wat hij ook doet dan. Meestal probeer ik hem diep in de bocht te zetten en dn aan te springen springt hij verkeerd aan verander ik gelijk van hand laat hem een rondje lopen en ga weer draven.
Ik zelf heb een goeie oefening gehad om zn scheefheid en balans beter te maken: Voltes verkleinen en vergroten en vooral het rechtstellen van je paard. Begin wel rustig want hij heeft zomaar spierpijn de eerste keer in stap is al voldoende.
Hoop dat je er wat aan hebt! Lachen

overgens hij doet percies hetzelfde aan de longe als jou paard.
Laatst bijgewerkt door brittje88 op 19-10-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:39

doom schreef:
Ik heb een stomme blunder gemaakt ik bedoel namelijk de LINKERGALOP!!

ook ben ik door de site er achtergekomen dat ik een linksgebogen paard heb.
ik vind het best interressant en ga denk ik maar eens een keer zo'n cursus volgen met mijn paard Haha!

heel veel succes ermee, ik denk dat je er erg veel aan zult hebben!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:57

Eigenlijk is je probleem heel simpel..
Je paard is niet in balans, wat ook niet erg is want een jong paard moet zijn balans gaan vinden..
Je moet em alleen wel helpen..

Als jij je paard naar binnen laat kijken op het moment van aanspringen, komt automatisch zijn gewicht op zijn buitenbeen.. en zal hij verkeerd aan springen.
Dit kan je ook uitproberen op een fiets, geef aan de linkerkant maar eens een klein rukje aan je stuur, en je fiets valt naar rechts..
Feitelijk moet je em dus, om goed aan te laten springen, hem op dit moment helpen door em iets naar buiten te laten kijken.. waardoor zijn gewicht op het binnenbeen valt en hij dus goed aan springt..

Als hij hierin eenmaal wat meer balans vind kan je deze hulp steeds meer over gaan brengen op je zit..
Feitelijk is het hele 'rechtrichten' jouw probleem.... omdat elk paard van nature onbalans heeft..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 19-10-07 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 11:01

femmefatale1 schreef:
Eigenlijk is je probleem heel simpel..
Je paard is niet in balans, wat ook niet erg is want een jong paard moet zijn balans gaan vinden..
Je moet em alleen wel helpen..

Als jij je paard naar binnen laat kijken op het moment van aanspringen, komt automatisch zijn gewicht op zijn buitenbeen.. en zal hij verkeerd aan springen.
Dit kan je ook uitproberen op een fiets, geef aan de linkerkant maar eens een klein rukje aan je stuur, en je fiets valt naar rechts..
Feitelijk moet je em dus, om goed aan te laten springen, hem op dit moment helpen door em iets naar buiten te laten kijken.. waardoor zijn gewicht op het binnenbeen valt en hij dus goe aan springt..

Als hij hierin eenmaal wat meer balans vind kan je deze hulp steeds meer over gaan brengen op je zit..
Feitelijk is het hele 'rechtrichten' jouw probleem.... omdat elk paard van nature onbalans heeft..

Ontzettend bedankt voor je reactie duidelijk beschrijven.
ik denk dat ik eens bij www.paardenstudio.nl een praktijkcursus neem Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:20

mij werd altijd geleerd je zit niet te veranderen. Je paard naar buitenrichten is een leuke oplossing misschien, maar hierdoor misschien word het wel verkeerd aangeleerd.
Heeft je paard wel al de goeie buiging geleerd in stap en draf?
Ze zeggen namelijk, ook op de site paardenbegrijpen.nl

*1. Het is aan te raden pas te galopperen als het paard travers heeft geleerd, om zo de stuwkracht te beperken en te voorkomen dat het paard zich te sterk kan maken.

Bij geen goeie buiging en balans is het gewoon moeilijk te galopperen dus moet je dit eerst goed maken voordat je hem in de moeilijke bochten gaat wringen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:28

mijn paard springt dan overkruist aan, dus achter verkeerd.. helpt dit ook door hem naar buiten te stellen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:38

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:38

Hij sprong gister aan de longeerlijn aldoor goed !
al word hij moe wordt het slechter heb ik gister ook gemerkt! Go jij! Go jij!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:48

Hoi Dominique, gewoon rustig doortrainen, niet boos worden en goed naar je instructie luisteren! Ventje heeft vorig jaar (dus op dezelfde leeftijd) ook zo'n periode gehad en doet het soms nog. Hij was gewoon nog niet sterk genoeg in zijn achterhand en probeert op zó'n moment niet onder ze werk uit te komen maar zoekt voor hem gewoon de makkelijkte weg (en geef hem eens ongelijk!) Hij is nog jong en moet gewoon sterk worden en dat bereik je alleen met rustig doortrainen en je lessen volgen !
Succes!