wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:23

Haaj!

Ik doe de laatste tijd ook schouderbinnenwaarts en schouder-voor in de les, maar wat doen jullie? Gana jullie dan doorzitten of juist lichtrijden? en wat is makkelijker?

Ik zit nu licht te rijden maar ik kan me been er minder goed tegen aan houden omdat ik ook nog in de beugels moet gaan staan.

alvast bedankt xxjes Suus

sam8

Re: wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:33

HEY,
Nou doorzitten lijkt mij makkelijker. Zoals je zelf al aangeeft kan je je been er misschien minder aanhouden met lichtrijden.. Al moet ik zeggen dat ik met wijken ook wel kan lichtrijden en dat ik dat soms weer makkelijker vind. Net wat jezelf ook fijn vindt denk ik.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:12

Toevallig vanavond in de les wijken voor het been gedaan, en dit keer ben ik bewust gaan doorzitten. Nou, dat ging voor mijn gevoel veel makkelijker dan wijken tijdens het lichtrijden. Je hebt veel meer controle over het sturende been.

Dus ik kan me voorstellen dat schouder binnenwaards ook makkelijker gaat als je doorzit. Ja

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:21

Maakt mij niet zo veel uit, heb geen moeite om mijn benen te 'sturen' tijdens het lichtrijden.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:30

Het is goede training het zowel lichtrijdend als doorzittend onder de knie te krijgen!

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:20

Ik vind zelf lichtrijden makkelijker omdat ik nog niet goed kan doorzitten. Hierdoor ga ik scheef zitten waardoor ik mijn pony in de weg zit en dus de hulpen niet goed kan doorgeven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:46

Het is wat je fijner vind. Met je lichtrijden kun je je paard wel helpen door bijvoorbeeld actiever of een heup meer maar voren.

gigelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:29

Idd wat je fijner vindt, maar als je naar wedstrijden gaat kijken, dan zie je ze allemaal doorzitten.
Ik heb het nooit lichtrijdend gedaan volgens mij.
Heb het doorzittend geleerd.
Het lijkt me moeilijker, en idd wat je zelf zegt klopt helemaal.
Ik zou lekker doorzitten en veel oefenen.
Heel veel succes en veel rijplezier!!!!!!!

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:45

Ik heb het met doorzitten geleerd. Maar sinds een jaar ben ik het aan het proberen met lichtrijden. Het gaat me nog steeds moeilijk af maar wel steeds beter.
Het is maar net wat je gewend bent denk ik. En wat voor jou het makkelijkst gaat.

LSZT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:26

Ik ga eigenlijk dan altijd standaard doorzitten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:58

Als je paard de oefening nog niet zo goed onder knie heeft kan je beter lichtrijden. Dat is voor het paard makkelijk. Als het kwartje redelijk is gevallen kan je doorzitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:28

Ik kan het allebei maar vind doorzitten prettiger. Ik kan dan op elk moment nog iets bijwerken met mijn zit omdat je dan voortdurend contact hebt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:31

schoudervoor pak ik ook mee vanuit het losrijden en dan ben ik nog aan het lichtrijden, later ga ik doorzitten en dan ergens komt een x de schouderbinnenwaarts aan bod.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:10

WinBinChes schreef:
Als je paard de oefening nog niet zo goed onder knie heeft kan je beter lichtrijden. Dat is voor het paard makkelijk. Als het kwartje redelijk is gevallen kan je doorzitten.

hij is M2 dus ana eht paard zla eht neit liggen Tong uitsteken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:53

doe dus gewoon wat je prettig vind Lachen

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:23

Eigenlijk is het voor jezelf en je paard beter als je zowel lichtrijdend als doorzittend kunt. Je kunt de oefeningen meenemen in je warming-up als je het lichtrijdend doet. Tevens wordt je dan zelf ook handiger in het fixeren van je benen dus met als doel een stiller onderbeen ook als je aan het lichtrijden bent. En na de opwarm fase, de oefeningen perfectioneren als je doorzit.

Juralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:47

doorzitten is fijner want dan leg je je been wel beter aan... maar als je lbijft lichtrijden blijf je beter in uuh... tja hoe zeg je dat... dat je paard dan vlotter door lbijft lopen (is tenminste zo bij de manegepony's waar ik op rijd Tong uitsteken )

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 16:20

Juralover schreef:
doorzitten is fijner want dan leg je je been wel beter aan... maar als je lbijft lichtrijden blijf je beter in uuh... tja hoe zeg je dat... dat je paard dan vlotter door lbijft lopen (is tenminste zo bij de manegepony's waar ik op rijd Tong uitsteken )

Nou ik doe nu gewoon lichtrijden want doorzitten meot ik nog flink oefenen Tong uitsteken

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:24

soms rijd ik licht en soms zit ik door, presies wat ik daarna wil doen. Als je hogere dressuur proeven rijd moest je vroeger (in ieder geval) na het wijken aanspringen in galop. Mijn paard kende dat iets te goed:) en dat had nog wel een leuke effecten. Nu luistert hij meer naar mijn benen in beide gevallen:)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 21:06

Kapi_Dust schreef:
soms rijd ik licht en soms zit ik door, presies wat ik daarna wil doen. Als je hogere dressuur proeven rijd moest je vroeger (in ieder geval) na het wijken aanspringen in galop. Mijn paard kende dat iets te goed:) en dat had nog wel een leuke effecten. Nu luistert hij meer naar mijn benen in beide gevallen:)

Ik heb eht over schouderbinnenwaarts in de les neit over wijken Tong uitsteken denk dat je het fout ahd gelezen Knipoog Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:11

Suusje92 schreef:
Kapi_Dust schreef:

Ik heb eht over schouderbinnenwaarts in de les neit over wijken Tong uitsteken denk dat je het fout ahd gelezen Knipoog Haha!

het gaat over het effect van het doorzitten, dit zou je ookna de schouderbinnenwaarts kunnen gebeuren.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:11

bij mijn pony doe ik allebij, hij is daar makkelijk in, voor als je paard het al kent zou ik in het begin gaan doorzitten, zo heb je iets meer controle over je benen, en zijn de hulpen makkelijk te geven. Het paard dat ik rij (4jaar) rij ik bij de schouder-voor en schouderbinnenwaarts wel licht, om zijn rug nog wat vrijer te houden, en zo dat ik het niet moeilijker maak als dat het al is.

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:28

Bij dingen als schouder binnen en buitenwaarts, wijken enz. vind ik doorzitten veel handiger, dan heb je meer controle over je benen (vind ik Knipoog)

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:53

Ja, ik vind doorzitten ook makkelijker. Heb je net eventjes iets meer de mogelijkheid om je hulpen wat fijner te geven Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:10

Schouder binnenwaarts heeft naast zijdelingse buiging van het paard een vermeerderd ondertreden van het achterbeen als doel. Voor het paard wordt deze oefening als beste van alle zijgangen voor de gymnastische oefening van het paard beschouwd. Het rijden van deze zijgang is normaal geen doel, het is een middel om het paard de goede gymnastische oefening te laten uitvoeren. Dit is de eerste zijgang in dressuur.

Een zijgang rijden heeft alleen enig nut, als het paard in horizontaal evenwicht kan gaan en zich beweegt in een goede houding aan de teugel. Normaal gesproken zal je deze gymnastische oefening voor het paard doorzittend uitvoeren. Als je lichtrijdt heb je veel minder mogelijkheden om het paard te beinvloeden en zal je deze zijgang nauwelijks correct kunnen uitvoeren.

Als je deze oefeningen op een manege met lichtrijden uitoefent, kan ik me niet voorstellen dat dit enig nut voor het paard heeft.

Als de ruiter schouderbinnenwaarts moet of wil rijden, moet de ruiter doorzitten. Lichtrijden heeft weinig tot geen zin. Als de ruiter deze oefening met doorzitten niet beheerst, moet je niet als alternatief lichtrijden proberen. Je leert de oefening er als ruiter verkeerd mee en het paard wordt er niet beter van.

Het gaat er niet om of iets gemakkelijker of moeilijker is, het gaat erom of een oefening goed kan worden uitgevoerd. Met lichtrijden zal dat niet lukken, met doorzitten zal het wel lukken. Als je niet kan doorzitten moet je niet aan SB beginnen. Je bent dan bezig met surrogaat werk, wat niet tot enig resultaat leidt.