[ijslander] het nut van rekverbandjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

[ijslander] het nut van rekverbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:39

Coconut

Re: [ijslander] het nut van rekverbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:42

Ben er zelf niet zo voor, goed achterhand gebruik moet niet komen door middel van hulpmiddelen, maar door middel van goed rijden.

Vind dat je ijslander zijn hoofd wel erg hoog houd in de tolt, probeer daar op te letten. Hij schudt met zijn hoofd, verzet zich en drukt zijn rug weg....
Laatst bijgewerkt door Coconut op 17-10-07 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:42

Sorry, maar ik vind het geen topplan

Je kan achterhandgebruik toch tráínen, in plaats van 'afdwingen' met een rekverband? Of is dat stom gedacht van me? Tong uitsteken
Vind wel dat je een erg leuk paardje hebt, maar ze zou nog leuker zijn zonder verband achter d'r kont Knipoog

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:44

Dat ziet er geweldig uit.
Het is een goede tip, zal het in mijn achterhoofd bewaren.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:45

Ik heb dit nog nooit eerder gezien, en denk zelf dat er ook andere manieren zijn om die achterhand te activeren, maar ik vind het er vooral écht niet ontspannen uitzien en in het eerste filmpje als je langskomt staat continu zijn mond open? Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:48

klopt, zie het nu ook, hij verzet zich tegen jouw hand, drukt zijn rug weg.....precies het beeld zoals het niet moet

meid haal die dingen eraf en neem goed les om de achterhand met oefeningen te activeren in plaats van met touwtjes!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:56

_Skess_ schreef:
klopt, zie het nu ook, hij verzet zich tegen jouw hand, drukt zijn rug weg.....precies het beeld zoals het niet moet

meid haal die dingen eraf en neem goed les om de achterhand met oefeningen te activeren in plaats van met touwtjes!

Uhh...vind jij Siggi niet goed les geven dan? Ik neem aan dat een FT trainer wel weet wat hij zegt???? Ik verzin het niet zelf hoor. Maar goed...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:01

Als jouw trainer vind dat je moet longeren met rekverband, en het normaal vind dat je pony met open mond loopt, vind ik hem geen goede instructeur nee.

Natuurlijk is het lastig te beoordelen vanaf twee korte filmpjes hoor, en misschien loopt ze/hij normaal wél lekker over de rug, ontspannen in de mond, dan heb ik niks gezegd. Maar van déze filmpjes af gezien vind ik het er niet lekker uitzien..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:01

Myukii schreef:
Sorry, maar ik vind het geen topplan

Je kan achterhandgebruik toch tráínen, in plaats van 'afdwingen' met een rekverband? Of is dat stom gedacht van me? Tong uitsteken
Vind wel dat je een erg leuk paardje hebt, maar ze zou nog leuker zijn zonder verband achter d'r kont Knipoog

Dit ís ook een manier van trainen. Ik mag aannemen dat een gediplomeerd FT trainer toch weet wat hij zegt als hij mij aanraadt af en toe zo te rijden.

Daarnaast is het logisch dat hij wat "heftiger" loopt, hij is het immers nog helemaal niet gewend.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:08

Er zijn wel meer 'grote namen', waar ik het helemaal niet mee eens kan zijn qua rijstijl en trainingsmethode (Lees: Onze olympische topkampioen Anky, madame van Baalen, enz. Wil hier geen discussie over starten ofzo, maar die zijn (waren) beide ook twee erge gerespecteerde paardenvrouwen. Maar als Coby tegen mij had gezegd tijdens een les: "Zet jij jouw paard even klem in die bijzetteugels", had ik gewoon lekker geweigerd Clown ).

Dat je trainer gediplomeerd is, zegt voor mij bar weinig eigenlijk. Zijn zoveel gediplomeerden waarvan ik me afvraag of ze wel weten waar ze mee bezig zijn Knipoog

En een rekverband komt op hetzelfde neer als een hulpteugel, en daarom noem ik het rijden daarmee geen trainen, maar afdwingen van een beweging die je als ruiter blijkbaar niet zelf kan vragen.

[Edit] Wil er geen heel drama van maken hoor, je pony gaat er vast niet dood van, maar ík ben het in ieder geval niet eens met deze manier van 'trainen'.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:10

ik vind niet dat je de achterhand van een paard eronder moet dwingen.. dit moet je doen doormiddel van lange training.. en niet zo.. ik vind het zo eerlijk gezegd er niet goed uit zien.. je dwingt het paard zijn kont er onder te gooien ik zie het nut hier niet van in.. En dan heb je het over een passoa sja een passoa die laat het paard van voor ook rond lopen zodat de achterhand er ook onder komt en het paard zo over de rug loopt nou dat kan ik bij dit fimpje niet zien.. beetje jammer maar er zouden vast wel weer een paar mensen zijn die commentaar op me hebben omdat ze het niet eens zijn met mijn stelling.. maar zo zie ik het gewoon!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:12

Het rijden met een bandage langs zijn achterhand is op zich helemaal niets mis mee hoor. Het geeft je paard alleen een gevoel van 'huh, hier zitten ook benen'.

Het dwingt m nergens toe en zo te zijn rekt het behoorlijk goed mee. Of het een goede tolt is en mbt spanning durf ik er niets over te zeggen, want ik rijd geen ijslanders, het lijkt me gespannen.. maar dat is onder voorbehoud van kennis. Knipoog

Ik vind niet dat je een paard dwingt op deze wijze. Dan zou een neusriem dwingender zijn.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:18

Myukii schreef:
En een rekverband komt op hetzelfde neer als een hulpteugel, en daarom noem ik het rijden daarmee geen trainen, maar afdwingen van een beweging die je als ruiter blijkbaar niet zelf kan vragen.

[Edit] Wil er geen heel drama van maken hoor, je pony gaat er vast niet dood van, maar ík ben het in ieder geval niet eens met deze manier van 'trainen'.

Als jij je paard longeert, mag ik dus aannemen dat je hem/haar niet bijzet? Dat vind ik namelijk dwingender dan dit.
Het verband rekt idd goed mee, het is, zoals iris82 zegt, een manier van hulp om zijn achterhand meer te "voelen". Hij HOEFT de achterhand niet te gebruiken hiermee, het rekt voldoende mee.
Dat hij gespannener is, lijkt me normaal, dit was de eerste keer dat we zo reden (en ook nog op de weg terug naar huis), dan lijkt het me normaal dat hij wat meer spanning heeft. Overigens loopt een IJslander in tolt in zijn eigen, natuurlijke houding. Dwz, als hij zich wil oprichten, om zijn voorhand flink naar boven te laten komen, moet dat kunnen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:22

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:30

Ik vind het er opzich wel netjes uitzien hoor! je moet wel oppassen dat hij zn neus niet te ver omhoog gooit, maar dit was nog maar de eerste keer. En misschien iets minder teugel contact? Hij tölt wel zuiverder als op dat andere filmpje Lachen

waarom zou zo'n rekverbandje kwaat kunnen? net zoals Iris82 zegt het erekt gewoon mee. Ik vind dit veel beter dan bijzet teugels enzo die een paard wel in een posotie dwingen.
volgens mij heeft dit trouwens een beetje het effect van een pessoa, dus dat moet dan ook niet kunnen Knipoog

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:35

dems75 schreef:
Overigens loopt een IJslander in tolt in zijn eigen, natuurlijke houding. Dwz, als hij zich wil oprichten, om zijn voorhand flink naar boven te laten komen, moet dat kunnen.

Klopt, maar Mudilfari drukt echt zijn rug weg en loopt te gespannen. En ook een ijslander kan in tölt netjes nageeflijk lopen, al is dat wel wat moeilijker. Nou heb ik hem vaker op filmpjes gezien en weet ik dat dat niet door de bandage komt, maar het is misschien wel iets om je (uiteindelijk) op te richten.

Zelf ben ik niet zo voor het bandagesysteem, misschien omdat ik er te weinig ervaring mee heb. Niet omdat het zielig zou zijn, want dan zijn er heel wat hulpteugels die veel erger zijn. Ik heb allen het gevoel dat het effect weg gaat zodra de bandage weg is (en dat is met wel meer hulpstukken zo). Dus ik ben benieuwd of het echt werkt!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:41

Ok...maar ik zeg het nog maar 1 keer....Haha!
Het was de eerste keer dat we zo reden...dus enige spanning is vrij normaal denk ik. Als je naar het andere filmpje kijkt, zie je veel meer ontspanning. Overigens drukt een paard zijn rug weg als de onderhals te zien is..die zie ik nu niet. Hij loopt eigenlijk altijd heel erg opgericht. Nageeflijk tolten is ook niet persé gewenst op wedstrijden. Kijk voor de grap maar naar de foto's van de WK. Daar lopen heel wat IJslanders net zo (zo niet meer) opgericht. Ik heb er ook nog nooit commentaar op gekregen van juryleden op wedstrijden. Zelfs de laatste keren dat hij "lekker los" in zijn lijf loopt. Maar nog nooit dat hij zijn rug wegdrukt, zijn hals te hoog draagt oid.

http://nl.youtube.com/watch?v=YvGyVHcjErU
Hier een ouder filmpje tolt.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:59

Sorry, ik verwarde Mundilfari even met een ander paard. Daardoor was mijn beeld erger dan het is. Maar de vergelijking met het WK vind ik niet helemaal terecht. Ik zat toevallig naast een internationaal jurylid op de tribune die me meerdere malen er op wees dat sommige paarden echt te hoog liepen met hun hoofd en zo hun rug wegdrukten. Ook eentje veel te laag trouwens (al was dat tijdens training Tong uitsteken ) Maar dat geeft trouwens gelijk wel aan hoe moeilijk de houding in tölt is. Weet trouwens niet wat voor niveau wedstrijden je rijdt, dus dat er geen commentaar wordt gegeven zegt me weinig (ik krijg helemaal nooit commentaar, zelfs niet toen mijn vijfganger in de viergangen maar twee gangen liet zien) Tong uitsteken Ik wil je verder absoluut niet aanvallen op het bandagegebruik, maar ben juist benieuwd of het op de lange duur ook helpt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 18:13

Maimai: inderdaad TE hoog is nooit goed maar mundil KAN het wel met een gewone oprichting. Alleen kan hij nogal heet worden en dan ziet het er ook meteen stukken heftiger uit. Ik had laatst een dame op bezoek om haar zadel te passen. ook al jaren in de ijslanders. Ze heeft ook even op Mundil gereden en zei meteen dat hij echt loei- en loeisterk is. Ik ervaar het soms ook zo met hem, hij kan zich verschrikkelijk sterk maken, zeker op de terugweg. Hij zal dan ook alles proberen om er tussenuit te piepen. Dat doet hij door het bit tussen zijn kiezen te nemen en aan de haal te gaan met mij. Overigens rijd ik al een hele tijd op een simpel leerbitje. Dit is een van de eerste keren weer met een normaal bit in...daar reageert hij ook nogal heftig op. (en ik rijd nu weer even met een normaal bit omdat ik a.s. zondag wedstrijd heb en daar niet met een leerbit mag starten)
Of het straks nog effect heeft, weet ik niet. Het gaat er meer om het paard te leren "voelen" wat het is om je achterhand te gebruiken. Ik ben niet van plan hier altijd mee te rijden hoor, alleen korte sessies, bedoelt als training.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:16

een paard moet je niet iets laten doen door af te dwingen, maar door te vragen. maar daar is niet iedereen het mee eens. ik zou het zo niet doen. je paad laat duidelijk zien dat hij het niet prettig vind.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:18

Ik rij mijn IJslander in tölt ook wel eens met een rekverbandje. Een vriendelijk middel om haar even dat beetje extra te geven. Trouwens, ook mij aangeraden door een professionele IJslandertrainer Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:18

Allereerst: gaaf paard! Ik zou idd ook niet zo trainen, maar dat komt ook omdat ik niet weet hoe ik het zou moeten bevestigen enz. Misschien kan je beter beginnen met zo longeren, dat is wellicht voor de gewenning iets fijner zonder ruitergewicht op de rug.

Het paard zal best wat gespannen zijn in de filmpjes door dat er iets nieuws aan de hand is. dat is ook logisch. Ik ben het met Bleikja eens wat betreft het teugelcontact. Volgens mij is dat nl de reden van de open mond en hoofd zo hoog. Ik heb al je filmpjes eens bekeken (dit zijn natuurlijk momentopnamen) en wat ik daarvan zie zou ik zeggen dat je iets minder met je handen mag rijden. Op een gegeven moment zie ik je loslaten na de tolt en gelijk komt dat koppie mooi naar beneden. Probeer iets meer achterin je zadel te zitten en vanuit je zit oprichting te vragen voor de tolt. Schouders naar achter, je teugels vasthouden alsof je porseleinen kopjes vast hebt, wordt altijd tegen mij gezegd Haha!

Succes met je leuke paard!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:21

Ik heb geen ervaring met deze methode tijdens rijden, maar kan me er wel helemaal in vinden!

Gebruik het voor Leira en Raudhetta soms ook, echter niet te vaak, dan is eht effect weg. Idd zoals gezegd is om paard te laten voelen dat de achterhand er ook is en te stimuleren deze te gebruiken. Je dwingt er echter niets mee vanwege de soepelheid en rekbaarheid van de bandage.

Gebruik het zelf tijdens grondwerk en heel soms bij longeren.

Heb het in het verleden ook bij Tindur gebruikt, hij vergat nogal eens zijn achterbenen goed op te tillen. Hij heeft bij deze manier van oefenen veel baat gehad. Ik combineerde het bij hem trouwens ook met Ttouches en dan specifiek de pythonlift. Goede ervaringen mee dus!!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:26

Je mag wel een FT trainer hebben, maar ik vind het net als Myuki niet een goed idee...

je IJslander loopt op de filmpjes totaal niet ontspannen zoals ik eerder al had gezegd.

Vind ik het wel heel raar dat je "FT trainer" dat goed vindt, je dwingt je IJslander teveel, terwijl de tolt een ontspannen gang moet zijn voor ruiter en voor het paard! Zo ziet het er niet uit op jouw filmpjes

Je zegt dat je paard wat gespannender en heftiger loopt, nou dat klopt wel, maar hij verzet zich niet tegen die rekbanden. Op de film zie je duidelijk het schudden van het hoofd wat een teken is dat hij zich verzet tegen de hand van de ruiter.....

Dat ligt dus niet aan de rekbanden, maar aan jouw hand.

*klinkt hard, maar het is wel gewoon zo, gebruik die banden dan ook alleen in het bijzijn van je "FT trainer" en ga niet zelf wat aanrommelen, want dit is heel verkeerd. Zo belast je de rug van je IJslander verkeerd. Hij gaat er dan wel niet dood aan, maar dit is niet goed voor zijn spieren en op deze manier bouwt hij ook geen achterhand spieren op....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:39

Vind het een vriendelijke methode om hem bewust te maken dat er onder die staart ook nog iets uitsteekt wat handig is bij het vooruit willen komen Knipoog .Op de filmpjes loopt hij inderdaad wat gespannen,kan ook aan het vallen van de blaadjes liggen natuurlijk...Fax kan ook enorm tegen het bit ingaan als hij geen zin heeft Clown
Ik zou er idd niet een dagelijks ritueel van maken maar als je op een gegeven moment op een punt in de training zit waarbij hij net even iets meer moet doen dan denk ik dat het geen punt is hoor.
(Wat zijn oprichting betreft...als ik de foto's in je profiel bekijk dan mankeerd daar weinig aan...los loopt hij ook zeer opgericht...trots menneke Ja )
Alsof je met een zacht en zeer rekbaar elastiek loopt...beetje weerstand dus opletten...

Denk niet dat men hier al te dramatisch over hoeft te doen,een paard bijzetten met een originele bijzetteugel is wat dat betreft "minder" vriendelijk.

Misschien moet je eens kijken hoe hij het aan de (dubbele) longe/teugel doet.Kun je het meteen bekijken en zien waar de punten van verbetering zitten...ook laten filmen he Haha!