Het 'Anky-probleem' -> halthouden tijdens proef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Het 'Anky-probleem' -> halthouden tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:55

Nu zit ik met hetzelfde probleem als Anky had Haha!
Wanneer ik mijn 5 jarige hengst puur op ontspanning de proef door stuur valt hij bijna in slaap en is alles dat we uit moeten voeren gemiddeld tot slapjes. Wanneer ik hem wat extra wil rijden is hij wakkerder en heeft niet het geduld om halt te houden. Dan blijft hij zijn voetjes op tillen en staat wat onrustig stil tot we weer vertrekken. In de training idem-dito. Maar het is het één of het ander.

Hij staat fel aan de hulpen, maakt mooie overgangen, is lekker los door het lijf en kan hem mooi verzameld terug en naar voren rijden. Maar het is ofwel slapjes en neigend naar slordig, maar mooi ontspannen halt. Ofwel wat spectaculairder, mooi afgewerkt maar zonder correct halt.

Doordat hij zo fel aan de hulpen staat is het dan ook erg moeilijk om hem rustig halt te laten houden. Ik mag amper bewegen of hij geeft hier reactie op. Dus corrigeren op dat moment is héél moeilijk.

In de training probeer ik dan hem veel te schakelen, halt-draf zodat hij wakker en attent is en hem zolang te laten halthouden tot er weer rust in komt. Maar wanneer ik dan weer verder rij is het weer erg slapjes.

Wie heeft de gouden tip voor dit probleem?

Katja

Re: Het 'Anky-probleem' -> halthouden tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:06

Herkenbaar probleem. Denk dat je op de goede weg zit met net zolang halthouden tot hij tot rust komt alleen moet je daaruit proberen echt fel weg te rijden.
En misschien nog meer rust is je activiteit proberen te krijgen. Ik weet van mezelf dat ik nog wel eens m'n paarden iets te scherp aan het been maak en daardoor te ril. Door met iets meer hulp te rijden heb je een buffer.

Hoop dat het een beetje overkomt op deze manier het is allemaal wat lastig op te schrijven.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:08

Eindelijk heeft dit probleem een naam, omdat Nederland's beroemdste dressuurcrack het ook heeft. Dat gaat dus al aardig in de goede richting. Nu de oplossing nog.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:46

Ik heb geprobeerd om juist in het losrijden een buffer op te bouwen, dus nog relaxt halt te houden, en dan van daaruit mijn proef steeds flitsender te rijden. Hierdoor werd het paard rustiger en uiteindelijk staat ze over het algemeen redelijk stil, al is het nog niet geweldig!!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:01

Eerst moet het in je training goed gaan, op wedstrijd heb je toch net wat meer spanning. Richt je dus eerst op je training, later pas eisen gaan stellen op wedstrijd.

Begin met 1 seconde halt, belonen rustig weg stappen. Dan 2 seconden, enz. Soms helpt het om 'iets te doen': rommel in je zak, aan je zadel, zn manen, leidt m dus even af. Werkt ook bij veel paarden. Let op dit is stap 1. Later ga je natuurlijk meer eisen stellen

Mijn paard wilde trouwens lange tijd halt op de AC-lijn, stond soms al bij D halt als Jolly Jumper (ahum...).

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 17:31

Heel erg bedankt voor de opmerkingen!

Katja schreef:
Herkenbaar probleem. Denk dat je op de goede weg zit met net zolang halthouden tot hij tot rust komt alleen moet je daaruit proberen echt fel weg te rijden.
En misschien nog meer rust is je activiteit proberen te krijgen. Ik weet van mezelf dat ik nog wel eens m'n paarden iets te scherp aan het been maak en daardoor te ril. Door met iets meer hulp te rijden heb je een buffer.

Hoop dat het een beetje overkomt op deze manier het is allemaal wat lastig op te schrijven.

Het nadeel is ook een beetje dat hij hengst is en wanneer ik hem minder fel aan de hulpen heb hij wel eens aan mijn been blijft plakken, waar meer hengsten een handje aan hebben. Ook is hij dan sneller afgeleid en is het heel moeilijk zijn aandacht weer te pakken te krijgen. Dat is dus ook het geval wanneer ik hem puur op rust en ontspanning rijd. Moet hem haast hard aan het werk houden om zijn aandacht te krijgen en hem zover te krijgen dat hij écht aan het werk gaat ipv te joggen.

Wanneer ik hem langer dan 2 dagen alleen ontspannen rijd zonder écht iets van hem te verlangen wordt hij ook veel moeilijker weer aan de praat te krijgen. Ik wissel het wel heel veel af en zoek situaties op waar meer spanning is om hem daar te leren ook onder druk te ontspannen en te werken.

__PSM__ schreef:
Ik heb geprobeerd om juist in het losrijden een buffer op te bouwen, dus nog relaxt halt te houden, en dan van daaruit mijn proef steeds flitsender te rijden. Hierdoor werd het paard rustiger en uiteindelijk staat ze over het algemeen redelijk stil, al is het nog niet geweldig!!

Losrijden doe ik sowieso nauwelijks met hem. Zorg dat hij thuis voor elkaar is zodat hij daar alleen een kleine warming up nodig heeft en niet meer echt aan hem hoef te werken op wedstrijd. Enige wat ik daar doe is wat overgangen (ook halt wat dan wel redelijk gaat) en stappen. Doordat hij dan nog lekker fris is loopt hij praktisch vanzelf door de proef, alleen dan heb ik het probleem met halthouden weer door die frisheid. Maak ik hem moe van te voren dan heb ik alle moeite om hem flitsend te houden en moet ik alle zeilen bijzetten om zijn aandacht bij het werk te houden. Daar komen dus slordigheidsfouten van. Dan heb ik een hele proef matig tot slordig ipv alleen het halthouden.

Vido schreef:
Eerst moet het in je training goed gaan, op wedstrijd heb je toch net wat meer spanning. Richt je dus eerst op je training, later pas eisen gaan stellen op wedstrijd.

Begin met 1 seconde halt, belonen rustig weg stappen. Dan 2 seconden, enz. Soms helpt het om 'iets te doen': rommel in je zak, aan je zadel, zn manen, leidt m dus even af. Werkt ook bij veel paarden. Let op dit is stap 1. Later ga je natuurlijk meer eisen stellen

Mijn paard wilde trouwens lange tijd halt op de AC-lijn, stond soms al bij D halt als Jolly Jumper (ahum...).

Die pas ik normaal bij alle paarden toe met een vergelijkbaar probleem. En ook bij mijn lesklanten. Maar zelfs 1 seconde lukt dan niet bij hem. En wanneer ik hem probeer te corrigeren door hem toch steeds halt te zetten raakt hij geïrriteerd en gaat achterwaarts of komt van voor 10 cm omhoog telkens. Als ik hem probeer te corrigeren door doodstil te blijven zitten en nergens op te reageren blijft hij op de plek dribbelen en hoe langer ik wacht hoe gefrustreerder hij wordt. Ook door het veel te herhalen wordt het erger. Vermijd ik het halthouden gaat het wel beter, maar los ik het probleem niet op aangezien het elke keer de gok is 'doet ie 't of doet ie 't niet?!'.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:42

Prisca heeft daar ook veel moeite mee gehad, die kon niet stil blijven staan, ook geen seconde. Ik moest toen halthouden en op het moment dat alle 4 de benen aan de grond stonden weer wegstappen of draven. Dat vaak zo oefenen en dan van daaruit uitbreiden naar langer. Bij haar heeft dit geholpen.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:57

Probeer hem meer op je zit te rijden. Als je vanuit draf halt wilt houden : adem uit , veel druk in de beugels. Hier moet een paard als het goed is op reageren. Als je hem daarna actief naar voren wilt rijden drijf hem dan naar voren vanuit je zit. Dus met je heupen naar voren drijven. Probeer veel overgangen te rijden van stap naar halt, halt naar draf etc. zodat hij oplettend wordt en actief. Je kunt hem misschien ook stemcommando's aanleren om het in het begin makkelijker te maken. Bijv. een klikje en dan achtief wegrijden vanuit je zit. Zwaar zitten en 'halt' zeggen. Probeer ook tijdens het halthouden echt de rust erin te houden, probeer zwaar te blijven zitten en adem desnoods extra zwaar uit dit verlaagd je zwaartepunt. Zet hem desnoods een pasje achterwaarts als hij toch door probeert te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aanhebt, succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:03

Solvej schreef:
Katja schreef:

Het nadeel is ook een beetje dat hij hengst is en wanneer ik hem minder fel aan de hulpen heb hij wel eens aan mijn been blijft plakken, waar meer hengsten een handje aan hebben. Ook is hij dan sneller afgeleid en is het heel moeilijk zijn aandacht weer te pakken te krijgen. Dat is dus ook het geval wanneer ik hem puur op rust en ontspanning rijd. Moet hem haast hard aan het werk houden om zijn aandacht te krijgen en hem zover te krijgen dat hij écht aan het werk gaat ipv te joggen.

Wanneer ik hem langer dan 2 dagen alleen ontspannen rijd zonder écht iets van hem te verlangen wordt hij ook veel moeilijker weer aan de praat te krijgen. Ik wissel het wel heel veel af en zoek situaties op waar meer spanning is om hem daar te leren ook onder druk te ontspannen en te werken.

Wat ik zelf probeer te doen is niet zozeer minder scherp aan de hulp maken maar meer de hulp een fractie groter maken. Dus ipv een paard waar je met je kleine teen al een reactie krijgt eentje waar je ook een klant op kunt zetten voor de verkoop zonder dat ze verongelukken. Maar nog wel 100% gehoorzaamheid. Blijft lastig uitleggen zo met een toetsenbord.
Ik zou zoals jij hem omschrijft niet snel twee dagen puur ontspannen rijden maar vooral heel veel oefenen met spanning afvloeien en daaruit weer 100% gehoorzaamheid aan het been hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:59

ik had hetzelfde probleem met Urissa, die wou ook niet netjes halthouden.
ik moest van mijn instructrice halt gaan houden vanuit een flinke buiging zodat ze niet naar achteren of naar voren kon... opzij mocht echter wel. toen ze eenmaal doorhad dat ze er van achteren of voor niet meer uit kon ben ik die buiging gaan afbouwen en uiteindelijk stond ze netjes stil en kon ik ook nog flintend wegrijden

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 09:22

_Malu_ schreef:
Probeer hem meer op je zit te rijden. Als je vanuit draf halt wilt houden : adem uit , veel druk in de beugels. Hier moet een paard als het goed is op reageren. Als je hem daarna actief naar voren wilt rijden drijf hem dan naar voren vanuit je zit. Dus met je heupen naar voren drijven. Probeer veel overgangen te rijden van stap naar halt, halt naar draf etc. zodat hij oplettend wordt en actief. Je kunt hem misschien ook stemcommando's aanleren om het in het begin makkelijker te maken. Bijv. een klikje en dan achtief wegrijden vanuit je zit. Zwaar zitten en 'halt' zeggen. Probeer ook tijdens het halthouden echt de rust erin te houden, probeer zwaar te blijven zitten en adem desnoods extra zwaar uit dit verlaagd je zwaartepunt. Zet hem desnoods een pasje achterwaarts als hij toch door probeert te lopen.

Ik hoop dat je hier wat aanhebt, succes!

Ik rij hem al zoveel mogelijk op stemhulp. Hij kent enorm veel stemhulpen;

o.a
Mmmm=rustiger of van stap naar halt
Door=actiever
Stap, doorstappen, draf, galop

Maar wanneer hij niet wilt halthouden reageert hij daar niet op helaas. Op de zit rijden doe ik ook al voornamelijk, op de zit terug rijden en buigen. Naar voren rijden op de zit doe ik niet en ga ik ook niet doen, aangezien je het paard dan vaker stoort in zijn beweging dan dat je volgt of hem naar voor rijdt. In het naar voren rijden wil ik ze gewoon flitsend aan mijn been.
Achterwaarts laten gaan is geen oplossing, hij dramt niet door maar is gewoon heel rillerig op de plaats en gaat uit zich zelf al een pasje achterwaarts als hij niet naar voren kan. Toch bedankt Lachen

Katja, ik begrijp wat je bedoelt. Even flitsend maar wel op een manier dat je er iets meer aan kan rijden, de hulp dus een beetje duidelijker maken ipv op een ieniemienie hulp. 't Is echter zo wanneer iemand erop zit die minder van hem verlangt of amper kan rijden (m'n vriend heeft er zijn eerste longe les op gehad) dan is hij de rust zelve en kan je best wat harder aan hem duwen voor hij reageert. Denk omdat hij van nature een heel rustig karakter heeft.

Lissy, de buiging gebruik ik ook wel eens inderdaad. Wanneer hij een pas naar rechts wilt buig ik hem wat naar rechts zodat hij weer recht staat, en andersom naar links ook natuurlijk. Maar door het corrigeren wordt hij vaak nog heter. Het is tot nu toe wel de oplossing die het meeste resultaat bracht.

Ben er nu een paar dagen niet zo mee bezig geweest. Vrijdag heb ik les en dan ga ik zeker vragen of Jeannette hier een oplossing voor weet. Morgen ga ik me nog eens op het halthouden concentreren en een beetje experimenteren.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Als nog iemand wat weet hoor ik het graag!!!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:30

ik zou het ook niet TE veel gaan proberen... dan wordt het voor een paard juist een strespunt en dat wil je al helemaal niet hebben
succes ermee in ieder geval!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:38

Die van mij had het ook toen ik hem kreeg. Kende die niet, stilstaan haha. Wanneer die stilstond ging ie gelijk in de achteruit. Ik heb het gewoon heel vaak gedaan. Hele kleine stukjes en dan weer belonen. Ging ie achteruit, probeerde ik hem met stemhulp duidelijk te maken dat het niet de bedoeling was, ghehe. Maar tegenwoordig gaat het aardig goed, ik kan iig al groeten Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:57

Wat ik me afvraag, is dit niet 'gewoon' en kwestie van niet goed aan de hulpen staan? Je zegt dat wanneer hij fel en actief is, het halthouden onvoldoende is. Wanneer hij ontspannen gereden wordt, is het halthouden wél goed. In principe moet hij (in de ideale situatie natuurlijk) altijd vlot aan je hulpen zijn. Maar wachten op jou (tijdens het hh) heeft ook te maken met goed aan de hulpen te zijn. Ik vertel je nu niks nieuws natuurlijk. Maar wellicht is het handig om tijdens je training veel schakelwerk in te bouwen. Ook halthouden oefenen (ook wanneer hij vlot aan de hulpen staat). Hij mag pas voorwaarts wanneer jij die hulp geeft. Leren wachten kan voor paarden die wat ongeduldig zijn, omdat ze weten dat ze voorwaarts moeten, best lastig zijn. Daarom is het juist belangrijk om pauzes van rust in te bouwen met je halthouden. Evengoed moet hij daar aan je hulp staan want hand=halt en been=voorwaarts. Probeer ook eens, wanneer je paard niet vierkant staat, met je beenhulp hem achter een pas door te laten treden zodat hij wel vierkant staat. Of gewoon eens sowieso een pas door laten treden en daarna weer halt. Dan nogmaals het andere achterbeen laten doortreden en weer halt. Maakt niet uit of hij dan vierkant staat of niet, maar dan leert hij op jouw been te reageren zonder direct weg te spuiten. En hand is weer halt zodat hij leert te wachten. Wellicht is het het proberen waard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:00

Ik hoor graag wat jouw instructrice er van zei. Ik krijg het ook niet goed voor elkaar, hij begint achteruit te mieren en als ik hem in buiging zet komt hij omhoog. Dus ben benieuwd naar de oplossing. Thuis gaat het fifty fifty, met hetzelfde probleem wat jij beschrijft.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:34

Vvalar, hij staat super aan de hulpen, in het hele rijden is het geen probleem. Tuurlijk kan het altijd beter en verfijnder maar daar werken we hard aan door constant te schakelen. Daar ben ik dagelijks bijna constant mee bezig. Elke 3, 4 passen schakelen of overgangen. Juist om hem fel te houden en zijn aandacht bij het werk te houden. Ik hoef ook geen grove hulpen te gebruiken.

Ik oefen het veel vanuit verzamelde stap en dan pas voor pas controleren zodat ik bepaal hoe en wanneer hij halthoudt. Dat is meestal niet zo'n probleem maar wanneer er ook maar een klein beetje meer druk op staat wordt hij daar te heet. Bijvoorbeeld vanuit draf of met maar enkele passen stap tussen de overgang. Ook vanuit draf verzamel ik hem eerst wat meer zodat elke pas die die maakt, voor mij is. Dat gaat prima, tot het moment dat hij daadwerkelijk stil moet staan.

Normaal heb ik hier niet zo'n probleem mee als een paard dit heeft. Maar het lijkt wel of hij me overal te slim af voor is bij alles wat ik probeer. Als ik me meer concentreer op de voorbereiding dan wacht hij tot het moment van halthouden. Concentreer ik me meer op het halthouden zelf dan is hij daarna te slap en afgeleid. Laat ik hem ontspannen en gewoontjes lopen staat hij mooi stil maar is zijn aandacht daarna ver te zoeken. Maak ik hem direct weer wakker op dat moment gaat de volgende overgang naar het halthouden weer slecht.

In de proef probeer ik er maar het beste van te maken maar erg zonde om daar 4en te scoren.

Ik ben ook heel benieuwd Urielle, zal het zeker even posten hier!

Jolijnn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:11

Hm.. Zo te horen heb je alles al geprobeert.. Miss is het beste antwoord wel.. Niks doen! Het probleem lost zich miss wel vanzelf op.. Met de jaren komt de rust tog? Gwn doorgaan zoals je bezig bent en je er niet al te druk over maken. En anders moet je maar GP gaan rijden, dan maakt dat tog ni uit Haha!

only_ans12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:21

Misschien moet je eens proberen boomloos te rijden, lost een hoop op!

groetjes Ans

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:12

dit blijf ik even volgen mijn fjordje wil ook niet stilstaan..

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:41

Jolijnn schreef:
Hm.. Zo te horen heb je alles al geprobeert.. Miss is het beste antwoord wel.. Niks doen! Het probleem lost zich miss wel vanzelf op.. Met de jaren komt de rust tog? Gwn doorgaan zoals je bezig bent en je er niet al te druk over maken. En anders moet je maar GP gaan rijden, dan maakt dat tog ni uit Haha!

Een groot geheim: er zijn paarden in Nederland die eerst in de B of het L liepen en uiteindelijk in de GP..niet omdat t niet uitmaakte..

Solvej, ik denk dat je de spijker op de kop slaat, compliment voor je benadering!: het probleem ontstaat vanuit 'teveel' impuls. Kijk maar naar Anky: bij het binnenkomen gaat het goed, het probleem doet zich voor bij het afgroeten (na een proef waarbij je veel impuls hebt gevraagd).
HET grote probleem van dressuur-rijden: de oefeningen kan je wel uitvoeren, de vraag is alleen of je te weinig/ genoeg/ te veel impuls hebt...

Eerst weer terug naar ontspanning dus. Tijd nemen, geduld opbrengen. Waarschijnlijk ga je dit probleem nog 80x tegenkomen. Geeft nix, blijf het benaderen zoals je al deed: rijtechnisch dus.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:29

Dankjewel Vido, ik zou nog even laten weten wat Jeannette ervan zou zeggen. Nu ben ik stommerd het helemaal vergeten te vragen omdat het er gewoon niet van kwam.

Máár, wanneer ik mijn been er hélemaal vanaf hou, dus echt niet aan het zadel kom maar wel ontspannen blijf zitten hij al de helft rustiger is. Dus daar ga ik nu maar even op door voorlopig.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:34

Ik heb dat probleem ook!
Al gaat het in de proef meestal wel goed, in de trainingen gaat het altijd verkeerd.
Ik doe gewoon halthouden, doet hij het goed belonen, en dan stapt hij meestal al weer verder, en dat moet ik dan altijd opnieuw doen.
Ik denk dat als je eerst zo traint met je been van het zadel af , dat je dan later vrij makkelijk weer je been er gewoon aan kan houden.
Succes Knipoog
niet zo'n zinnige reactie maargoed

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:25

Solvej schreef:
Máár, wanneer ik mijn been er hélemaal vanaf hou, dus echt niet aan het zadel kom maar wel ontspannen blijf zitten hij al de helft rustiger is. Dus daar ga ik nu maar even op door voorlopig.

Dat is bij die van mij ook, maar die wordt steeds ibbeler op het been als ik aan hem toegeef. Ik vind eigenlijk gewoon dat hij zich niet moet aanstellen Bloos

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:39

Urielle schreef:
Solvej schreef:

Dat is bij die van mij ook, maar die wordt steeds ibbeler op het been als ik aan hem toegeef. Ik vind eigenlijk gewoon dat hij zich niet moet aanstellen Bloos

Haha! Heb je gelijk in, hij moet zich niet aanstellen. Maar...hoe ga je dat nou duidelijk maken, want Nederlands verstaat ie vast niet!
Dit is geen probleem wat je 'ff' oplost. Dit komt keer op keer terug. Dus, steeds weer rijtechnisch benaderen. Rust tijdens het halthouden, belonen (alleen stem? als ie anders gelijk wegstapt) en wees blij met 1 seconde, later pas 2 enz.

Wees gerust, dit is niets aparts, het is haast standaard procedure. Veel paarden krijgen deze fase ook als ze net achterwaarts hebben geleerd. Ik geef iemand les, wiens paard overeind vliegt als hij m wil laten nageven bij het halthouden. Zelfde procedure..

Solvej, Jeanette, is dat Haazen?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:10

Vido schreef:
Solvej, Jeanette, is dat Haazen?

Ja, het is Jeannette Haazen