Marijke 2,5 jaar longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Marijke 2,5 jaar longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 12:37

Hoi hoi allemaal.

Ik heb Marijke zondag voor de 3de keer gelongeerd. Ze is zo hyper de pieper en dacht dat het haar goed zou doen. We doen echt geen half uur hoor hahaha. Nee lekker even 10 minuutjes lekker stappen en draven beetje linksom en ene beetje rechtsom. Ze is gisteren 2,5 geworden. Dus hier komen wat foto's. Mn moeder heeft wat foto's gemaakt. Ze zijn niet allemaal mooi in het midden maar ja. en e nsapt het nog neit het longeren dus Marijke kijkt nog een beetje alle kanten op maar dat geeft niks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tempus_Fugit

Re: Marijke 2,5 jaar longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:38

heel schattig hoor!

Alleen trek je dr halser nogal scheef, je kan dan beter je longeerlijn aan de zijkant van't halster vast klikken.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:40

leu hoor, ik heb mijn 2,5-jarige nu ook 2x 5 minuutjes gelongeerd om te zien of hij het zo begrijpen. Hij deed het braaf en ik ga het nu om de week een keer bij houden. Alleen gebruik ik een kaptoom om te voorkomen dat zoals bij jou het halster helemaal scheef gaat, dus misschien is het ook wat voor jou?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:41

Ik zou nog even een jaartje wachten, longeren is best belastend op de benen en zeker bij een Fries die pas later zijn volgroeid, gewoon lekker in de wei of paddock gooien als ze veel energie heeft en volgend jaar lekker gaan beginnen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:42

Het halster word inderdaad scheef getrokken. Misschien kun je een bitstukje aan het halster maken zodat het halster niet zo scheef word getrokken?

Verder leuk paard en mooie foto's!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:50

hey, leuke fries!
ik zou het halster niet aan de zijkant vastmaken hoor Knipoog dan gaat het punt waar je trekt ook opzij, en ga je (onbebust) te paard scheef trekken. Zit heel verhaal achter, maar dat zal je besparen hoor! als je wil kan ik het je Pb-en Tong uitsteken
bij jou is het echt niet zo dat je hem erg scheef trekt hoor, maar dat geld algemeen wel. Zo'n stukje eronder is een prima oplossing vin dik Knipoog
Fijn dat ze het zo goed oppakt!! Haha!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:56

sjorsie schreef:
Ik zou nog even een jaartje wachten, longeren is best belastend op de benen en zeker bij een Fries die pas later zijn volgroeid, gewoon lekker in de wei of paddock gooien als ze veel energie heeft en volgend jaar lekker gaan beginnen.

Eens. Met longeren belast je de benen heel erg omdat je paard steeds op een volte loopt. Friezen groeien nog lang door, dus daarom is het zeker bij een paard als deze verstandig om haar nog even te laten staan tot ze er wél de leeftijd voor heeft. Ook al is het maar 10 minuutjes, dat is toch 10 minuten heel belastend voor de benen.
Als je toch wat met haar wilt doen, ga dan grondwerken ofzo. Of gooi haar inderdaad gewoon op de wei, dan kan ze haar energie ook wel kwijt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:58

Die 10 minuten kunnen in mijn eigen helemaal geen kwaad.
Ik zou voor het longeren een kaptoom gebruiken, dat werkt heel fijn.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:13

Beetje tegenstrijdig dit maar. Een beetje longeren af en toe kan geen kwijt, in de wei rennen ze ook geregeld korte bochtjes of scherpe wendingen.
Zoals ik deze fries zie (Moet nog wel groeien) Maar is voor een fries al Redelijk uitgegroeid.
Even offtopic) Of een fries nu laat uitgegroeid is of niet ligt aan de ouders. En is bij alle paarden anders. Als je kijkt naar de hengsten voor verrichtingsonderzoek die moeten met 2,5 jaar al vol aan de bak! Om er maar door heen te kunnen komen. Maar de meesten zijn wel uitgegroeid

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:28

Joto schreef:
Beetje tegenstrijdig dit maar. Een beetje longeren af en toe kan geen kwijt, in de wei rennen ze ook geregeld korte bochtjes of scherpe wendingen.
Zoals ik deze fries zie (Moet nog wel groeien) Maar is voor een fries al Redelijk uitgegroeid.
Even offtopic) Of een fries nu laat uitgegroeid is of niet ligt aan de ouders. En is bij alle paarden anders. Als je kijkt naar de hengsten voor verrichtingsonderzoek die moeten met 2,5 jaar al vol aan de bak! Om er maar door heen te kunnen komen. Maar de meesten zijn wel uitgegroeid

idd je hebt ook mensen die hun paard al met 2,5 jaar voor de kar hebben lopen. Niet dat ik dnk dat dat zo goed is voor een paard maar oke.
Ik zou zelf ook nooit te vroeg beginnen met aan het werk zetten van je paard, op de wei of in de paddock kan een paard ook zijn energie eruit rennen. Wat many zegt van VD is wel heel leuk om al wat mee te beginnen Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:43

Ok leuk om de berichtjes te lezen en bedankt voor de tips. Inderdaad haar halster gaat scheef. Maar dit is de eerste keer dat ik een veulen heb gehad dus ik moet het allemaal nog een beetje leren hoe ik het een en ander ga oplossen. Maar mag ik vragen wat een kaptoom is. Ik heb wel zo'n ding dat aan 2 kanten een soort van ja hoe leg ik dat uit klipjes hebben en ondereen een lus waar ik hem door kan halen alleen deze past niet haar neus is te breed. Is dat een kaptoom. Een bid wil ik liever nog niet in doen daar vind ik haar nog wel een beetje jong voor.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:46

ziet er goed uit Pling
en bekend halster,, OK dan!
heb ik ookk Pling ,,
haha maar super mooi paardje..
veel succes er verder mee!!!!!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:49

Ik zie een kaptoom zo voor me maar ik kan het niet echt uitleggen denk ik Knipoog Het is naar mijn idee een stuk breed leer dat om de neus heen zit, met verschillende ringen. En dan in een soort hoofdstel vorm, dus met frontriem en bak stukken.
Maar ik vind het een leuk paard hoor! Er zit al goed vorm in, en een lekkere buik Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:51

Tiessie schreef:

Zelfs die 10 minuten kunnen wél kwaad,want het blijft niet bij 10 minuten.

Waarom kunnen mensen nou niet gewoon wachten? Is het nu echt zo verdomd moeilijk om voor 5 jaar meer plezier 1 jaar langer te wachten? Koop dan geen jong dier. Koop er dan 1 waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:54

Many schreef:
sjorsie schreef:

Eens. Met longeren belast je de benen heel erg omdat je paard steeds op een volte loopt. Friezen groeien nog lang door, dus daarom is het zeker bij een paard als deze verstandig om haar nog even te laten staan tot ze er wél de leeftijd voor heeft. Ook al is het maar 10 minuutjes, dat is toch 10 minuten heel belastend voor de benen.
Als je toch wat met haar wilt doen, ga dan grondwerken ofzo. Of gooi haar inderdaad gewoon op de wei, dan kan ze haar energie ook wel kwijt.

Helemaal mee eens. Blijkbaar is het nog steeds een trend om zo snel mogelijk met jonge paarden aan de slag te gaan. De pezen,skelet, spieren ed. zijn hier helemaal nog niet aan toe. Als ze hyper is, kijk eens wat voor voer ze krijgt, of ga idd met haar grondwerken. Kijk ook eens een keer naar het overzicht van de groeiplaten van het paard, wanneer die pas echt dicht zijn (8jaar!!!) dus 2.5 jaar, gun die kleuter lekker haar kleutertijd, je kan nog een heel paardenleven lang van haar genieten als je haar nu de tijd geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:55

Sammie schreef:
Tiessie schreef:

Zelfs die 10 minuten kunnen wél kwaad,want het blijft niet bij 10 minuten.

Waarom kunnen mensen nou niet gewoon wachten? Is het nu echt zo verdomd moeilijk om voor 5 jaar meer plezier 1 jaar langer te wachten? Koop dan geen jong dier. Koop er dan 1 waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Ik wil niets zeggen hoor, maar ik weet zeker dat je met een paard van 2.5 jaar kan beginnen met rustig longeren Knipoog Heb het al verschillende keren gelezen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:57

kleinelinda schreef:
Ok leuk om de berichtjes te lezen en bedankt voor de tips. Inderdaad haar halster gaat scheef. Maar dit is de eerste keer dat ik een veulen heb gehad dus ik moet het allemaal nog een beetje leren hoe ik het een en ander ga oplossen. Maar mag ik vragen wat een kaptoom is. Ik heb wel zo'n ding dat aan 2 kanten een soort van ja hoe leg ik dat uit klipjes hebben en ondereen een lus waar ik hem door kan halen alleen deze past niet haar neus is te breed. Is dat een kaptoom. Een bid wil ik liever nog niet in doen daar vind ik haar nog wel een beetje jong voor.

Als dit je eerste veulen is, luister dan aub naar mensen die al vaker met een veulen hebben gewerkt, en van allemaal zal het advies zijn haar lekker in de wei te laten en met haar te spelen en op te voeden. Het is heel simpel, net als bij mensen. Als je een jong dier belast, en het gaat goed zal je niet stoppen maar eerder langer doorgaan. Dan heb je gegarandeert straks een paard met mankementen zoals artrose of HKO. Om maar niet te spreken over haar rug. Een Fries lijkt stoer en barok, maar dat houd wél in dat ze langer doen over het uitgroeien en het langer duurt voor ze volwassen zijn.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:58

Hahahaa.... ik denk al toen ik de titel zag a. ben ik niet zo sportief en b. ook niet zo jong Haha! Clown Knipoog

Leuke Fries heb je daar! Ze ziet er voor 2½ best goed ontwikkeld uit al. Wat voorbereidend werk kan geen kwaad hoor, maar inderdaad niet te lang longeren ivm eenzijdige belasting opgroeiend paard op de volte, etc. etc. maar je schrijft al dat je maar hooguit 10 minuutjes doet (ook niet langer hoor en dan ook op tijd van kant wisselen). Ik zou ook alvast wat VD of basiswerk aan de hand gaan doen, halthouden en voorwaarts a/d hand op stemhulp en als dat goed gaat pasje achterwaarts.

Voor het longeren kan ik je aanraden om een kaptoom te gebruiken of om een longeercirkel af te zetten bijvoorbeeld met paaltjes en lint, dan heeft ze toch een beetje aanleuning en dat is voor zo'n jonkie wel prettig en valt ze niet zo naar buiten.

En kom op negatieve reacties, beter nu rustig aan opbouwen, zulke paarden gaan toch voor de keuring volgend jaar en dan worden ze ook in een paar weken "klaargestoomd" alsof dat zoveel beter is?! Dit is geen veulen maar een goed ontwikkelde 2½ jarige.

Komt vast wel goed met jullie, wat is trouwens Marijke's afstamming?

Groetjes,

Marijke Cool

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:58

Ja ja.. dus omdat jij gelezen hebt door andere mensen die net zo ongeduldig zijn is het opeens goed om dan ook maar te longeren.

Dan blijkt maar weer duidelijk dat jij er totaal geen verstand van hebt anders kraam je niet zulke onzin uit. Zegdan idd maar helemaal niks!
bizzybijtje schreef:
Ik wil niets zeggen hoor, maar ik weet zeker dat je met een paard van 2.5 jaar kan beginnen met rustig longeren Knipoog Heb het al verschillende keren gelezen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:59

bizzybijtje schreef:

En ik heb 25 jaar ervaring en ik weer zeker dat je het niet moet doen. Verdiep je eens in de anatomie van een paard, in de groei van het skelet en in de groei van de pezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:01

Breghje schreef:
bizzybijtje schreef:

En ik heb 25 jaar ervaring en ik weer zeker dat je het niet moet doen. Verdiep je eens in de anatomie van een paard, in de groei van het skelet en in de groei van de pezen.

Ik wil het ook wel geloven hoor *LOL* Maar wou het toch zeker weten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:02

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:05

Marijke schreef:
Hahahaa.... ik denk al toen ik de titel zag a. ben ik niet zo sportief en b. ook niet zo jong Haha! Clown Knipoog

Leuke Fries heb je daar! Ze ziet er voor 2½ best goed ontwikkeld uit al. Wat voorbereidend werk kan geen kwaad hoor, maar inderdaad niet te lang longeren ivm eenzijdige belasting opgroeiend paard op de volte, etc. etc. maar je schrijft al dat je maar hooguit 10 minuutjes doet (ook niet langer hoor en dan ook op tijd van kant wisselen). Ik zou ook alvast wat VD of basiswerk aan de hand gaan doen, halthouden en voorwaarts a/d hand op stemhulp en als dat goed gaat pasje achterwaarts.

Voor het longeren kan ik je aanraden om een kaptoom te gebruiken of om een longeercirkel af te zetten bijvoorbeeld met paaltjes en lint, dan heeft ze toch een beetje aanleuning en dat is voor zo'n jonkie wel prettig en valt ze niet zo naar buiten.

En kom op negatieve reacties, beter nu rustig aan opbouwen, zulke paarden gaan toch voor de keuring volgend jaar en dan worden ze ook in een paar weken "klaargestoomd" alsof dat zoveel beter is?! Dit is geen veulen maar een goed ontwikkelde 2½ jarige.

Komt vast wel goed met jullie, wat is trouwens Marijke's afstamming?

Groetjes,

Marijke Cool

Goed verwoord Marijke Knipoog hier ben ik het helemaal mee eens en je bent ook nog iemand die op een vriendelijke manier uitlegd wat wel en wat niet verstandig is!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:05

bizzybijtje schreef:
Ik wil het ook wel geloven hoor *LOL* Maar wou het toch zeker weten.

Als je er ook naar gaat handelen Knipoog , maak je niet alleen je paard maar ook jezelf een heel stuk gelukkiger over een jaartje ofzo. Lees het stuk eens goed door waar de link naar toe gaat, dat is een heeeeel goed stuk en zal je echt veel wijzer maken. Print het desnoods uit en hang het op, dat je er elke x eens naar kan kijken. Haha!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:08

Jeetje wat een paniek, jullie doen net alsof de TS er al 7 dagen in de week met bijzet teugels longeerd. Wat is nou af en toen eens 10 minuutjes. En misschien heeft de TS wel helemaal geen beschikking over een weitje of een paddock waar het paard de hele dag op kan staan. Dan is een beetje beweging altijd nog beter dan de hele dag op stal of niet Knipoog