Eigenwijze, trekkende stagiaire

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Eigenwijze, trekkende stagiaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:42

Bij ons op stal is sinds 5 week een nieuwe stagiare.. Heel aardig meisje, niet mis mee.. Nou ja, niets..?! Ze doet een opleiding in de paardensport, zeg er even niet bij welke, dan kunnen mensen die dezelfde opleiding doen, zo nagaan wie ze is. En wil haar dus niet zwart maken. Gezien ze een opleiding in de paardensport doet, moet ze dus ook vanuit de opleiding rijden. Nu is het dat ze xtreem hard in de hand is. En ik kan haar maar niet duidelijk maken dat dit geen goede manier van rijden is. Is ook niet echt mijn taak, ze rijdt geen les bij mij, maar bij ons op stal wijzen we elkaar gewoon op fouten.

Vandaag dus weer.. Paardje loopt al schuddend links/rechts met zijn hoofd. Ik: "Is die een beetje stug?". Zij: "Ja, hij heeft een bek van beton, kan er niets mee.". Ik: "Ehhm, misschien wat minder hand en wat meer been? Laat hem je hand eens volgen". Zij: "Dan gaat die in galop, kan niet normaal wegdraven, moet hem echt aantrekken om te voorkomen dat die in galop gaat. Heb spierpijn in mijn armen." Ik: "Je mag nooit spierpijn in je armen hebben van het rijden, sta nou eens toe.. Rij wat overgangen, hou hem bezig!" Maar de boodschap kwam niet over, paard gaat in galop, krijgt een ruk in z'n mond. Wordt hier binnen die opleidingen niet op gehamerd? Met respect met je dier omgaan? Niet de schuld bij je paard leggen, maar eerst eens kijken waar het door zou kunnen komen en wat mogelijk oplossingen zijn? Als dit later de sport op deze manier in wil gaan, komt ze er echt niet, opleiding voor niets. Hoewel ik denk dat je met talent er wel komt, zonder opleiding.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, wanneer de eigenaar erbij is, doet ze het dus niet. Ik wil niet de bemoeizuchtige zeur uithangen, maar wil wel het beste voor het paardje.

millennium

Re: Eigenwijze, trekkende stagiaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:45

gewoon niet mee bemoeien Knipoog

En ALS je er toch zo erg mee zit, ga dan met haar stagebegeleider praten. Maargoed, mijn advies is: niet mee bemoeien!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:50

ik doe zelf ook een opleiding paardenhouderij en bij ons op school word daar ook niet echt opgelet.
er word niet heel veel theorie gegeven over die onderwerpen en nu bij de orun cursus word er pas wat meer op gelet.

als jij vind dat jouw paarden niet goed door haar worden bereden moet je er misschien echt eens goed over praten, dus niet tijdens het rijden maar daarna. gewoon een rustig gesprek waar je haar duidelijk maakt dat je haar manier niet prettig viond waarom en dat je het dus graag anders ziet.

het zijn en blijven jou paarden en ik neem aan dat je liever niet je paard er opachteruit ziet gaan door een eigenwijze stagiare??

succes !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:23

Ik vermoed dat ts zelf ook stagiaire oid is, als zij nl. een hogere functie zou hebben dan heeft ze het recht wel om te corrigeren.

En in dat geval is ook mijn advies: Bemoei je er niet mee. Dat is niet jouw taak.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:27

Waarom heb je het er niet eens rustig over met de eigenaar van die paarden/stal?

Dat is het enige wat je zou kunnen doen, denk ik

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:51

Neej, ik geen stagiaire hoor.. Ik geef les op die stal en rij een paard voor de eigenaar. En ik heb ook echt wel het recht haar te corrigeren, loop daar inmiddels 16 jaar.. Maar het probleem is, dat ze niets wil aannemen, alles ligt aan de paarden.. Vind dit raar gezien ze een opleiding in de paardensport doet. Lijkt me dat vanuit de opleiding dan ook genoeg theorie van het rijden gegeven wordt. Het valt me bij de stagiaires over het algemeen op, dat ze weinig om de paarden geven, erop zitten te trekken en te schoppen, altijd de schuld bij het paard leggen. En dit terwijl ze een baan in de paardensport willen. Met deze instelling kom je er echt nooit..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:53

Gewoon niet mee bemoeien, helpt toch niet. Bemoei met je eigen paard en je eigen gedoe, dat kost je een stuk minder stress in het leven en bespaart je ruzie.
Ik snap dat je het goed bedoeld maar vaak wordt het niet zo opgepakt en ben jezelf de sjaak!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:57

Kijk je wel uit dat je niet opeens alle stagiaires van nu over één kam scheert Knipoog

Overigens lijkt het me ook niet aan jouw (ondanks dat je er al veel langer op stal rondloopt) om deze stagiaire hierop aan te spreken. Je schiet er niets mee op, aangezien dit type er ook niet voor open staat (mentaliteit van de persoon, heeft weinig te maken met de school zelf vermoed ik).

Je kunt het eens bij de eigenaar aan kaarten. Niet zwart maken, maar als je hem al langer kent kun je best eens jouw mening hierover aan hem laten weten.

Verder misschien toch het er echt bij laten zitten, hoe moeilijk ook..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:57

Je hebt je zegje gedaan en meer kun je helaas niet doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:27

herken het, heb net een simpel cursusje gedaan over bewegingsapparaat en zoveel heb ik in 3 jaar school niet over het paardenlichaam geleerd, hoewel het toch de basis is, je leert er niets meer als war waar zit en waar het voor dient en waarom een paard dat achter niet lekker zit voor niet kan loslaten enzo....

Mocht je er wat aan willen doen moet je het misschien makkelijk en logisch uitleggen, bedenk vergelijkingen en zo, net alsof je tegen een kind praat zo simpel, en laat haar dan de keus, ze zal het zelf moeten ontdekken, dus zorg dat ze gaat nadenken maar zeg niet wat ze moet doen, laat dat open.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:28

oja vergeet het stukje houding niet, en de gevoeligheid van de paardenmond etc. teken het desnoods uit, er is een kans dat ze het op school idd nooit geleerd heeft.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:30

mischien toch ook eens bij de eigenaar melden. dat die school bellen voor advies. vind niet dat je het erbij kan laten zitten. wat zou je doen als er zo iemand op jou paard rijd. bij mij was het lusiteren zo niet eraf en school wordt gebeld.kan best met de stagebegeleider van school erover praten daar zijn ze voor.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:32

lailapri schreef:
je leert er niets meer als war waar zit en waar het voor dient en waarom een paard dat achter niet lekker zit voor niet kan loslaten enzo....

Nou.. dat leer ik nog niet eens op school
Ik doe dan wel de opleiding dierverzorging in combinatie met paardenhouderij..
Maar het is de bedoeling dat je zo aan het werk kan in de paardenhouderij als je klaar bent met school..
En ik leer óh zo veel.. (niet dus)

Gelukkig heb ik super werk en leer ik daar echt wel enorm veel *LOL*

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:36

Paardenhouderij staat toch los van rijden of zie ik dat verkeerd?
Ik heb de HAS in de richting paardenhouderij gedaan maar de meeste van mijn klasgenoten hadden nog nooit op een paard gezeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:41

Ik vind het op zich wel een kwalijke zaak dat de stagiair anders rijdt als de eigenaar er bij is, en als ze zelfstandig en zonder pottekijkers aan het rijden slaat. Ik zou iig de stagebegeleider op het werk daarover inlichten, en me er verder niet meer mee bemoeien.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:50

Gaan praten met de eigenaar!
Dit is namelijk niet normaal en zeer paardonvriendelijk, dat je haar nog niet van die paarden hebt afgetrokken zeg en dat je je zo rustig houd (althans, zo beschijf je dat) erg netjes. (ik had haar wel van dr paard afgetrokken als ik het had gezien!)
Maar praten met de eigenaar is denk ik het enige wat je kan doen als je je er zo aan ergert en ze niet naar je luisterd.

Is het misschien een idee om haar voor haar stage een paar lessen te laten krijgen van een goede zachte instructeur/trice zodat ze misschien wel kan gaan inzien dat het ook anders kan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:59

Je geeft aan dat je er daadwerkelijk wat van mag zeggen. Ik zou eerst overleggen met de stagebegeleider in hoeverre je een stagiaire mag corrigeren.
Want dan kan je de volgende keer wat harder ingrijpen. Ze komt daar om te leren en hoort dan ook de kritiek toe te passen en niet op het paard afschuiven. Zou haar desnoods van haar paard afhalen. Als ze niet wil luisteren, dan maar niet rijden en gewoon rotklusjes opknappen Nagelbijten / Gniffelen
Het is hard maar je komt om te leren en dat kan alleen maar als je advies opvolgt.

Op de meeste scholen wordt wel wat gereden maar écht rijden is het niet te noemen vind ik dan. Op de school waar ik zat werd 1x in de twee weken een uurtje gereden. Dat is gewoon écht te kort om serieus op het rijden in te gaan (maar goed dat was ook paardenhouderij en geen paardensport).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:29

bij paardenhouderij zit ook een stukje rijden, maar wat is het nu voor moeite om de info die ik in 2 avondjes cursus heb gekregen ook tijdens de les doorneemt, snappen we tenminste waar we het over hebben, paardrijden is namelijk trainen en als je niet weet wat je trainen moet aan het paard dan train je waarschijnlijk
(niet altijd) verkeerde dingen aan het paard of je traint alleen jezelf (houding/evenwicht etc)

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:10

ThaGirl schreef:
Waarom heb je het er niet eens rustig over met de eigenaar van die paarden/stal?

Dat is het enige wat je zou kunnen doen, denk ik

dat zou ik ook gaan doen Knipoog

OLisaa_Freak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:58

ah,. zulke mensen zijn er nou altijd:) die willen nooit wat van anderen aan nemen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:58

Volg zelf ook zo'n opleiding,en in het 2e jaar komt het rijden pas aan bod, voornamelijk voor de ORUN. Weet niet wat ik in deze situatie zou doen, heb bij verschillende bedrijven stage gelopen en die waren wel te spreken over mijn rijstijl. Ik zou het zelf heel erg vervelend vinden als er over mij gepraat werd, maar niet gecorrigeerd word. Je loopt immers stage om te leren, ook tijdens het rijden. Dus zou naar de stagebegeleider van de betreffende persoon gaan, en het voorleggen, zodat de eigenaar/begeleider aan de slag kan/helpen.

toont de stagiare geen interesse, maak je er dan niet druk om, komt zichzelf nog wel tegen. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:41

Ik zou toch even met M gaan praten. Hij is volgens mij geen fan van dit soort gedrag op zijn paarden. Het welzijn van het paard gaat bij mij voor alles. En M kent je toch? Die weet dat je niet zo maar met zo'n verhaal aan komt toch?

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:19

ik vind dat je in het belang van de paarden er wel degelijk iets van moet (eventueel laten) zeggen. Wel op een tactische manier dan, want wanneer je iemand tegen je in het harnas jaagt bereik je niet altijd wat je wilt.

Als niemand nooit iets zegt van zulk hard gedrag verandert er ook niets.....

Suc6 iig!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:57

millennium schreef:
gewoon niet mee bemoeien Knipoog

En ALS je er toch zo erg mee zit, ga dan met haar stagebegeleider praten. Maargoed, mijn advies is: niet mee bemoeien!

Idd met stagebegeleidster gaan praten, die mag en kan haar er op aanspreken en desnoods ook maatregelen nemen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:04

Allereerst er maar eens voor zorgen dat de eigenaar van het paard het ziet, lijkt me. Door hem bijvoorbeeld halverwege een les binnen te laten komen. Maradaarvoor moet je het natuurlijk wel eerst vertellen. Dat is misschien niet jouw taak, maar je kunt het wel subtiel inkleden niet niet meteen ieman dgaan beschuldigen. Ik vind het zelf ook erg fijn als iemand tegen mij zegt dat mensen dingen doen met mijn paard die ik niet leuk vind - of het nou waar is of niet. Desnoods vraag je geen namen te noemen. De eigenaar heeft toch het eerste recht om te weten wat er met zijn paard gebeurd. Daarvoor maakt het niet uit wie de 'fout' begaat...