Struikelen Hoe verhelpen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Struikelen Hoe verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:48

Mijn haflinger kan soms wat lomp zijn, en struikeld daardoor wel regelmatig, op zich denk ik "hij moet weten...." maar ik zou het toch niet fijn vinden mocht hij neergaan met z'n knieen op straat!

Maar hij staat niet te slapen ofzo als hij struikelt, nee hij let eigelijk goed op z'n omgeving. Zelfs als ik hem nageefelijk rij (in BIT staat dat hij dan eigelijk niets anders ziet dan z'n eigen benen!) dan struikelt hij zelfs!

Ik heb hem eens geprobeert goed vooruit te rijden, maar zelfs dan nog!
Toen zei iemand tegen me elke keer als hij struikelt moet je hem een corrigerende tik geven en zeggen "oplette!" Haar eigen haflinger (bijna identiek aan Woest) is toen opgehouden met te struikelen.

Dit heb ik dan ook een paar maal gedaan, (niet hard getikt ofzo gewoon een aanwijzing gegeven) Maar nu gaat hij elke keer in draf als hij gestruikeld heeft. Dat is ook niet de bedoeling.

Zijn hoeven worden elke 6 weken netjes bekapt en opnieuw beslaan, hij heeft aangepast hoefijzers tegen het aftrappen met de achterste benen....

Hij is wel op z'n voorhand gebouwd maar hij is een goed jaar onder zadel, en kan heel goed al op eigen benen lopen, dus om hem al intensief op zijn achterhand te rijden is denk ik nog veel te vroeg?

Hebben jullie tips.

spretje

Re: Struikelen Hoe verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:53

Toch die achterhand er wat beter onderrijden....Struikelen is vaak een probleem bij paarden die teveel op de voorhand lopen dus...tja..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:51

Zorgen dat je in een niet te zware bak rijdt en ga dingen doen waarbij hij bewust zijn voeten moet optillen - balkjes lopen.
Zou daarnaast niet heel lang rijden en wanneer hij struikeld niet opvangen (met bit en benen), gewoon door rijden.
Veel overgangen en geen kleine wendingen.

Naast dat hij niet op let kan hij een minder stabiel voorbeen hebben, dat moet dan langzaam aan sterker worden (weet niet hoe oud je paard is) en doordat hij nog niet helemaal in balans is. Als hij meer gewicht draagt op de achterhand worden de voorbenen idd iets ontlast waardoor deze makkelijker kunnen bewegen.

Rijdt hem ook niet over zijn tempo heen, want dan krijgt hij niet de tijd om zijn passen af te maken.

Daarnaast kan het natuurlijk vanuit zijn rug/schouder/hals komen, of door een slecht liggend zadel. Nooit slecht om daar eens naar te laten kijken (osteopaat/saddle fitter).

Succes!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:02

De mijne heeft/had daar ook last van. Het gaat echter al wel beter dan pakweg een jaar geleden, want we lessen nu regelmatig en daarbij wordt ze toch wat actiever gemaakt op de achterhand. Veel overgangen rijden, direct reactie vragen op je been en ook wat meer galopperen was het advies van mijn instructrice. Draf is namelijk een stuk beter als ze even een stukje gegaloppeert heeft, lange/korte stukken afwissselen daarbij, dus niet standaard een paar rondjes, maar soms een rondje, soms alleen een lange zijde etc. Ze mag onder geen beding gaan denken "oh, maar nu weet ik wat er komt" en op de "automaat" overschakelen. Ze moet constant actief gehouden worden. Ze struikelt nu veel minder, het gebeurd nog wel eens, maar dan meestal omdat ik haar overvraag (te korte wendingen, te kleine volte of over haar tempo) of laat "inslapen" Bloos , eigen schuld dus.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 12:20

Hoi,
De bak waar we inrijden is helemaal niet te zwaar, we rijden zowel een eigen bak die we mogen gebruiken van iemand en deze bak is helemaal niet zwaar, hier struikelt hij dan ook zelden, dan rijden we nog eens wekelijks een uur lang les in een manege hier durft hij te struikelen maar dat valt goed mee (meestal bij afwenden struikeld hij op opgehoopt zand dat van de hoefslag komt)

Maar hij struikelt voornamelijk bij het stappen over de weg of in de bos (waar niet veel takken liggen natuurlijk anders lag het daaraan)
Hij doet het op straat voornamelijk, en daarom vind ik het een groot risico.

De zadel maker is vorige vrijdag geweest omdat woest drukplekken had maar we weten nu dat het aan zijn vzh zadel ligt die ik af en toe opleg voor boswandeling of een klein sprongetje, maar ik rij hem vooral met mijn dressuur zadel en die zou passen, dus daar ligt het niet aan.

Woest is 4 jaar oud en van vorige jaar november ingereden.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:27

Het punt is dat veel koudbloeden vrij vlakke gangen hebben. Mijn fjord loopt ook heel vlak, want zo kost het niet zo veel enegie. zij struikelt ook nog regelmatig, maar ik ben nu met les ook bezig haar te attenderen op haar achterhand. en zodra zij die goed gaat gebruiken struikelt ze ook niet meer Knipoog

Oefeningen die wij daar voor gebruiken is bijvoorbeeld een grote volte sluiten en weer openen (als je hem goed gesloten hebt, kun je dat kleine rondje maar max 2x rijden, want zo klein rijden is niet goed voor de pezen) en rij tussen je figuren kleine voltes... niet constant bij iedere letter een kleine volte, want dan kakken ze weer in omdat ze weten wat er gaat komen. dus wissel dat goed af Lachen

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:36

ok bedankt

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:41

Ja ik zou ook proberen gewoon een beetje extra been te geven. Mijn fries doet het ook, die struikelt over elk grassprietje. Probeer door actiever(dus niet persé harder) te rijden je paard de benen wat meer op te tillen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:46

Met mijn fjord heb ik het ook. Ik wijd het vooral aan zijn vlakke gangen, zoals loesje88 ook zegt. Yngvar slaat met zijn voorbenen opzij, hij zwemt als het ware. Dat zit heerlijk, hij gooit niet op, maar dat betekend wel dat zijn benen amper van de grond komen en hij dus makkelijk struikelt. Ik ben op deze manier wel een beetje mijn vertrouwen kwijtgeraakt. Ik doe nooit meer een galopje op een plek die ik niet heel goed ken, ik ben al meer dan eens over de kop geslagen op deze manier.
Hij doet het overigens ook als hij gewoon oplet en actief loopt, maar vooral als hij dramt en ik hem te veel op de voorhand laat komen met afremmen buiten. Logisch ook, omdat al zijn gewicht dan op de voorhand rust. Ik probeer dus zijn achterhand sterker te maken met rijden, en hem niet te veel op het bit te rijden buiten.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 01:04

Denk dat je Woest in de bak lekker aan het lopen hebt en dat er buiten te veel relaxed wordt. Probeer hem buiten eens dressuurmatig rijden. Oa door het maken van overgangen enzo.

Ja een 4 jarige kun je gerust de achterhand laten gebruiken. Je zult zien dat als je daaraan werkt het struikelen echt minder gaat worden.

Succes!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:07

Struikelen is eerder een probleem van iets zwakke pezen, ik zou veel aan de hand op het harde gaan stappen in een lekker tempo, 10 minuten per dag om de pezen sterker te maken. daarnaast bij het rijden inderdaad veel overgangen rijden, korte stukjes schouder-voor(achtig), dan een stukje naar voren en weer terug en dat veel doen. Dan wordt ze vanzelf sterker en zo lost je probleem zich langzaam wel op. Sterker laten worden dus. Succes!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:47

Mindfields schreef:
Struikelen is eerder een probleem van iets zwakke pezen, ik zou veel aan de hand op het harde gaan stappen in een lekker tempo, 10 minuten per dag om de pezen sterker te maken. daarnaast bij het rijden inderdaad veel overgangen rijden, korte stukjes schouder-voor(achtig), dan een stukje naar voren en weer terug en dat veel doen. Dan wordt ze vanzelf sterker en zo lost je probleem zich langzaam wel op. Sterker laten worden dus. Succes!

niet mee eens... ik geloof namelijk niet dat mijn pony (die 5 dagen in de week intensief aan het werk is, en 1 dag in de week buiten rijdt) zwakke pezen heeft Knipoog
In dit geval zal het voornamelijk gaan om minder achterbeen gebruik

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:58

Zwakke pezen heb ik nog nooit van gehoord als oorzaak van struikelen.

Het eerste waar ik aan denk ik onvoldoende afwikkelen van de voorvoet als ik jouw verhaal zo hoor. Dan struikelen ze vaak wat en dat is vaak ook de oorzaak van het aftrappen van ijzers. Ik zou het eens met een goede smid overleggen misschien ook interessant om op de site van Hoofcare eens te kijken of er iets leerzaams staat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:01

Ik heb recent nog een paard gezien waarbij dat toch echt het probleem was, zijn pezen EN dat hij teveel op de voorhand gereden werd. Na een flinke poos stapwerk op het harde verbeterde hij snel, in combinatie met de juiste training natuurlijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:03

Hoe is de diagnose van zwakke pezen dan gesteld?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:10

Katja schreef:
Hoe is de diagnose van zwakke pezen dan gesteld?

In de kliniek hebben ze hem binnenste buiten gekeerd en dat kwam er uit naar voren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:12

Dan ga ik er even vanuit dat er en scan is gemaakt om te pezen te bekijken. Dan lijkt me de meest logische conclusie dat het peesweefsel is aangetast en dat je daarom moet stappen op het harde.
Mocht dat het idd zijn dan kan ik zeggen dat peesproblemen vaak onstaan door verkeerd afwikkelen van het been.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:14

Dat klopt, de oorzaak daarvan was dat hij heel erg op de voorhand gereden werd en zijn amazone zijn schouder vastknelde met haar benen. helaas doet ze dat nog steeds dus ik denk dat binnen de kortste keren het probleem weer terugkomt. Het gaat om een paard in Duitsland overigens.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:59

Bij ons op de manege loopt een paard wat op soms iedere volle ronde op de hoefslag wel minimaal 1x struikelt, in welke gang dan ook.

4 weken geleden moest ik op dat paard, en ik vond het waardeloos. Mij werd verteld dat ze een ex-draver was en dat ze erg voorwaards gehouden moest worden om het struikelen te voorkomen.

Maarja, wat moet je dan als haar draf al sneller is dan de galop van menig ander paard. Verward

Ik heb toen dus de voorkeur uitgesproken om dat paard liever niet meer te berijden in de les. Ik wil gewoon een normale arbeidsdraf kunnen lopen met m'n paard. Overigens is ze qua karakter wel het allerliefste paard op de manege. Ach gut

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:05

struikelen kan ook voorkomen uit gespannen zijn, vrij aannemelijk bij jouw Woest omdat hij het buitenrijden misschien wel erg spannend vindt? Mijn Haf kan soms ook erg gespannen zijn en gaat dan ook struikelen, is hij ontspannen struikelt hij niet.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:57

Ik vind dat je paarden niet echt kunt vergelijken, ja, kan wel maar ik kan het even niet goed uitleggen.
Je kan tegen je paard zeggen: '' Opletten! '' maar het moet ergens vandaan komen.
Vanaf het begin voorwaarts houden (tipje, oefen aan de longeerlijn, misschien helpt het als je er naast staat en dan kan je het ook beter zien) en achterhand er goed activeren.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:22

hoi, bedankt voor de vele reacties, de discussie vind ik erg interesant.

Woest struikeld inderdaad minder in de rijbak dan vroegere, en op sommige momenten heeft hij ook mooie knieactie, het is echt voornamelijk buiten.
hier werd aangehaald dat hij het buiten rijden erg spannend vind, en ik denk dat nu dus ook, het is de enige tijd waar hij echt de hélé tijd z'n oren naar voor heeft, en hem enkel een seconde naar achter draait om eens naar mij te luisteren als ik hem toespreek ofzo. Wat ook vaak is (en dan hou ik m'n hart vast) dat als we bv op een druk stuk op het verhoogde berm lopen, dan doet hij soms nog wel moeite om z'n been op te heffen (terwijl ik hem zeg OPLETTE) en dan doe ik een attentie maken, in de vorm van, kleine beendruk of een halve op houding, en dan zet hij vervolgens z'n hoef net voor de berm neer.... Koe dit gebeurt niet altijd, maar het gebeurt, het heeft ook niets te maken met het feit dat ik hem op dat moment laat opletten, hij doet het ook als ik niets zeg. We stappen 2x per week een deel over het harde (zaterdag's zo'n 20 min, en door de weeks 5 minuten (wel héén en terug).

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:55

Ik zou proberen om hem buiten iets meer attend op je te laten zijn door wat dressuur oefningen tussendoor te doen en veel overgangen. De achterhand toch iets meer te activeren en aan te sterken. Ook even overleggen met je hoefsmid of het niet met zijn hoeven te maken heeft, desnoods dat ie een stukje met je mee loopt naar buiten om het te zien.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:09

Zorg dat hij blijft opletten en dat hij goed oplet waar 'ie z'n voetjes neerzet. Balkjes lopen kan helpen hem te leren te oefenen met zijn voetjes. Als het blijft zou ik gaan zoeken of er geen dieper liggende oorzaak is. Kijk of z'n rug en benen niks mankeren, of het zadel past... Of kijk naar de manier van rijden, vraag iemand die er verstand van heeft 'ns te kijken. Zoek uit of hij het in een bepaalde gang of bepaalde ondergrond het meest doet. Van daaruit kun je verder kijken; ik rij ook een paard dat geregeld vergeet dat 'ie vier voeten heeft maar dat komt omdat hij rijtechnisch gezien gewoon nooit heeft geleerd in balans te lopen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:39

Katja schreef:
Het eerste waar ik aan denk ik onvoldoende afwikkelen van de voorvoet als ik jouw verhaal zo hoor. Dan struikelen ze vaak wat en dat is vaak ook de oorzaak van het aftrappen van ijzers. Ik zou het eens met een goede smid overleggen misschien ook interessant om op de site van Hoofcare eens te kijken of er iets leerzaams staat.

Helemaal mee eens. Het is vaak een probleem dat de teen te lang wordt gelaten en daardoor kunnen ze niet goed afrollen. Het is normaal dat ze dan eerder struikelen op het hard dan in de bak(zand geeft mee). Natuurlijk is het goed als je hem meer op de achterhand vraagt. Is een ruiter eigenlijk altijd verplicht(je zit als het ware op de voorhand).