Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stef schreef:voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts
Juist niet terug uit, dan steigeren ze alleen maar makkelijker. Een paard moet stilstaan om te kunnen steigeren, dus altijd voorwaarts oplossen
_Barbara_ schreef:Afstappen heeft geen zin, dan doen ze t meestal gewoon..
.
).In de twee jaar dat ik haar nu heb heb ik wel geleerd dat het wél helpt om af te stappen en haar erlangs te leiden. Bij mij althans wel; als ik haar voorwaarts dreef ging ze alleen maar verder achteruit en hoe harder ik "schopte" - en zelfs met zweep erbij geprobeerd - hoe minder ze vooruit wilde. Ik kreeg op een gegeven moment echt in de gaten dat het geen onwil maar onzekerheid was, ze draaide namelijk steeds haar hoofd naar mijn voeten als ik haar vooruit dacht te kunnen "schoppen" ... alsof ze dacht "niet doen, ik voel je zo ook wel, maar ik durf niet" ... vond het echt een blijk van vertrouwen richting mij en ben toen dus ook opgehouden met dat kost wat kost voorwaarts drijven. Ik stap nu af als ze echt niet durft en ze loopt dan direct met me mee, hoofd laag en op mij gericht alsof ze zegt "jij hebt nu de leiding". Klinkt misschien wat wazig voor sommigen
maar ik ben me er nu veel meer van bewust hoe breekbaar de vertrouwensband is tussen mijn paard en mij. Het gaat steeds beter en ze reageert nu ook al heel goed als ik gewoon stop bij dat "enge", haar goed laat kijken en soms zelfs snuffelen en haar vervolgens uitgebreid beloon als ze doorloopt. Het heeft bij ons echt een positieve uitwerking gehad. Ze durft al veel meer als een jaar geleden. Wildgirl schreef:een gigantische mep verkopen, angst mag, af en toe beetje klooien of vervelend doen ook maar steigeren niet...
of zet hem een weekje in een weiland met koeien, heb ik ook gedaan was de angst zó over....
midgie schreef:Wildgirl schreef:een gigantische mep verkopen, angst mag, af en toe beetje klooien of vervelend doen ook maar steigeren niet...
of zet hem een weekje in een weiland met koeien, heb ik ook gedaan was de angst zó over....
Als jij ergens bang voor bent krijg je dan ook een gigantische mep??
Een paard klooit niet en steigert ook niet voor niets, zou me eens meer verdiepen in wat een paard is en niet zomaar gaan meppen.
mickey1978 schreef:Ik ben bang dat als ik afstap ik hem helemaal niet meer kan houden. Als hij er dan vandoor gaat op de weg lijkt me ook niet de oplossing.
maar als je zeker weet dat je langs koeien gaat waarom ga je dan zo.. neem iemand mee niet bang zijn dat is het gevaarlijkst van allemaal