Ik heb een 5 jarige d-pony en heeft soms heel rare passen in draf of galop
ik heb les en mijn les geefster heeft geen flauw idee meer wat ze er tegen moet doen ze weet ook niet wat het is moeilijk uit te leggen maar toch zal ik het proberen
na de galop ( de Galop is ook moeizaam niet echt sprong in de galop MAar dat komt nog wel ) dan op de linkerhand kan ik geen stelling of aan leuning vragen of ze gaat heel raar lopen in draf mijn les geefster zegt dat bij haar kruis ofso iets vastzit ze houd de achter benen heel dicht bij elkaar. als je haar helemaal losse teugels geeft en been geeft dan gaat ze weer normaal draven en zodra je teugels op maat pakt gaat ze weer zo raar lopen op de rachter hand is het niet zo erg
in het begin was het ook zo maar later ging het weer goed maar nu heeft ze soms van die kuren ik heb haar al 2 keer een fisio bij gehad en die zij gewoon verder trainen dan moet het voor bij gaan
wie heeft enig idee wat het is hoe het komt en wat je tegen kan doen hoop dat er snel reactie op komt steeds een fisio is ook niks ( ook een Beetje duur )
je paardje is nog erg jong. Misschien kan hij zijn balans niet goed vinden als jij je teugels aanneemt en gaat hij daarom raar lopen. als je hem met langere teugel rijd kan hij zijn balans misschien beter vinden. Doet hij het bijgezet aan de longe ook? Want als dat zo is weet je in iedergeval dat het komt omdat je hem met zijn hoofd in een positie "dwingt" waarin hij moeilijk zijn evenwicht kan vinden. anders zou ik het ook niet weten....succes
Ik ga mee met het bovenstaande. Doet ze het bijgezet aan de longe ook? Zo niet, dan ligt het aan de ruiter. Waarschijnlijk zet je zelf ergens iets vast in je lichaam, waardoor je je paardje blokkeerd. Dit zie je veel. Probeer bij het rijden je paardje niet te hoog in te stellen en vooral lang en laag, aan de contactteugel (!) voorwaarts neerwaarts te rijden. Veel te schakelen om de achterhand te versterken en longeren met passoa of aan de dubbele longe. Je paard is nog erg jong en mist waarschijnlijk gewoon nog wat kracht. Enkel als je dit probleem niet snel verhelpt wordt het een gewoonte en is het veel moeilijker te herstellen.
Het lijkt me verstandig om even rustig aan te doen, niets willen en gewoon stappen draven en gallopperen. Vergeet ook de andere gangen niet want daar kan ook een deel van het probleem liggen. Neem een los teugeltje, vraag niets en ga gewoon stappen, daarna draven en gallopperen in een flink tempo. Vergeet het aan de teugel gaan, achterhand erbij, enz. dat heeft allemaal toch geen zin als je paard niet zuiver loopt. Gaat het allemaal goed dan kun je langzaam de teugels iets meer oppakken en zelf iets meer gaan doen. Doe dat niet te snel, maar neem er een paar weken de tijd voor. Je paard moet leren op eigen benen te lopen en niet op jouw handen. Na verloop van tijd kun je langzaamaan wat meer gaan doen, een keer wat tempowisselingen rijden ed. Maak met rijden eerst de achterhand sterker en rijd de achterhand actiever, dan komt de aanleuning er vanzelf bij.
Veel succes en laat nog een paar keer horen hoe het gaat!
Omdat je paard nog vrij jong is zou ik je aanraden het werken in de bak even te laten voor wat het is. Neem je paard lekker mee naar buiten, lange rechte lijnen laten lopen. Met buitenrijden veel tempowisselingen rijden en schijnovergangen. Zo wordt ie wat sterker in de achterhand zonder dat je hem belast doordat ie voltes oid moet lopen. Probeer hem in het begin vooral voorwaarts aan je been te krijgen. Dus druk als je een tempo hoger wil (hoeft geen overgang te zijn maar gewoon wat versnellen in de gang waar je in rijdt). Reageert hij niet, dan twee keer na elkaar "pats pats" met je benen (tegelijk). Reageert hij, beloon 'm uitvoerig met je stem. Je zult zien dat als je hier heel consequent in bent, hij dan heel gevoelig voor je been wordt. Daarna kun je hem (nog steeds met buitenrijden) met je been naar je hand toe gaan rijden. Dus je hand sluiten op het moment dat je been geeft. En in het meest ideale geval zal hij je hand op gaan zoeken als je nog bezig bent met voorwaarts rijden. Komt hij naar je hand, dan loslaten. Niet teugels losgooien, maar licht contact. Als je het voor elkaar krijgt hem rond en laag (over de rug) te rijden in het bos dan ga je verder met de tempowisselingen en schijnovergangen. Hou dit een maand of drie vol. Echt, het is de moeite waard als je de tijd erin wil steken. Na een maand of wat ga je weer eens in de bak rijden. Je zult merken dat je een sterker en meer in balans zijnde pony hebt en dan kun je weer lekker verder werken. Succes en geef niet te snel op.
Heb je BTW de tanden en het zadel al eens na laten kijken?
De tanden zijn nagekeken en het zadel kan het niet aan liggen die ligt perfect en met ander zadel het zelfde probleem met buitenritten dat deed ik heel extreem ik ging ofso 5 keer per week op buitenrit en helemaal geen bak dat heb ik soort 5 maand gedaan mischien soms heel even een keer een bak maar op buitenrit doet ze het ook en dan heb je helemaal geen controle soms over haar wat ze in het hoofd heeft doet ze en met geen aan de teugel lopen ze loopt vanzelf aan de teugel als ik de teugels bij pak en dan heb je eindelijk teugels goed vast dat gaat ze heel erg hangen en laat je de teugels een beetje los gaat ze rennen
bij het longeren doet ze het niet dus het kan aan mij liggen want op de ene hand doet ze het niet en op de hand waar mijn houding soms een de wensen over laat doet ze het
maar gisteren in de les toen was het na de galop ik moest doorzitten en toen ging raar doen we dachten eerst ze denkt aan galop maar ookal ging je buiging en zo doen ze deed steeds raarder
ik hoop dat jullie iets kunnen met het een beetje teveel informatie heel boven
ojah okal harstikke bedankt van de informatie hier boven zal het door geven aan me lesgever
mijn paard had het maar die zette een rare pas met zijn linker achterbeen, alles hebben we geprobeerd, ook verschillende behandelingen van de fysio hadden alleen weinig en beperkt resultaat en het kost een een hoop geld. toen kreeg ik de tip om met mijn paard naar duitsland te gaan, Akupunktur. het paard is nu 1x behandeld en ik merk al een groot verschil! ook in zijn geheel kan het paar nu veel makkelijker met zijn lijf omgaan. volgende week moet ik weer terug en kijkt hij hoe het gaat. ik geloofde er in het begin ook niet zo in, maar het werkt echt. de site van hem is: http://www.dr-guray.de succes
hej dit herken ik ik heb een pony van 15, die opeens op de linker hand ook overkruisd galopeerde (draf is gewoon) heeft lang geduurt voordat ik door had hoe ik dit oploste. heb nu even 3x met sporen gereden en iedere keer als hij om wou springen (dus overkruisd) even extra been. bij die van mij heb ik het er zo uit gekregen maar daar leek het ook erg op aanstellen
Het kan ook van zijn/haar rug komen. Dat ze zijn/haar rug niet goed wil loslaten en dat ze daardoor ook onregelmatig gaat lopen, of rare passen ertussen doet. Heb je haar wel eens naar een ostheopaat laten gaan? Met mijn pony ben ik naar albert van es geweest. Wat een verschil ! Rodinde hoogenraad kan ik je ook aanraden. Groetjes kiki
dat ze haar spieren aan spant en niet lekker los is in der lijf. bij ons liep een pony lekker in de krul maar was totaal niet ontspannen had echt een nep houding, hierdoor gingen zijn spieren spannen en ging hij kreupel lopen. als je toen aan de teugel kwam ging hij heel kreupel lopen. tijd rust gehad en nu lekker rijden met hem niet aan de teugels komen alleen licht kontakt. en dan lekker voorwaarts rijden. gaat hij goed lopen in zijn lijf dan pas weer aan de teugels komen. als hij dit niet is kan je ook proberen om hem lekker te laten draven en hem dan nagelijk rijden en dan steeds verder naar benenden rijden. dus geeft hij na laat je hem klein stukje zakken, geeft hij weer goed na weer een stukje zakken enzo doorgaan maar dit moet wel met contact gebeuren. dan kun je hem lekker laten ontspannen in zijn rug. werkt meestal goed.
Andere instructie zoeken! Dit paard zit vast, in elk geval in zijn rug en dat heeft te maken met het rijden. Terug naar de basis en vw nw rijden lengte buiging, tempowisselingen enz. enz. Eigenlijk eerst een maand of wat rust, dan weer longeren en dan beginnen rijden met iemand die er verstand van heeft.
ja als dan naar benenden trekt is ze dus niet lekker los. je moet haar daar juist naar toe rijden. lukt het een stukje wel en pakt ze dan vast begin je weer vooraan. zo tot je der dadelijk helemaal en lekker en los hebt gekregen en op je hand naar beneden gaat. zo dat ze der rug kan ontspannen. zoek een goede instructrische
Ik heb een top instructriese dus ga echt niet een nieuwe zoeken en we hebben al genoeg rust gegeven van de fysio moet het op pakken maar ik moet oefeningen hebben hoe ik haar verder kan trainen
Nogmaals, andere instructrice zoeken. Als deze jou niet kan uitleggen hoe je een paard los kan maken, heb je de verkeerde! Je zegt zelf dat deze niet weet wat ze er mee aan moet, maar verlangt van bokkers die totaal niet weten hoe jij rijd, of je paard loopt, de oplossing? DAT gaat dus niet lukken.
mijn instructriese heeft me de laatste 2 jaar altijd nog les gegeven mijn paard staat ook op haar pensionstal en ik ga geen andere instructrice zoeken ,, zij vroeg aan mij kijk is op bokt.nl want ik weet niet wat dit is en zij rijd ook paarden in en heeft al een paar keer in de z gereden , dus zij weet echt wel wat maar dit weet ze niet waarom mijn pony zo loopt en wat ze er tegen kan doen want in het begin was het harstikke erg mijn pony kon geen galop en dankzij haar kan ze dat nu