Paard blijft duwerig in hand... (M2)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Paard blijft duwerig in hand... (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:03

Ik ben hier niet zo'n voorstander van, om praktijkproblemen theoretisch op te willen lossen, maar ik zou graag willen weten wat jullie hiermee zouden doen.

Ik rij nu M2 met mijn paard, de L2 en M1 vlogen we door, en we hebben heel erg veel gewonnen.
Mijn paard is een échte blikvanger, heeft gigantische gangen, en valt dus echt op onder het zadel.
Alleen één ding is niet denderend, en dat is haar aanleuning.
Ze blijft graag iets lang in de nek, en wat vast in haar kaken, en ze heeft een "vast houdingje" waar ze niet graag van af stapt.

Als ik haar dus wat opgerichter wil laten lopen, en wat meer op het achterbeen, wordt ze wat "duwerig", ze probeert lengte te krijgen, en knauwt dan heftig op het bit.. en kantelt daarbij af en toe haar hoofd.

Door veel overgangen te rijden, stap, draf, stap, galop, galop, stap, enz. probeer ik haar op het achterbeen te krijgen/houden, waardoor ze wat opgerichter komt.. in deze oefeningen gaat dat goed, en ook in de s.b. enzo blijft ze wat opgerichter, maar in de grijze stukken in de proef, probeert ze meteen weer lengte te krijgen..

Voor mij is dit heel erg vervelend, ik weet niet goed hoe ik het op moet lossen.. mijn instructrice helpt mij heel goed, en in de les loopt ze ook waanzinnig, ze kán het dus wel, maar op de één of andere manier maakt ze mij onzeker in de proef, waardoor ze gaat lopen hoe en waar ze wil met haar hoofd/halshouding. Mijn instructrice zegt ook dat mijn paard heel goed voelt wanneer ik onzeker ben, en dat kan kloppen.

Ik heb haar gisteren bijgezet gelongeerd, en zelfs bijgezet aan de longe is ze constant aan het duwen, ze wil lengte, af en toe geeft ze over, maar daarna begint ze weer.

Wie snapt er wat ik bedoel Clown en heeft hier ook last van (gehad)?

Romkabouter

Re: Paard blijft duwerig in hand... (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:22

Hoe los je het op in de les? Want daar lukt het wel zeg je.
Doe het dan ook zo op wedstrijd Lachen

Dat het haar niet lukt in de grijze stukken komt denk ik omdat je zelf dan ook minder doet. Aangezien het in de oefeningen wel goed gaat volgens jou. Ik denk dat het een gebrek aan een stukje balans is en dat kun je alleen oplossen door er aan te blijven werken. In de les, maar vooral ook in een proef Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:24

Romkabouter schreef:
Hoe los je het op in de les? Want daar lukt het wel zeg je.
Doe het dan ook zo op wedstrijd Lachen

Dat het haar niet lukt in de grijze stukken komt denk ik omdat je zelf dan ook minder doet. Aangezien het in de oefeningen wel goed gaat volgens jou. Ik denk dat het een gebrek aan een stukje balans is en dat kun je alleen oplossen door er aan te blijven werken. In de les, maar vooral ook in een proef Lachen

In de les heb ik iemand in het midden staan met een HELE GROTE mond!! Clown Clown Clown
en ik moet zeggen dat heel goed werkt bij mij!! Duivel
Ik denk ook dat ik iets te lui ben in het werk Bloos , waar het paard dus graag gebruik van maakt..

maar wat ik me af vraag is waarom ze dan ook bijgezet zo blijf duwen.... ik heb evt. een filmpje, maar ik weet niet hoe ik die moet plaatsen..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:27

Dat ze ook bijgezet duwt is waarschijnlijk het stukje onbalans (is een gok hoor Knipoog )
Of een stukje gewoonte. Als je geen les hebt moet je je lesgeefmens proberen voor te stellen, dat helpt.
Gebrek aan discipline bij jou kan je paard niks aan doen en kun je haar dus ook niet kwalijk nemen Lachen
Zelf minder lui zijn dus Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:29

Dat neem ik haar ook écht niet kwalijk, maar ik vind het vervelend.. Eertjuh22 (op bokt) heeft van 't weekend geschreven bij de jury (M2), en die vertelde ook dat het zonde was.. omdat ik veel 6'jes rij die makkelijk hoger kunnen zijn.
De jury zei dus dat ik haar echt wat meer op het achterbeen moet krijgen..

edit: ik moet ook zeggen dat ik ruzie's in de bak ook liever vermijd met mijn paard..
ze heeft vrij lange tenen, en dat kan nog wel eens vervelend uitpakken.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:24

Je zegt zelf al dat je paard in je les wel loopt zoals je graag wilt hebben maar dat je zelf onzeker bent in de proef....
Voordat je vanalles op en aan je paard gaat hangen werk aan jezelf en niet aan jepaard want jezegt het zelf al...probleem ligt dus bij jou.
Is helemaal niet erg omdat je best snel naar de M2 bent gereden dus er zelf nog niet helemaal klaar voor bent.
Stop heel even met de wedstrijden en train nog even door en zorg dat je meer overtuigd ben va jezelf.
Wat bij mij wel een hielp om daadkrachtiger terijden was ... een paar uur van tevoren niet meer naar de wc tegaan dus ik moest dan heel nodig... nou de vonken spatte eraf tijden mijn proefje hihi

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:47

wahah, goede tip marieke2!
Heb me ook voorgenomen om de komende maanden mijn haflinger weer eens mee te nemen in de L2.. even een paar stapjes terug..
Heb de merrie net weer gereden, en nu ging het wel super lekker, ik moet eerst zekerder worden van mijn zaak inderdaad voordat ik weer een wedstrijdje plan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:11

Besteed inderdaad even wat tijd aan de trainingen, en niet aan wedstrijd. De overstap van M1 naar M2 is erg groot. Bovendien, omdat je zo'n 'showpaardje' hebt, heb je kans dat er in de L2 en M1 nog weleens wat technische foutjes zaten waar overheen gekeken werd omdat het zo'n mooi beeld gaf.

Misschien is het een idee om tijdelijk eens twee keer in de week te gaan lessen?? En laat je instructeur eens niks zeggen, alleen maar aan jou vragen. Wat doet ze, hoe doet ze het, doet ze het goed, wat kan je er aan doen. Veel instructeurs zijn gewend om simpelweg te roepen wat er gedaan moet worden (nú been geven, beetje tegenhouden enz), maar dat helpt je natuurlijk niet als je alleen bent!! Je moet even het knopje zien om te krijgen dat je leert te denken alsof je instructeur in de bak staat. Praat in je hoofd tegen jezelf (of wat mij betreft hardop) alsof je aan je instructie zit uit te leggen wat je voelt, en wat je eraan doet. Op die manier ben je bewuster aan het rijden.

Wat denk ik ook meespeelt is een stukje kracht bij je paard. Ze moet nu meer op de achterhand komen, anders red ze het niet meer. Dit kost echter veel kracht, wat niet 1, 2, 3 is opgebouwd. Misschien is het een idee om daar ook gelijk even wat tijd voor in te plannen.

Ik vind het super dat je de fout bij jezelf ziet en dat je ook weet wát je fout is. Nu alleen nog (jaja, alleen nog Tong uitsteken) een oplossing daarvoor en wat tijd. Ik weet dat het zo simpel niet is, maar misschien dat deze tips je wat kunnen helpen!

succes

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:01

Een paard met enorm grote showerige gangen, is vaak meer aan het stuwen vanuit het achterbeen dan aan het dragen. Daar vlieg je in het begin de klasses mee door, maar je paard is eigenlijk niet voldoende verzameld. Als je je paard dan wil oprichten moet je paard meer dragen, terwijl ze liever lekker blijft stuwen. Als je dan probeert de hals korter en hoger probeert te maken pakt je paard de hand vast zodat ze toch niet hoeft te dragen.
Probeer je paard los te laten en train je paard zo dat ze meer leert dragen en sterker wordt in de lendenpartij en de achterhand.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:06

Ja Kylan zo is het!!
en Lalidan; ik les vaak ook meerdere keren in de week, en als ik bij mijn instructrice thuis sta met dit paard, krijg ik iedere dag dat ik rij nuttige tips en hulp. Dus wat dat betreft ben ik heel erg verwend.. Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:39

Nou, op dat punt kan je wat mij betreft niet verwend genoeg zijn!! Haha! Ik wou dat ik die luxe had!!

Succes met je paard!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:09

ik moet even zeggen dat ik het wel goed vind dat je inderdaad bekent dat de "fout" bij jezelf ligt...nu kan je meteen aan d egang met het werkelijke euvel..je zelf vertrouwen!

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:51

Wat lalidan al zegt werkt erg goed, leg je zelf constant uit wat je doet,waarom je het doet. Als het fout gaat, moet je denken wat je van je instructeur moet doen. Doe dat zelf ook vaak als het even niet zo goed gaat. Succes!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:16

ik zie in je profiel dat je zelf ook sterk bent met je armen/handen.
Probeer als hij gaat hangen etc een ophouding te maken met je buitenteugel of voorwaarts te drijven zodat hij loskomt van het bit.
Ik denk dat het spectaculair lopen en blikvanger zijn hier niets mee te maken heeft of heb ik dat mis?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:39

Wat heel goed helpt is het leren werken met veel zijwaartse oefeningen, en dan niet schouderbinnen op een rechte lijn maar vooral schoudervoor op een grote volte waarbij echt buiging in de ribben gevraagd wordt. Na schoudervoor, croupe in en eruit, in stap en draf, de binnenteugel vragend en overnemend op de buitenteugel. De groot bewegende dieren hebben vaak de neiging om niet goed te dragen, dat leer je door het tempo te verlagen, veel aan ribbenbuiging te werken en daardoor draagkracht op te bouwen.

Pfff nog niet zo makkelijk uit te leggen, maar voor een proef: kom maar een keer langs Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:32

monya schreef:
Wat heel goed helpt is het leren werken met veel zijwaartse oefeningen, en dan niet schouderbinnen op een rechte lijn maar vooral schoudervoor op een grote volte waarbij echt buiging in de ribben gevraagd wordt. Na schoudervoor, croupe in en eruit, in stap en draf, de binnenteugel vragend en overnemend op de buitenteugel. De groot bewegende dieren hebben vaak de neiging om niet goed te dragen, dat leer je door het tempo te verlagen, veel aan ribbenbuiging te werken en daardoor draagkracht op te bouwen.

Pfff nog niet zo makkelijk uit te leggen, maar voor een proef: kom maar een keer langs Knipoog

Klinkt erg interessant, jullie komen niet aan huis zeker?

@frieske: de foto's in mijn profiel zijn genomen toen ik haar nét een paar weken reed, ze had daarvoor lang stilgestaan, en het was dus voor ons allebei weer even wennen, het heeft inderdaad even geduurd voor we een echte combinatie gingen vormen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:39

Hoi laurie,
Izelf ben onlangs van instructeur veranderd en ik moet eerlijk zeggen dat het een thuiskomen was.
Vroeger heb ik ook bij haar gelest en het gaat allemaal zo paardvriendelijk.
Pleasure is ook zo mooi aan het worden in de aanleuning.
Ik vraag bijna niets met mijn hand maar laat haar mijn hand opzoeken.
Zo fijn.
Pleasure gaat ook veel meer swingen doordat het tempo wat teruggegaan is.
Ze moet eerst beter leren zich in een lager tempo los te laten en van daaruit zijn we aan het uitbouwen naar de verzameling en de verruimingen.
ik wil je best wel eens een keer helpen hoor.
Maar het is vaak wel een switch naar de klassieke dressuur.

Groetjes

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:08

Mexxuna schreef:
monya schreef:

Klinkt erg interessant, jullie komen niet aan huis zeker?

Uh jawel hoor, maar dat gaat niet voor 1 persoon, veeeeeeeeeeeel te duur Knipoog .

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:16

@monya, dan hebben wij het vast over dezelfde manier van rijden. Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:54

hopla schreef:
@monya, dan hebben wij het vast over dezelfde manier van rijden. Knipoog

Oh dat zou ik echt heel tof vinden, als je me een keer zou willen helpen!
Lachen Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:04

Sommige paarden hebben nu eenmaal die steun nodig aan de voorkant. Rijd niet fijn...weet er alles van...zwaar op de hand en aan de kant staan ze te juigen dat je paard zo geweldig loopt.
Klopt dit een beetje met wat jij voelt??

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:13

Tis geen apart 'probleem' in mijn ogen: het is ons werk als ruiter. Je gas-pedaal en je rem op elkaar afstemmen. Om je paard meer van de grond en op het achterbeen te krijgen, heb je impuls nodig, been (gas geven) dus. Ieder paard heeft aanleuning nodig. Met veel impuls zal je nu en dan meer 'gewicht' (ongewenst) in je handen krijgen, waardoor zelfs je 'rem' het soms maar minimaal doet.

Zorg steeds dat je consequent blijft: rem is ho, been is gas. tempowisselingen en overgangen. En: laat de rem los als ie terug komt!! Direct! Ook het gaspedaal loslaten als ie vertrekt!

Nog 1 ding: als je 20 kg in je handen hebt, ben jij voor minstens 10 verantwoordelijk, logisch he. Loslaten dus, die 10 dan he, niet alles. Je moet met je paard kunnen blijven communiceren met de verbinding die je hebt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:20

aerdenhout1 schreef:
Sommige paarden hebben nu eenmaal die steun nodig aan de voorkant. Rijd niet fijn...weet er alles van...zwaar op de hand en aan de kant staan ze te juigen dat je paard zo geweldig loopt.
Klopt dit een beetje met wat jij voelt??

Ja klopt heel erg... !!
Ik draag gewoon voor mijn gevoel 400kg, en het paard loopt wel! Bloos

Vido, ik snap wat je bedoelt, en de rem is inderdaad moeilijker te vinden, dat de gas.. terwijl het terug rijden inderdaad zo belangrijk is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:27

Stoppen met dragen is het eerste anders leert je paard nooit op eigen benen te lopen. En verder klein, klein en nog eens klein laten bewegen. Door klein te bewegen zal hij ook beter op het achterbeen komen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:33

Als het echt te zwaar wordt in je handen kan je haar ook een keer gewoon laten "vallen" zo kan ze niet altijd op jou hand rekenen. Het is een trucje dat bij sommige paarden goed helpt maar niet altijd en het moet je ook net aanstaan.