Ik zit met de volgende vraagtekens.
Mijn paard is lui, maar is hij dat ook echt

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat hij mij voor de gek houd, dat hij denkt dikke L*L 3 bier.
Ik zal proberen uit te leggen, waarom ik dat denk.
Over het algemeen heeft mijn paard geen zin om te werken, als ik hem uit zijn stal haal loopt hij als een bejaard paard achter mij aan terwijl hij nog maar 6 is.
Tijdens het rijden als ik bijvoorbeeld les heb kan hij soms heel goed zijn best doen, maar als hij geen zin heeft pakt hij het aan, niet gemeen maar ben hem dan wel kwijt en kan weer opnieuw beginnen hem bij elkaar te rijden en dat valt niet altijd mee met een paard van 180.
Ook in de winter moet ik niet met nieuwe dingen aan komen, daar heeft hij echt geen zin in dan gaat hij helemaal vreemde dingen verzinnen, als het dan weer voorjaar word in meneer weer beter te pas en loopt hij de oefenimng zo door, die hij in de winter niet wilde oppakken.
Nog een voorbeeld als ik hem rij loopt hij altijd erg lauw, voorla zijn achterbeen is dan een groot probleem, maar komt hij los op het erf nou je hebt een paard nog nooit zo zien lopen (verhoudings gewijs) heb je hem bijna loopt hij weer snel weg en maakt er dus echt een spelletje van

Nu dus de vraag:
Kan het zijn dat mijn paard zijn intellegentie op een verkeerde manier gebruikt? (waar ik zelf steeds meer het idee van krijg) Zo ja wat kan ik daar dan aan doen?
Ook ben ik benieuwd naar evt ervaringen.