[quote="abby"
Citaat:
Laat het perfecte paard nou niet bestaan, net zo goed als de perfecte ruiter niet bestaat...
Ik leg me niet neer bij wat ik heb, ik ben trots op wat ik heb en koester dat. Klein nuanceverschil op het eerste gezicht, maar eigenlijk een wereld van verschil.
Ik ben er van overtuigd dat ieder paard de passage en de piaffe, of eigenlijk iedere uit de dressuur bekende beweging onder het zadel kan leren. Waarom? Omdat iedere beweging die in de dressuur(sport) gemaakt wordt, een oorspronkelijk natuurlijke beweging is die je door africhting alleen maar conditioneert. De mate waarin dit lukt is afhankelijk van de kwaliteit van de trainer en de fysieke en geestelijke gesteldheid van het paard.
Dat een Haflinger, of noem een willekeurig ander ras dan de bekende sportrassen, niet nationaal loopt heeft m.i. ook te maken met zijn stokmaat (vaak te klein), het soort mensen dat deze paardjes koopt (vaak minder prestatiegericht) en last but not least de oogkleppenmentaliteit die je zo vaak in de sport aantreft...
On topic: een overbouwd paard zal moeite hebben om zijn bekken dusdanig te kantelen dat het goed kan ondertreden. Vak hebben deze paarden ook een berg-afwaartse bouw, waardoor je de voorkant ook nog eens omhoog moet werken. Meagan is ook overbouwd en om die reden longeren wij haar veel aan de dubbele longe. Daarnaast rijd ik veel overgangen (vooral galop-overgangen zijn goed voor dergelijke paarden), wendingen en laat ik haar ook vaak een of twee pasjes achterwaarts gaan om daarna vlot voorwaarts weg te rijden.
[/quote]
Ik ben het absoluut niet met je eens, ook ieder mens kun je niet ieder kunstje leren. Sommige paarden kunnen de zware oefeningen niet omdat ze gewoon het juiste lijf er niet voor hebben. Heb je weleens een mens met korte pootjes snel een horderen zien lopen? Nee? komt omdat ze lichamelijk niet in staat zijn om het te doen. Hetzelfde met paarden, ze moeten een bepaald exterieur hebben, bepaalde bewegingen hebben, om dit soort zware oefeningen te kunnen. En niet te vergeten karakter.
Haflingers zijn gefokt erop om bomen uit het bos te slepen in de bergen, daarvoor moeten!!! ze een stuwend achterbeen hebben, terwijl een dressuurpaard een dragend achterbeen moet hebben, daarom lopen die dieren niet hoog de de dressuur! Ook het feit dat ze krachtpatsers zijn heeft er mee te maken, kijk naar bodybilders en balletdanseressen, bodybuilders moeten hun spieren kort en sterk hebben, balletdanseressen, moeten hun spieren lang en lening hebben, dat soort dingen gaan gewoon niet samen, en daarom kunnen veel rassen het hoge nivo niet aan.