paard is niet te houden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

paard is niet te houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:18

Een stalgenootje van me heeft n prachtige 7 jaarse merrie. ( Calvaro Z x Oula Owl) . Zelf heeft ze niet heel veel tijd om haar te rijden omdat ze twee kindjes, fulltime baan,...heeft.
Nu zocht ze een ruiter voor dit paard... Zelf heb ik mijn eigen paard wat tamelijk flegmatiek is, en dan mijn bijrijdpony ( n Fjord). Maar dit paard wil ik toch graag ook nog wel rijden...

Gisteren dan even gekeken hoe eigenaar ermee wegreed.
Dan mocht ik erop : stap lukte niet, enkel trippelen, kop in de lucht,..dan draven was zo snel datk er tranen van in mn ogen kreeg. Ik kon haar niet bij me houden.
Het is echt n wereld van verschil met mijn eigen paard : misschien datk er daarom zo van schrok?
Ze had nu ook al wel dagen stil gestaan en was heel nerveus.

Nu heeft mijn instructeur aangeboden om zaterdag n priveles met deze merrie te nemen.
Hierin heb ik toegestemd. Wil graag zo veel mogelijk ervaring opdoen met alle soorten van paarden.

Maar ik wilde toch graag wat tips :
Hoe breng je rust in een paard zn kop?
Hoe maak je elke pas die het paard zet de jouwe? Hiermee wil ik zeggen : hoe hou ik haar bij me. Ze is heel gevoelig op de mond dus vooraan blijf ik er best af.
Er zit langs de kant van de moeder volbloed in : dus hevig is ze zeker. Maar ik moet ze wel ' de baas kunnen' natuurlijk. Heel veel ervaring heb ik niet met hete paarden dus vandaar even mn vraagje...

Marieke_K

Re: paard is niet te houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:22

Kan je haar niet even longeren voordat je er op stapt? Dan kan ze even haar ei kwijt en is ze wellicht wat meer bij de les tijdens het rijden.

Vanachter de computer is moeilijk te zien waardoor ze gaat rennen (kan gewoon joligheid zijn of angst). Je moet er hoe dan ook wel voor zorgen dat jij het tempo bepaald. Gaat ze iets te hard naar jouw zin? Afremmen, dus (schijn)overgang terug maken en desnoods even halthouden en achterwaarts laten gaan. Hierin moet je wel consequent zijn en het probleem zal niet na een half uurtje rijden opgelost zijn.

Succes ermee!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:23

Zelf proberen zoveel mogelijk te ontspannen Lachen
Als jij ontspannen bent, wordt het paard vaak ook een stuk meer ontspannen. (is makkelijker gezegt dan gedaan hoor)

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:30

Inderdaad ontspannen zitten is het belangrijkst (en erg moeilijk op zo'n scheurmonster). Ook je houding is erg belangrijk: niet voorover vallen als zij de versnelling in gaat. Lekker, voor je gevoel, achterover leunen dus. Als je haar veel op de voltes zet móet ze bijna wel haar pas afmaken en kan ze (op kleinere voltes) niet te hard omdat ze dan bijna omvalt. Longeren is inderdaad ook een goed idee van te voren zodat ze al een groot deel van haar energie kwijt is.. Maar het is lastig! Wel goed voor de ervaring natuurlijk! Heel veel succes ermee!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:33

Het is geen angst : ze is gewoon een heuse turbodiesel. En naarmate je langer met haar rijd word ze schijnbaar nog heviger. Tis een echte werker die er gewoon geen genoeg van kan krijgen.
Gisteren was ze drijfnat van het zweet maar ze bleef even hevig en vooruit.
Je kan er mee op wandeling gaan : is volledig bomproof.

Volgens eigenaar zal ze ook niet gaan bokken, steigeren, wegrennen maar is dat gewoon wie ze is en moet je met haar tempo om kunnen gaan.
Ze is ook übergevoelig aan je been : als je nog maar je been per ongeluk iets te ver naar achter schuift is ze al in galop vertrokken.

Zaterdag in de les even kijken of het wel n paardje voor mij is.
VOlgens eigenaar zou ik er beter mee kunnen omgaan omdat ik zelf n rustige en beheerste ruiter ben. Ander probleem is dan weer datk echt geen held ben...

Longeren is misschien wel n idee maar ze blijft gewoon even hevig.
Misschien kan ik eerst mn instructeur erop laten maar dat raadde de eigenaar wel af.

overigens word ze gereden op een enkel gebroken watertrens en met martingaal.

Bedankt voor de goeie tips.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:23

eerst uit laten dollen aan de longeerlijn tot hij rustig is, eerder luisteren paarden in het algemeen toch niet.
hij accepteert je been eigenlijk niet wand hij gaat harder lopen op het moment dat je je been aanlegt, dus hij moet leren dat je been aan moet blijven kunnen houden, zodat je goede overgangen kan rijden en wendingen, als je hem een lichte schouder voor, stelling en buiging laat lopen, en zo dus je been kunt aan houden, zal hij wel harder willen lopen, maar dat gaat wel over na een paar rondjes, maakt dan ook niet uit in wat voor gang hij dan ook loopt, als je je been er maar niet van af haalt, zal hij hem toch gaan accepteren en rustiger gaan worden, als je maar zorgt dat je rustig en in ballans kan blijven zitten, en met je houding de richting kunt blijven aangeven.
Niet blijven hangen aan de teugels maar kleine ophoudingen (daar moet hij dan wel op reageren) ,anders een sterkere ophouding maken maar wel je benen er aan houden, en toch door laten lopen en stelling blijven houden, hoeft niet in de krul.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:04

Misschien eerst even uitlaten razen aan de longeerlijn voordat je er op stapt en daarna gewoon ontspannen gaan zitten en het paard een beetje op zn gemak stellen, door tegen hem te praten oid. Als je dan aan het rijden bent veel figuren/overgangen rijden zodat je hem bezig houdt en hij meer op jòu gaat letten. Je zult zien dat die dan veel minder tijd heeft om te racen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:45

Tsja, in tegenstelling tot wat iedereen hier zegt ben ik absoluut, pertinent tégen van te voren longeren! Als je paard werkelijk te veel energie heeft, moet je zorgen dat ie buiten komt verdorie!!!
Bovendien kweek je met van tevoren laten lopen alleen maar conditie, waardoor je het probleem erger maakt ipv minder!!! Bovendien geeft de TS zelkfs aan, dat hoe langer het paard werkt, hoe heter zet word!! Dus dan heeft longeren al helemáál geen zin.

Ik denk dat je met je privéles al een hele grote stap in de goede richting hebt gezet. Voor beiden is het even wennen, zeker omdat jij niet zulke hete paarden gewend bent. Verder zou ik ook vooral aan de eigenaar tips vragen. Immers, die rijd dit paard al langer en weet waarschijnlijk al hoe ze er het beste mee om kan gaan. Maak gebruik van die kennis.

In het algemeen nog een paar tips:
Ga in draf langzaam lichtrijden, langzamer dan zij wil. Haal regelmatig en diep, door je buik, adem, zing desnoods een liedje erbij. Hou het paard aan het werk en beloon veel. Rij haar zelf voorwaarts. Van alleen terugrijden word ze waarschijnlijk alleen maar heter. Dus rij een schijnovergang terug, ga weer normaal stappen/draven/galopperen, en rij eens een stukje naar voren om vervolgens weer op te vangen.
Sommige hete paarden reageren goed als je eerst in verlichte zit gaat zitten, zodat ze de rug wat makkelijker kunnen ontspannen.
Zorg tot slot dat je je been niet gaat afsteken! Terug rijden kan alleen als ze aan je been is.

Succes met je privéles, en geef jezelf rustig de tijd om aan dit paard te wennen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:56

Ik denk dat het heel veel geduld vergt om zo`n paard met jou mee te krijgen.
Ga lekker grondwerk doen en bouw eerst een berg wederzijds vertrouwen op , ik denk toch dat dit paard veel op de vlucht is met rijden en daar moet je rust in zien te krijgen en dat kun je idd alleen maar met rust,
Als hij zo gevoelig is zou ik het zeker ook bitloos gaan proberen.

Als het paard erg hard gaat , maak dan gelijk een kleine volte totdat hij weer rustig is en dan weer opnieuw proberen.
Ik ken het probleem heb er ook een die graag erg hard gaat .
Wat doet hij buiten??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:00

@ Lalidan, waar staat dat het paard niet naar buiten gaat?

Ook ik zou haar eerst 10 minuten tot een kwartiertje lekker laten uitrazen. Dat hoeft niet per se aan de longe, maar kan bijvoorbeeld ook gewoon los in de bak.
Ik zou nog niet aan bitloos denken. Dan heb je kans dat het helemaal een stuurloos projectiel wordt wanneer TS EN bitloos EN het paard niet gewend is.

Inderdaad is priveles een goed idee, en flink bezig houden tijdens het rijden. Schakelen en figuren rijden Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:08

Een paard hoeft geen stuurloos projectiel te zijn als hij bitloos is( erg jammer dat je trouwens zo over een dier denkt )
Rijden met of zonder bit is niet veel verschil het ligt vaak aan de rijtechniek, dus als je juist en paard weet te rijden , kan dat heel geod ook bitloos, zeker bij paarden die gauw op de vlucht gaan.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:20

Hoi!

Zo, dit klinkt precies als mijn oude paardje.
Dit liet ik ook eerst in de buitenbak uitrazen, maar ik kwam er al snel achter dat dat niet werkte.
Net als de jouwe werd ze na een tijdje lopen alleen maar heter, dus na het longeren werd het alleen maar erger.
Wat ik deed was veel figuren rijden. Zo weinig mogenlijk rechte lijnen, als ze een lange rechte lijn voor zich zag was ze inderdaad zo vertrokken.
Natuurlijk moet je altijd even wennen, goed dat je een priveles neemt, misschien gaat het daarna al een stuk beter. En natuurlijk zelf rustig blijven.

Succes! Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:20

Citaat:
@ Lalidan, waar staat dat het paard niet naar buiten gaat

Ik heb het niet over dit paard, ik heb het over al die paarden die zoveel energie teveel hebben dat ze eerst gelongeerd moeten worden!!! Een paard met te veel energie betekend per definitie dat hij niet genoeg los komt, dus eruit met die beesten!
Staat hij de hele dag buiten, dan is het ook geen teveel aan energie en heeft uit laten rennen ook geen zin.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:52

Langzamer gaan lichtrijden als ze harder gaat draven. zo kun je ook proberen het tempo te bepalen. Niet teveel trekken aan de teugels. Misschien als je ze ' los' gooit dat het beter helpt. Geen druk erop! Veel oefeningen als voltes en afwenden dat ze op moet letten en dat ze ook haar tempo aan zal moeten passen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:56

heel herkenbaar met mijn pony, bij mij heeft het geholpen door veel kilometers te maken, op een gegeven moment leer je waar op dit paard het beste reageert en kun je daar aan werken.

Mijn pony dribbelt zeldzaam nog maar (vaak buiten het hek alleen nog), en als ze dribbelt, weet ik precies hoe ik dit kan aanpakken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:06

Doet de mijne ook, en ook de mijne wordt als maar heter naarmate ik langer rijdt, en als je ze dan kan inhouden kan ze lekker lopen, maar het probleem is om ze dan te kunnen inhouden, want mijne is wel hard in de mond en gaat makkelijk hangen. En dat hangen weet ik niet op te lossen, weet iemand hoe je hangen kunt afleren? Want ze loopt niet aan teugel maar hangt lekker op mijn handen... Teugels plots loslaten heeft ze enkel graag, want dan heeft ze weer ruimte.
En TS, veel overgangen rijden, constant, en op voltes gaan, hielp wel bij de mijne, ofwel eventjes gewoon alles stilleggen en even rustig uitstappen met losse teugel, en dan opnieuw beginnen, probeer hem/haar gewoon te kalmeren. Mijne rijdt door de hulpen heen (trager doorzitten), daar reageert ze niet echt op. En ofwel gaat ze traag in de bochten en dan snel op lange stukken, en dat is dan ook weer niet goed...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:10

Celia schreef:
Doet de mijne ook, en ook de mijne wordt als maar heter naarmate ik langer rijdt, en als je ze dan kan inhouden kan ze lekker lopen, maar het probleem is om ze dan te kunnen inhouden, want mijne is wel hard in de mond en gaat makkelijk hangen. En dat hangen weet ik niet op te lossen, weet iemand hoe je hangen kunt afleren? Want ze loopt niet aan teugel maar hangt lekker op mijn handen... Teugels plots loslaten heeft ze enkel graag, want dan heeft ze weer ruimte.
En TS, veel overgangen rijden, constant, en op voltes gaan, hielp wel bij de mijne, ofwel eventjes gewoon alles stilleggen en even rustig uitstappen met losse teugel, en dan opnieuw beginnen, probeer hem/haar gewoon te kalmeren. Mijne rijdt door de hulpen heen (trager doorzitten), daar reageert ze niet echt op. En ofwel gaat ze traag in de bochten en dan snel op lange stukken, en dat is dan ook weer niet goed...

Probeer hem op je zit te rijden, evt zelfs de teugels te laten hangen. In het begin moeilijker, maar na een tijd zal je er zeker profijt van hebben, mijn pony rij ik ook zo, en is echt onzettend gevoelig geworden in de mond terwijl ze voorheen ook "zo" was.

Paarden zijn namelijk niet hard of sterk in de mond, dit is juist een weerspiegeling op hand van de ruiter.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:23

Maar als ik dus geen contact (of weinig contact) op die teugels heb, dan loopt ze gewoon door me heen hoor.. Ze kan zo al niet op éénzelfde tempo draven, hoe zou dit dan werken zonder contact (licht contact) op de teugels? Ik wil dit heus allemaal proberen, maar ik zoek nogaltijd een instructeur om thuis les te geven..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:32

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat longeren in dit geval gaat werken. We hebben er zelf zo eentje die graag 'voorwaarts' is. Die kun je longeren tot je er bij neer valt en dan nog is ze fel. Met buitenrijden ook, ze kon wel blijven draven en galoperen, de enige die moe werd was ik...

Wat mij iig hielp was tijdens het rijden veel figuren rijden zodat ze moet opletten en zelf gas terug nemen, veel stappen en proberen zelf ontspannen te blijven. Ophoudingen en overgangen maakte ze alleen maar drukker, net zoals teveel met de teugels doen en lang laten rennen.

Misschien nog het allerbelangrijkste is ze elke dag te laten werken (en het liefst ook naar buiten), en eventueel kijken of ze niet teveel gevoerd krijgt of misschien niet het goede voer. Die van mij stond eerst op basisbrok en is overgegaan op een soort brokken waar ze wel de energie kreeg die ze nodig had maar er wel een stuk minder heet van werd, ook is ze een stuk terug gezet op het voer. Dat laatste hebben we gedaan door telkens iets te minderen of te meerderen totdat ze de juiste hoeveelheid kreeg. (genoeg voeding - niet te heet). Later is de speciale brok weer langzaam afgebouwd. Tegenwoordig staat ze weer op basisbrok en is ze (meestal) gewoon 'prettig' voorwaarts.

Lui of flegmatiek zal ze waarschijnlijk nooit worden, maar het is fijn als zo'n paardje iig handelbaar is in het tempo dat jij wilt.
Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:04

ik weet niet wat jullie onder longeren verstaan, maar als ik gekke of rennende paarden longeer, dan kan ik ze na twee weken, rijden zonder dat ze zoveel energie hebben dat ze niet te rijden zijn, en heel rustig zijn.
longeren is niet werken maar ontspannen en niets te hoeven maar opletten.
Ga met ze spelen met plastik zakken aan een stok, laat ze over een zijl lopen, lijd ze af daar worden ze rustiger van.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:08

Handen goed laag houden, en niet aan de teugels trekken. Hoe gek het ook klinkt, je moet goed drijven met je kuiten. Want alleen voorwaarts is de oplossing! Ga hem niet proberen stil te zetten want daar komt alleen maar vechten van. Misschien moet je om jezelf te helpen het paard even een tijd longeren zodat ze 'moe' is. Voor de eerste keer is dat misschien wel ene goed idee. dan is ze niet meer zo heet en kan je wat sneller 'het gevoel' met dr krijgen...

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:09

montyjansen schreef:
longeren is niet werken maar ontspannen en niets te hoeven maar opletten.
Ga met ze spelen met plastik zakken aan een stok, laat ze over een zijl lopen, lijd ze af daar worden ze rustiger van.

Aan de hand ja, maar met rijden kunnen ze druktemakers blijven...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:53

[quote="Ziezo_X
Aan de hand ja, maar met rijden kunnen ze druktemakers blijven...[/quote]

is heel goed mogelijk, maar vaak is het een balans probleem van ruiter en paard, als je je handen goed laag houd gaan de meeste ruiters terug werken en voor over zitten, en dan gaan de onderbenen veelal naar voren dus afsteken, en teveel sturen, en te weinig rijden en voorwaarts houden.
Ik zie liever dat de handen net (iets) hoger zitten dan het zadel zodat ze ook makkelijker met de mond mee kunnen gaan, en ontspannen.
En de houding van de ruiter word dan stabieler, en meer in balans dus, makkelijker mee gaan, en een ontspannen rug van de ruiter en dan komt het paard ook meer naar ontspannen voorwaarts.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:27

hey
ik denk dat het vooral haar karakter is langs moeders kant Bloos Ik ken er ook een merrie van, en die heeft net hetzelfde.
Ik denk dat ze vooral genoeg beweging moet krijgen in de wei en dergelijke, voor je er mee gaat rijden. Je kan bvb ook eerst even longeren, zodat ze haar extra energie kwijt raakt.
Voor het rijden zelf, allereerst niet klemmen of gespannen gaan zitten en zeker niet aan de teugels hangen. Probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Altijd sterker terugrijden dan voorwaarts, omdat ze al zo voorwaarts is van zichzelf. Uiteraard moet ze ook niet gaan stilvallen. Daarbij ook heel veel figuren rijden en wendingen, nooit een hele lange zijde rechtuit, daar kan ze juist vaart op nemen.
Die merrie die ik ken, die wou ook niet normaal stappen, alleen dribbelen. Het wordt wel beter met de leeftijd, maar goed.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 07:59

Bedankt allemaal voor jullie uitzonderlijk nuttige tips!!
Zaterdag heb ik met haar mn eerste priveles gehad : ondanks dat velen zeiden dat ze té snel voor me zou zijn en datk haar niet zou kunnen rijden, is het super meegevallen!!
Ik ben opgestapt, heb de teugels in een heel licht contact genomen en daar bleef ze lekker rustig van. Ook als ze te snel ging stappen ,afgeremd met mn zit. niet getrokken in de mond, haar vanvoor heel los gelaten. Dan rustig het contact opgebouwd en heel kleine kneepjes gegeven. Ze boog vrijwel meteen af op een tamelijk losse teugel nog, ging op het bit knabbelen, schuimen,...ze was ontspannen!!
Ook in draf heb ik haar vanvoor niet té kort genomen en is ze heel rustig gebleven, heeft ze op mijn tempo gedraafd. Alleen soms gaat ze er nog 'vandoor'. Dan zet ik haar op stap, maak haar terug rustig, draaf dan opnieuw aan.
Met galop ga ik nog even wachten Bloos

Eigenaar was ook heel tevreden en ik mag haar rijden wanneer ik wil.
Het rare is : als de eigenaar er eerst opgestapt is en haar moegereden heeft is ze veel heter en kan ik er niets mee aanvangen! Hoe zou dat komen?