We rijden op de mange in een 60 x 20 bak, met pionnen op de 40 meter lijn. De galop doen we altijd in wee groepen, waarbij de helft van de groep moet wachten in het achterste gedeelte achter de pionnen.
Vanavond tijdens de manegeles reed ik op een jonge onstuimige frisse merrie. Het begon al in stap. Ze wilde constant zelf aandraven en ik had de grootste moeite om haar terug te rijden naar stap. Ik had mezelf echt heel zwaar en lang gemaakt en toch moest ik enorm trekken aan de teugels. Dan krijg ik meteen al een schuldgevoel want ik denk dan dat ik haar zeer doe in haar mond. Maar goed, na een minuut of 10 ging het lekker. Draf ging ook heel goed, en middendraf ging super. Zelfs wijken voor het rechterbeen deed ze keurig. Daarna weer terug naar stap en vervolgens halthouden ging ook prima. Een paar passen achterwaards zat er vooralsnog niet in, en ik vraag ma dan ook af of zij dat al kan.
Maar toen gingen we een galopje doen. Het aanspringen ging al niet lekker, ondanks de goede beenhulpen en zit. Eerst ging ze enorm hard (echt ontzettend hard) draven, en pas na enige tijd sprong ze aan in een boed-tempo galop. Dat was het ergste nog niet. We reden een rechter-galop en in de bocht F-A-K dook ze vlak voor K ineens scherp naar links om vervolgens het achterste stuk van de bak in te duiken waar op dat moment nog 5 paarden stonden te wachten op hun beurt voor de galop. Wat ik ook deed, ze was niet bij te sturen. Buitenbeen stevig aandrukken, rukken aan de binnenteugel tot ik het gevoel had dat ik haar kiezen eruit zou trekken of haar mondhoeken zou scheuren, zo hard.

Dus daarna nog een keer opnieuw geprobeerd, en wederom hetzelfde verhaal; zowel met aanspringen als het afwenden voor K.
Aangezien ik nog steeds meer van het dier hou alsdat ik m'n eigen rijkunsten zo graag wil verbeteren had ik toen besloten om in het achterste gedeelte van de bak te blijven in stap zodat de andere ruiters hun galop gewoon konden afmaken zonder dat ik ze daarbij in de weg zat. Ook vond ik het zielig voor m'n paard om het nog een 3e keer te proberen.
Heb ik hier goed aan gedaan in jullie ogen? Of wat zouden jullie gedaan hebben? En waarom zou ze nu per-sé naar links willen op het einde van de korte zijde F-A-K terwijl we in een rechter galop zitten en ik alle hulpen / houding / stelling geef om rechts-om te gaan?
Graag hoor ik jullie mening.