Wie heeft dit ook en weet hoe die het moet oplossen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met :

geen sporen en geen zweep
30 (41%)
rijden met sporen
12 (16%)
rijden met zweep
19 (26%)
rijden met sporen en zweep
9 (12%)
of rijden met allerlei hulp middelen
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 72

liindatJee_

Wie heeft dit ook en weet hoe die het moet oplossen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:48

heey medebokkers Pling

rocky is met rijden altijd heel braaf.
Maar het probleem is dus dat hij hard draaft maar wel alles doet , wat kan ik nou doen om hem rustiger telaten lopen zondere aan de teugels te gaan hangen ?
ik weet overgangen rijden maar daar word hij aleen maar feller van . Ik zou hem graag op een rustige en rechtvaardige manier rustiger laten lopen . Oja ik ben niet van doe er maar een ander scherper bit in nee ik wil dit rijtechnies oplossen zonder te meppen met die zweep en dat soort dingen . En als hij dan soms al rustig loopt pak hij het bit vast en ben ik weer terg bij af.

dus kunnen jullie mij helpen ? Verdrietig Verdrietig

liindatJee_

Re: Wie heeft dit ook en weet hoe die het moet oplossen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:54

niemand:(

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:57

Gewoon rustig ontspannen zitten en goed adem blijven halen Knipoog En vooral goed opletten dat jij niet voorover zit/of met je benen in zn buik loopt te porren.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:59

nee dat kan ook niet met men benen dat gaat hij aleen maar harder . en ik blijf meestal wel rustig . Maar als ik met lange teugel rijd is er niks aan de hand

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:01

hij is echt super gevoelig op been , dit gaat laatste tijd beter .

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:02

op je zit terug rijden, niet heel hard mee gaan lichtrijden, maar gewoon het tempo aangeven terwijl je lichtrijdt. Bezig houden figuren rijden, afwenden en ondertussen terug rijden op je zit.
Stem erbij als ie dat gewend is helpt ook.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:03

Misschien ligt het aan het bit? Zoals je zegt: aan de lange teugel is er niets. Misschien als je druk geeft op je teugels dat hij pijn heeft en daarmee begint harder te gaan. Harder gaan=vluchte imo. Als je met zweep en sporen rijd,leg die dan even weg. Ookal zit je niet te prikken met je sporen,het kan zijn dat je heel perongeluk tegen zijn buik komt of met je zweepje ook. Weet niet of je hiermee rijd.
Rijd je op een manege? Kun je hier geen les nemen... Je zoekt een goede en niet al te dure instructrice, voor een goede ga je denk ik wel al €15/20 neerleggen. Zeker als ze een diploma hebben...
Succes met je zoektocht en je pony.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:04

misschien je been van het paard af houden

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:05

Oh ja, je moet nl wel zeker zijn dat ie bv niets aan mankeert aan zn gebit en daarom zo fel is op het bit.
Als hier niets mis mee is, zou je wat verschillende bitjes kunnen proberen. het ene paard loopt erg goed op een dubbelgebroken trens, de ander heeft veel liever een enkelgebroken (zijn voorbeelden natuurlijk). Ik zou nou idd helemaal niet denken om er een scherper bit in te hangen, dan stuit je helemaal op verzet waarschijnlijk

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:06

zelf heel rustig lichtrijden,alsof je een overgang gaat maken naar stap.doet hij dit een half rondje,ga dan ook stappen(als beloning/ter ontspanning) doet hij dit braaf dan kun je het ui gaan bouwen en later ook van stap naar draf heel russtig laten draven(doorzitten en benen er een beetje af wil vaak helpen).probeer hem wel rond te houden,zodat hij zn rug blijft gebruiken.
let er ook op dat als je terug rijd op je zit dat je rechtop blijft zitten,rug- en kruisspieren aantrekt.probeer hem ook eens,als hij zo rustig draaft hals te laten strekken zonder dat hij harder gaat.dit doe je ook in kleine stukjes,eerst hand beetje naar voren en zo verder.het is een kwestie van je paard aan je zit krijgen.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:10

heb een paard haha (K) ik zoek ene instructice voor thuis die vast kom zeg maar want ik hbe geen vervoer en komt 1 x in de maand iemand.
ik reed eerst met enkel gebroken bit maar daar pakte hij het continu vast nu rijd ik met dubbel gebroken en gaat hij al wel beter.
als ik buiten rijd ( met een lange teugel ) dan gaat hij rustig en dan rijd ik zonder sporen en zonder zweep .ga ik dresuren dan meestal eerst zonder maar dan pak ik soms de zweep verbij want dan dramt hij niet ( en dan heb ik hem aleen vast ) en soms met sporen maar dat is meestal voor verfijning en dan is het maar een stompe spoor van 1cm maar das niet zo hele vaak want wil hem rustig hebben lopen dus even niet.
morgen maakt een vriendin van mij foto's van rijden

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:11

ik rijd licht op mijn tempo. mijn been kan ik wel tegen zijn buik aan houden maar dan is als gevolg harder gaan . hou ik ze er van af is hij ristiger

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:17

zal morgen wl een paar foto's plaatsen van het rijden . maar voor de rest is hij hartstikke rustig met poetrsen apsolut geen heet hoofd ( aleen al hij het koud heeft ) rustig als ik er naast loop . IK bel van de week de paarden tandarts

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:20

wees blij dat hij zo goed reageert op je been(alleen aanleggen en hij loopt al harder).natuurlijk is het niet de bedoeling,want je moet je been er gewoon aan kunnen houden.hoe doet hij dat in stap?gaat hij ook harder stappen/aandraven als je je been gewoon aanlegt?

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:22

nee in stap reageerd hij hier minder op maar is wel gevoelig . DUs een keer aan drijven beschouwd hij dat hij harder moet stappen.
maar als hij geconentreed is in galop en ik zeg dan hooo dan gaat hij draven . maar waarom alles zo snel ?
maar in stap is hij wel voorwaards en leg ik hem gewoon aan dan is hij wel voorwaards

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:22

ben ik ook heel blij mee maar hij moet aleen rustiger lopen ...
maar ben eten (K)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:27

Je been afsteken maakt het van kwaad tot erger. Een loperig paard moet juist leren het been te accepteren zodat je daarna ook kunt leren terugrijden met je been in combinatie met je zit. Je hebt namelijk een drijvende hulp nodig om een paard correct te gaan verzamelen/terugrijden. De drijvende hulp zorgt voor een actiever achterbeen waarbij meer spierkracht gebruikt wordt en het paard in combinatie met een sluitende zithulp mooi op het achterbeen terugkomt in het tempo. Je hebt grote kans dat hij zo loperig is op je been omdat hij geen zin heeft om te dragen en het wel best vind om een beetje op de voorhand rondjes te rennen. je moet hem dus aan het werk gaan zetten.

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:34

mischien helpt het om gene overgangen te rijden van verschillende gangen maar overgangen in het tempo, dus wat langzamer( goed op je zit , luister hij niet wees dan even streng, hij moet immers weeten dat jij bepaald wat hij doet) en als hij snel gaat en niet terug wil probeer hem dan eens nog harder te laten lopen( wel met grote passen) en zo ene paar rondjes doorblijven gaan en zorg dat hij niet terug valt. als je merkt dat hij zelf graag terug wil en dat het moeilijker wordt om hem sneller te krijgen laat je hem terug in tempo gaan en beloont hem, je moet goed op je zit blijven letten en probeer hem lekker lostewerken met kneepjes in de teugels en je handen wat lager en breeder als anders te houden. hopen dat het helpt!! bij mijn pony iedergeval wel

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:05

Ik rijd veel verschillende paarden.
Maar ik rijd ze zowieso allemaal met spoortje.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:11

Sizzle schreef:
Je been afsteken maakt het van kwaad tot erger. Een loperig paard moet juist leren het been te accepteren zodat je daarna ook kunt leren terugrijden met je been in combinatie met je zit. Je hebt namelijk een drijvende hulp nodig om een paard correct te gaan verzamelen/terugrijden. De drijvende hulp zorgt voor een actiever achterbeen waarbij meer spierkracht gebruikt wordt en het paard in combinatie met een sluitende zithulp mooi op het achterbeen terugkomt in het tempo. Je hebt grote kans dat hij zo loperig is op je been omdat hij geen zin heeft om te dragen en het wel best vind om een beetje op de voorhand rondjes te rennen. je moet hem dus aan het werk gaan zetten.

je haalt me de woorden uit mijn mond Tong uitsteken

misschien na laten kijken door tandarts of een kraker ofzo. dat heeft bij mijn pony heel veel geholpen!
En altijd ontspannen blijven zitten, niet voorover maar gewoon recht op en voor je kijken. want als je naar beneden kijkt zak je vanzelf wat meer in elkaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:18

Sizzle schreef:

Hier ben ik het mee eens en ook met het stuk van Timilon boven.

Wat ik doe met een 'chronisch' loperig paard is hem elke keer als hij onder me vertrekt op halt zetten en weer rustig terug weg rijden. Heel consequent dus elke keer terugpakken als hij ook maar iets onder je uit schiet. Daarnaast veel oefeningen met halthouden. Wrangler reageerde bijv. erg goed op slangenvoltes rijden en elke keer dat ik op de middellijn kwam laten halthouden. Heb ik toen als tip op Bokt gekregen en dat was echt DE key om controle te krijgen!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:54

hij accepteert je been eigenlijk niet, wand hij gaat harder lopen op moment dat je je been aanlegt, dus hij moet leren dat je been aan moet blijven kunnen houden, zodat je goede overgangen kan rijden en wendingen, als je hem een lichte schouder voor stelling en buiging laat lopen, en zo dus je been kunt aan houden, zal hij wel harder willen lopen, maar dat gaat wel over na een paar rondjes, (maakt dan ook niet uit in wat voor gang hij dan ook loopt) als je je been er maar niet van af haalt, zal hij hem toch gaan accepteren en rustiger gaan worden, als je maar zorgt dat je rustig en in ballans kan blijven zitten, en met je houding de richting kunt blijven aangeven.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:58

moet je langzamer lichtrijden, uit het ritme dat zal voor hem niet fijn lopen en dan moet hij zich wel aanpassen aan jou ritme, of met doorzitten gewoon wat zwaarder zitten. en kleine ophoudingen maken met je handen

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 07:48

ik kan mijn been er in stap aan leggen dan reageerd hij goed.
Maar in draf gaat hij dan aleen maar harder , en ik kan voltes alles rijden met hem nouja alles Tong uitsteken maar hij gaat dan gewon tehard . Hij loopt zelf al komt hij net uit stal al een beetje met die achter hand eronder maar met rijden oko maar als ik ga dresuren gaat hij er makkelijk onder maar dan loopt hij op zich netjes aleen zo super hard.
en in galop loopt hij rusdtig maar dan vilt hij niet makkelijk naar benenden komen .

sorry voor onduidelijk getypt ( ik wilde eigenlijk vAN alles vertelle Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:05

Sizzle schreef:

Hier ga ik in mee.

x_britjj_x schreef:
mischien helpt het om gene overgangen te rijden van verschillende gangen maar overgangen in het tempo, dus wat langzamer( goed op je zit , luister hij niet wees dan even streng, hij moet immers weeten dat jij bepaald wat hij doet) en als hij snel gaat en niet terug wil probeer hem dan eens nog harder te laten lopen( wel met grote passen) en zo ene paar rondjes doorblijven gaan en zorg dat hij niet terug valt. als je merkt dat hij zelf graag terug wil en dat het moeilijker wordt om hem sneller te krijgen laat je hem terug in tempo gaan en beloont hem, je moet goed op je zit blijven letten en probeer hem lekker lostewerken met kneepjes in de teugels en je handen wat lager en breeder als anders te houden. hopen dat het helpt!! bij mijn pony iedergeval wel

Doe ons, jezelf en je paard een plezier, en volg dit advies NIET op!