Bitloos springen gevaarlijk??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Bitloos springen gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:31

Hi lieve medebokkers Haha!

Heb een vraagje.
Wil aankomend weeken eens bitloos proberen te gaan rijden. Als het bevalt wil ik dit vaker gaan doen. Voor de afwisseling...
Ik zou ook graag bitloos willen springen, maar nu vroeg ik me af of dit gevaarlijk is. Een bitloos hoofdstel zet tenslotte veel druk op de neus. Mijn paard is een goede vanzelfsprekende springer. Maar het komt natuurlijk wel eens voor dat het net niet lekker uitkomt, dan kan ik wel eens wat te laat mee zijn in de beweging, en kan het voor komen dat er behoorlijk wat druk op de neus komt. (kan me niet herrineren dat het zo fout is gegaan dat ik totaal achter de beweging in al hangend aan de teugels over de sprong ga.... maar je weet natuurlijk maar nooit Tong uitsteken )

Ik hoor wel eens enge verhalen dat je een paard zijn neus kan breken met een bitloos hoofdstel.

Wie kan mij adviseren??

Groetje,
Louise

Judje

Re: Bitloos springen gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:48

Als je paard goed op je zit reageert en straks wanneer het bevalt ook goed op bitloos reageert is het niet gevaarlijk.
Als je met bit niet helemaal goed mee kan zitten krijg je als je met bit rijdt een grote druk in de mond. Het enige verschil is het verschil in de plaats waar de druk is, succes ermee.

Over dat breken: dat heb ik in de begintijd van het bitloos rijden (althans, toen het in NL net weer opkwam en in die tijd werd dat ook veel met argusogen aangekeken) heb ik dat ook wel eens gehoord, maar dat was door het gebruik van een heckamore (schrijf ik dat goed?) en die is wel bitloos, maar heeft wel hetzelfde schaareffect (zitten ook scharen aan) als een stang.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:52

eerst even over het neusbreken: dit is een fabeltje om het bitloos imago wat minder vriendelijk te maken. Dit zou echter alleen mogelijk zijn met een hackamore dat te laag op de neus licht (en dus op het zwevende neusbot wat dunner is dan de rest van het bot en makkelijker zou breken) echter zijn de verhalen allemaal via via en is er nog nooit iemand gekomen met een verhaal uit de eerste hand. Ik kan je wel zeggen dat met een normale bitloze optoming die goed zit het onmogelijk is.

Verder is het absoluut niet gevaarlijk als je gewoon je paard onder controle hebt, ik spring zelf ook af en toe bitloos en dat wil echt prima. Hij word soms wel behoorlijk heet op de sprong maar ik kan hem tot nu toe prima houden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:55

Dat klinkt goed! Bedankt voor de snelle reacties!! Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:00

Dat is geen enkel probleem (zolang je je paard in de hand hebt). Ik vind het zelf juist fijner, aangezien er geen 'enorme' druk in zijn mond komt, waar hij natuurlijk extreem gevoelig is, maar op zijn neus. Als je zeker bent van je paard, is het geweldig!

Pas trouwens wel op, veel paarden leunen bij de landing op het bit, en ze kunnen wankel zijn bij het ontbreken ervan. Ze moeten even opnieuw hun balans vinden. Succes Haha!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:01

ik kan niet wachten om het uit te proberen!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:09

Gewoon doen, het is niet gevaarlijk. Ik heb laatst mijn 4 jarige bitloos gereden tijdens een demo. Zie voor foto's onderin m'n profiel voor de link en op bitloos.nl
Gevaarlijk is het echt niet, het is niet anders dan met bit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:11

als het paard ddressuurmatig (basis) gewoon netjes te rijden is met een bitloze optoming kun je ook gewoon gaan springen ermee
in de springsport zie je nog wel eens een hackamore langskomen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:20

Visconti schreef:
eerst even over het neusbreken: dit is een fabeltje om het bitloos imago wat minder vriendelijk te maken. Dit zou echter alleen mogelijk zijn met een hackamore dat te laag op de neus licht (en dus op het zwevende neusbot wat dunner is dan de rest van het bot en makkelijker zou breken) echter zijn de verhalen allemaal via via en is er nog nooit iemand gekomen met een verhaal uit de eerste hand. Ik kan je wel zeggen dat met een normale bitloze optoming die goed zit het onmogelijk is.

Verder is het absoluut niet gevaarlijk als je gewoon je paard onder controle hebt, ik spring zelf ook af en toe bitloos en dat wil echt prima. Hij word soms wel behoorlijk heet op de sprong maar ik kan hem tot nu toe prima houden.

Inderdaad.

Met dezelfde zeer harde klap/ruk op een bit in de mond kan het kaakbeen zelfs breken, of wolfskiesjes kafbreken etc etc.
Letsel in de mond gebeurt vaker dan je denkt Nagelbijten / Gniffelen

Als je een bitloze optoming laag op de neus hebt dan kan je als je daar ook heel lomp doet natuurlijk wat beschadigen.. Het neusbeen is zeer dun... Met een Hackamore heb je dit effect gewoon tig keer erger door het hefboomeffect. Zorg dus altijd dat het hoog genoeg op de neus zit.

Ik doe ook gewoon springen met een sidepull.
Maar als je denkt dat je niet goed mee kan komen met de sprong soms, houdt je de sprongetjes gewoon laag toch?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:24

Ik heb mijn paard helemaal bitloos opgeleid. Daarom kan ik met zekerheid stellen dat het niet gevaarlijk is. Als je een goed hoofdstel hebt is het juist prettiger voor een paard als je een fout maakt met een bitloos hoofdstel dan met een bit, omdat de mondhoeken van een paard veeeeel gevoeliger zijn dan zijn neus. Met mijn paard ben ik wel gewoon rustig begonnen. Eerst de dressuur aangepakt zonder bit. Toen hij dat goed is gaan oppakken ben ik gaan balkjes draven, daarna een kruisje en dan uitbouwen. Hij sprong niet anders als met bit. We sprongen tot 1m10.

SUCSES!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:38

Ik geloof ook niet dat bitloos springen gevaarlijk is. Ik heb het vanaf dag 1 met mijn paard gedaan. Sterker nog, ik doe het met regelmaat ook met een neckrope en zonder zadel. Ergens wil ik ooit nog eens een oefenparcours zo met hem springen. Gewoon om eens te shockeren haha. Ik spring net zo hoog met bit als zonder (ben in een half jaar van groen naar M springen gereden en in 3 wedstrijden van B naar L SGW met winst, dus springen en rijden kunnen we echt wel).

Het gevaar zit hem in het rijden op zit. In geen enkele sport is het belangrijker dan in het springen dat je het paard goed aan de hulpen en tussen de benen in hebt staan. Als je dat voor elkaar hebt en je paard springt vanuit wederzijds respect en vertrouwen, dan zie ik geen risico... Rij je je paard op dwang, dan zal hij bitloos in de ankers gaan of langs de sprong rennen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:39

CharlyBrown schreef:
Hi lieve medebokkers Haha!

Heb een vraagje.
Wil aankomend weeken eens bitloos proberen te gaan rijden. Als het bevalt wil ik dit vaker gaan doen. Voor de afwisseling...
Ik zou ook graag bitloos willen springen, maar nu vroeg ik me af of dit gevaarlijk is. Een bitloos hoofdstel zet tenslotte veel druk op de neus. Mijn paard is een goede vanzelfsprekende springer. Maar het komt natuurlijk wel eens voor dat het net niet lekker uitkomt, dan kan ik wel eens wat te laat mee zijn in de beweging, en kan het voor komen dat er behoorlijk wat druk op de neus komt. (kan me niet herrineren dat het zo fout is gegaan dat ik totaal achter de beweging in al hangend aan de teugels over de sprong ga.... maar je weet natuurlijk maar nooit Tong uitsteken )

Ik hoor wel eens enge verhalen dat je een paard zijn neus kan breken met een bitloos hoofdstel.

Wie kan mij adviseren??

Groetje,
Louise

Ik zou zeggen, kom eens langs! Je woont vlakbij Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:54

Heb wel eens een hackamore gebroken (dun oud leder) Nagelbijten / Gniffelen maar nog nooit een paarden neus Haha!

veel springruiters rijden op een hackemore
daar is het bitloos wel geaccepteerd in de sport (andere optomingen overigens ook nog niet)

bij polo crosse zie je ook veel bitloze optomingen voorbij komen
officieel mag dit dahct ik niet maar de fransen bv rijden bijna allemaal op een hackamore
en ken iemand die het "zelfs"op het touw halster doet

bij polo rijden ze meestal met bit en bitloos (soort bosal op de neus)
de 2e is voor extra rem als ze te heet zijn Haha! niet het bitje

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:23

Suelza schreef:
Ik geloof ook niet dat bitloos springen gevaarlijk is. Ik heb het vanaf dag 1 met mijn paard gedaan. Sterker nog, ik doe het met regelmaat ook met een neckrope en zonder zadel. Ergens wil ik ooit nog eens een oefenparcours zo met hem springen. Gewoon om eens te shockeren haha. Ik spring net zo hoog met bit als zonder (ben in een half jaar van groen naar M springen gereden en in 3 wedstrijden van B naar L SGW met winst, dus springen en rijden kunnen we echt wel).

Het gevaar zit hem in het rijden op zit. In geen enkele sport is het belangrijker dan in het springen dat je het paard goed aan de hulpen en tussen de benen in hebt staan. Als je dat voor elkaar hebt en je paard springt vanuit wederzijds respect en vertrouwen, dan zie ik geen risico... Rij je je paard op dwang, dan zal hij bitloos in de ankers gaan of langs de sprong rennen.

Ik heb ook zonder zadel gesprongen, en zelf zonder neckrope (uiteindelijk). Dat is echt heel leuk hé? Hoe hoog ging jij dan? Ik kon niet hoger dan 50 cm, daarna kon ik de klappen bij het neerkomen niet meer goed opvangen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:35

MLoeser schreef:
Ik heb ook zonder zadel gesprongen, en zelf zonder neckrope (uiteindelijk). Dat is echt heel leuk hé? Hoe hoog ging jij dan? Ik kon niet hoger dan 50 cm, daarna kon ik de klappen bij het neerkomen niet meer goed opvangen.

Met neckrope 1.20m zonder zadel 1.40m

Je hebt altijd baas boven baas he? Haha...

* edit * even een foto geplaatst. Weliswaar offtopic, want hier heb ik wel nog een hoofdstel om Haha!

Afbeelding

En met een hertje van de kerstman kan het ook, haha!

Afbeelding

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:48

Ik krijg mn paardje met bitloos hoofdstel heel moeilijk naar beneden gereden (niet dat we dressuurmiepen zijn maar wil nog wel eens oefeningen wat betreft inbuigen etc) Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:57

HAR --> RT-D.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:01

Suelza schreef:
MLoeser schreef:

Met neckrope 1.20m zonder zadel 1.40m

Je hebt altijd baas boven baas he? Haha...

* edit * even een foto geplaatst. Weliswaar offtopic, want hier heb ik wel nog een hoofdstel om Haha!

Afbeelding

En met een hertje van de kerstman kan het ook, haha!

Afbeelding

Ik zie al wat jij anders doet *LOL* jij zit wat verder achter de schouwder dan ik, en jouw paard lijkt daar ook meer gespierd.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:07

Gister voor het eerst een stukje bitloos gereden. nadat ik eerst gewoon had gereden.
Wat opviel was dat hij veeeel meer voorwaarts uit zichzelf was. En hij kwam ook best lekker naar beneden. Straks ga ik vanaf het begin botloos en ook wat sprongetjes maken... ben benieuwd! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:53

CharlyBrown schreef:
Gister voor het eerst een stukje bitloos gereden. nadat ik eerst gewoon had gereden.
Wat opviel was dat hij veeeel meer voorwaarts uit zichzelf was. En hij kwam ook best lekker naar beneden. Straks ga ik vanaf het begin bitloos en ook wat sprongetjes maken... ben benieuwd! Lachen

Leuke ervaring!
Welke optoming rij je nu mee?

Nog iets over je openingspost.
Toch frappant dat je bang bent/was dat je veel druk op de neus zou zetten omdat je weleens wat te laat meegaat in de beweging van je paard, en dat het daarop gevaarlijk zou kunnen zijn.
Maar je bent niet de enige met deze gedachte. Knipoog
Bekijk het dus eens andersom. Wanneer je dermate onhandig of ruw rijdt dat je het neusbeen zou kunnen breken of beschadigen, wat denk je dat dit met de (gevoelige!) mond doet wanneer je op diezelfde manier met een bit rijdt? Wat denk je wat er dan in die mond gebeurt?! Veel mensen vergeten dat dus... Lachen.

Op de website van de NVBP (http://www.bitloos.nl) kun je zien dat er een grote diversiteit aan bitloze optomingen is, die onderling allemaal weer een andere inwerking hebben (en dus ook niet allemaal (en alleen) inwerken op de neus), en dat er zeer vriendelijke en zachte optomingen op de markt zijn waarmee je onmogelijk een neusbeenfractuur kunt veroorzaken. De enige optoming waarvan wordt beweerd dat je daarmee (met enorme kracht) een fractuur van het neusbeen kùnt veroorzaken, is de hackamore. Hoewel praktijkvoorbeelden hiervan, naar mijn weten, nog ontbreken.

Het is wèl belangrijk dat de neusriem op de juiste hoogte komt te liggen, dus niet op het zachte en breekbare gedeelte van de neus waar ook de ademhaling belemmerd kan worden. Dit is echter wel algemeen bekend, maar wordt op de website van de NVBP op diverse pagina's desondanks heel goed uitgelegd en ook benadrukt (met tekeningen, foto's en beschrijving).

Heel veel plezier en succes verder!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:20

CharlyBrown schreef:
Wat opviel was dat hij veeeel meer voorwaarts uit zichzelf was. En hij kwam ook best lekker naar beneden. Straks ga ik vanaf het begin botloos en ook wat sprongetjes maken... ben benieuwd! Lachen

Misschien heeft jouw paard ook een (nog) gevoelige(re) mond. Houd je ons even op de hoogte? Dat is wel leuk Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:21

Ooh, dat is niet gevaarlijk hoor. Moet er persé een ijzer stuk in hangen om hem onder controle te houden?
Zoja; is er wat fout in de opvoeding..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:28

woehoe!
Gister bitloos gesprongen. (uitiendelijk zo'n meterje hoog) Was echt leuk. Had verwacht dat ik na de sprong een stuurloos gevoel zou hebben, maar dat viel reuze mee. En hij was zo heerlijk voorwaarts. En hij maakt lekker wat vreugde bokjes.

Hij was nog niet constant neerwaarts, en als ik de druk verminderde ging hij snel met z'n koppie weer omhoog. Toch was ik wel tevreden over het rijden.

Ik heb nu met een sidepull hoofdstel gereden, maar die hoofdstellen die bij de kaak kruisen lijkt me fijner.
Ik wil nu een eigen hoofdstel gaan kopen, maar ik weet niet goed welke ik moet kiezen...

iemand tips??

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:25

Ik heb ervaring met meerdere hoofdstellen. Als je druk wilt geven over het hele hoofd (kaak, oren, neus) moet je een dr. cook hebben of een variant daarop. Ik heb zelf een biothane bitloos (is een Voest variant), en ben daar erg tevreden over. Die kruist onder de kin. Je kan (of kon) hem bestellen bij http://www.innovatack.com/ Je kan de neusriem ook van leer nemen. Ook kan je de neusriem gewoon in je engelse hoofdstel hangen op de plaats waar het bit normaal zit. Ik heb met dat hoofdstel gesprongen, dressuur gereden en gewoon naar buiten geweest, en hij deed het er goed op. Ik vind het zelf ook fijner in gebruik dan een dr. cook. Maar dat is mijn ervaring. Op http://www.bitloos.nl staat uitleg over allerlei bitloze optomingen. Als je lid wordt kun je ook een aantal hoofdstellen lenen en uitproberen.

Sucses!! Knipoog

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:54

rakmon123 schreef:
Ik rijd bitloos. Op buitenrit springen dressuur enz. En ik wil ook bitloos gaan mennen. Het is absoluut niet gevaarlijk. Want een bit is onnodige kracht. Je kan het ook zien als zou jij het fijn vinden als je metaal in je mond had en er werd aan getrokken als je te snel ging... Niet fijn niet leuk.

LET OP
Kijk op you tube het filmpje.
De werking van het bit deel 1

Ps:
Deel 2, 3, 4, 5 is er niet.

En bit is zo hard als de ruiters hand...
En als een paard te hard gaat (lees: hij gaat aan de kletter) kom je met een bitloos niet zo ver buiten..

Maar, om TS vraag te beantwoorden: je kan rustig met bitloos springen,top springpaard London word ook bitloos gereden maar dan met hackamore