Probleem: Paard werkt tegen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kintagi

Probleem: Paard werkt tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 11:17

Hallo!

Ik heb hier een groot probleem.. en serieus ik werd er ziek van. Gisteren had ik echt zoiets van ze gaat de deur uit! kan me niet schelen wat ermee gebeurd... Na een uur ofzo vond ik het zielig en kan haar niet zomaar weg doen. Anyway; mijn probleem.

Mijn inmiddels 5 jarige merrie, over het algemeen hartstikke lief, zolang je er niet op zit. Ze werkt je aan alle kanten tegen.
Ze is bij de vorige eigenaar een aantal keer gereden (western) en daarna voor langere periode op de wei weer gestaan. Daarna is ze nogmaals ingereden, dressuurmatig.

Nu was ik gisteren aan het rijden.. meer hobbelen eigenlijk maar ze luisterde voor geen meter. ( ze heeft wel eens betere dagen natuurlijk) Ze schud voornamelijk constant met haar hoofd. Zodra ik meer teugel geef gaat de neus omhoog en blijft ze schudden. Als ik ze strakker neem schudt ze opzij.
Dan is er nog het probleem als ik met mijn been haar zij maar raak gaan gelijk die oren naar achter en begint ze met der staart te zwaaien en vervelend te doen.
Wat het schudden betreft hebben we het hoofdstel nagekeken, daar ligt het verder niet aan. Gebroken bit was helemaal erg en reageerde ze niet op. Dubbel gebroken gaat nu al stukken beter.

Behalve die problemen zijn ook haar gangen erg afwisseld. ze wil altijd snel draven zodat ze in gallop kan vallen ( moet je nagaan hoe de gallop gaat.. probleem voor een andere keer) Ze wordt dan ook vrij wel onbestuurbaar en snijdt alle hoeken af.
Als ik haar rustiger wil laten lopen moet ik de teugels wel korter nemen en dan begint gelijk het hevige schudden weer.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar ik hoop dat er nu een idee is van wat ik bedoel. Ik hoop ook dat iemand mijn tips kan bieden want ik wordt er werkelijk gek van.

Alvast bedankt!

ikke20

Re: Probleem: Paard werkt tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:21

dat schudden kan komen doordat ze last van haar tanden kan hebben. zijn die pas nog gedaan?
ligt het zadel nog goed. heeft ze geen last van haar benen(door kreupelheid in de benen kunnen ze uiten in de rug/gangen.

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:35

Misschien helpt een scherper bit?
En idd, als ze net gewisseld heeft kan ze ook nog wel eens haken op haar kiezen hebben.. kan ook erg gevoelig zijn..
Veel succes nog met je merrie!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:38

ik zou je paard even na laten kijken door een deskundig da.
het schudden met het hoofd kan volgens mij meerdere oorzaken hebben. ze doet het de dingen die ze doet niet voor niks, meestal doordat ze pijn heeft Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:41

Dat schudden met haar hoofd kan ook vanuit haar rug of tanden komen. Mijn verzorg dravertje deed namelijk precies het zelfde met haar hoofd en dat kwam door haar rug, haar rug word nu eens in de zoveel tijd nagekeken door een osteopaat en sindsdien is het een stuk minder. (misschien moet je jouw paard ook eens laten nakijken)

Als je HEEEEL zeker weet dat het niet aan haar rug of gebit ligt (echt even laten checken) dan zou je kunnen proberen om je teugels netjes op maat te houden en je handen bijv. (als je rechtuit gaat) op het zadel laten steunen zodat je zeker weet dat je ze stil houdt. En er dan voor zorgen dat je je teugels zo houdt (kwa lengte en hoe stil je ze hebt) dat het lijkt alsof het stokjes zijn. Zo heb je een constante verbinding met haar mond en elke keer als ze dan weer als een giraf gaat lopen of met haar hoofd gaat schudden dan drijf je haar heel consequent elke keer even aan.
Op het moment dat ze dan haar hoofd even laat zakken, of stil houdt, beloon je haar met je stem (niet met je hand, anders zijn je teugels weer geen "stokjes" meer) en houdt je je teugels weer zoals je ze had (wel je handen ontspannen houden) maar niet losser laten of zelfs helemaal los gooien. Pas op het moment dat ze een tijdje wat relaxter loopt (een paar rondjes) kan je haar echt belonen.

Misschien voor je benen zou je kunnen proberen om haar eens met een touwhalster te rijden en dan alleen een touwtje daar aan vast. Dan is het misschien leuk om een soort natuurlijk rijden te oefenen, dus echt alleen met je benen sturen en rijden op je zit etc. etc. Dus gewoon in alle vrijheid haar laten wennen aan de druk van jouw benen tegen haar lichaam, zodat ze het gaat zien als iets dat wanneer ze er naar luistert er iets leuks gebeurd (beloning, of iets anders dat ze leuk vind, sommige paardjes zijn gek op slalommen, over balkjes etc. etc.) en het zo langzaam uitbouwen..
Daarna zou je ook kunnen proberen om haar een tijdje "gewoon" te rijden, zonder dat je echt iets van haar vraagt, dus niet aan de teugel, of moeilijke kunstjes, maar gewoon iets leuks doen, zoals balkjes draven, klein sprongetje, naar buiten, slalommen, iets met "enge" dingen doen. Zodat ze meer zin krijgt om aan het werk te gaan.

Maar nogmaals, laat eerst haar rug even checken,

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, en mocht je het gaan proberen, dan hoor ik graag hoe het gegaan is,

(voor meer advies kan je ook ff pm-en, heb er met men draver namelijk héél véél ervaring mee gehad, en die loopt nu werkwillig en luistert goed)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:42

Klinkt alsof je paard je iets duidelijk wil maken. Misschien zinnig om eens iemand met verstand van zaken langs te laten komen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:42

Oja, lucky, mijn paardje, die schudde eerst heel erg met zijn hoofd, en wat bleek..... hij had last van zijn wolskiezen en nadat die waren verwijdert was het gelijk over.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:43

Les nemen kan ook helpen :-P

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:44

inderdaad, misschien een DA even laten kijken en misschien ook de tandarts.

Verder even goed kijken naar hoe haar bitje ligt en hoe het zadel ligt.
Want het kan best dat er iets niet lekker zit.

Een scherper bit zou ik niet zo snel doen, ze is nog jong en als je er nu al een scherper bit in gaat hangen dan heb je straks later problemen.

ZIjn er verder geen andere problemen dan beginnen bij het begin.
En dat is gewoon in stap.
Zorgen dat ze in evenwicht loopt, dat ze luistert als je een ophouding maakt enzovoort.
En dan pas gaan denken aan verder gaan.
Les nemen kan hier ook mee helpen. Dan leren jullie hoe jullie elkaar kunnen begrijpen.

Hoe loopt ze als je haar longeerd? Kan ze dan wel lekker ontspannen en rustig draven. Zo niet kun je daar ook mee oefenen. Het snelle gedraaf van haar kan zijn omdat ze ng moeite heeft met haar evenwicht. Dan is hardgaan meestal makkelijker dan zacht gaan.
(kijk maar als je fietst. Rechtuit fietsen als je hard gaat gaat makkelijk, dan dat je zacht fiets)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:45

wij hadden er ook eentje op stal, die precies het zelfde deed. Die had een gebroken halswervel, en dat losse stukje drukte op de hals zodra die inboog. dus best pijnlijk. Hoop voor je dat dat niet het geval is, kan ook gewoon een gedragsprobleem zijn.. succes ermee hoor!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:46

Wat voor ras is ze eigenlijk? Draver toevallig?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:46

Het valt mij op dat je de schuld bij het paard zoekt in plaats van bij je zelf. Je paard doet het niet, luistert niet etc. etc..

Waarschijnlijk snapt jouw paard je niet en ben jij niet duidelijk genoeg of geef je geen goede hulpen. Is dat ook een optie? Eerst bij jezelf te raden gaan, zou ik zeggen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:53

Je verhaal wijst op gebits of een bitprobleem,maar ook door haar (eerdere) opleiding kan ze wel eens problemen hebben opgelopen.
Ik zou eens goed naar haar gebit laten kijken, dat moet je zowiezo ieder jaar doen.
Zeker geen scherper bit indoen !
Laat eerst naar haar gebit kijken en dan verder zoeken of je bit,zadel , je zit of rijstijl niet goed is .....Succes !

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:14

Ik zou een tandarts, DA en osteopaat even naar je paard laten kijken voordat je er ook maar weer op gaat! Dit paard probeert je iets duidelijk te maken en aan de hand van alle symptomen die je noemt denk ik gelijk aan rugpijn, en niet zo'n beetje ook!
Als je paard los loopt, heeft ze dan ook problemen met de overgangen. Is ze gevoelig bij het poetsen op de rug, aan de flanken of aan de buik? Als je met twee vingers naast de wervelkolom van de oren tot aan de staart gaat (met een klein beetje druk), geeft ze dan enige reactie? Allemaal tekenen van pijn in de rug.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:16

Paard werkt tegen? Paarden zijn in principe hartstikke meegaande dieren. Anders was het wel andersom geweest en had jij met een schepje in de bak gezeten en het paard gezegd dat je moest doorscheppen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:23

Zou ook echt haar gebit na laten kijken, een 5 jarig paard is vaak nog niet klaar met het gebit.
Ook is ze nog vrij jong natuurlijk.
Als het gebit in orde is , zou ik eerst eens aan een vertrouwens band gaan werken aan de hand , zodat ze met rijden niet zo in verzet gaat.
\Maar nogmaals, sluit eerst alle lichamelijke dingen uit.
Dan pas het werk oppakken!!!
Wat je ook kan proberen eens even een tijdje bitloos te gaan rijden.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:26

Voor degene die normaal antwoorden.. bedankt.

Haar rug is het niet. dat is pas geleden gecontroleerd.. ik dacht dat ze koliek had dus in paniek de DA gebeld, bleek dus gewoon te zijn door haar " periode " Gelijk vanalles nagevraagd en ze zag er verder goed uit.
Haar gebit kan het wel zijn, vorige keer viel haar voortand er uit.. eng! ze was aan het wisselen dus daar ga ik nog achteraan.

Verder heeft ze op haar rug(lijn) geen trekje als je er overgaat.. met bijv 2 vinger.. als je dat op haar flanken doet krijg je een stamp. (met enige druk weliswaar)

Aan de longe doet ze het stukken beter.. in het begin was het een ramp, steigeren tot ze achterover viel, trekken etc etc) inmiddels loopt ze een stuk beter, draf gaat vrijwel altijd goed. gallop hangt van links/rechts om af. Ieder heeft zijn betere kanten.

Even ter info; ik verwacht geen perfectie. ik wil gewoon dat ze vooruit gaat.
Ik heb ook geprobeerd om iemand anders erop te zetten en kijken hoe ze daar op reageerd.
Ten eerste niet iedereen durft erop en degene die erop gaan gaat echt moeizaam.
Met moeizaam bedoel ik dat ze dus echt gaat steigeren ( meer steiger dan bok typje) en bokken.

Met het bit is ze trouwens de hele tijd bezig, normaal gesproken is dat gedrag wel ok mits ze oplet maar ze is alleen met zichzelf bezig.

Citaat:
Het valt mij op dat je de schuld bij het paard zoekt in plaats van bij je zelf. Je paard doet het niet, luistert niet etc. etc..

Ik zeg ook niet dat ik perfect ben maar als ze buiten alles goed doet en binnen niet.. ja oh ligt aan mij he???

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:47

Ik vind het jammer dat je mijn opmerking niet meeneemt om er vervolgens over na te denken.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:02

Tuurlijk neem ik je opmerking mee maar jij doet alsof het alleen aan mij ligt. Er zal allicht wel iets zijn wat ik niet goed doe, niemand is perfect en ook het paard niet, fouten zijn altijd mogelijk maar ik vraag verbeter punten: wat IK kan doen om te zorgen dat het paard beter gaat reageren. Ik kan niet iets van haar verwachten wat ze niet kent.

Dan erbij ik denk dat het paard en ik even eigenwijs zijn. buiten kunnen we dan ook gewoon rijden, ze gaat overal mee naartoe ( figuurlijk..) en binnen is het gewoon een ramp.

Ik vraag gewoon advies dus om dat ook soepel te laten verlopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:23

goh dit klinkt me zo bekend in de oren
ik heb ongever een half jaar gelden een paard gereden voor een mevr die eerst western was gereden die wou haar omscholen naar dressuur.
dit paard pakte de dressuur zo op en ze heeft 4 maanden super gelopen en is toen verkocht
daarvoor heeft echter wel iemand anders geprobeerd met haar dressuur te rijden, deze pakte haar er te streng bij van voren waardoor ze met haar hoofd ging schudden en heel hard ging rennen.
wat natuurlijk een logische reactie was ze werd ineens heel anders gereden en wil de weg want tis en blijft een vlucht dier.

maar even weer on topic ik zou het paard laten bekijken misschien heeft ze wel haken op de kiezen en schud ze doordat ze pijn heeft (schudden kan een soort endrofine vrij maken wat ontspant) doet ze het ook op stal zoals bijv de tong uit de mond doen en schudden etc.
eerst zorgen dat je weet dat het niet iets lichamelijks is, dan kijken wat de oorzaak kan zijn tijdens het rijden met begeleiding van een goede intructeur.
succes

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:26

Opzich is de opmerking van Rhodos niet eens zo gek nog niet.
Dat misschien jou paard jou niet snapt.
Nu zeg ik niet meteen dat jij het niet goed doet, dus je hoeft je niet aangevallen te gaan voelen of wat dan ook.

ik heb van mijn instructrice geleerd dat een paard "doof, blind is en chinees spreekt"
oftewel, je moet hem duidelijk uitleggen wat je precies wilt.

Als je zeker weet dat er neits mis is met haar dan blijf ik bij wat ik eerder zei.
Begin bij het begin, de basis dus.

In stap, recht stellen, in evenwicht laten lopen en laten reageren op voorwaarts en terugrijden.
Pas als ze dit door heeft naar de draf. Geen moeilijke oefeningen gaan verzinnen in het begin. Gewoon voltes, rust proberen te krijgen, laten reageren op voorwaarts en weer terug.

Ikzelf ben, toen ik mijn paard kocht, helemaal met haar opnieuw begonnen. Gewoon omdat ze in de stress raakte als je iets vroeg.
Met een goede instructrice erbij zijn we gaan werken aan haar en dus begonnen in stap, daarna draf, in alle rust, evenwicht gezocht, elkaar leren begrijpen.
Een paard doet namelijk nooit zomaar iets. Meestal is het een reactie op iets anders.
het is neit isets wat je even in een week voor elkaar krijgt. Ikzelf heb nog steeds een berg verbeterpunten, maar ik kan wel in alle rust op mijn paard rijden. Haar galop is verbeterd, al is het rechtsom nog wel moeilijk.
En als het even niet gaat, dan ga ik terug naar dat begin. Weer in stap en die beginoefeningen doen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt Lachen en succes met je paardje

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:18

Blijf doorzetten en laat haar niet winnen door koppig te doen
Heb héél véél geduld, ze is nog jong dus het zal er ooit wel uit gaan
Neem les
Succes

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:44

@ sabbientje: Dat het paard mijn niet snap is duidelijk doe ik zelf ook wel eens niet Knipoog Ik neem haar dat verder ook niet kwalijk hoor. Ik wil gewoon eindelijk eens vooruit gang.

@basisbrok: daar zit ook wel in want zodra ik haar korter neem, wordt het erger. Zodra ik mee geef wordt het ook minder. het houd niet op maar het wordt minder. Volgens mij zit dat western er wel in, hoe meer druk ik ook ga zetten hoe feller ze erop reageerd.. misschien vond ze western wel gezelliger..

Ik ga sowieso vandaag weer een longeren en kijken of ze nu wel rustig en ontspannen gaat lopen, en dan gaan we van daaruit weer verder kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:51

Ik denk toch als je zegt dat ze in de bak meer verzet toont en buiten niet , dat het toch aan jou rijtechniek ligt, bedoel ik verder niet om te katten of jou omlaag te halen,
Maar zou eerst haar gebit eens na laten kijken en dan iemand die jou verder rijtechnisch kan helpen op een hele rustige en vriendelijke manier jullie leren samen te werken in de bak.
Sucses in elk geval.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:00

Chaosgirl schreef:
Met het bit is ze trouwens de hele tijd bezig, normaal gesproken is dat gedrag wel ok mits ze oplet maar ze is alleen met zichzelf bezig.

Dat probleem herken ik. Mijn paard is dan wel volwassen, maar laat een gebroken bit, enkel of dubbel, ook niet met rust. Ongebroken gaat juist weer wel (mits niet te dik). en bitloos nog het beste. Aangezien jouw paard nog aan het wisselen is kan je waarschijnlijk het beste zonder bit gaan rijden.