Verslag Vera (belg) @ allereerste wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Verslag Vera (belg) @ allereerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 10:37

16 September was er een onderlinge wedstrijd op Hoogvliet. Ik had mij met Vera ingeschreven voor een A-proefje.

Vera is een belgisch trekpaard die nu 5 jaar onder het zadel is. Er is altijd met haar buitengereden en sinds 5 weken ben ik begonnen met lessen bij DeniseES. Dit ging na 3 weken (dus 3 keer lessen want ik rijd 1 keer in de week in de bak) zo goed dat ik besloot om me op te geven voor een A-proefje.

Helaas werd ze vlak na opgave kreupel en dat bleef zo tot 3 dagen voor de wedstrijd. In die 3 dagen nog wat gewandeld en 1 keer geprobeerd te longeren. Tot op de dag van de wedstrijd liep ze nog onregelmatig in draf en op zondag was ook dat gelukkig over. De wedstrijd kon dus doorgaan.

Vera is gewend om met een trailer te reizen en we waren dan ook verbaasd dat ze zeiknat uit de trailer kwam. Ze heeft zich blijkbaar mega lopen stressen. Tijdens het losrijden verdween de stress al gauw en omdat de wedstrijd was ingelopen moest ik na 10 minuten losrijden al de ring in. Wat dus niet al te lang is voor een paard wat 2 weken niet gereden is.

In de wedstrijdbak was uiteraard alles eng. Haar aandacht was dan ook meer bij de omgeving dan bij mij. Ondanks dat was ze goed aan het been en op mijn zit, alleen was ze wat hard in de mond. Tijdens het rijden werd ze in draf weer wat onregelmatig maar dat kwam met vlagen en hield niet aan (dit is ook te zien op de filmpjes).

Ook de terugreis was Vera zeiknat geworden en ze is nog nooit zo blij geweest om weer herenigd te worden met haar wei en weidegenootje. De eigenaresse kwam nog even kijken hoe het ging en verbaasde zich ook duidelijk over Vera’s trailerstress.

Ondanks alles toch nog 119 punten in de A gehaald (120 is winst) dus dat was erg verrassend. Het commentaar in mijn protocol klopte helemaal met mijn eigen beeld van de proef en mijn instructrices beeld.

Commentaar:
Slingerend op de rechte lijn
Gebroken lijnen doorrijden door de X
Volte niet altijd rond

Van de volte klopt, Vera vind het moeilijk rond te lopen (dus niet aan de teugel maar met haar lichaam, vroeger maakte ze van voltes hoeken Nagelbijten / Gniffelen ) maar blijkbaar is het me toch gelukt dat al te verbeteren aangezien ik voor 1 volte een 7 had Haha!

Verder over me tenen naar binnen, dat probeer ik altijd heel erg, maar zelfs me instructrice maakt zich daar wat minder druk om omdat ze zelf gevoeld heeft hoe moeilijk dat bij een belg is.

Hier de foto’s en filmpjes.

1. De aankomst met de trailer
Afbeelding

2. Uitladen
Afbeelding

3. Opzadelen
Afbeelding

4. Inrijden, Denise (DeniseES) geeft me meteen een aantal instructies
Afbeelding

5. Rechte lijn oefenen
Afbeelding

6. Halthouden en groeten (ze staat nog niet helemaal stil)
Afbeelding

7. Stap
Afbeelding

8. Inzet grote Volte bij de A
Afbeelding

9. Grote volte in het midden
Afbeelding

10. Gebroken lijn
Afbeelding

11. Stappen over de A-C lijn
Afbeelding

12. Mijn prachtige meisje
Afbeelding

13. Van hand veranderen
Afbeelding

14. Mijn geconcentreerde hoofd
Afbeelding

15. Gebroken lijn
Afbeelding

Filmpjes duren maar 30 seconde per onderwerp (zijn overgefilmd van de televisie dus de kwaliteit is niet zo heel denderent. Mijn excuses).
Inrijden: http://s240.photobucket.com/albums/ff29 ... ijden2.flv
Halthouden en groeten: http://s240.photobucket.com/albums/ff29 ... roeten.flv
Hinnik op de volte: http://s240.photobucket.com/albums/ff29 ... hinnik.flv
Gebroken lijn: http://s240.photobucket.com/albums/ff29 ... draven.flv
Afgroeten: http://s240.photobucket.com/albums/ff29 ... roeten.flv

Denise: Nog super bedankt dat je me zo goed op weg helpt. Hopenlijk kunnen we de lessen binnenkort weer hervatten (even een gaatje prikken in onze agenda's Tong uitsteken )
Natasja: Jij super bedankt voor de foto's. Ik ben er echt heel erg blij mee Lachen . Voor meer foto's van haar kunnen jullie trouwens kijken op http://www.utopia-photography.nl .

Opbouwend commentaar is altijd welkom.

Groetjes, Veronique

tante_trien

Re: Verslag Vera (belg) @ allereerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:41

Ziet er leuk uit Lachen Nette punten toch?
Op naar de Z Vork

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:06

Zo ik zie dat ik op het juiste moment binnenval Knipoog Ik vind het er nog steeds erg leuk (en machtig, zo'n belg (vooral foto 15)) uitzien Knipoog En de volgende keer gaan we er nóg beter voorbereid naartoe! Maar het was nogal krap voor de laatste wedstrijd Knipoog dus jah, dan moet het maar toch hahaha (volgend jaar trouwens al meteen aan de eerste meedoen heah!!!) En je hoofd op foto 14 blijf ik ook echt prachtig vinden Knipoog

*graag gedaan Tong uitsteken*

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:09

Wauw leuke combi zeg... Erg leuk paard!! Rijdt dat nou makkelijk? Niet vervelend bedoeld hoor, maar zit je niet heel erg breed?

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:33

ziet er netjes uit vero
Op naar je volgende proefje dan maar

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:44

Dank jullie wel Haha! Ach ik zit liever op een dikke knol dan een dunne, ik weet niet. Ben er in de 5 jaar erg aan gewend geraakt en ik val veel sneller van ene dun druk knolletje af dan van een dik druk knolletje af.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:47

Hey Vero,... zag ik toch ff Vera voorbij schieten Cool
Ziet er netjes uit hoor OK dan!

Stonden mensen niet te kijken toen je je tank uit de trailer haalde? Tong uitsteken

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:52

ik vind het een super leuk trekpaard Ja voor de eerste wedstrijd ziet het er goed uit
het zal wel hardwerken zijn voor jullie maar petje af OK dan!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:53

Vero gaaf joh! Ziet er goed uit hoor! Ja
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je nog reacties hebt gekregen van andere mensen Haha!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:55

echt geweldig en dit met een trekpaard en dan zo rijden
wordt echt een super sportpaard hoor
je hebt zelf al commentaar neer gezet
nou die heb je echt niet nodig hoor
een perfecte combi zo

Pling

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:00

Gaaf om te zien hoor!

Ik heb geen verstand van Belgen en dressuurrijden maar ik mis wat nagevelijkheid.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:01

Nou, ik vind het goed van je hoor, dat je je trekpaard zo de bak door weet te sturen.. Go jij! Go jij!
Heb nog wel een kleine opmerking: op het hinnik-draf-filmpje viel het me op dat bij het lichtrijden je handen óók een beetje lichtrijden (ze gaan mee omhoog). En nou heb ik zelf nooit op een trekpaard gereden, dus misschien is het nodig om elke pas te drijven, maar ik heb altijd geleerd dat dat niet zo heul effectief is. Knipoog
Maar verders ziet het er echt superleuk uit! Knap hoor!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:06

Hihi jullie laten me echt blozen (en zoals ik al vaak heb gezegd is rood nu niet mijn kleur Nagelbijten / Gniffelen Bloos ) Hartstikke bedankt. Bij de trailer waren niet veel mensen maar toen ik de manege binnenkwam had ik wel veel belangstelling. Iedereen kende haar al van verhalen aangezien ik daar 3 jaar gereden heb op manege paarden.

Groot verschil nu ik daar met Vera was: Iedereen klapte voor me Haha! en dat deden ze nooit toen ik op een manegepaard startte. En er komt ook een andere belg met officiele wedstrijden maar ze vonden Vera veel lichtvoetiger lopen. 1 iemand zei zelfs dat hij vond dat ze op water leip Haha! Bloos echt trots hiero Tong uitsteken

@joy76: Oh werkelijk, nou dat zou dan best kunnen. Ik reed toen ook met laarzen (en dat ben ik niet gewend omdat me laarzen vaak blijven haken achter de zadelbladen), maar volgens mij gaf ik niet bij elke pas een aansporing aangezien ze vlot van zichzelf was. Wel kan het zijn doordat ze wat onregelmatig liep even dat ik dan zo gek met me handen doe.

@Rhodos: nageeflijk lopen doet ze idd nog niet. Maar in totaal heb ik nu 3 lessen gehad, het paard was enorm gestresst aangezien ze op een andere plek was en ze heeft nu eenmaal niet de aanleg om snel nageeflijk te lopen. Zelf ben ik ook niet een persoon die een paard aan de krul wil trekken maar ernaar toe wil rijden en aangezien ik maar 10 minuten de tijd had om los te rijden is het me niet gelukt om de ontspanning en dus (klein beetje) de netheid erin te krijgen Lachen .

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:08

wij hebben gister aaf ook voor een bels gekeken
en ja hoor we kopen m een jaarling merrie
echt een schatje die van jou ziet er supper uit
geweldig zo'n bels echt top paardjessss

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:34

leuk toch dat je haar rond heb gestuurd? en dat ze niet perfect aan de teugel loopt, lekker de tijd geven Ja
Zo te zien had je lol en daar ging het om Ja

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:01

Jeeej daar is het topic Haha! Ik vond het voor de eerste wedstrijd zeker niet slecht! Er zijn natuurlijk nog zat verbeterpuntjes, maar daar heb je les voor van Denise en daarvoor ben je nog maar pas echt begonnen Knipoog Ik weet zeker dat het ook goed gaat komen en ik hoop dat ik nog vaker een wedstrijd van je op de foto mag zetten Tong uitsteken Haha

*Ook van mij graag gedaan Haha!*

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:07

Ziet er heel leuk uit hoor, zo voor de eerste keer! Alleen een paard wat de dag van tevoren nog onregelmatig loopt zou ik niet starten op wedstrijd! Zou zo'n beestje nog lekker een weekje rust geven en dan weer eens rustig beginnen.

verder nog heel veel succes, jullie komen er vast wel!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:13

Mloui schreef:
Ziet er heel leuk uit hoor, zo voor de eerste keer! Alleen een paard wat de dag van tevoren nog onregelmatig loopt zou ik niet starten op wedstrijd! Zou zo'n beestje nog lekker een weekje rust geven en dan weer eens rustig beginnen.

verder nog heel veel succes, jullie komen er vast wel!

Misschien ben ik idd wat ego geweest, maar had er zo'n zin in, alles was al geregeld en betaald en ik wilde echt heel graag (had ik al gezegd volgens mij Tong uitsteken ). En ze liep goed, kon weer aan de kletter tijdens het longeren en dan denk ik nou dan ken je een A proefje ook wel lopen. Ze heeft nu trouwens wel nog een weekje in de wei rondgebanjerd hoor dus ze is niet meteen weer volop aan het werk gegaan. En Vera kennende kan ze eerlijk gezegd heel veel aan, is geen aansteller in ieder geval.

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:20

Nou je hebt het weer goed voor elkaar he vero ! Haha!
Zag er goed uit voor een belg Haha!
En je straalde helemaal in je proefje en
dat is het belangrijkst !

xx jam

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:48

geweldig om met een belg op wedstrijd te gaan !!! knap hoor.. nette punten ook Haha!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:53

Ben jaloers!!
Ziet er zo geweeeeldig uit..
maar sja..ik ben dan ook een koudbloedfanaat

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:03

Hey dat is nou eens leuk om te zien.

Ik vind jullie een leuke combi en ga vooral zo door!!!

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:34

Hee Veer! Bloos!
Die belg blijft echt mijn fovo beest Lovers
Hij kan werkelijk alles!
Ziet er weer goed uit!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:44

Wat ziet dat er raar uit. Ik heb nog nooit een belg in de piste gezien. Najah voor alles is een eerste keer. Ik vind het er wel leuk uit zien Tong uitsteken Weer eens wat anders!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:33

ziet er erg leuk uit hoor vero, vind het jammer dat ik er niet was, maarja, volgende keer beter, alleen af en toe ff op je voeten letten