Jouw mening over het springen met een jong paard......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Jouw mening over het springen met een jong paard......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:50

Hallo allemaal,

Ik ben geïnteresseerd naar verschillende meningen als het gaat om het beginnen met springen met een jong paard.

- Wat doen jullie kwa balkjesdraven?
- Wanneer beginnen jullie met springen/welke leeftijd?
- Hoe breiden jullie het uit?
- Veel voorkomende problemen en hoe los je ze op.....
- Hoe hoog? Kruisje/oxer? Etc. Etc.

Kortom brand los!

Even voor de duidelijkheid, ik heb een paardje van drie jaar en vier maanden, balkjes lopen en aan de hand/los over lage hindernissen (30/40 cm) kent hij al en het is voorlopig nog lang niet de bedoeling om echt met hem te gaan springen onder het zadel. Dus als jullie advies hebben is dat, tenzij je er specifiek bij zet dat een bepaald onderdeel nu al zou kunnen, niet de bedoeling om nu al met hem te gaan springen.

Ik hoor het wel!

Groetjes Pauline

Lovely1

Re: Jouw mening over het springen met een jong paard......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:51

Balkjes zijn prima leren ze hun voetjes van de vloer te doen Knipoog Springen op jonge leeftijd zie ik liever laag en niet te vaak gewoon een beetje ervaring opdoen en dit met de leeftijd opbouwen.

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:55

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Over anderhalve maand heb ik een stal met eindelijk een binnenbak dus dan wil ik ook met mijn 3 jarige gaan losspringen!
Voorlopig wacht ik denk ik nog even met springen onder het zadel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:57

Mijn paardje is 2,5 en laat ik soms ook over een klein hindernisje gaan van ongeveer 40-50 cm..
Wel met een drafbalkje of galopbalkje ervoor, zodat ie leert wat de bedoeling is, en dat ie zijn benen op moet gaan tillen..
Verder mag hij het zelf uit zoeken..
Ook niet meer als 1 hindernisje, dus geen lijntje iod.

Hij mag er dan 5x linksom en 5x rechtsom overheen.. dat is genoeg..

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:58

balkjes lopen is erg goed voor zn evenwicht en coordinatie maar echt springen zou ik nog niet doen. wacht gewoon lekker tot hij een jaar onder het zadel is (4 jaar dus?!) en begin dan rustig met af en toe een klein sprongetje. echt springen zou ik pas doen vanaf 5/6 jaar omdat ie dan niet meer zo in de groei is. zonde als je nu zn benen verpest door ze te overbelasten.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:00

de mijn is nu 3,5 en kan over balkjes heen lopen..
Voor we haar kochten hebben we haar wel los laten springen om te kijken hoe dat ging..
Bij mij springt ze dus nog niet, ook niet los..tegen de tijd dat ze 4 wordt gaan we het wel proberen om af en toe over een laag hindernisje te komen, dat vind ik vroeg genoeg voor een jong paard.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:08

Het enige wat luck eigenlijk kwa los springen heeft gedaan, was op de keuring en 1 of 2 keer op stal. Balkjes draven heeft hij alleen nog maar aan de hand af en toe gedaan. En verder heb ik hem aan de hand over een "rijtje jerricans" die naast elkaar plat op de grond lagen heen laten gaan.
Ik ben ook absoluut niet van plan om nu al te gaan springen hoor, maar gewoon ter informatie. En of het eventueel goed is om af en toe tijdens het "gewone" rijden (2a3 keer in de week) eens een keertje tussendoor over een heel laag hindernisje heen te springen, voor zijn evenwicht en rugspieren en zodat hij het "durft"..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:14

Springen is zeer belastend voor de pezen in de voorbenen, kijk maar eens hoe ver die kogels doorzakken bij een landing (alle gewicht + bewegingskracht van ruiter en paard), omdat de druk erg groot is.

De eigenaar van mijn vorige trainingspaard (was springgefokte merrie) vond het veel en hoog springen heel belangrijk en nadat ik ben gestopt en er een springruiter mee is begonnen heeft ze dan ook veel en hoog gesprongen (althans: te snel opgebouwd en te vaak) en nou zijn dr pezen in dr voorbenen naar de mallemoere... (ze kan wel weer gereden worden, maar zal nooit meer 100% de oude worden).

Met mijn 3,5 jarige loop ik wel eens een paar balkjes aan de hand en laat ik hem een klein (hooguit 40 cm ofzo) sprongetje maken, ook aan de hand. Mijn jaarling loopt 3 of 4 keer per jaar eens over balkjes, maar dan maar echt 2 of 3 keer, gewoon om te spelen. Dan ertussendoor, tussen hindernissen door lopen ect.
Pas wanneer een paard de 4 heeft bereikt (en dan niet de januari-leeftijd-bijtelling, maar de werkelijke geboortedatum) kan je heel rustig aan gaan beginnen met springen. Onder het zadel kan je daarvoor al wel af en toe wat balkjes lopen, maar hiervoor heeft het paard een sterke achterhand nodig en voor sommige jongen paarden is dit zelfs al te zwaar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:18

Zafira laat ik nu heel enkel losspringen ze is nu ruim 3 en net onder het zadel. Ze is ook drachtig en ik was niet van plan om ohz met haar te springen voor dat het veuelen er is. Dus volgend jaar een keer ohz springen. Ze vindt het wel heel leuk, ik hoef niks te doen ze gaat uit zichzelf Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:21

femmefatale1 schreef:
Mijn paardje is 2,5 en laat ik soms ook over een klein hindernisje gaan van ongeveer 40-50 cm..
Wel met een drafbalkje of galopbalkje ervoor, zodat ie leert wat de bedoeling is, en dat ie zijn benen op moet gaan tillen..
Verder mag hij het zelf uit zoeken..
Ook niet meer als 1 hindernisje, dus geen lijntje iod.

Hij mag er dan 5x linksom en 5x rechtsom overheen.. dat is genoeg..

Dat vind ik nog best veel. Ik durf mijn 4 jarige niet meer dan 2x linksom en 2x rechtsom los te laten springen. De groeischijven zijn nl nog niet helemaal gesloten op die leeftijd. Ik heb ook te veel beengebreken meegemaakt van paarden die op jonge leeftijd te veel hebben moeten doen..

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:21

Ik doe wel regelmatig balkjes lopen met haar.. Heb zelf pas 1 keer een klein sprongetje gesprongen met haar.. En dat was best een leuke ervaring.. Laat haar ook wel eens losspringen in de wei.. Maar dan moet de wei wel goed genoeg droog zijn..

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:23

Ik heb een paard van 4 jaar oud ( echt 4 ) en ze is nu ongeveer 1,5 á 2 maand onder het zadel. We zijn een paar weken geleden begonnen met 1x per week balkjes te stappen/ draven. Toen ze dat eenmaal door had ben ik begonnen met springen. Eerst erg laag ( 15 cm ofzo 1e gaatje Haha! ) en een week later weer wat hoger. Zondag heb ik voor het eerst echt gesprongen. Een oxer van 50 cm ongeveer en 2 stijltjes. Ook oefen ik direct met hekjes en schotjes, heel laag zodat ze dat als gewoonte gaat zien. Ze sprong zondag erg braaf, nadat ze de hindernisjes allemaal goed en foutloos had gesprongen zijn we gestopt. Bloos Na elke sprong beloon ik haar, met een klopje op de hals of met mijn stem. Ze moeten goed vertrouwen krijgen in het springen vind ik.
Ik vind ook dat je er niet te vroeg mee moet beginnen. 4 jaar. Niet met 2,5 al. Ze horen dan nog lekker een jaartje op de wei met leeftijdsgenootjes te spelen. Werken en trainen kunnen ze hun hele leven nog!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:45

Ieder zijn mening..
Ik ben juist vroeg met em bezig omdat hij dan spelenderwijs leert wat ie hier mee aan moet.. en niet werken, maar dat is natuurlijk makkelijk oordelen vanachter de pc.

En hoe het moet, of niet in ogen van velen is hier niet aan de orde..
Ik doe het heel bewust op deze manier, met de achterliggende gedachte dat ie de handel in gaat. En dan is het wel zo netjes als ie niet zijn benen breekt op een balk..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:56

Ik vind dat een 3-jarige best af en toe kan springen. Niet hoog, maar gewoon wat springen worden ze alleen maar soepel van en is erg leuk voor de afwisseling. Je kunt beter af en toe een spongetje maken (is natuurlijk voor een paard!!!) dan ze laten dressuren in een gedwongen houding! En bovendien is het heel erg per paard verschillend! Je hebt paarden die met 5 nog niet klaar zijn om te springen en je hebt paarden die met 3,5 jaar het parcours bij wijze van al wel in kunnen. Ligt ook aan hun aanleg ed.

Je moet het per paard bekijken. Rijd verchillende (jonge) paarden en ik doe het bij ieder paard anders!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:27

Okey, thanx allemaal, tot nu toe heb ik al veel aan jullie meningen. Ik zou niet zo 1,2,3 kunnen bepalen of Lucky klaar is om te springen, maar ik wacht iig met "echt" springen (dus regelmatig en met hindernissen hoger dan een centimeter of 30) tot hij 4 is (en dan doe ik nog héél rustig aan). Nu gewoon af en toe over, de ene keer, een balkje heen springen en ,de andere keer, over iets vreemds zoals een jerrycan (reken voor allebei ca. 30cm hoogte). Meer meningen zijn van harte welkom!! En ook over het over balkjes draven zou ik wel meer willen horen..

p.s. wat ik hierin heb gezet over wat ik van plan ben om te doen gaat dus niet over springen op regelmatige basis, maar meer als explicite uitzondering op de trainingen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:36

Ik heb zelf een paardje van vier en daar spring ik nu 50 centimeter mee. Bij mij springt ze vaak te vroeg op 50cm, maar daar moet je gewoon meej oefenen met balkjes ervoor enzo. Suc6 verder Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:37

die van mij sprong af en toe wat lo. toen hij 3,5 was i er een keertje een laag sprongetje gemaakt onder het zadel. daarna tijdens de les nog wat balkjes lopen.

Complicated

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:42

jonge paarden vaak en hoog laten (vrij)springen is echt niet aan te raden, een vriendin haar 5-jarig paard kan niet meer bereden worden wegens last aan de rug omdat de vorige eigenaar haar te vaak liet springen
toen myn paardje 4 was sprong ik vaak in-en uitjes zodat hij leerde verzamelen van ong 80cm
vn mij mag het ng lager maar dan springt hij niet meer

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:49

Los springen doe ik zowieso niet meer, omdat ik als de dood ben dat hij met zijn benen (knieën) tegen de paaltjes van de bakrand aan komt.
Maar Complicated, hoe heb jij het opgebouwd met jouw paard?

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:55

Dit is bij elk paard anders, het is wara je paard aan toe is.
Ik vind, als je paard goed ingereden, en goed doorgereden is, dat je dan kan beginnen met een beetje springen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:18

RT-P

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:21

Kan prima, met 3 jaar springen.
Wel rustig opbouwen natuurlijk, maar naar mijn idee kan het best.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:25

Wat versta je onder een jong paard? Er is veel verschil tussen een 2 jarige en een 4 jarige... Knipoog

Maar mijn eigen ervaring: Ik heb een 4 jarige, daar worden af en toe een paar sprongetjes mee gemaakt, gewoon ter afwisseling. Niet gek hoog en niet vaak. Paard blijft er plezier inhouden en het is op deze manier niet slecht voor d'r imo. Binnenkort mag ze wel een keertje mee naar het oefenspringen, rijd m'n vriend d'r een keertje rond. Gewoon om wat ervaring op te doen!

Helaas zijn er zijn genoeg mensen die met d'r 4 jarige ieder weekend op concours gaan, elke week naar de springles, thuis nog 'n paar keer trainen. Dan rijd je je paard imo gewoon de vernieling in! Maar niks aan te doen Lachen

Brownwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:32

Ik heb een 4,5 jarige staan. Spring er weinig mee, zo 2 keer in de week, hij kan een foutloos B parcours rond springen maar ga nog niet op concours.

Preston

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:47

ik vind dat je vanaf een jaar of 2/3 wel een super laag hindernisje kan opzetten in de bak, het paard/de pony er in loslaten en zien wat hij doet.. als hij het springt.. prima.. Haha!
Misschien ook wel handig om er een ervaren pony bij in te doen.. als voorbeeld.. Lachen
Dit niet te vaak natuurlijk.. Hooguit 1 keer in de 2 maanden..
tussen 3&4 ook nog gewoon los springen en met inrijden balkjeslopen vind ik erg goed voor het paard!
Vanaf 4,5/5 jaar vind ik dat je pas mag beginnen met springen onder het zadel.. Lachen
Balkjes lopen is ook erg goed voor de achterhand! Ja