Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Het maakt niet uit op welke leeftijd van het paard je met sporen op het paard stapt. Als jij genoeg controle hebt over je eigen benen, en je sporen kunt dragen zonder ze te gebruiken, kun je ook met sporen op een jonger paard stappen...

bromfiets schreef:Ik houd mijn benen aardig stil op paarden die goed in balans lopen, maar weet van mezelf dat ik op een jong paard wat onstabieler ben met mijn benen, dus laat ik ze achterwege. Bij het inrijden doe ik ze sowieso niet aan omdat ik liever heb dat ze op zit reageren, dan doe ik erg weinig met mijn benen qua drijven en zijn ze dus nutteloos.
Cassidy schreef:bromfiets schreef:Ik houd mijn benen aardig stil op paarden die goed in balans lopen, maar weet van mezelf dat ik op een jong paard wat onstabieler ben met mijn benen, dus laat ik ze achterwege. Bij het inrijden doe ik ze sowieso niet aan omdat ik liever heb dat ze op zit reageren, dan doe ik erg weinig met mijn benen qua drijven en zijn ze dus nutteloos.
Een jong paard behoord in mijn ogen te leren wat een beenhulp is, en niet alleen een zithulp. Maar idd, soms moet je bij een jong paard wat harder met het been doorkomen...dan is het onrechtmatige gebruik van de spoor ronduit zielig.

Cassidy schreef:Nadeel van jouw methode is dat je een paard heel goed opleid maar op een manier waardoor niet iedereen op een paard even makkelijk weg kan rijden. Een paard moet leren wijken voor druk, ook voor dat been. Als je het voorbereidende grondwerk goed doet (maar goed, wie doet dat?), valt de beenhulp doorgaans wel mee.

)