tong naar buiten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

tong naar buiten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 18:41

heej,
ik heb een haffie van bijna 5.
ik rij dressuur met haar, maar sinds ongeveer 2 weken steekt ze haar tong af en toe naar buiten het is niet veel, ongeveer 2 cm.
ik heb egt geen idee wat het is! ik heb egt een hele zachte hand en ze is 2 maanden geleden naar de tandarts geweest. ik rij der op een dubbel gebroken bitje en daar van is het midden stukje plat.

kan iemand me astjeblieft helpen? groetjes elizah Scheve mond

Anoniem

Re: tong naar buiten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:46

Misschien ligt haar bit niet helemaal goed ? Of toch te streng met je hand.
Xx, check haar gebit voor de zekerheid toch maar even.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:56

Misschien is ze nog tanden aan het wisselen, en doet het bit nu even wat pijn tegen de tanden, als er eentje los zit.
Misschien eens een paar weken bitloos rijden?

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 07:26

bitloos vind ik zo eng!! ik vlieg met bit al door heel de bak laatstaan zonder! brr

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:33

Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:49

elizahbep schreef:
bitloos vind ik zo eng!! ik vlieg met bit al door heel de bak laatstaan zonder! brr

Klinkt niet erg als ontspannen rijden als je door heel de bak heen rent,
Tong uit de mond is meestal verzet door een pijnprikkel.
Ik zou toch wel een goeie instructrice zoeken , zodat je eerst leert om ontspannen te rijden en niet door de bak vliegen zoals je zegt,.
Want wat doe je als ze zo vliegt ??, waarschijnlijk toch van voor tegen houden en daar kan het probleem al zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:00

broadway schreef:
Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is.
Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.

Mochten er tips komen als snoer maar vast, bind wat rond de tong enz...aub niet doen.
Nu zegt je paard, ik heb ergens last van, snoer je hem vast neem je zijn "stem" weg, maar niet de oorzaak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:38

runningkawa schreef:
Nu zegt je paard, ik heb ergens last van, snoer je hem vast neem je zijn "stem" weg, maar niet de oorzaak.

Heel mooi en wijs zinnetje Clown

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:27

toch opnieuw naar de paarden tandarts gaan,
als het pas sinds 2 weken is en 2 maanden is ie het laatst geweest zou ik toch nog even laten kijken
als er niks aan de hand is met zn gebit, is het dus de pijn
misschien past het zadel niet goed ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:16

elizahbep schreef:

Dat je paardje door de bak vliegt, is al een teken dat er iets mis is en dat hij waarschijnlijk pijn heeft.

Dat de tandarts onlangs is geweest, zegt helaas niet zoveel. De meeste tandartsen kijken namelijk alleen naar het gebit en eventueel ook naar beschadigingen in de mondholte. En daar houdt hun kennis op.

Bij rijtechnische problemen (zoals de tong naar buiten brengen en het sjezen wat je paardje doet), is het belangrijk dat er gekeken wordt naar de gehele mond (anatomisch).
Zo speelt onder andere de tong (de dikte en de lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit. En kan ook het wangslijmvlies erg dik c.q. overmatig zijn (en overlopen op de lagen), waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft. Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen. Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen. Verder speelt mee of het paard een korte of een lange mondspleet heeft, een laaghangend rooster, oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel. Ook belangrijk om te weten is dat er een directe verbinding bestaat van de tong naar het borstbeen en de schouder en kleine spiertjes de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en het gebied rond de nek.
Wanneer de tong niet ontspannen is, is het onmogelijk om ontspanning in de kaken, nek en hals te krijgen (en dus ook in het hele lijf van het paard).

Wanneer er iets dergelijks speelt, is bitloos jùist een optie. Dan zul je ook ervaren dat je paardje nièt meer door de bak vliegt, maar juist ontspannen is.

Lees verder eens op www.bitloos.nl , bijv. de artikelen 'Het gebit', 'Anatomie van het hoofd' en 'Zin en onzin over bitten'.

Wanneer het in z'n mond allemaal in orde is en het bit past goed in z'n mond (en let op, dit is maatwerk!), dan kunnen er andere oorzaken zijn. Zoals al genoemd is, bijv. het zadel. Laat deze sowieso ook eens beoordelen door een deskundige zadelmaker/zadelpasser.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:07

Mijn paard doet het soms ook. Soms zelfs al met een lange teugel.

Ik heb echt alles al geprobeerd en niks werkt, tja soms 2 dagen. Tis echt jammer maar ja...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:49

runningkawa schreef:
broadway schreef:

Mochten er tips komen als snoer maar vast, bind wat rond de tong enz...aub niet doen.

Helemaal mee eens. Laat een goede instructie met je meekijken wat het ongemak bij je paard veroorzaakt. Dit zou ook het zadel kunnen zijn. Wanneer is de zadelmaker voor de laatste keer geweest?? als het zadel goed lag toen je je paard ging in(laten)rijden, wilt dat niet zeggen dat dat nu ook nog het geval is..

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:08

runningkawa schreef:
broadway schreef:

tong vast snoeren? wat zielig!! Verdrietig nee dat zou ik egt nooit doen!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:11

TeeGee schreef:
Mijn paard doet het soms ook. Soms zelfs al met een lange teugel.

Ik heb echt alles al geprobeerd en niks werkt, tja soms 2 dagen. Tis echt jammer maar ja...

ja inderdaad ze doet het ook met een langeteugel!!

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:11

mijn verzorgfjord heeft er vroeger erg veel last van gehad gelukkig de laatste tijd minder maar is bij hem altijd al geweest van kleins af aan.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:13

midgie schreef:
elizahbep schreef:

Klinkt niet erg als ontspannen rijden als je door heel de bak heen rent,
Tong uit de mond is meestal verzet door een pijnprikkel.
Ik zou toch wel een goeie instructrice zoeken , zodat je eerst leert om ontspannen te rijden en niet door de bak vliegen zoals je zegt,.
Want wat doe je als ze zo vliegt ??, waarschijnlijk toch van voor tegen houden en daar kan het probleem al zitten.

nee ik geef der juist wat meer teugel en geef meer been! als ze daar op reageert ga ik pas rustig remmen, want dan vind ze het niet leuk meer om te doen

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 21:42

ik horde net van iemand dat het ook kan komen doordat ze hun tong naarbuiten doen er een stof vrij komt die ze lekker vinden.
kan dit kloppen?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:22

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 09:10

sorry hoor maar waar moet ik dan peresies kijken?

en zou een myler bit niet iets voor ons zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:40

elizahbep schreef:
en zou een myler bit niet iets voor ons zijn?

Laat je paard eerst goed nakijken!
Fysiotherapeut, osteopaat, tandarts, zadelmaker...
Je paard heeft pijn, da's duidelijk!

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:53

Ik heb dit ook ooit gehad met een pony die ik reed, die gooide op verschillende momenten z'n tong eruit. Toen heb ik tijdens lessen daar wel aandacht aanbesteed en moest toen als hij zijn tong eruit gooide teugel mee geven en bijdrijven en dat heeft wel geholpen. Lachen

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:36

Misschien is een tonglepel een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:46

LisaLiefje_ schreef:
Misschien is een tonglepel een optie.

Ja hoor... Stoom uit je oren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:47

hier komptie Lachen

wat zegt je instructeur hiervan?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:50

tong er uit is altijd een teken van pijn, eerst je paard laten checken door een DA. Is idd lastig en gaat geld kosten maar heel wat effectiever dan de martel werktuigen als een tonglepel op langer termijn.