Paard onredelijk behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 07:56

Eigenlijk aan de hand van een ander topic , open ik deze,
Je ziet zo vaak een tip, flink met de zweep slaan en sporen gebruiken om hem goed voorwaarts te houden,.
Je paard heeft geen zin dus ros hem maar flink af, neem een scherper bit dat moet beter zijn!!
Zet er een flinke bijzet aan , welke dan ook !!

Waarom zijn er nog steeds mensen die denken dat ze met grof geweld een paard moeten rijden en anders dat hij het niet doet voor je??
Waarom moet het altijd met zo`n harde hand??
Waarom moet er altijd de zweep over of flinke sporen in??

Zou eigenlijk wel eens van de mensen willen weten waarom ze zo doen ??
Heeft een paard geen eigenwaarde??
Het is een levend wezen waarom moet hij dan geslagen worden??
Waarom word er niet gekeken of het dier wat mankeert als hij de lucht gaat??
Waarom word er niet meegedacht als hij iets engs vind en word hij vooruit getrapt??
Waarom moet hij respect hebben voor een mens die hem respectloos behandelt??
Hoe kan hij je vertrouwen als hij steed smaar weer diet TIK met de zweep krijgt??
Waar om zijn er zoveel paarden die in zichzelf gekeerd zijn en contact gestoord??
Weet ook dat er genoeg zijn die ook veel respect hebben voor hun paard hoor , maar ben benieuwd waarom juist de mensen die een paard zien als een ding hier van vinden,

LadyMadonna

Re: Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:02

sorry, maar ik kom dergelijke tips (hier) zelden tegen.
Ik zie wel steeds meer geruk en gepluk, maar dat kan ook puur door het fenomeen internet komen. Je ziet gewoon meer.
Verder heb ik afspraken met mijn paarden. Ze weten wat ze niet mogen (steigeren, bijten, slaan) en weten ook wat de consequenties zijn als ze over de schreef gaan. Dit met als gevolg dat ik ze zelden hoef te corrigeren.
Ben daar eigenlijk vrij simpel in.
Paard lief, ik lief. Paard niet lief, ik niet lief

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:37

Ben het met stef eens. Kan jou verhaal eigenlijk niet herkennen, hier in de omgeving zie je het niet en op bokt zijn er heel af en toe zulke topics, maar die mensen krijgen het dan toch wel te horen.

Voor mezelf: als mijn pony na 2x braaf benen, niet reageert, krijgt ze ook een tik met de teugel. Moet niet bezig blijven. Stijgeren en fout gedrag pik ik niet. Stel dat er dadelijk iemand gewond raakt. Moet erbij zeggen dat die van mij eigenlijk nooit stijgeren, alleen als ze jolig zijn in de wei.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 08:53

Zeg ook niet dat iedereen hier zo doet, maar lees toch redelijk vaak ook hier op bokt , geef hem een tik met de zweep, hang er een scherper bit enz enz.
Idd ook dat geruk en gepluk is toch niet nodig??
En ik lees toch redelijk vaak , een tik met de zweep enz,
Of pb me even want ik druf de oplossing niet op bokt te zetten anders krijg ik heel bokt over me heen,heb ik ook al gezien
Zeker lees ik ook van mensen die het anders oplossen en daar heb ik respect voor maar mijn vraag was aan de mensen die het wel nodig vinden onredelijk te handelen.
Maar zijn nu waarschijnlijk even niet aanwezig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:55

als een TS komt met ik heb dit en dit probleem, en wil daarvoor een ander (scherper) bit gebruiken, wordt dat over het algemeen juist afgeraden.
PB me even heb ik nog nooit voorbij zien komen, maar goed, ik lees ook niet alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:29

Ben het idd met de bovenstaande posts eens Lachen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:31

In mijn omgeving zie je het heeeeeel veel. Mensen die zelf heel gespannen op hun paard stappen, en als hun paard dan een beetje gespannen reageert er een slof aanhangen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:39

Citaat:
juist de mensen die een paard zien als een ding hier van vinden

Denk niet dat die mensen hierop reageren. Die zijn eerder van mening dat het dier dat nodig heeft of verdient, en he hoe moet je het anders doen. Was voor mij trouwens de reden om van een manege af te gaan, dat gemep en gezwiep. Als je er al wat van zei was het antwoord dat je er geen verstand van hebt/ geen eigen paard hebt/ niet op dat nivo (welk nivo, huh) rijdt. Maar ze houden echt van paarden hoor!
Bovendien denk ik dat het ook een beetje de huidige metaliteit is; het moet vlug, het moet nu, weinig respect voor mens en dier, te prestatiegericht zijn, de buren de ogen uit willen steken...
En wat die tik betreft...Ben er geen voorstander van om je paard vooruit te zwiepen, maar in een enkel geval kan een tik een paard over een dood punt heen zetten waardoor je weer normaal met elkaar verder kunt. En ja, ik beken, heb het wel eens als tip gegeven Bloos , naast een aantal andere 'paardvriendelijkere' opties. Maar vond het in dit specifieke geval een mogenlijkheid, net zoals een correct gebruik van spoortjes, het zal nooit het eerste zijn wat ik roep.
Het is wel iets om over na te denken; hoe graag wil je iets en wat is daarbij de eigenwaarde van het paard waard. Heeft ie gewoon maar te doen wat jij wil en waarom dan eigenlijk? Als het paard ergens doorheen geslagen moet worden, is het dat dan waard? En is het niet zo dat als je paard niet doet wat jij wilt, of als hij in opstand/stout word, ligt het dan niet aan de persoon zelf?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:41

Ik vind wel dat je gelijk hebt, zie hier de laatste tijd ook af en toe topics passeren waar als advies wordt gegeven 'neem een zweep en geef hem een ferme tik, schop hem, ga sporen aandoen'. Maar ze zijn toch in de minderheid. Vind wel dat je gelijk hebt, ze denken alles altijd met geweld te kunnen oplossen. Weet je wat ik dan het mooiste bewijs vindt dat zoiets niet werkt? Ze zitten dan met een veel groter probleem, het wordt gevaarlijker en dan plaatsen ze een topic op bokt met 'help hij steigert' oid (hiermee wil ik niet de mensen aanvallen die paarden hebben die steigeren, want er zijn er uiteraard wel die het goed aanpakken!). En als je het bericht dan leest komt er in de overgrote meerderheid van die berichten terug 'ik geef hem dan een flinke tik'. Tja. Ik denk (soms zeg Bloos)dan altijd: nu zie je dat het niet helpt, het wordt er alleen maar erger van!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:41

Ik denk dat veel afkomt van angst. Dat is zonde, maar er gebeurd zoveel dat je er weinig aan kan doen. Probeer het zelf wel goed te doen en hoop dat anderen jouw voorbeeld volgen.

En als je een tip leest die volgens jou niet door de beugel kan, zeg daar dan iets op met een goed onderbouwt verhaal.

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:23

ik begin gewoon met lief rijden en proberen door te vragen en niet te dwingen.
maar als ik weet dat het paard het kan maar om mij te pesten ofzo dan zeg ik wel van kom op stel je niet aan maar ik begin niet meteen met de zweep te meppen..
bij mij is het juist het probleem dat ik te zacht tik met de zweep als het wél nodig is Bloos

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:04

Ik zie juist ook vaak als mensen vragen naar een scherper bit als oplossing, dat dat vaak wordt afgeraden Ja

Ik heb hele duidelijke afspraken met mijn paard (en vzBels Haha! ). Er zijn bepaalde regels, en daar hebben ze zich aan te houden, áltijd. Gaan ze erover heen, zijn de gevolgen voor hun, en dan ben ik ook echt niet zachtzinnig. Denk dan aan bijten, schoppen etc. De Bels heeft er een handje van om mijn kast als schuurpaal te gebruiken, terwijl ze dondersgoed weet dat dat niet mag. Dan is het 1x waarschuwen, gaat ze door, dan heeft ze een lel te pakken.
Verder waarschuw ik altijd, meestal met mijn stem. Is vaak genoeg Ja
Nou is het heus niet zo dat ik ze afros, of dagelijks in elkaar mep, helemaal niet. We zijn de dikste maatjes, en het komt bijna nooit voor. Zij respecteren mij, net zoals ik hun respecteer. Maar er zijn wel cruciale regels waaraan zij zich hebben te houden Lachen

Ik zie wel hulpteugels aangeraden worden, maar nooit om hem eens even "mores te leren" oid. Ik herken het beeld dus ook niet Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:48

ik lees dat mensen hier afspraken maken met hun paarden maar wie zegt dat die paarden dat precies snappen. Een paard heeft niet het verstand van een mens. Als een paard bijv. prongeluk steigerd omdat hij schrikt van iets kan je hem niet straffen. Of als hij zich verdedigd. Dit is puur natuur en dan heb je geen reden om hem te straffen. Ook bijten doen ze heus niet zomaar. Als het speels is kan je wel even duidelijk maken dat je dat niet wilt maar als een paard bijt als jij net een tik geeft of omdat hij denk dat je wat lekkers had is het ook verwarrend en niet eerlijk om hem te straffen.

Ffe voor de TS: ik snap ook niet waarom mensen dit doen... die willen blijkbaar echt het baasje spelen en het paard moet dus maar luisteren. Maar gelukkig zie je ze niet zo vaak.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:40

Als Jes mij bijt om aan te geven dat ze ergens pijn heeft, dan accepteer ik dat. Zo heeft ze me een keer een schop verkocht omdat ik haar longeerde in opdracht van de DA tijdens haar spierbevangenheid. Dit moest om te kijken hoe haar bloedwaarden ed waren.
En geloof me, de afspraken die ik met ze heb gemaakt snappen ze precies. Werkt prima, en het komt zelden voor dat ik hoef in te grijpen Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:58

oh ok nu snap ik je afspraken al weer beter Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:00

Geduld heb je nodig en dat is wat er nog al eens ontbreekt,ook gaat er tijd inzitten als je iets wil oplossen en dat hebben mensen ook steeds minder.Het is erg makkelijk meteen te slaan en zo, dan denken ze dat een paard het eerder begrijpt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:19

stef schreef:
sorry, maar ik kom dergelijke tips (hier) zelden tegen.
Ik zie wel steeds meer geruk en gepluk, maar dat kan ook puur door het fenomeen internet komen. Je ziet gewoon meer.
Verder heb ik afspraken met mijn paarden. Ze weten wat ze niet mogen (steigeren, bijten, slaan) en weten ook wat de consequenties zijn als ze over de schreef gaan. Dit met als gevolg dat ik ze zelden hoef te corrigeren.
Ben daar eigenlijk vrij simpel in.
Paard lief, ik lief. Paard niet lief, ik niet lief

Ja inderdaad, zo doe ik het ook, en het werkt zelfs bij manegepaarden die ik maar 1x in de week rij, omdat het gewoon duidelijk, en logisch is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:24

Ik vind juist dat bokt af en toe veel te 'soft' is:

Geen sporen, zweep, hulpteugels, ect.

Soms moet je even duidelijker optreden om iets te bereiken. Wij hebben geen 600 kilo die we in de strijd kunnen gooien, dus gebruiken wij andere middelen. Paarden zetten elkaar onderling ook op de plaats, dus dat doe ik ook tegenover mijn paarden.

Het is natuurlijk niet altijd slaan, schoppen, ect. Maar gewoon duidelijkheid, aanspanning en altijd weer ontspanning!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:30

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel met ts eens ben. Alleen dan niet echt hier op bokt, wel in real life.
Zoveel dingen die niet door de beugel kunnen. Zoals bv een paard met een open schoft (door idd en slecht passend zadel) word hardhandig gestraft en vooruit getrapt terwijl het dier ontzettend veel last van zijn rug heeft. Zo kan ik meerdere voorbeelden opnoemen. Je mag best eens consequent zijn, je moet altijd consequent zijn, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd met geweld gepaard moet gaan.
Er zijn nog steeds zoveel mensen met zo weinig kennis van paarden die ze gewoon niet verdienen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:36

Ik ben ook geen fervent tegenstander van een ondeugend paard corrigeren, desnoods met een tik. Als het paard zijn grenzen niet kent, loopt hij vroeg of laat over je heen, en dan wort het pas echt gevaarlijk.
Maar dat dit het best gedaan wordt door een vriendelijke, geduldige en consequente behandeling is nog niet overal helemaal doorgedrongen, ben ik bang.

Hoorde ik een tijdje terug in een ruitersportzaak; een mevrouw (we houden het netjes) vroeg de winkeleigenaar te helpen met het uitzoeken van een nieuwe zweep, ze had er namelijk al drie stukgeslagen op de kont van haar paard.
Dan geloof ik wel dat je het niet helemaal gesnapt hebt....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:43

Pluizebolpum: eigenlijk ongelooflijk dat zulke dingen nog gebeuren. je moet er maar niet bij stil staan waar dat paard eventueel last van heeft. Ik heb altijd de neiging zulke mensen eens aan de oren te trekken. Vraag me wel af in jouw voorbeeld hoe die persoon van de ruitershop heeft geantwoord?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:54

@ timokyana: Nou, eh... Ik ben nogal netjes opgevoed Schijnheilig , ik dacht, laat ik maar heel snel de winkel uitgaan voordat ik dingen ga zeggen die niet netjes zijn. Maar ik hoorde de winkeleigenaar nog wel vragen naar de rijproblemen van die 'mevrouw', en die man kennende, althans ik wist een beetje hoe hij over paarden en paardensport dacht, denk ik dat hij wel een passend Knipoog antwoord had gevonden.

Je kunt het misschien schijnheilig vinden, daar valt over te discussieren (maar dat is wel erg off topic), maar ik kan nu eenmaal erg moeilijk overweg met dit soort situaties (beetje persoonlijk), vandaar mijn reactie.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:38

even oftopic misschien, het was geen aanval naar je
toe hoor Lachen Ben zelf ook niet zo'n held namelijk Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:43

Jammer dat ik niet net in de winkel stond dan, ben geen held , maar zou wel even vragen of ze het gevoel kent van een zweep kapot slaan op haar kont en dat ik dan dat wel even bij haar zou willen laten voelen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:51

Ik snap het soms ook niet wat je om je heen ziet gebeuren.

Ben ook niet altijd een schatje met mijn paard maar sinds ik het boekt klassieke dressuur heb
gelezen en mijn pony op deze manier in training sta ben ik er wel achter gekomen dat IK als
mens best wel dingen op een foute manier heb gedaan en problemen soms niet heb herkent.
Dus ik zoek eerst de fout bij mezelf en dan pas bij mijn pony.
Als meer mensen dit nou eens deden zou de paardenwereld er heel anders uitzien.