Waarom word er op het buitenbeen licht gereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies19

Waarom word er op het buitenbeen licht gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 08:23

Hoi,

Ik vraag mij af waarom er altijd op het buitenbeen moet worden licht gereden? Lachen
Ik ben benieuwd naar de reacties!

Milly_

Re: Waarom word er op het buitenbeen licht gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:25

daar heb ik ook al eens over nagedacht Haha! Het heeft alleszinds een reden(voor het paard dan), iets met evenwicht in de bochten ofzo?
er zijn er vast wel op bokt die het echt weten Knipoog Clown

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:08

Het binnenbeen wordt in een bocht meer belast. Daarom ga je pas zitten als het buitenbeen neerkomt, zodat je het binnenbeen niet dubbel belast. Lachen

Zo is mij geleerd. Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:09

In de bocht moet het paard met het buitenbeen een langere beweging maken dan met het binnenbeen, daarom ga je staan als hij zn buitenbeen beweegt om hem dus meer ruimte te geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:11

Eigenlijk rij je licht op het binnenachterbeen Lachen (dat tegelijk naar voren gaat met het buiten voorbeen)
Dit om dit binnen been meer ruimte te geven en in het moment van naar voren plaatsen te ontlasten Lachen
Dan kan hij dat gemakkelijker

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:14

runningkawa schreef:
Eigenlijk rij je licht op het binnenachterbeen Lachen
Dit om dit binnen been meer ruimte te geven en in het moment van naar voren plaatsen te ontlasten Lachen

Yep! Dit is mij ook geleerd!

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:32

W_W schreef:
runningkawa schreef:
Eigenlijk rij je licht op het binnenachterbeen Lachen

Yep! Dit is mij ook geleerd!

dit is mij ook ooit verteld

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:48

Mij wel
Vind het trouwens ook helemaal niet lekker zitten als ik verkeerd zit. Net als verkeerde galop

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 08:51

Ik begrijp het, bedankt voor jullie reacties! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:33

Nou als ik op het binnenbeen ga lichtrijden .. Ik weet niet, dat voelt gewoon .. Heel maf Tong uitsteken Ik weet niet hoe je het anders moet zeggen. Als ik gewoon normaal op het buitenbeen lichtrijd, dan voelt het veel meer in balans Ja

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:36

Wat er mij ooit was verteld, was dat als je dan van hand ging veranderen en verder draven zeg maar, dat je dan allebij de kanten evenveel belast Huilen van het lachen ROFL

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:54

Het is idd om het diagonale achterbeen meer te ontlasten bij het lichtrijden.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:41

elanor schreef:
Het binnenbeen wordt in een bocht meer belast. Daarom ga je pas zitten als het buitenbeen neerkomt, zodat je het binnenbeen niet dubbel belast. Lachen

Zo is mij geleerd. Haha!

Klopt, je helpt je paard er zeg maar mee om op het goede been dan licht te rijden Knipoog

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:40

Maar waarom moet je dan links op/afstappen?! Iemand heeft het gewoon ooit zo verzonnen.... Maar nu even serieus, ik denk ook idd dat het met evenwicht en belasting te maken heeft.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:44

Ja het voelt ook raar als je op het verkeerde been lichtrijd ! Haha!
Maar bij een slangenvolte moet je toch van been veranderen hé ? Volgens mij doe ik dat dus steeds verkeerd want ik zit bijna elke keer op het verkeerde been ! Moet je in elke boog veranderen ?
Ja nou vraag ik het mij ook af waarom je langs de linker kant moet op/af stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:46

Elke keer als jij de andere kant opgaat moet je ook veranderen van been.
Dus ook in elke boog van een slangenvolte Ja

Opstijgen is een overblijfsel van vroeger toen men nog een zwaard droeg en ze daarom niet anders als links op konden stijgen Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:47

Links op en afstappen heeft volgens mij niets met belasting te maken, dan zou je namelijk de ene keer links en de andere keer rechts op moeten stappen.

Maar over dat lichtrijden. Ik rij al jaren op hetzelfde been licht zowel links als rechtsom. Op de rechterhand rij ik in principe dus op het verkeerde been licht. Ik was me hier niet zo bewust van en nu attenderen mensen mij erop. Het is alleen nu zo dat als ik op de rechterhad op het goede been ga lichtrijden dit dramatisch zit. Mijn paard gaat raar lopen en ik lijk uit balans te zitten. Er zijn mensen die zeggen dat je je paard schreef rijdt als je op het verkeerde been lichtrijdt. Hoe schadelijk is het nu eigenlijk?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:59

Rhodos schreef:
Links op en afstappen heeft volgens mij niets met belasting te maken, dan zou je namelijk de ene keer links en de andere keer rechts op moeten stappen.

Maar over dat lichtrijden. Ik rij al jaren op hetzelfde been licht zowel links als rechtsom. Op de rechterhand rij ik in principe dus op het verkeerde been licht. Ik was me hier niet zo bewust van en nu attenderen mensen mij erop. Het is alleen nu zo dat als ik op de rechterhad op het goede been ga lichtrijden dit dramatisch zit. Mijn paard gaat raar lopen en ik lijk uit balans te zitten. Er zijn mensen die zeggen dat je je paard schreef rijdt als je op het verkeerde been lichtrijdt. Hoe schadelijk is het nu eigenlijk?

Je paard draagt jouw gewicht. Als je altijd maar op 1 been lichtrijd is je paard dus scheef want hij zal 1 bepaald been meer belasten. Dit kan rare gevolgen hebben als je fanatiek rijd. Je gewicht wordt dan altijd naar 1 kant gegooid door het paard in de draf. Als je ineens gaat wisselen van been met lichtrijden kan ik mij voorstellen dat dit voor je paard niet lekker zit. Hij is immers gewend je gewicht anders te verdelen. Ook voor jou zit dit hobbelig maar probeer toch vol te houden. Beide kanten moeten gelijk zijn voor je paard! Dan kan hij je in balans op zn rug rond dragen.
Ook in de endurance wissel ik regelmatig van been tijdens het lichtrijden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:38

Hoe is mijn paard schreef dan Evita? In zijn beweging of in zijn lijf? Ik ben behoorlijk fanatiek aan het dressuren en vind het heel belangrijk dat mijn paard recht is, dus ben daar ook mee bezig. Over welke rare gevolgen heb je het?

(ik doe mijn best ook hoor om het vol te houden van been te wisselen)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:40

Als je op het verkeerde been licht rijdt, merk ik dat meteen.
Het voelt alsof je paard onregelmatig loopt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:42

Hij is scheef in zijn lijf en dat zou je kunnen zien door de beweging. De bespiering is aan de ene kant dus meer ontwikkeld dan aan de andere.
Als je fanatiek aan het dressuren bent is het misschien handig dat je op zoek gaat op internet en zo het eea over rechtrichten leert. Heb je les?

rare gevolgen kan bijvoorbeeld zijn hoefkatrol.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:56

Wat jij zegt klopt Up to Date, hij loopt dan niet meer met tact. Ik zou nog niet willen zeggen dat zijn bespiering onregelmatig is. Rechtrichten doe ik en les heb ik absoluut!

Naar aanleiding van jullie reacties ga ik nog harder volhouden om op het juiste been licht te rijden. Haha!

In mijn profiel zie je trouwens een heel duidelijk voorbeeld.. Bloos

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:08

Als je paard niet meer met tact loopt als je van been verwisseld is zijn bespiering wel degelijk onregelmatig ontwikkeld Rhodos. Hoe en met wat beweegt een paard?? (retorische vraag)

Overigens vind ik het een hele goede vraag van de TS! In mijn lessen zou ik meer van dat soort vragen willen horen!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:20

Evita: ik wijd zijn tactverlies door onwennigheid / onbelans. Ik zou denken dat het niet per definitie een spierenkwestie hoeft te zijn maar ik ga hem vanavond even goed bestuderen!
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 25-09-07 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:28

Rhodos schreef:

Het lichtrijden op het buitenbeen (binnenachterbeen) heeft inderdaad te maken met de druk en de belasting van de benen. Het is wel zo dat wanneer je dus evenveel op de linker- en rechterhand traint dat je natuurlijk ook beide kanten evenveel belast, dus dat klopt ook.

Het links opstappen komt nog uit de tijd van de cavalerie (weet nooit hoe je dat schrijft, dan ga ik nadenken en dan twijfel ik helemaal). Het links opstappen is ontstaan doordat dat makkelijker was met de zwaarden die je aan de linkerkant had hangen.