Wat doe ik verkeerd? (houding)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_Sil

Wat doe ik verkeerd? (houding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:17

Sinds een tijdje heb ik weer les met mijn nieuwe paard. Maar eigenlijk heb ik altijd met een te holle rug gereden wat nooit iemand tegen mij gezegt heeft. Ik heb zelf ook best wel vaak last van mijn rug.
Maar nu moet ik van mijn nieuwe lesgever de beugels 2 gaatjes langer doen dan waar ik normaal gesproken mee rij ( om te voorkomen dat ik met een holle rug ga zitten en om te leren in belans te zijn ) en elke keer tijdens het draven heb ik moeite om mijn been naar voren te leggen en mijn voeten goed uit te drukken ( hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegt heb Bloos ) vervolgens verlies ik nogal vaak mijn beugels bijna, omdat ik mijn voeten niet goed uitdruk in mijn beugels en mijn been elke keer terug trek omhoog zeg maar.

Ik irriteer me hier behoorlijk aan. Ik heb al geprobeerd om er steeds op te letten. Heeft iemand hier misschien tips voor?

Qaos

Re: Wat doe ik verkeerd? (houding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:22

Hoi ja dat is altijd lastig. Ik heb zelf ook heel erg moeten wennen ik zat namelijk heel kort door het springen en moest ook langer gaan zitten. Iemand zei tegen mij als je er net op zit haal je voeten uit de beugels en stap 5 minuten rond en daarna weer in de beugels. Voor je gevoel lijkt het dan al een stuk beter en verder ja veel oefenen Haha! Je moet weer je balans vinden succes Knipoog
Groetjes

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:23

misschien je beugels 1 gaatje langer doen ipv 2 gaatjes?

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:28

Ja denk dat het toch maar heel vaak oefenen wordt, maar ik mag de beugels niet korter doen dat dat ik ze nu heb. Omdat ze nu eigenlijk nog iets te kort zijn (vind ik zelf niet maar oke) en dat heb ik vorige les geprobeerd 1 korter, maar ik kreeg gelijk weer last van mijn rug. Zelf dacht ik dat het niet zoveel zou uitmaken 1 gaatje maar dat is het dus wel Bloos

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:46

ik heb ook altijd met een holle rug gereden. Niemand had mij er ook iets van gezegd!
Het is verschrikkelijk moeilijk om af te leren... Nja ik doe het als volgt:
je bekken meer naar voor kantelen en je schouders achteruit. In het begin zal deze houding even wennen zijn,
maar zo zit je wel correct. En als je je beugels langer doet? Zou dit helpen?? Nooit van gehoord...
Ik zou eerder ZONDER beugels rijden om meer aan je evenwicht en houding te werken. Probeer je benen ook goed samen te drukken,
zodat je vast zit met je benen en zo verlies je je beugels niet.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Bloos
Veel succes alvast!

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:49

Oke dankje ga ik proberen. Nou ze zei dat ik dan meer kan oefenen om in balans te zijn en ik geef toe dat mijn beugels wel iets te kort zaten waardoor ik meer omhoog gedrukt werd en dat schilt toch wel nu ze iets langer zijn.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:04

Meer op je kont proberen te zitten. Doe iets onder je kont wat er af valt als je met een holle rug gaat zitten. Of zit je nu ook weer niet zó extreem hol? Het uitdrukken van je hakken is een kwestie van gewenning, zoals je hele houding eigenlijk. Ik denk dat het allemaal vanzelf wel komt zolang je er bewust mee bezig bent. Controleer bijvoorbeeld bij elke bakletter die je passeert of je rug 'bol' is en of je je hakken hebt uitgedrukt.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:10

Ik rijd ook helaas met een holle rug, en ben ook bezig via les om dit te veranderen. Mijn rij-instructrise probeert me dit bij te brengen door te zorgen dat ik meer mijn bekken ga kantelen. Dit is makkelijker als je probeert je navel naar je neus te brengen (klinkt raar maar als je dat probeert ga je automatische je bekken kantelen). Ook helpt het juist als je knieen een paar keer per les even goed omhoog brengt, juist dan maak je een bolle rug. En oja, let er ook op dat ook met het lopen en gewoon zitten je rug ook niet te hol maakt maar dus ook wat boller en dus je kont naar elkaar toe trekt en je bekken kanteld. Ik weet dat het moeilijk is, want ik heb het zelfde probleem Bloos .....En je beugels langer maken heb ik nog nooit van gehoord dat dat zou helpen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:16

Zelf ik heb dat ook, ik heb namelijk een holle rug door té korte kuitspieren. Erg iritant. Dus ik ga hier ook maar wat tips opvolgen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:20

Zitlesje nemen aan de longe? Dan hoef je alleen maar op het zitten te letten (bij voorkeur zonder beugels), en je niet ook nog eens druk te maken over dingen als je paard sturen en je beugels zoeken tegelijkertijd. Clown

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:34

Inderdaad ben het met joy76 eens. Maar ook gewoon je beugels lang laten en je blijven irriteren! Dat helpt je namelijk om snel te wennen.

Je beugels zitten goed als je:
- je voeten uit de beugels haalt
- je je tenen alleen omhoog doet (let op!! niet je knie!!!!)
- en dan je tenen in de beugels kunt doen. bijna nooit lukt dat echt, maar dat moet wel bijna lukken!

op die manier zit je namelijk niet anders dan zonder beugels en zit je zo recht en natuurlijk mogelijk. ook kun je dan nog je hakken uitdrukken en veren omdat je daar nog ruimte hebt gecreeerd met je tenen omhoog doen. probeer maar eens of jou beugels nu goed zitten!!

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:50

Oke bedankt. Ik ga dat morgen is proberen.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 04:32

Hoi
Ik weet niet of het een mogelijkheid is maar misschien kun je een paar keer zitles van haar krijgen aan een longeerlijn.
Zonder zadel. Vraag je intructrice je er gelijk op tewijzen als je een holle rug krijgt. En vraag haar om advies op dat moment.
Mij heeft het erg geholpen. Vooral de zitlessen met mijn armen horizontaal. Op die manier was ik meer met mijn zit bezig.
Xx

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:40

Dat licht omdat je je beugels langer hebt dan normaal.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:44

Heb je misschien een foto waar je op een paard zit?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:45

ineens de beugels twee gaten langer is helemaal niet fijn, waardoor je juist verkrampt gaat zitten !

beter kun je idd een zitles nemen,en vaak zonder beugels rijden, heeeel vaak

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:09

als je nou tussen 1 gaatje en 2 gaatjes langer nog een gaatje zet en dat gaat rijden zit het mischien ietsje beter en heb je ook geen last van je rug.
ik had dat namelijk ook met mijn oude verzorg pony en heb dat gedaan het zit een stuk beter maar jaa natuurlijk was het in het begin nog steeds een beetje wennen maar het zat beter als 2 gaatjes langer

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:21

Hoi
Om aan mn zit te werken rij ik soms met een bare back pad (die van emiel voest, is lekker dik). Misschien een idee voor je?

Kimberbieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:57

Je beugels maar 1 gaatje langer zetten, en je buikspieren aanspannen en je bekken naar voren kantelen.
Ik rijd ook soms met een holle rug Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:43

RUI-->RT-P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:47

Essssss schreef:
Zelf ik heb dat ook, ik heb namelijk een holle rug door té korte kuitspieren.

Dat verband snap ik niet Blond

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:31

Ook ik heb een holle rug. Maar ik heb het altijd al gehad, niet alleen met rijden. Problemen dat ik mijn hakken moeilijk kan uitdrukken heb ik inderdaad wel, maar verder heb ik met mijn zit geen problemen. Ik zit eigenlijk super stabiel en ook rechtop. (Heb laatst een zitles gehad en eigenlijk op mijn benen na geen commentaar gehad. Nu is dit niet om op te scheppen maar puur even om te laten zien dat mijn zit NIET beinvloed is door die holle rug)
Ik weet niet of jij dit ook hebt? ALs je mij ziet rijden zullen sommige zeggen je hebt een holle rug.Tóch zit ik rechtop en mijn paard niet in de weg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:51

Cyn_Sil schreef:
vervolgens verlies ik nogal vaak mijn beugels bijna, omdat ik mijn voeten niet goed uitdruk in mijn beugels en mijn been elke keer terug trek omhoog zeg maar.

Voor je rug zijn al tips gegeven, wat ik nog niet las: probeer in plaats van je hakken uit te drukken eens je tenen op te trekken.

Als je je hakken uitdrukt, breng je het onderbeen naar voren. Hierdoor ga je iets in stoelzit zitten, je bekken kantelt te ver achterover en om je balans te houden compenseer je dat door je bovenlichaam naar voren te brengen en je schouders naar achteren te trekken. En daar heb je je holle rug.

Probeer eens je tenen op te trekken, dan maak je je benen ook lang maar recht naar beneden. Vervolgens kun je dan als je rug nog hol is je bekken iets naar voren kantelen en dan jezelf lang maken recht naar boven.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:06

Misschien helpt het als je duidelijk probeert je knie en je bovenbeen naar achteren probeert te leggen en daardoor je bovenbeen minder vast aan je paard hebt liggen. Dan kan je veel makkelijker je been lang houden en druk op je beugel houden. Probeer er tijdens het rijden aan te denken dat je op de bal van je voet moet zitten.

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 17:29

Nee heb geen foto nog iemand gaat zondag rijfoto's maken. Maar mijn instructrice zei dat het misschien ook een beetje met het zadel te maken kan hebben heb namelijk net een nieuw zadel Pasier en heb hiervoor altijd een euroriding gehad.