Pony stopt voor ''enge'' dingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Pony stopt voor ''enge'' dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 22:53

Ik heb nu sinds 6 weken een 4 jarige pony. Ik heb hem nu zo rond de 4 weken onder het zadel. En rij sinds 2 weken buiten met hem. Dat zijn dan stapritjes van 30-40 min. Hij vind dit allemaal prachtig. Maar zodra hij iets ziet wat hij eng vind, gaat hij gewoon stilstaan.
Ik krijg hem dan ook echt niet vooruit, omdraaien wil hij wel, hihi maar om verder te komen moet ik er dan toch echt af. Alsof hij zegt van, jaah maar dat vind ik eng, loop jij maar voor!

Nu is de grote vraag dus, komt dit vaker voor bij jonge pony's en gaat het over??

Ik heb in mijn leven meerdere jonge pony's gereden, maar de meesten draaien zich om, sprongen opzij, of begonnen te sprinten.
Maar dit is echt nieuw Tong uitsteken

bromfiets

Re: Pony stopt voor ''enge'' dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:56

Dit doen er meer hoor Lachen

Wat gebeurt er als je hem laat kijken zolang hij wil? Meestal willen ze dan namelijk na een geruststelling van jou wel weer verder, maar dit kan soms wel een kwartier duren.

Aan de andere kant moet je juist blij zijn dat hij stil gaat staan i.p.v. vluchtgedrag of bokkesprongen Haha!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 23:04

heb jammer genoeg niet genoeg tijd gehad om te kijken wat hij na bv 15 min doet. Bij ons in de buurt zit nogal wel wat weg, wat je dus nogal wat opstoppingen veroorzaakt. Want hij is dan ook nog zo dat hij lekker midden op de weg gaat staan.

Hij valt verders 100% mee buiten. Niet sloom, maar ook geen heethoofd.
Ik zal wel eens in de bak een gek ''eng'' ding plaatsen, en dan eens kijken hoelang het duurt voordat hij er langs gaat zonder dat ik eraf moet. Tong uitsteken

Groetjes mandy

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:05

Inderdaad, ben blij dat 'ie niet de benen neemt Lachen

Gebeurt zeker wel vaker, niet alleen met jonge paarden hoor!
Het beste kun je volgens mij toch inderdaad laten zien dat jij het ook niet eng vindt. Laat je paard dan wennen aan het idee, vraag hem een beetje naar voren, belonen, beetje naar voren, belonen... tot hij erbij staat, en gewoon stil staat te kijken.

Wat ik je ook aan kan raden, is een paar weken eens niet op buitenrit te gaan, maar te wandelen aan de hand. Zo loop je minder risico dat je paard stil gaat staan omdat hij weet dat jij dan afstapt (en hij onder werk uit komt)

Probeer daarnaast, ook al zul je dit al wel doen, vooral ook te werken aan het op eigen benen lopen. Voor veel paarden is het nl ook eng als ze je niet meer zien, met de lange lijnen werken werkt daarom ook vaak erg fijn, omdat je je paard van een heeeeeel stuk achter hem af en toe wel bij kunt sturen enz., maar het echte denkwerk toch door je paard gedaan moet worden.

Dat versterkt ook weer het vertrouwen van het paard in zichzelf, en voorkomt vaak onnodige panieksituaties waarin een paard domweg maar wat hysterisch rondloopt.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:10

Mandy_89 schreef:
.../... maar om verder te komen moet ik er dan toch echt af. Alsof hij zegt van, jaah maar dat vind ik eng, loop jij maar voor!

Prachtig !!!

Dat is verschrikkelijk mooi. Hij ziet jou dan ook echt als de leider; degene aan wie hij zijn vertrouwen geeft. Het feit dat hij niet vlucht geeft aan dat hij jouw volledig vertrouwt, maar in die situatie wil hij nog wel even dat jij voorop loopt als hij voor de 1e keer met dan nieuwe "enge" ding geconfronteerd word. Een 2e keer langs hetzelfde "enge" ding zal dan waarschijnlijk zonder enig probleem gaan, alsof hij het al jaren gedaan heeft.

Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 05:21

doet die van mij ook hoor, zodra hij stopt weet ik dat er iets engs is.

meestal laat ik hem even een minuutje kijken,dat is lang genoeg vind ik.
en dan zeg ik van he knul,heb je bekeken wat t is? niet eng?
nou kom op dan gaan we weer verder. Knipoog

kan zijn dat ie na aansporen nog even blijft staan,maar meestal loopt ie dan wel meteen door

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 06:06

bromfiets schreef:
Dit doen er meer hoor Lachen

Wat gebeurt er als je hem laat kijken zolang hij wil? Meestal willen ze dan namelijk na een geruststelling van jou wel weer verder, maar dit kan soms wel een kwartier duren.

Aan de andere kant moet je juist blij zijn dat hij stil gaat staan i.p.v. vluchtgedrag of bokkesprongen

Haha!

sluit me hier helemaal bij aan hoor
die van mij springt met 4 benen gestrekt of blijft ook stokstijf staan
oei eng haha of wat is dat Tong uitsteken
even afstappen laten zien dat het niet eng is en hup weer verder gaan
veel succes hoor na een poosje rijdt ook jou kanjer wel door

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 06:32

Musicjohn schreef:
Mandy_89 schreef:
.../... maar om verder te komen moet ik er dan toch echt af. Alsof hij zegt van, jaah maar dat vind ik eng, loop jij maar voor!

Prachtig !!!

Dat is verschrikkelijk mooi. Hij ziet jou dan ook echt als de leider; degene aan wie hij zijn vertrouwen geeft. Het feit dat hij niet vlucht geeft aan dat hij jouw volledig vertrouwt, maar in die situatie wil hij nog wel even dat jij voorop loopt als hij voor de 1e keer met dan nieuwe "enge" ding geconfronteerd word. Een 2e keer langs hetzelfde "enge" ding zal dan waarschijnlijk zonder enig probleem gaan, alsof hij het al jaren gedaan heeft.

Knipoog

Je haalt de woorden uit mijn mond! Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:20

Fijn dat je het zo goed oplost om voor hem uit teg aan lopen, maak er geen drama van want dat word juist heel vaak gedaan, hup met de zweep er is niets engs dus lopen maar, maar wat wij niet eng vinden kan voor een paard een reusachtig eng monster zijn(b.v een paars bloemetje zoals die van mij dat vind Knipoog )

Gewoon ook lekker veel buiten aan de hand stappen , zoals al eerder gezegd, hij vertrouwt je er voor, maar als je erop zit is het vertrouwen nog wat minder, dat komt vanzelf wel, je hebt hem nog maar zo kort en hij is nog heel erg jong ,

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:26

Niet alleen jonge paarden doen dit hoor.
Mijn 11 jarige merrie kan soms ook zomaar "bevriezen" en pas meelopen als ik afstap en voorop loop.
(dan is ze zo braaf,en volgt me meteen)
Dit doet ze niet vaak,maar af en toe,als er iets heel engs is,en meestal lossen we het op door haar op haar gemak te laten kijken en te zien dat er niks echt eng is aan het ding waar ze voor stopte.
Dan doe ik niet op de weg natuurlijk,dat is te gevaarlijk,maar als de gelegenheid het toelaat,dan zou ik als ik jou was je pony rustig laten kijken,en wachten tot hij zelf naar het enge ding toeloopt.
Het helpt ook als je je pony aan het enge ding laat ruiken,het laat aanraken.
Dan is de engigheid er snel af,en kan je er de volgende keer waarschijnlijk makkelijk(er) langs.

Maar je doet het goed hoor,door af te stappen,toppie!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:29

ellepel schreef:
doet die van mij ook hoor, zodra hij stopt weet ik dat er iets engs is.

meestal laat ik hem even een minuutje kijken,dat is lang genoeg vind ik.
en dan zeg ik van he knul,heb je bekeken wat t is? niet eng?
nou kom op dan gaan we weer verder. Knipoog

kan zijn dat ie na aansporen nog even blijft staan,maar meestal loopt ie dan wel meteen door

Zo doe ik het ook ongeveer! Ik stap iig niet af, omdat ik er niet zo makkelijk weer op kom Clown
Bovendien is hij zo slim om dan meteen de link te leggen 'ze stapt af! Mooi!'
Over het algemeen is onze band sterk genoeg om véél enge dingen te overwinnen Haha!

Pattytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:36

Nou wees blij dat de jouwe stopt,
de mijne..
of ze sprint er in een rengalop voorbij,
of ze vliegt 5 meter opzij.

dat is ook niet altijd bepaalt leuk. Haha!
maar als je hem echt niett voorwaats krijg neem dan miss een zweepje mee , als hij niet op je been reageer.

maar eigenlijk wel logisch dat je paardje als die van iets bang is dat hij het eerst wil bekijken,
maar misschien stelt hij zich net wel aan.

en heel veel praten helpt ook altijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:38

toen ik mijn pony net had deed hij het heel anders hoor, hij draaide zich vliegensvlug om zijn as dan en wilde wegrennen.
maar ik vind gewoon dat hij maar es moet gaan bekijken wat er zo eng is. Knipoog

inmiddels heb ik hem nu 9 jaar en weet hij nu dus dat hij moet blijven staan.
boos worden helpt in elk geval totaal niet,dan gaan we achterwaarts de weg weer terug Tong uitsteken

dus nou ja..dan blijven we maar even staan totdat meneer besloten heeft dat het niet eng is..
soms wel lachen want dan gaat ie helemaal scheef er voor bij met zo'n blik van daar zit een tijger!!! Haha!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:19

mijn pony is tien en na 3 jaar moet ik er ook nog heel soms af bij enge dingen!
het is of haar er langs slaan of afstappen.
tja makkelijk kiezen toch

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 14:57

wel grappig om te horen hoeveel paarden dit ook doen. Heb gisteren hetzelfde rondje gereden. Hij ging nog af en toe stilstaan bij het enge, maar ik hoefde er niet af. Gewoon even over de nek aaien, en weer rustig been geven en hij liep weer verder. Alleen bij de weg naar/van de stal heb ik altijd prolemen, hij gaat dat pad niet eerder door dan dat ik ernaastloop. Heel af en toe loopt hij wel door.

Nu zou je deken van hij wil gewoon niet van stal af, maar naar de stal toe is het precies hetzelfde. Maar ik denk ook dat dat na verloop van tijd wel minder wordt

Groetjes Mandy

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:05

Dat deed mijn pony ook toen ze net onder het zadel was, alleen zij draaide ook om en liep gewoon weg Nagelbijten / Gniffelen .
Naarmate je vaker buitenrijdt gaat het wel over Knipoog (was bij mij wel zo) omdat nu alles nog 'nieuw' is.
Succes nog Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:09

Mijn pony deed precies hetzelfde. Dus ik ben maar gewoon afgestapt, als hij bijvoorbeeld niet langs een levensbedreigende bloembak durfde. Bloos

Hoe vaker we naar buiten gingen, hoe minder hij op de rem ging. Eigenlijk loopt hij nu overal moeiteloos langs. Soms houdt hij een klein pasje in, maar dat is dan alles. Alleen van koeien houdt 'ie nogsteeds niet heel erg.. Koe

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:56

Veel jonge paarden doen dat Knipoog Daarom hebben we met Bella zeker tot haar 4é met een voorop rijder gereden. Maar het is dan denk ik beter dat je eraf gaat hem/haar meeneemt en laat kijken. Dichtbij laat komen en dan op het voorwerp snoepjes neerlegd. Zo is die der niet meer bang van. En this wel makkelijk als die stil staat, wegrennen zou levensgevaarlijk zijn Knipoog

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:39

Mijn pony heeft dat ook Knipoog
Als ik op buitenrit achter mijn moeders paard rijd, loopt ze (mijn pony dus) alleen maar te zeuren en te drammen dat ze erlangs wil.
Als ik haar dan voorop laat vindt ze álles eng, wil ze alleen maar stilstaan en kijken.
Dan wil ze toch maar weer achter dat paard Tong uitsteken
Als ze dan weer achterop loopt wil ze er weer langs en dan begint het weer van voor af aan Tong uitsteken

Als ik er geen ander paard is waar ze achter kan 'kruipen' laat ik haar meestal gewoon even kijken, maar als ze dan blijft klieren dan maak ik me even boos..
Dan moet ze er hoe dan ook langs Tong uitsteken
Want anders gaat ze er echt gebruik van maken Tong uitsteken

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:41

Mijn pony van inmiddels 29 heeft het nog steeds af en toe, sommige dingen begrijpen ze denk gewoon niet en zien het als aanvallend.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:43

Ik heb trouwens ook ooit eens begrepen dat het iets met de manier van kijken van de paarden te maken heeft. Als wij mensen in de verte kijken, kunnen we intussen nog wel zien wat er vooraan gebeurt - alleen wat onscherp.
Als ik het goed heb begrepen, kijkt een paard óf in de verte, óf dichtbij. Misschien dat ik het wat te zwart-wit stel, maar dit zou dus kunnen verklaren waarom paarden 'ineens' iets zien en ervan schrikken, terwijl wij hetzelfde in de verte al zagen aankomen.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:13

Ja dat klopt paarden zien óf dichtbij scherp óf verweg Knipoog
Maar ik geloof niet dat paarden zwart-wit zien,
kwam een keer een knalgele trailer langs en hij schrok zich dood!
Als je zwartwit zou zien, was het verder een gewone trailer dus ik weet niet wat ik moet geloven Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:30

Een paard kijkt in de verte met zijn hoofd heel erg omhoog en van dicht bij gaat hij heel laag lopen.
Geloof ook niet dat en paard zwart wit ziet, die van mij is bang voor paarse bloemetjes en gele vind ze niet eng.

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:39

Ik zou gewoon afstappen, hem er desnoods aan laten ruiken ter bevestiging dat het niet eng is Lachen (doe ik ook wel eens, de volgende keer loopt ie dr gewoon langs).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 00:12

@ Blesje_Love & midgie.. ik vond dat ík het misschien wat zwart-wilt zag... niet het paard! Knipoog