Rambo voor het eerst sinds jaren weer eens los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Rambo voor het eerst sinds jaren weer eens los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:29

Rambo is nu van mij, maar verder met inrijden zijn we eigelijk nooit gegaan op zo af een toe een stukje buiten wandelen na. toen was hij een tijdje erg slecht (mager etc) en nu heeft hij weer een beetje vet. Nu zijn spiertjes nog weer terug. Het zadel moet heel snel een andere oplossing voor komen, ik geef eerlijk toe dit kan zo niet, zal eens graven op zolder.

Nou hier dan de foto's:
Afbeelding
eerst even teugels op maat. En hup gelijk duiken met dat hoofd.
Afbeelding
Na het warm stappen even een stukje zijwaarts (heb dit uitgebreid aan de hand geoefend)
Afbeelding
even een klein beetje helpen
Afbeelding
Afbeelding
andere kant, onder (niet passend) zadel vind hij het nog wel wat moeilijk
Afbeelding
drafje (en maar zoeken met dat hoofd Tong uitsteken )
Afbeelding
ja, je gaat nu echt bitloos!
Afbeelding
wow ik rij bitloos!
Afbeelding
pony is ook blij Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
eerste keer galop los

Nouja, brand maar los en als iemand nog tips heeft voor een goed ponyzadel, ik hoor het graag. Liever 2e hand kwaliteit dan nieuw prul.

Anoniem

Re: Rambo voor het eerst sinds jaren weer eens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:30

Ik vind hem nog wel wat iel, en ik zou niet gaan rijden voordat je een goed zadel hebt, dit zadel is echt niet goed. En dan verpest je het alleen maar, laat hem dan nog even wat groeien Lachen
Verder leuke pony Lachen

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:35

hoe oud is ie? en hoeveel krijgt hij te eten?

LoveWijffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:38

Leuk pony'tje!
Ze loopt nog een beetje stijf maar dat komt allemaal vanzelf.
Als je een nieuw zadel wilt maar niet te duur kun je altijd op marktplaats kijken Knipoog
Of op de site van een ruitersport winkel bij jou in de buurt.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:39

ik vind het er goed uitzien voor na die jaren,
idd, hij is nog een beetje schraal..
Maar nog even goed bijvoeren en dat gaat goedkomen

dat zadel moet ook nog aan gewerkt worden, verder kun je (als je geen zadel vind) nog wel lekker zonder zadel toch? kan de ruiter aan z'n houding werken, niet dat die slecht is hoor Knipoog

veel succes ! Haha!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:41

ik zou inderdaad eerst een passend zadel zoeken, anders heb je er straks een giga klus aan om zijn rug weer goed te krijgen (als dat al lukt)
een tip voor als je net begonnen bent met inrijden: ga niet meteen moeilijk dingen doen als wijken enzo, hij kan beter eerst spieren krijgen door rustig netjes te leren stappen, draven en galopperen. wijken kan altijd nog...

en nou dacht ik.. je kan toch niet bitloos rijden met een bit in zijn mond, ookal zitten er geen teugels aan, dan rij je nog steeds niet zonder bit..... Nagelbijten / Gniffelen

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:43

mooi beestje!
verder is het commentaar al gegeven;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:44

Ik vind dit er niet heel vriendelijk uitzien
Het zadel kan gewoon niet.. als dit je enige mogelijkheid is, rijd dan niet! Of rijd zonder zadel..
En dat opzij gaan, wat is daar de functie van? Zowiezo denk ik dat je zn spieren eerst op moet warmen voor je hem in zo'n bocht wringt, en dan nog vind ik het er apart uitzien hoe je hulp hem bij een teugel pakt, zn hoofd in een bocht trekt en hem om laat gaan op de zweep. Ik snap echt niet wat je daar mee wilt bereiken.
Verder vind ik het een leuk ponytje, maar heel erg iel. Zou ook wel eens willen weten hoe oud hij is en waarom t zo'n ukkie is (gebleven).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:46

Nee haar houding is al een stuk verbeterd, maar komt nog maar een maandje bij mij. Zonder zadel wilde ik de 1e keer niet wagen gezien hij de laatste keer rechtop ging staat en toen springen op zijn achterbenen. Toen was iedereen bang voor hem, en de keren erna (hij voelt wie ik mag en wie niet) dat er iemand opging ging dat niet zonder gebok.

Het is een smalle jong uitziende pony, maar hij was graad mager, zal even de vergelijk topics erbij zetten. Hij is nu zo'n 6 jaar oud.

edit, nouja we stuurde niet op het bit, zodat hij daar even lekker zelf mee kon klieren.
Wat betreft het wijken, het deed hem wel goed,werd er wat losser van en gehoorzamer. Schouderbinnenwaarts is iets wat ik veel gebruik in mijn training, dus hij heeft het vaker gedaan. Kan aan de hand al zijn eerste pasjes travers.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:52

Misschien kun je hem eerst wat spieren laten krijgen door op een goede manier te longeren. Dubbele longe of anders pessoa...
Dan hoeft hij niemand te dragen op een niet passend zadel. Stuk vriendelijker voor de pony en zo kan hij rustig een beetje verder bijtrekken, aankomen en spieren en vet kweken....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:56

Lotte1990 schreef:
Ik vind dit er niet heel vriendelijk uitzien
Het zadel kan gewoon niet.. als dit je enige mogelijkheid is, rijd dan niet! Of rijd zonder zadel..
En dat opzij gaan, wat is daar de functie van? Zowiezo denk ik dat je zn spieren eerst op moet warmen voor je hem in zo'n bocht wringt, en dan nog vind ik het er apart uitzien hoe je hulp hem bij een teugel pakt, zn hoofd in een bocht trekt en hem om laat gaan op de zweep. Ik snap echt niet wat je daar mee wilt bereiken.
Verder vind ik het een leuk ponytje, maar heel erg iel. Zou ook wel eens willen weten hoe oud hij is en waarom t zo'n ukkie is (gebleven).

Zadel heb je gelijk in, en ga even op zolder zoeken en anders lekker zadelloos, hij is een stuk beter gezint als 2 jaar geleden. Toen was hij 4 en nu 6.
Wat betreft het ukkie, dat is hij altijd al geweest, lijkt 2 ipv 6.
Wat betreft zijn bespiering zie topics hieronder:
viewtopic.php?f=53&t=825094&hilit=rambo
ong 2 jaar geleden
viewtopic.php?f=53&t=811686&hilit=rambo
van paar weken terug.

edit:
Longeren en werk aan de hand doe ik idd ook. En dit is weer zoiets van tja ik doe het ook nooit goed.
Topic over 3 jarige werken aan de hand zodat hij bespiering ka ontwikkelen en zo de spieren heeft iemand te kunnen dragen dan het alleen nog leren onder zadel. Gelijk wordt er gezegt, niet vriendelijk bla bla spieren krijgt hij onder zadel, en nu andersom.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:59

Zowiezo denk ik dat je zn spieren eerst op moet warmen voor je hem in zo'n bocht wringt, en dan nog vind ik het er apart uitzien hoe je hulp hem bij een teugel pakt, zn hoofd in een bocht trekt en hem om laat gaan op de zweep.

Dit stukje was ik vergeten. Hiervoor is hij losgeweest zonder zadel. Toen hebben we wat gestapt onder zadel en toen stukjes gedraaft.
Wat betreft de hulpen, ik heb het aan zijn hoofdstel, halstergedeelte, binnenteugel hangt zelfs los. Zweep is voor voorwaarts, extreme stelling omdat hij moeilijk buiging aannam, en moeite had met overkruizen, doet hij het, hoofd meer voor zijn lichaam.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:02

Oke, dat kan jou manier van spieren trainen zijn. Maar ik vind het er gewoon niet vriendelijk uit zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:07

En nu graat wat onderbouwder commentaar. Waarom ziet het er niet vriendelijk uit. Waarom is mijn manier (werk aan de hand en longeren en zo af en toe eens rijden) slecht?

Oja wat hij te eten krijgt: Heel veel kuil, mag af en toe even op de wei en krijgt natuurlijk brok etc.
Rede van af en toe op de wei is dat daar de merrie's lopen en anders kan ik hem niet samen houden met andere hengsten en ruinen en dan maakt hij zich druk, en sloopt de andere en zal hij alleen moeten, daarom staan de mannen in de paddock en de vrouwen (met veulens) op het land.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:08

Er staat Woow ik rij bitloos, maar ik zie een bit?
edit; nog een keer gekeken, de teugels zitten er niet aan Tong uitsteken

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:10

Ze weet heus wel wat ze met die pony doet, en ze weet ook waar ze op moet letten zoals het zadel e.d.
Dus maak er asjeblieft geen reltopic van !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:11

x__Ellis schreef:
Ze weet heus wel wat ze met die pony doet, en ze weet ook waar ze op moet letten zoals het zadel e.d.
Dus maak er asjeblieft geen reltopic van !

Commentaar over het zadel ed mag best, alleen ik had gehoopt dat er ook mensen zijn die wat meer rijtechnisch zouden kijken wat betreft het achter de teugel kruipen, zoeken met hoofd, etc. Ga er volgende keer weer een ander bit inhangen, en dan kijken wat dat voor effect heeft.

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:13

Hey,
En dan nu mijn mening Sigaar
Eerlijk gezegd vind ik het nog niet zo vreselijk eruit zien. Pony blijkt het leuk te vinden te zien aan foto 6!
En ik denk dat TS haar pony het best kent en dus weet wanneer hij evt problemen zou hebben. En dat zadel? Ze werkt er toch aan!
Zelf weet ik niet waar je een goed zadel kunt kopen tweedehands. Het best kun je naar een zadelmakerij gaan ofzo die ook tweedehands zadels verkoopt. DIe mensen hebben er (9 v/d 10x) verstand van!
Ik vind het een schattig dingetje! Hij loopt ook erg leuk!

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:15

zal ik dan maar beginnen ? Clown

Oke, ze moet er op letten dat ze haar tenen naar binnen meot houden en haar handen rechtop , in de galop meot ze niet teveel aan de teugels hangen ,, aangezien er maar 1 galop foto is weet ik niet of dat een moment opname is of niet.. Knipoog

succes verder Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:21

ik vind pony ook erg iel uitzien en erg gespannen lopen op sommige foto`s
op zo`n manier zijwaards rijden ... niet mijn keuze
met slecht passend zadel al helemaal niet mijn keuze

en paardje mag af en toe op de wei?? waarom maar af en toe?

ruiter moet ook uitkijken dat die niet teveel naar vorengaat hangen, meer rechtop zit en tenen naar binnen draaien
handen op laatste foto staan te ver uit elkaar en op andere foto te laag

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:34

Ik vind het allemaal nog niet zo verkeerd,Het is makkelijk te roepen hoe het allemaal perfect zou moeten,maar ik zie op de foto's 2 mensen aan het werk met hun pony die er plezier in heeft en die duidelijk over een en ander hebben nagedacht. Het zadel is inderdaad te groot,maar daar wordt iets aan gedaan .Het wijken en stelling vragen wordt mijn insziens zonder zweep gedaan.de zweep wordt gebruikt om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait en dat is een betere manier dan een been dat veels te ver naar achteren gaat en in de ribben zit te porren.
Voor het wegduiken onder het bit zou ik zeggen..verander niet teveel aan het bit,gewoon lekker op een trensje rijden,eventueel met zeem eroverheen,zodat hij hier lekker op kan sabbelen en zo beter het bit gaat aannemen.Of een ander vriendelijk bit.Het meisje gaat hier prima mee om.Hoewel de pony met zijn hoofd onhoog loopt,zie ik geen handen die op kniehoogte proberen om een pony in de krul te trekken.
De pony zou inderdaad wat meer body mogen hebben. Zelf gebruik ik japanse go voor dit soort laatbloeiers (zie site) en gewoon rustig aan blijven doorgaan.Pony is nog jong,ruiter ook..komt allemaal best goed.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:41

Hoi leuke pony hoor maar ik vind die foto's van toen hij vier was er toch beter uit zien dan nu. Daar is hij ook wel iel maar toch net even wat meer.
Is er een rede voor waarom hij zo dun is is hij ziek geweest ofzo?
Groetjes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:29

Lynn_Nikita schreef:
ik vind pony ook erg iel uitzien en erg gespannen lopen op sommige foto`s
op zo`n manier zijwaards rijden ... niet mijn keuze
met slecht passend zadel al helemaal niet mijn keuze

en paardje mag af en toe op de wei?? waarom maar af en toe?

ruiter moet ook uitkijken dat die niet teveel naar vorengaat hangen, meer rechtop zit en tenen naar binnen draaien
handen op laatste foto staan te ver uit elkaar en op andere foto te laag

Misschien voor een volgende keer, even anders formuleren en je commentaar zal meer gebruikt worden.
Verder mis ik veel dingen.
Waarom niet op deze manier zijwaarts?
Waarom niet teveel naar voren leunen
Hoe tenen naar binnen draaien?

Ik zal je even helpen, laat ik namelijk zelf al een heel eind komen.

Ik vind de pony er wat iel en onderontwikkeld uitzien, is het wel verstandig er dan al op te ga rijden? Weet je de rede waardoor hij er zo uit kan zien, misschien iets medisch? Verder vind ik het beeld nog wat gespannen, en kun je misschien beter nog een stapje terug doen. Waarom laat je je paard op deze manier zijwaarts gaan, in mijn ogen is dit niet echt een goede manier omdat.... (kan niet in jou hoofd kijken), verder denk ik dat het zadel ook niet erg meehelpt aan een ontspannen beeld. Het is te groot, kantelt naar voren en komt van achte omhoog, verder licht het teveel naar voren, en past het dus absoluut niet. Ik zou eerst opzoek gaan naar een passend zadel en er dan pas op gaan zitten, zo doe je meer slechts dan goeds.

Waarom mag het paardje maar af en toe op de wei, een pony als deze zou dat juist goed kunnen gebruiken.

De ruiter zit vrij netjes, maar er zijn nog wel een paar verbeter punten. Ze moet opletten dat ze niet teveel voorover gaat zitten wat waarschijnlijk te maken heeft met dat ze haar benen niet genoeg onder zich houdt, en met de onervarenheid van de pony. Zoals ik net al benoemde mag ze dus ook haar benen meer onder zich houden, dus wat naar achter vanuit haar heup zodat er een rechte lijn ontstaat van schouder via heup naar hak, ook zou ze haar benen vanuit haar heupen wat naar binnen kunnen draaien zodat knieën netter aan komen te liggen en tenen wat meer naar binnen gedraait worden. Ook zou ze op haar handen kunnen letten, af en toe houdt ze deze wat breed of wat laag, dan zet ze ze vast en dat zal de pony niet helpen het bit te accepteren, en hem juist laten zoeken naar een uitweg en zo nooit de juiste aanleuning aannemen en juist achter de teugel gaan kruipen of zijn hoofd omhoog met boogjes in de teugels.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:43

Persoonlijk zou ik uitkijken naar een andere instructrice.
Zorg eerst dat je paard netjes over de rug loopt en ga dan pas eens denken aan wijken en travers.( ook al doe je dat aan de hand) Op de foto trekt je instructrice het paard met het hoofd zoveel naar binnen dat hij eigenlijk alleen maar over zijn schouder weg kan lopen. Een betere manier is dan nog om het langs het hek te doen om haar te leren wat een eenzijdige kuithulp is. Keertwending om de voorhand is ook een manier. Maar nogmaals, eerst ontspanning en over de rug laten lopen voor je dit soort "kunstjes" gaat doen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 18-09-07 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:45

x__Ellis schreef:
zal ik dan maar beginnen ? Clown

Oke, ze moet er op letten dat ze haar tenen naar binnen meot houden en haar handen rechtop , in de galop meot ze niet teveel aan de teugels hangen ,, aangezien er maar 1 galop foto is weet ik niet of dat een moment opname is of niet.. Knipoog

succes verder Knipoog

daar heb je idd gelijk in, echt zo'n reactie van wah! niet zo hard! Op de andere galopfoto's heb ik hem vast aan zijn halster en moest zij van mij langere teugels, dus daar gebeurt het niet, maar zie je ook niet zoveel want dan loop ik ervoor.

Nog even wat betreft de weidegang, hij staat zeker om de dag op het gras hoor dat wel, maar loopt dan dus even los onder begeleiding of mag even in het geitenweitje. Wij hebben thuis meerdere merrie's waaronder die van andere. Nu stond hij altijd op de wei, en gaat zelf niet door draden, wel eens eronderdoor als ze te hoog zijn, maar nu had een andere pony de draden gemolt en was hij naar de merrie gegaan, makkie, heeft haar ook gedekt (niet zo'n ramp was toch het plan van de mensen, maar eigelijk pas in het voorjaar) maar om dit te voorkomen plus zijn gedrag (helemaal doorgedraaid stijgeren spingen, andere opjagen etc) heb ik heb apart gezet met de (toch al wat dikke) mannen (die dus niet op het gras hoeven zodat de pensionklanten dit kunnen gebruiken) en draait hij nu mee in hun schema.