Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urielle schreef:Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.
Zammie schreef:wat is Skala? zal wel een domme vraag zijn. maar rechtrichten begin ik meteen al mee en nageeflijkheid gaat bij mij spelenderwijs en niet hand op de plaats en er tegenaan rijden, ieder z'n eigen he.
Urielle schreef:Zammie schreef:wat is Skala? zal wel een domme vraag zijn. maar rechtrichten begin ik meteen al mee en nageeflijkheid gaat bij mij spelenderwijs en niet hand op de plaats en er tegenaan rijden, ieder z'n eigen he.
Skala der Ausbildung: de bouwstenen van de dressuur, naar een Duits boek dat het standaardwerk van de dressuur is geworden.
takt, losgelatenheid, schwung, aanleuning, recht richten en verzameling.
Ik begrijp niet hoe je recht kunt richten als een paard het contact met je hand niet goed aan wil nemen en zich ergens vast houdt in het lijf, hoe kun je dan bijv. de voorhand voor de achterhand zetten, of inwerken met je been? Ik vind net zoveel linksom als rechtsom rijden zeker niet rechtrichten. Mijn paard is van nature rechtsgebogen, die moet de spieren aan de rechterkant leren rekken en even sterk worden in beide achterbenen, daar moet ik hem toch echt voor corrigeren, anders foefelt hij met benen buiten de massa, over de schouder weglopen of juist door het binnenbeen vallen. Als hij mijn hulpen zou blokkeren, heb ik niet veel meer in te brengen denk ik.
En wat doe je dan met een jonkie aan je aanleuning? Ik hoef er nl. niks voor te doen met een net zadelmak paard. Zolang ik mijn hand zo stil heb dat ik hem niet in de mond stoor zoekt hij het contact zelf op. Ik zou niet weten hoe het simpeler en meer 'spelenderwijs' kan dan dat, maar sta open voor suggesties.

asjemenou schreef:Maar je handen netjes stil houden en met je been ertegen aan rijden is iets heel anders dan je hand vastzetten?
Zammie schreef:Urielle schreef:Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het juist positief om een paard snel nageeflijk te rijden zolang het niet vervalt tot in de krul trekken. Met een jonkie gaat dat eigenlijk ook nog heel simpel: hand op de plaats en er tegenaan rijden.
Dat hij nog wat moeite heeft met de galop is ook geen probleem en alleen maar logisch, moet nog wat sterker worden en meer balans krijgen.
Zijn zijn bewegingen minder in vergelijking met los lopend of toen je begon met rijden? Dat vind ik ook wel een verschil.
Ik begrijp niet hoe je kunt rechtrichten met een paard dat geen aanleuning aanneemt. En ik begin al zeker niet een paard dat nog moeite heeft met zijn balans in galop al recht te richten, laat die eerst maar even fijn zelf knutselen. De rechtgerichtheid komt in het Skala niet voor niets pas voor de verzameling.
wat is Skala? zal wel een domme vraag zijn. maar rechtrichten begin ik meteen al mee en nageeflijkheid gaat bij mij spelenderwijs en niet hand op de plaats en er tegenaan rijden, ieder z'n eigen he.
Urielle schreef:Als je je hand op de plaats houdt hoef je hem nog niet vast te zetten. Op die plaats kun je nog steeds prima een open verbinding houden. Hoe meer je zelf gaat rommelen in je hand hoe meer je paard ook mee gaat bewegen met zijn hoofd. Dat wil je met zo'n jonkie helemaal niet hebben natuurlijk.
Urielle schreef:Skala der Ausbildung: de bouwstenen van de dressuur, naar een Duits boek dat het standaardwerk van de dressuur is geworden.
takt, losgelatenheid, schwung, aanleuning, recht richten en verzameling.
Urielle schreef:Als we jouw voorbeeld en methode even gebruiken:
Anderzijds als je paard naar buiten wegloopt over de rechterschouder, jij probeert met je buitenteugel de schouder weer terug te plaatsen maar het paard houdt aan de rechterkant het bit vast dan kun je hoog en laag springen maar dan krijg jij die schouder er niet bij. Je zult dan toch eerst door moeten kunnen komen met je hulpen, anders blijft je paard lekker zo door huppelen.
aerdenhout1 schreef:Ben het met je eens Urielle...eerst nageven en over de rug en dan rechtrichten. Geen enkel paard kan je rechtrichten zonder nagevelijk heid!