word jou braaf-lopende buiten ook een HEEThoofd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

word jou braaf-lopende buiten ook een HEEThoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:24

hoihoi!

hier een topic waar ik vast niet de enige ben die dit probleem (niet echt probleem hoor) heeft!

mijn pony is met rijden heel braaf, lekker te rijden, wel altijd kijkerig en soms een tikkeltje te snel afgeleid maar ach daar leer je mee omgaan!

buiten word het echt een racemonstertje! ik kan niet makkelijk aan een lang teugeltje stappen (dan is het wegschieten en druk doen) dus rijd ik haar buiten toch tussendoor dressuur matig (poging tot haha) ik vind het niet erg dat ze kijkt enzo maar ik vroeg me af wat doen jullie om jullie drukke pony/paard toch wat bij JOU te houden?
ze is dressuurmatig ook best licht in de hand maar buiten toch een stuk minder (moet echt een grote ophouding maken als ze druk is)
ze vind het gewoon leuk buiten dat weet ik wel. zoals vandaag ben ik op een stuk gewoon een paar keer heen en weer gegalopeert, gewoon eerst de energie eruit. hier werd ze ook lekker los van.

het is niet echt een probleem maar vroeg me af hoe jullie ermee omgaan?
sommige zullen niet naar buiten gaan, maar ik vind dat je paard dat af en toe verdient als afwisseling ook al zijn ze druk. ik had gister een druk concour en dan doe ik de dag erna wat anders. of geef vrij.

Judje

Re: word jou braaf-lopende buiten ook een HEEThoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:55

Dat je zelfs met je drukke pony naar buiten gaat vind ik erg goed van je, want zoals je zegt is afwisseling ook voor de paarden niet verkeerd.

Zelf heb ik voordat ik mijn super brave paard heb gekocht een hele onrustige Oldenburgermerrie gereden. Zij was ook altijd erg onrustig op de weg, maar gelukkig niet echt bang. In het begin ben ik steeds met een andere ruiter met paard meegegaan en daar gewoon achter gebleven, zodat ze gewoon niet echt harder kon en dat ook niet wou, want het andere paard was haar kuddeleidster.
Later gingen we pas alleen en door zelf rustig te blijven (HEEEL belangrijk) en door veel te praten een aaien ging het daarna goed.

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:59

die van mij heeft dat ook (haflingertje) niet normaal gisteren. we hadden alleen nog maar gestapt maar die van mij liep al te zweten en te schuimen van de stress. ik weet ook niet wat ik hieraan kan doen. op dat soort momenten kan ik wel begrijpen dat sommige mensen er een ander bit in doen als ze naar buiten gaan met hun heethoofd maar ik denk niet dat dat de oplossing is.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:41

dat probleem ken ik ook! en ja het is ook een haffie Tong uitsteken

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:05

mijn haf is ook echt een heethoofd. Stappen en draven is er niet bij voordat ze heeft mogen crossen, en een lang teugeltje hoef ik al helemaal niet te proberen(of stilstaan!)

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:09

knabbelgirl mooie haf heb je!!! en super leuke fotoos (heb even op je profiel zitten snuffelen)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:10

haha dank je wel Lachen

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:29

Ik heb dit probleem ook met mijn KWPNmerrie. Ze is nog maar 4 jaar, dus het heeft ook een beetje met 'jongigheid' te maken.
In de bak is ze súperbraaf, maar zodra we buiten komen vindt ze alles eng en moet ik echt moeite doen om haar bij me te houden!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:31

Ik had dat.
Als je de baas over haar bent kan je alles doen 'binnen'/buiten Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:31

mijn pony is als ze gewoon in de wei staat of ik aan het rijden ben erg futloos moet haar eerder vooruit trappen dan inhouden. zodra ze in het bos komt i het alleen maar hard. hard drave,galloperen niet stil kunnen staan enz.
daarbij luisterd ze wel weer als ze weet dat ik het meen(in gevaarlijke situaties)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:06

Ons Irantje was in het begin ook vreselijk zenuwachtig buiten (ze liep al te zweten en te trillen toen we het erf af gingen!). Gewoon veel met andere paarden naar buiten gegaan en rustige ritjes maken heeft bij haar heel goed geholpen (in het begin alleen stap, daarna soms drafje en als ze te druk werd, even weer rustig aan). Nu is ze over het algemeen best relaxed, kan aan een lang/los teugeltje stappen en draven en okee de galop is nog wel een hoop stress, maar ik merk ook nu we dat weer vaker doen (in de zomer niet gedaan omdat we in t donker reden), dat ze ook bij de galop rustiger wordt. Het is een deel zenuwen, maar ook een deel ongehoorzaamheid/niet op jou vertrouwen. Dus let er ook op dat 'ho' ook HO is en niet hollen... (Iranda wil nu ook nog weleens stressen, maar blijft dan wel keurig bij me. En da's het belangrijkst.)

Dus gewoon rustig opbouwen en veel oefenen!

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:05

Ook ik meld me even met mijn beestje.. een lekker heethoofdje buiten, maar voornamelijk alleen in de herfst/winter. Sinds een week of 3 ziet meneer weer kabouters uit de bosjes springen.
Ik ga eigelijk altijd alleen samen met iemand naar buiten waardoor ik niet zo op zijn gekke gedrag let omdat je dan aan t praten bent. Na een 20 minuten stress kalmeert meneer meestal wel doordat hij aan mij merkt dat er eigelijk niets aan de hand is Haha! maar hij blijft onvoorspelbaar Tong uitsteken

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:56

Ik heb dat ook gehad met mijn paard en heb het ongeveer hetzelfde opgelost als Iranda. Ben steeds met een ander paard naar buiten gegaan en vooral in het begin stapritjes gemaakt en later de draf ingebouwd. Zodra hij drukker werd stopten we. En dan later weer opnieuw proberen.
Op de terugweg dribbelde hij ook altijd maar dit is nu ook veel minder geworden. Van de week ook de galop ingebouwd. Dat lukt gedeeltelijk. Hij wil heel graag in galop en gaat dan zelf. Ik neem hem dan steeds terug want hij moet echt leren dat het alleen mag als ik het wil. Dus eigenlijk rustig opbouwen en vaak buitenrijden. Ik kan nu ook met los teugeltje rijden.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:10

Gewoon proberen met een rustig paard mee te gaan. En als je haar eens goed aan het werk zet in de piste en erna gaat wandelen, is ze dan nog zo druk?
De mijne doet het omgekeerde, die gaat niet meer vooruit als er bijvoorbeeld een koe te dicht bij de draad staat Haha! dan draait ze haar om of stapt achteruit

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:42

Ik heb het precies andersom. Buiten heerlijk rustig doet niets. Gewoon rustig. In de bak is het een giga kijkerig paard dat denkt dat die bij iedere hoek wordt aangevallen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:50

ja mijn pony word het ook erger in de herfst/winter..
en de ene keer is het erger dan de andere keer.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:19

ik heb het ook. mijn verzorgpony is altijd heel lief in de bak, soms zelfeen beetje lui..en op buitenrit was hij ook heel braaf. maar sinds dat hij geruind isdenkt hij aleen maar aan rennen in het bos.het is zeer vervelend en als je hem laat gaan rent hij , als je evne niet oplet gewoontegen een boom Verdrietig

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:22

mijn pony is af en toe ook erg heet in het bos, het helpt dan meestal als ik óf met lange teugel ga stappen, want dan gaat meestal de spanning er wel uit óf als ze écht heet is ga ik een flink stuk galoperen totdat ze zelf aangeeft niet meer zelf te willen galoperen (maar dan drijf ik haar altijd nog zelf een stukje door totdat we stoppen).
Hoe vaker je naar buiten gaat, hoe meer ze aan alles wennen, en hoe braver ze zijn.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:20

krumel schreef:
mijn pony is af en toe ook erg heet in het bos, het helpt dan meestal als ik óf met lange teugel ga stappen, want dan gaat meestal de spanning er wel uit óf als ze écht heet is ga ik een flink stuk galoperen totdat ze zelf aangeeft niet meer zelf te willen galoperen (maar dan drijf ik haar altijd nog zelf een stukje door totdat we stoppen).
Hoe vaker je naar buiten gaat, hoe meer ze aan alles wennen, en hoe braver ze zijn.

Sluit ik me bij aan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:35

ik kan niet echt veel galoperen, wij hebben drukke wegen en bermen. geen bos helaas...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:36

je kunt anders ook eerst ff in de bak rijden/longeren zodat de ergste energie eraf is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:41

ook wel eens geprobeerd maar ze bewaard altijd teveel energie haha. bedankt voor je tip.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:57

maya1981 schreef:
....op dat soort momenten kan ik wel begrijpen dat sommige mensen er een ander bit in doen als ze naar buiten gaan met hun heethoofd maar ik denk niet dat dat de oplossing is.
Voor mij en mijn paardje dus wel. Ook ik heb het probleem met mijn draver. In de herfst begint het alweer. In de zomer als het warm is kan ik aan een los teugeltje naar buiten, maar zodra het weer omslaat hang ik de pelham erin. Kan ik wel moeilijk over gaan doen, maar met dit bit breng ik de 'ho' boodschap duidelijk over. (dan is 'ho' dus simpel 'ho'.) En kunnen we weer relaxter buiten rijden.. Haha!

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:09

Ja dit probleem ken ik ook.
Wat ik vaak doe is een martingaal doen en een hulpteugel. Je hebt ze vaak niet eens nodig, maar dat je weet dat het er is, is een fijn idee.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:11

Heb hetzelfde probleem, binnen het hek is het een engeltje, erbuiten is ze een draak.

Wegspringen, overal helemaal van in paniek raken, druk doen, over me heen lopen.
Ik kan er redelijk mee omgaan, maar ontspannen... nee, erg gestresst.

Waardoor ik het nooit echt geweldig heb gevonden om in het bos te rijden met haar.

Edit; jullie hebben het over hulpteugels en dergelijke, als ik zonder bit reed buiten, is mijn pony veel makker dan met, en dan heb ik het over een simpel bitloos hoofdstelletje, geen rare metalen dingen bij haar hoofd ofzo Vork.