wedstrijd: paard stopt automatisch bij x/g

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

wedstrijd: paard stopt automatisch bij x/g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 14:56

Sinds ik M1 rijd heeft me merrie weer iets slims bedacht:

Als we op de a/c lijn komen dan betekent het dat we bijna klaar zijn! Dus gaat ze al bij x half op de rem en als we daar nog niet stoppen? Dan gaan ze gewoon door met steeds meer op de rem te gaan staan en uiteindelijk bij de g dan loopt ze bijna niet meer.

Dit doet ze ook als ik op de a/c lijn volte 10meter moet rijden linksom en daarna rechtsom.

Als we bij a moeten afwenden en bij x moeten halthouden dan staat ze wel abrupt stil. Dit ziet er nog wel aardig uit, vergeleken met:

Bij 1 van mijn proeven met ik aan het eind dit doen:
e halve volte halve baan, g halthouden.

Dan staat ze bij x al eigenlijk in een soort van stap/draf en voor g staat ze, bijna slijdend, stil.

Ik heb vanalles geprobeerd van rustig ontspannen tot naar voren schoppen.. Maar toch doet ze het..

Zo erg dat de jury soms echt zo staat te kijken van: Wtf gebeurt hier?! Vork

Hoe kan ik dit oplossen? Thuis oefen ik het halthouden al niet meer...

natasja1991

Re: wedstrijd: paard stopt automatisch bij x/g

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:59

mischien heb je dat juist te veel geoefend, dat ze moet halthouden op de a/c lijn dat ze dat nu automatisch gaat doen.
dus ik zou zeggen meer variatie in het rijden, zoals wat vaker overgangen rijden en andere figuren.
En zorg ervoor dat ze goed voorwaarts blijft en actief blijven berijden

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:01

doet ze het thuis ook?
Als ik jou was zou ik nu gewoon alleen op andere plaatsen halthouden oefenen en heel veel over de ac lijn heenrijden..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:01

Een paar keer HC starten met zweep, en het hh overslaan.
Eventueel middendraf rijden over de middellijn.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 16-09-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:02

Dat doe ik dus al allemaal Tong uitsteken ik laat haar thuis vaak halthouden, eigenlijk nooit op de a/c lijn.
En als ik het thuis deed, dan deed ze nooit zo raar.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:03

Ik denk dat je het idd teveel goefend hebt, heb ook wel eens zo'n paard gereden.
Halthouden groeten, even laten voor wat het is.
Juist wel het afwenden heel veel oefen, maar dan gewoon rechtuit rijden, of een keer een volte 10 meter erbij pakken.
Maar even niet meer het halthouden en groeten oefenen. Denk dat je dit eerst maar eens moet proberen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:06

Maar thuis doet ze het dus niet, en op wedstrijd wel..

Hoe kan ik zoiets het beste voorkomen tijdens me proef? Of wat kan ik doen tijdens me proef om het minder erg eruit te laten zien?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:29

asjemenou schreef:

Kan het zelf niet anders zeggen. Dit is een probleem dat je op concours moet gaan oplossen. Je kunt het thuis wel oefenen,en het zal dan misschien iets beter gaan,maar zolang ze het op concours blijft doen,zal het niet opgelost worden.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:34

Probeer het op te lossen door drafbalkjes op de a-c lijn neer te leggen. Hierdoor train je ook gelijk de achterhand (zeg niet dat dit nodig is). Verder zou je ervoor kunnen kiezen om op vreemd terrein te gaan lessen zodat je paard ook op vreemd terrein voorwaarts blijft. Verder; actie-reactie.. geen reactie- actie...

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:34

Ik ken iemand en haar paard ging op een gegeven moment vervelend doen op wedstrijd.
Toen heeft ze zich een keer heel ver weg ingeschreven en daar in haar proef haar paard flink gecorrigeert. Natuurlijk gedisqualifiseert maar haar paard heeft het nooit meer gedaan.
Misschien is het iets voor jou, niet dat je je paard af moet gaan ranselen oid, maar toch laten weten dat jij wilt dat ze pas stopt wanneer jij het aangeeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:38

Cardy schreef:
Maar thuis doet ze het dus niet, en op wedstrijd wel..

Omdat ze dus voelt dat het nu wel mag. Gewoon een keer die onderdelen in je proef verpesten. Of nog beter HC starten (of onderling meedoen), zweep d'r bij en als ze op je been niet doorgaat, schop en dan zweep net zolang tot ze het wel snapt.

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:40

misschien kun je een 'nep' wedstrijd organisren. bij iemand anders in de bak of wei met een voorlezer erbij en als het ff kan een 'jury' auto. misschien nog wat publiek of een ander paard buiten de bak en zo lekker een proef oefenen en hem misschien even aanpakken en veel ac lijnen rijden in alle gangen. lijkt me een erg vervelend iets!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:46

x_lieze schreef:
Ik ken iemand en haar paard ging op een gegeven moment vervelend doen op wedstrijd.
Toen heeft ze zich een keer heel ver weg ingeschreven en daar in haar proef haar paard flink gecorrigeert. Natuurlijk gedisqualifiseert maar haar paard heeft het nooit meer gedaan.
Misschien is het iets voor jou, niet dat je je paard af moet gaan ranselen oid, maar toch laten weten dat jij wilt dat ze pas stopt wanneer jij het aangeeft.

Maar waarom niet gewoon HC gestart dan?
Dan weet de jury dat je een probleem hebt, en zul je niet aangeklaagd worden voor dierenmishandeling Nagelbijten / Gniffelen , en heb je dus ook geen disqualifisatie aan je broek hangen.
Soms is het gewoon nodig om een paard aan te pakken, dat snappen de meeste jury leden ook echt wel. Daar is onder andere het HC starten voor.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:54

asjemenou schreef:
x_lieze schreef:

Maar waarom niet gewoon HC gestart dan?
Dan weet de jury dat je een probleem hebt, en zul je niet aangeklaagd worden voor dierenmishandeling Nagelbijten / Gniffelen , en heb je dus ook geen disqualifisatie aan je broek hangen.
Soms is het gewoon nodig om een paard aan te pakken, dat snappen de meeste jury leden ook echt wel. Daar is onder andere het HC starten voor.

Wat is HC Clown ik zit nog niet zolang in de wedstrijdenbussness

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:59

Dan start je buiten mededinging.
Je punten tellen dan niet, en je kunt dus ook geen prijzen winnen, maar je wordt wel gewoon beoordeeld door de jury.
Verder zit er eigenlijk geen verschil in.
Je moet je dan dus ook gewoon aan de regeltjes houden, maar als je het netjes tegen de jury zegd mag je dan meestal ookwel met zweep rijden in de M en Z.
En kun je je paard een keertje goed aanpakken in de ring zonder dat je verliespunten krijgt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:02

Oo oke, ik wist niet eens dat dat bestond Clown sorry Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:04

Maakt niet uit, alles moet geleerd worden!
Ik draai alweer heel wat jaartje mee in de wedstrijden dus ik hoor er ook wel wat meer van te weten Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:11

Ken het probleem..
maar die van mij doet het alleen aan het eind.. (soms)
Ze wéét gewoon waar de X zit en bij de andere proef de G (L-G middendraf gaat ook met het nodige schopwerk gepaard Bloos )
Mijn hoop gaat dus uit naar de nieuwe proeven..Totdat ze die weer uit haar hoofd kent Gestoord

Voor de duidelijkheid..ik oefen ze thuis niet, kijk wel uit! Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:15

asjemenou schreef:

Idd.... een paar keer Hors Concours starten, en dan juist voorwaarts houden..
En doet ze het toch, schop je ze een keer zo goed vooruit dat ze het in het vervolg wel uit dr hoofd laat..

Meeste mensen rijden op een wedstrijd ook anders als thuis.. maar ook tijdens een proef kan je ze aanpakken hoor..

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:21

Heel irritant, bij mij op de wedstrijd probeerde mn paard steeds als ik langs A reed deed die ineens zn hoofd naar binnen dacht die dat hij alvast mocht afwenden,en als je je buitentegel en je binnenbeen eraan houd doet hij het nog steeds

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 07:45

Hc rijden is toch niet echt iets voor mij, en als ik met zweep rijd is ze juist niet te rijden. Merrie is een zenuwkees en met zweep wil ze alleen maar hard en paniekerig gaan doen.

Ik heb nu wel al me 10winst in de M1 en ga nog wel eventjes doorstarten, dus als ik haar nu echt naar voren "trap" in de proef dan zou het niet zo erg zijn als ik lagere punten haal.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:57

Cardy schreef:
Ik heb nu wel al me 10winst in de M1 en ga nog wel eventjes doorstarten, dus als ik haar nu echt naar voren "trap" in de proef dan zou het niet zo erg zijn als ik lagere punten haal.

Je verprutst dan maar één onderdeel, met je punten zal het dus vast wel meevallen.
Rijd thuis vaak over de AC-lijn en rijd gewoon door, de halve volte halve baan ook blijven rijden en ook dan doorrijden. Je weet nu dat ze op een wedtsrijd zelf wil stoppen, hou dus goed je been erbij en wees je paard vóór!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:30

misschien kun je proberen om een paar x in een andere voor haar onbekende bak een proefje te rijden.. en daar een keer te oefenen kijken of ze het daar dan ook doet.. of dat het echt puur en alleen op wedstrijd is en zowizo veel over de AC-lijn rijden zonder halt te houden.. heel veel succes

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:35

Die van mij deed het ook aan het eind van de proef. Ik heb een aantal keer een goede schop gegeven en dacht alleen maar aan het voorwaarts blijven. Daarna was het klaar en wacht ie netjes tot ik het sein geef.

Nienke_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:55

als er een keer een ring vrij is kun je denk ik het beste gwoon zo vaak mogelijk over de A-C lijk gaan en het op alle manieren proberen mss 1 keer een harde tik met de zweep dat ze het dan niet meer doet als ze stil staat . als ze het er dan af is ( automatisch) stil staan ga je gewoon halthouden wanneer jij wil. dus gewoon overal ook op de A-C lijn zodat ze niet bang is of het niet meer snapt ook gewoon thuis in de bak vaak over de A-C lijn en overal halthouden. Strekte ermee Tong uitsteken