Wat doe je met een paard wat dressur niet ''leuk'' vindt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Wat doe je met een paard wat dressur niet ''leuk'' vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:06

Titel lijkt me duidelijk. Aanleiding ervan is dat mijn paard dressuur naar mijn idee echt geen bal aan vindt. Hij loopt zijn rondje om mij te plezieren. En daar houdt het mee op. Ik heb buiten en tijdens het springen (waar ik echt geen held in ben) echt een ander paard onder mijn kont,

Zou jij tegen willens en weten toch doorgaan omdat je zo nodig dressuur wedstrijden wil rijden?

Elanor

Re: Wat doe je met een paard wat dressur niet ''leuk'' vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:43

Per sé wedstrijden willen rijden is sowieso geen reden om te gaan dressuren. Haha!

Als je paard het niet leuk vind is het aan jou om het leuk te maken. Lachen

Dressuur is nodig om het paard te leren hoe het de ruiter correct kan dragen. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:48

elanor schreef:
Per sé wedstrijden willen rijden is sowieso geen reden om te gaan dressuren. Haha!

Als je paard het niet leuk vind is het aan jou om het leuk te maken. Lachen

Dressuur is nodig om het paard te leren hoe het de ruiter correct kan dragen. Lachen

Nu heb je het over de basis. Ik bedoel echt de dresuur en niet de basis

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:35

Gewoon niet meer doen Knipoog
Ik rijd een paard dat dressuren dus echt verschrikkelijk vindt en dan heb ik het eigenlijk nog alleen maar over de basis (van achteren naar voren en nagevelijk lopen in de bak) Buiten of met springen heb ik er geen moeite mee. Buiten loopt ze ook wél nagevelijk en netjes actief, maar probeer ik dit binnen een en al protest. Ik kom hier uiteindelijk wel doorheen, maar dan vindt ze mij niet aardig meer en ik rijd toch echt paard om sámen met het paard iets leuks te doen. Ik ben er ook eigenlijk mee gestopt om heel serieus met haar te dressuren, dat vindt ze gewoon niet leuk. Beetje jammer misschien dat het plaatje niet helemaal 'klopt' volgens sommige mensen, maar dat maakt mij (en de eigenaar van het paard) helemaal niets uit. Zolang ze plezier heeft in het samenwerken is het goed.
En buiten dat, er zijn zoveel andere leuke dingen om te doen met je paard! Zéker als je paard die andere dingen zelf ook veel leuker vindt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:00

Daarom ben ik met de wedstrijden gestopt. Anouar vond er geen donder aan. Hij deed wel braaf wat ik hem vroeg, maar hij had er geen plezier in, dat kon je gewoon aan hem merken.
Daarbij was het ook niet mijn favoriete bezigheid, dus waarom zou ik er dan mee doorgaan?

Nu dressuur ik af en toe wat in het bos. Vind hij veel leuker en het gaat ook veel beter.
Af en toe een onderling wedstrijdje vinden we nog wel leuk, maar echt niet meer zoals vroeger.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:06

ik zou wel doorgaan maar probeer het voor je paard ook wat leuker te maken en probeer dan voor wat afwisseling te zorgen, leg een paar balkjes in de bak draaf/galoppeer daar een paar ik overheen, of zet een klein sprongetje neer, of wel een keer met hem naar buiten,
ik heb hier zelf niet zo'n last van want mijn paard zet zich er voor 300% voor in, maar dan doe ik ook zelfs af en toe balkjes draven enzo tussen door.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:12

De basis is ook dressuur dus ik weet niet goed wat jij dan bedoelt met "de dressuur".

Tsja, als dressuurwedstrijden je passie en je leven zijn dan kun je het paard te koop zetten en een ander aanschaffen die dat ook leuk vind.

Als je paard je passie en je leven is dan kun je dingen gaan zoeken die hij leuk vind. Je kunt bijvoorbeeld Endurance gaan rijden, heb je toch het wedstrijdelement. Gaan springen bijvoorbeeld.

En dan lekker evengoed een paar keer per week dressuurmatig in de bak aan de slag om hem soepel te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:50

Met zo'n paard moet je veel afwisselen,en de basis dressuur kun je ook in het bos trainen.Sterker nog volgens mij kun je een hele hoop in het bos trainen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:56

Anouar heeft een flink probleem gehad met z'n rug door een samenloop van heel veel omstandigheden.
Hij is daarvoor behandeld en de DA heeft me daarna ook geholpen om het rijden weer op te pakken.
Maar het ging nog steeds niet echt lekker. Hij bleef moeilijk en stijf.
Op een gegeven moment was ik het hele dressuurrijden zo zat dat ik allee nog maar buiten ben gaan rijden. Losse teugel en lekker rechtuit draven en galoperen.
Een half jaar later kwam de DA weer langs voor een kleinigheidje en heb ik hem meteen naar Anouar z'n rug laten kijken.
Hij vond dat z'n rug super en was zelfs verbaasd over hoe het ging (het hele probleem was gewoon weg)
En dat doordat ik de dressuur helemaal aan de wilgen had gehangen.

Nu doe ik buiten wel weer een beetje dressuur, maar meer om hem aan de hulpen te houden enzo.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:57

Ik heb mijn vorige paard om die reden verkocht. Iets anders doen met haar kon niet. En de klik verdween gewoon omdat ze telkens maar dressuur moest blijven rijden, en ze dit absoluut niet leuk vond. Ik kwam er niet verder mee, en zij werd er ongelooflijk zuur van.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:19

Dressuur is wel dé basis. Mijn vzpaard vind er geen klap aan, maar als ik ga springen is ze niet meer te houden van entosiasme! Mja k rijd toch voorlnamelijk dressuur, k rijd namelijk altijd alleen en dan steeds afstappen voor t opbouwen is niets En jaa echt een plezier doe ik 'er niet mee denk ik, ookal wordt ze niet 'pissig', maar dat ze op lichte hulpen reageerd, dat ook niet Knipoog Ookal kán ze het wel!
Gewoon voor genoeg afwisseling zorgen, als je paard braaf is buiten krijg je snel genoeg je vertrouwen weer terug Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:51

Elisa2 schreef:
Met zo'n paard moet je veel afwisselen,en de basis dressuur kun je ook in het bos trainen.Sterker nog volgens mij kun je een hele hoop in het bos trainen.

Ja dat doen we ook wel eens, maar dankzij een weiland koeien komen we het bos niet meer in.

Vandaag had ik wedstrijd en ben eigenlijk min of meer tot de conclusie gekomen dat hij het werk opzich wel leuk vindt, maar veel te simpel. En dat is erg lastig met een 4 jarige. Ik zal hem zowiezo meer afwisseling moeten bieden, zoals balk werk, een keer aan de longe. Ik kan op dit moment niet verder door zijn leeftijd. We rijden nu nog B en vindt het niet eerlijk tegen zon jonkie om de ''zware'' oefeningen'erin te knallen.'( ik weet dat de meningen hier over verschillen, mijn mening is hier voor mezelf ook duidelijkj genoeg in)

Met andere woorden, hij verveelt zich te pletter, wat ik niet kan oplossen door de trainig zwaarder te maken. Dus ik ga lekker op zoek naar afwisseling mogelijkheden.

Gelukkig kunnen we de volgende keer L1 starten. Dan hebben we een ietsje pietsje meer te doen in de proef opzich

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:53

Apple schreef:
De basis is ook dressuur dus ik weet niet goed wat jij dan bedoelt met "de dressuur".

Tsja, als dressuurwedstrijden je passie en je leven zijn dan kun je het paard te koop zetten en een ander aanschaffen die dat ook leuk vind.

Als je paard je passie en je leven is dan kun je dingen gaan zoeken die hij leuk vind. Je kunt bijvoorbeeld Endurance gaan rijden, heb je toch het wedstrijdelement. Gaan springen bijvoorbeeld.

En dan lekker evengoed een paar keer per week dressuurmatig in de bak aan de slag om hem soepel te houden.

Dit paard is mijn passie! Anders had ik dit topic niet geopend, maar een advertentie op MP gezet Knipoog Het is een vreemde dip waar we in zitten. Hij doethet eigenlijk allemaal erg goed, maar hij doet het op zijn sloffen en dan slaat dus de verveling toe. Kon het vandaag goed merken in de proed omdat hij begon te loeren naar dingen. Het is helemaal geen loederd, dus was daar vrij verbaasd over, maar het heeft ,mijn ogen wel geopend

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:42

1 van mijn leerlingen had het zelfde probleem met haar Welsch. Buiten en met springen was hij enthousiast. Met dressuur werd hij sloom en reageerde slecht.

We hebben dit opgelost door hem eerst wat vakantie te geven en daarna zijn we weer rustig begonnen.

Dressuur hebben we afwisselender gemaakt door andere oefeningen, balken en verschillende rijbanen te gebruiken waar hij eerst naar toe gereden werd. In een grote buiten rijbaan werd deze pony een stuk enthousiaster dan in de 20 x 40 rijbaan die we vooraf gebruikten. Ook heeft deze pony meer lol in een buitenbaan dan in een binnenbak.

Een paar weken hebben we het losrijden onderweg gedaan en zodra hij de rijbaan inging hebben we hem aan het werk gezet om 15 minuten later weer verder te gaan met de buitenrit. Ook hebben we hem in de verschillende rijbanen laten dollen en crossen ipv te laten werken.

Verder hebben we dressuurwerk gedaan in de springtuin, op het strand en op open plekken grasland.

De pony werd vrolijk en enthousiast in de bak. Wist nooit vooraf wat hij ging doen en het probleem was over. Hij is nu vrolijk en M2 Pling !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:44

Dat is mooi opgelost Yolande Lachen

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:09

Gaan springen!

Onze pony had op gegeven moment geen zin meer in dressuur, veel afwisseling gedaan, dmv extra oefeningen. Veel balkjes werk en steeds anders, proberen van alles af te wisselen en kort maar krachtig... Beter kort en enthousiast dan lang en sloom. En vooral....veel buitenritten en sprongetjes maken. Op gegeven moment starten met springen en nu is ze, zowel met springen als dressuur, erg gezellig.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:11

Hou hem lekker bezig, en wissel het 'gewoon' dressuur vaker af. Doe bijvoorbeeld een half uurtje dressuur, en dan een potje tally-ho met bakgenoten Vork (is een heel simpel spelletje; in verschillende gangen 'racen'). Doe spelletjes, rij grappige figuren, blijf niet maar op de hoefslag je concentreren op wat ie moet doen. Ga lekker naar buiten, spring wat meer zodat dat niet meer een bijzondere gelegenheid is, maar 'gewoon' leuk!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:37

Ik heb zo'n paard wat dressuur niet leuk vindt. We hebben er allebei ook geen talent voor, dus dat maakt het helemaal mooi Haha!
Ik vraag niks meer van mijn paard dan dat hij ontspannen/actief/nageeflijk loopt. hij zal bij mij echt geen spetterende middendraf hoeven te tonen, zolang hij een B proefje kan lopen vind ik het best. We hebben onze dressuurwinstpunt gehaald en toen ben ik ook gestopt met dressuurwedstrijden, ik vond er geen bal aan, en mijn paard volgens mij ook niet...

Gelukkig heb ik mijn paard gekocht om mee te springen en niet om dressuurwedstrijden mee te rijden, dus ik heb nu geen enkel probleem Haha!
Als je dit paard echter hebt voor de dressuur, tsja dan wordt het wat lastiger. Maar je geeft zelf al aan dat je paard het saai lijkt te vinden. Dan zou ik nu gewoon veel afwisselen met buitenrijden, balkjes lopen tussen de dressuur door. En als je paard er de leeftijd voor heeft zou ik bezig gaan met de moeilijkere oefeningen.
Dan komt het hopelijk allemaal goed Lachen

edit, ik dressuur overigens nog wel minstens 3x in de week, dat blijft toch de basis en dat moet gewoon gebeuren. Ik wissel het verder af met springen/buitenrijden/longeren. Ook tijdens het dressuren maak ik af en toe een sprongetje. Zo blijft het leuk voor hem.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:02

Je hoeft er geen moeilijke dingen in te knallen, maar je kan het werk wel voor hem aantrekkelijker houden door de afwisseling. neem gewoon eens spelenderwijs wat 'moeilijkere'oefeningen mee. Gewoon 3,4 pasjes schoudervoor over sb. Zodat dressuur voor Wino afwisselen, nieuw en aantrekkelijk blijft.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:12

Als je je paard belangrijker vindt dan dressuur moet je ermee stoppen. Ga wat anders doen, je paard vindt er nl niets aan! Het is zoals de ene graag wiskunde doet en de andere graag talen. Als je er een leuke leerkracht hebt zal het misschien wel iets vebeteren, maar toch blijft het datgene dat je niet leuk vindt. Met paarden is dat net zo. Je kan het hem zo plezierig mogelijk proberen maken in de dressuur, toch zal hij er waarschijnlijk nooit veel plezier aan beleven. Wil je toch echt verder in de dressuur, verkoop je paard en koop een ander dat wél van dressuur houdt. Of houd je paard maar laat het dressuurwedstrijd-rijden. Ga wat anders doen: springen, endurance, weet ik veel! Er zijn zoveel verschillende takken van de paardensport Lachen.

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:33

fiekhe schreef:
Als je je paard belangrijker vindt dan dressuur moet je ermee stoppen. Ga wat anders doen, je paard vindt er nl niets aan! Het is zoals de ene graag wiskunde doet en de andere graag talen. Als je er een leuke leerkracht hebt zal het misschien wel iets vebeteren, maar toch blijft het datgene dat je niet leuk vindt. Met paarden is dat net zo. Je kan het hem zo plezierig mogelijk proberen maken in de dressuur, toch zal hij er waarschijnlijk nooit veel plezier aan beleven. Wil je toch echt verder in de dressuur, verkoop je paard en koop een ander dat wél van dressuur houdt. Of houd je paard maar laat het dressuurwedstrijd-rijden. Ga wat anders doen: springen, endurance, weet ik veel! Er zijn zoveel verschillende takken van de paardensport Lachen.

helemaal mee eens

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:37

mars vindt dressuur ook niet echt geweldig, ook al doet ie zijn best wel en soms heeft ie er wel aardigheid in

ik zeg gewoon afwisselen!
zo hou je een paard tevreden, als je de hele week dressuurrijd vinden ze er niks aan, rijd dressuur en ga de dag daarna op buitenrit of springen of wat dan ook!

succes marije Haha!! je weet ook hoe mars is dus ja en we zijn ook al m2 om zijn goede karakter Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:04

fiekhe schreef:

ja en wat dan als je bv. gaat springen? Moet je de dressuur dan ook maar achterwege laten omdat je paard dat niet leuk vindt? Moet je dan maar alle dagen springen? Zonder dressuur kom je er echt niet hoor...
Je kan het natuurlijk leuker houden voor je paard om niet te vaak te dressuren en veel af te wisselen, maar helemaal stoppen met dressuur lijkt me niet slim.. Dressuur hoort er toch bij vind ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 08:45

Ja dressuur hoort er bij. Hij begint het nu echt weer leuk te vinden. Ik wissel af en ook in de dressuur probeer ik gemotiveerd te houden door toch wat meer te vragen. Overgangen, wijken. Stukje stappen. SB. enz enz

Bedankt voor de tips

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:28

Alytje schreef:
ja en wat dan als je bv. gaat springen? Moet je de dressuur dan ook maar achterwege laten omdat je paard dat niet leuk vindt? Moet je dan maar alle dagen springen? Zonder dressuur kom je er echt niet hoor...
Je kan het natuurlijk leuker houden voor je paard om niet te vaak te dressuren en veel af te wisselen, maar helemaal stoppen met dressuur lijkt me niet slim.. Dressuur hoort er toch bij vind ik.
Neen dat bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon: waarom dressuurwedstrijden rijden als je paard er niets aan vindt? Dressuur is natuurlijk de basis, maar volgens mij heeft de TS het hier niet over de basis. Ze wilt verder gaan in het dressuurwedstrijd rijden. Je moet af en toe dressuur rijden, da's waar maar ik zou het -als je paard het niet leuk vindt- zeker niet overwegend gaan doen. En als je je meer met springen gaat bezig houden (omdat je paard dat wel leuk vindt) maar toch dressuurwedstrijden doet zal j'r niet komen (omdat je niet genoeg traint). Dus lijkt me dat ze oftewel zich moet verdiepen in een tak van de paardensport (maar bij alle andere takken staat uiteraard de dressuur -basis dressuur- er nooit buiten echt buiten) die haar paard wel leuk vindt ofwel haar paard moet verkopen.
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 23-09-07 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt