Quintus - Bachelor NH (v Burggraaf) x Boreas @ opvolgster...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Quintus - Bachelor NH (v Burggraaf) x Boreas @ opvolgster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:21

Afbeelding

Quintus
Bachelor NH (van Burggraaf) x Boreas

Afbeelding

Maak kennis met de 9-jarige (mei 1998) merrie Quintus. Deze stoere dame is het paard waar ik sinds eind mei op rijdt. Ik heb nu pakweg een keer of 15 op haar gereden. Inmiddels ben ik enigzins ontdooid wat het merrie-zijn betreft, merries waren, en zijn, niet zo mijn ding maar ik wilde deze stoere dame toch graag een kans geven. Inmiddels moet ik bekennen dat ik haar toch wel een beetje in mijn hart gesloten heb. Want deze merrie is er niet zo maar een. Met een jaar of 4 is ze ingereden en daarna heeft er niemand meer op gereden. Ze heeft alle jaren heerlijk in het land gestaan omdat de eigenaar er niet zomaar iemand op wilde hebben. En ik moet zeggen, groot gelijk want ze waarborgd zeker kwaliteit.

Ik rijd haar nu zo'n 2 keer in de week en soms een 3e keer. Dit bevalt me voor haar erg goed. Ga ik vaker rijden dan merk je duidelijk aan haar dat ze het zo snel niet bij kan benen. Op deze manier heeft alles zijn tijd om te bezinken en gaat ze elke keer met frisse moed en fruitig aan het werk. Ze pikt dingetjes ontzettend snel op maar zoekt ook bevestiging. Ik kan nu vol aan de bak met haar, ook door haar leeftijd, en rijdt daarom maar 2 keer maar wel intensief en dat pakt ze goed op. In haar hoofd-hals houding is ze nog wat onrustig, maar ook als het niet altijd zo lijkt loopt ze wel heerlijk ontspannen. Bijkomend voordeel dat ze nog niet gereden is, is dat ze nog niet vernaggeld is Haha!
Ik ben nu vooral met de draf bezig. Linksom is haar 'makkelijke' hand en van daaruit bouw ik het uit naar rechts. De galop is nog erg onstuimig maar dat komt met de tijd wel als ze ook meer bespiering heeft en meer van achteruit kan lopen.

Houdt er dus rekening mee dat deze merrie niet eerder flink aan het werk is geweest en qua bespiering nog op gang moet komen. Over een paar maanden zal ze denk ik al een heel ander beeld tonen. Ze is overigens niet drachtig maar 'n bourgondische dame Haha! Ook dat zal met de maanden wel minder worden Lachen

Zelf moet ik 'n beetje op mijn houding, met name onderbenen, af en toe wat meer naar achter, en schouders, letten. Momenteel houd ik me eerst meer bezig met haar.

Vanochtend Quintus eerst eens voorzien van een mooie sportcoupe, de oubollige 30 cm lange manen lagen binnen een paar slagen op de grond. Dit staat haar werkelijk waar een stúk beter!

Afbeelding

Afbeelding
Fijn beeld

Afbeelding
Mag wat ronder

Afbeelding
Fijn beeld - mooi achterhand erbij!

Afbeelding
Doorvragen - ze is heerlijk soepel aan het worden!

Afbeelding

Afbeelding
Ilsemarie... smoel dicht! Bloos! (maar tevreden was ik dus blijkbaar wel *LOL* )
Ik let hierbij er vooral op dat ze voldoende reactie op het been geeft.

Afbeelding
Even teugel goed pakken... verder een fijn beeld Ja

Afbeelding
Rechter blijven zitten...
Pasje schoudervoor Lachen

Afbeelding
Ontspannen uitdraven

Afbeelding
De mooiste als laatst... zo wens ik het te zien! Mooi van achter erbij, mooi nagegeven en toch ruim!

Als laatste nog een stuk [FILM] van vanochtend. Daar zie je ook duidelijk dat ze nog erg onrustig is in haar hoofd-hals houding maar wel ontspannen loopt.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stoere dame zeggen... heel wat anders dan de 3 heren die ik de afgelopen jaren heb gereden! Haha!

edit: een goed eigen hoofdstel had Quintus niet en dit is het oude hoofdstel van mijn vader, tegen de tijd dat ik wedstrijden ga starten komt er een mooie zwarte Lachen Maar deze is in ieder geval goed en sterk Lachen
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 15-09-07 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

CtjeLief

Re: Quintus - Bachelor NH (v Burggraaf) x Boreas @ opvolgster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:26

Het ziet er in mijn ogen vrij netjes uit, paard lijkt ontspannen te lopen. Let er wel echt op dat je niet te zoutzakkerig blijft zitten, zo'n leuke merrie onder je kont verdient een trots zittende ruiter! verder qua het plaatje: doodzonde van de manen vind ik persoonlijk! en mooi tuigage, maar voor het mooie zou ik alles zwart of alles bruin doen! (maar dat is niet zo belangrijk natuurlijk)

ga zo door en succes

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:29

Het ziet er goed uit hoor!
Leuke combinatie; het dekje en je truitje Lachen
En jullie twee natuurlijk ook Lachen

Ga zo door !

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:30

Mooie merrie, rond buikje idd Lachen Paard lijkt ontspannen. Op sommige foto's is je houding wel wat minder, met name je schouders. Die zouden idd nog wat meer naar achter mogen zodat je rechter zit.
En een merrie is heel wat anders als een ruin he? Ik heb vroeger ook grotendeel ruinen gereden en nu enkel merries. Ik heb zo het gevoel dat een merrie meer karakter heeft en dat het karakter van de ruiten moet overeenstemmen met die van de merrie... Echt wel een mooi paardje...

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:31

Héérlijk paard Haha!!
Vind alleen bruine hoofdstel niet mooi, maar da's mijn smaak Lachen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:33

Leuk beestje Ilsemarie!
Als ze straks meer in conditie is wordt ze alleen maar mooier.

Pas wel op dat je niet te veel stelling vraagt.
Voor het mooie hangt je neusriem ook net te laag.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:37

oehw mooie dame hoor!!!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:26

Denk dat je hier wel een leuk paardje aan hebt Lachen ziet er nu al netjes uit. Ookal rij je nog maar weinig. Je geeft haar lekker de tijd om op te bouwen. Heel goed, die manen lekker kort Haha!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:33

Knappe merrie, met een heel mooie kleur Vingers aflikken Veel succes met haar, met een beetje tijd worden jullie vast een hele mooie combie op de concoursvelden! Waarom heb je alleen achterbeen bescherming om en niet voor?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:39

vossie schreef:
Waarom heb je alleen achterbeen bescherming om en niet voor?

Ik heb alleen deze twee en vind achter belangrijker. Meestal heb ik voor bandages dan maar rijd haar nog maar kort met bescherming omdat ze ook dat niet kende. Als de spaarpot het toelaat komen deze er ook voor voor Lachen Maar achter heeft even prioriteit want daar maken ze soms rare sprongen mee.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:51

ziet er keurig uit zo, zeker omdat ze nog niet zo lang aan het werk is.
persoonlijk zou ik een paar goedkope peeskappen kopen voor de voorbenen(zoveel hoeft dat niet te kosten)
en let op je houding zoals al gezegt is.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:03

Wow deze foto's geven echt een heel fijn, soepel en ontspannen beeld!
Plus dat ik de uitstraling van Quin ook echt helemaal geweldig vind, wat een koppie Lovers
Ik ben echt fan hoor Haha! heerlijk dier!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:21

Leuk dier Ilsemarie! daar zul je vast nog veel plezier aan beleven. Ik vind die kleur van het hoofdstel haar anders helemaal niet verkeerd staan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:31

Leuke foto's!! Ziet er echt supernetjes uit maar dat ben ik ook niet anders gewend Tong uitsteken

ofirsuzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:20

Ziet er goed uit joh Haha!
Waar staat ze??
succes verder

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:45

Wauw, gaaf paard. Ja Ze loopt inderdaad netjes, jammer dat bijna alle foto's van voren zijn genomen maar daar is niks aan te doen.
Bruine hoofdstel vind ik wat minder maar ach, het zit niet in de weg toch. Lachen
Succes verder!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:52

Wauw! Wat heb jij weer een gaaf paard onder je kont! Erg aansprekend dier.
Ziet er netjes uit! Zo te zien lekker actief maar ontspannen. Vind je houding absoluut niet storend oid. Lachen
Super! OK dan!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:48

Leuk paardje! Loopt lekker Haha!, zo te zien Lachen

Op het filmpje zie ik wel dat het lijkt alsof je op de linkerhand erg veel stelling vraagtn (vooral in tegenstelling met de rechterhand) en dat het paard daardoor wat over de buitenschouder weg lijkt te vallen. Ook in je stukjes wijken en schoudervoor (zag ik toch op het filmpje Bloos ) heeft het paard erg veel stelling waardoor juist het binnenachterbeen niet helemaal onder kan treden. Probeer het paard rechter te houden op de linkerkant en dan vooral in de hals. Met wijken en schoudervoor kan je dan het binnenachterbeen veel beter activeren en kan het been beter ondertreden!

Veel succes met trainen!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:54

Wat een knapperd!
Je hebt haar leuk aan het lopen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 07:21

Bedankt allemaal! Leuk om te horen Haha!

@zap: klopt en zie ik net zo maar het ging/gaat me er nu vooral om dat ze hoe dan ook reactie geeft Lachen Her en der heb ik 't ook met minder stelling gedaan maar dan merk je aan haar wel dat ze veel sneller onrustig wordt in de hoofd-hals houding. Maar ook als ik haar bij de buitenschouder niet altijd genoeg begrenst heb (vaak shiet ze ineens opzij maar laat ik wel goed weer opvangen) geeft ze wel reactie. Maar I'll keep it in mind Knipoog Voor de rest rijdt ik haar ook veel op de binnenhoefslag want ze plakt nog erg aan de bakrand. En daar merk ik ook dat ze snel steun zoekt aan de rand.

Op de linkerhand doe ik inderdaad alles een slagje meer en bouw dat dan uit naar rechts omdat rechts haar wat moeilijkere hand is. Als het links eerst goed bevestigd is kan ik haar mooi van links naar rechts overnemen Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:47

Ziet er netjes uit hoor!! Je houding vind ik ook niet storend, maar op het filpje mogen je beugels wel ietsje langer. Vind ik altijd netter eruit zien.

En let op je stelling. Ze loopt inderdaad wisselend met haar hals, maar regelmatig achter de loodlijn. Iets opgerichter en iets meer het neusje er uit is nog wel fijn voor het plaatje. En volgens mij breekt ze inderdaad soms uit en wil ze gauw naar de bakrand, maar goed, je bent net begonnen.

Veel succes, je komt er wel! Mooi dier!

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:25

Leuke merrie! Ja
Wel opletten dat je bij schoudervoor niet je binnenbeen achter de singel legt ipv erop Knipoog

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:08

Heel erg gaaf paard.. je rijd het ook goed en vind het fijn om te horen dat je haar de tijd gunt Lachen

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:00

Ahhh eindelijk foto´s en filmpje Haha!
Ziet er al netjes uit je vormt al veel meer een combinatie met haar al Knipoog gaat helemaal goedkomen Haha!

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:35

Weet zeker dat het je gaat lukken ziet er nu al leuk uit