Quintus
Bachelor NH (van Burggraaf) x Boreas

Maak kennis met de 9-jarige (mei 1998) merrie Quintus. Deze stoere dame is het paard waar ik sinds eind mei op rijdt. Ik heb nu pakweg een keer of 15 op haar gereden. Inmiddels ben ik enigzins ontdooid wat het merrie-zijn betreft, merries waren, en zijn, niet zo mijn ding maar ik wilde deze stoere dame toch graag een kans geven. Inmiddels moet ik bekennen dat ik haar toch wel een beetje in mijn hart gesloten heb. Want deze merrie is er niet zo maar een. Met een jaar of 4 is ze ingereden en daarna heeft er niemand meer op gereden. Ze heeft alle jaren heerlijk in het land gestaan omdat de eigenaar er niet zomaar iemand op wilde hebben. En ik moet zeggen, groot gelijk want ze waarborgd zeker kwaliteit.
Ik rijd haar nu zo'n 2 keer in de week en soms een 3e keer. Dit bevalt me voor haar erg goed. Ga ik vaker rijden dan merk je duidelijk aan haar dat ze het zo snel niet bij kan benen. Op deze manier heeft alles zijn tijd om te bezinken en gaat ze elke keer met frisse moed en fruitig aan het werk. Ze pikt dingetjes ontzettend snel op maar zoekt ook bevestiging. Ik kan nu vol aan de bak met haar, ook door haar leeftijd, en rijdt daarom maar 2 keer maar wel intensief en dat pakt ze goed op. In haar hoofd-hals houding is ze nog wat onrustig, maar ook als het niet altijd zo lijkt loopt ze wel heerlijk ontspannen. Bijkomend voordeel dat ze nog niet gereden is, is dat ze nog niet vernaggeld is
Ik ben nu vooral met de draf bezig. Linksom is haar 'makkelijke' hand en van daaruit bouw ik het uit naar rechts. De galop is nog erg onstuimig maar dat komt met de tijd wel als ze ook meer bespiering heeft en meer van achteruit kan lopen.
Houdt er dus rekening mee dat deze merrie niet eerder flink aan het werk is geweest en qua bespiering nog op gang moet komen. Over een paar maanden zal ze denk ik al een heel ander beeld tonen. Ze is overigens niet drachtig maar 'n bourgondische dame
Ook dat zal met de maanden wel minder worden 
Zelf moet ik 'n beetje op mijn houding, met name onderbenen, af en toe wat meer naar achter, en schouders, letten. Momenteel houd ik me eerst meer bezig met haar.
Vanochtend Quintus eerst eens voorzien van een mooie sportcoupe, de oubollige 30 cm lange manen lagen binnen een paar slagen op de grond. Dit staat haar werkelijk waar een stúk beter!

Fijn beeld

Mag wat ronder

Fijn beeld - mooi achterhand erbij!

Doorvragen - ze is heerlijk soepel aan het worden!

Ilsemarie... smoel dicht!
(maar tevreden was ik dus blijkbaar wel
)Ik let hierbij er vooral op dat ze voldoende reactie op het been geeft.

Even teugel goed pakken... verder een fijn beeld

Rechter blijven zitten...
Pasje schoudervoor

Ontspannen uitdraven

De mooiste als laatst... zo wens ik het te zien! Mooi van achter erbij, mooi nagegeven en toch ruim!
Als laatste nog een stuk [FILM] van vanochtend. Daar zie je ook duidelijk dat ze nog erg onrustig is in haar hoofd-hals houding maar wel ontspannen loopt.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze stoere dame zeggen... heel wat anders dan de 3 heren die ik de afgelopen jaren heb gereden!

edit: een goed eigen hoofdstel had Quintus niet en dit is het oude hoofdstel van mijn vader, tegen de tijd dat ik wedstrijden ga starten komt er een mooie zwarte
Maar deze is in ieder geval goed en sterk

Veel succes met haar, met een beetje tijd worden jullie vast een hele mooie combie op de concoursvelden! Waarom heb je alleen achterbeen bescherming om en niet voor?

) heeft het paard erg veel stelling waardoor juist het binnenachterbeen niet helemaal onder kan treden. Probeer het paard rechter te houden op de linkerkant en dan vooral in de hals. Met wijken en schoudervoor kan je dan het binnenachterbeen veel beter activeren en kan het been beter ondertreden!
Voor de rest rijdt ik haar ook veel op de binnenhoefslag want ze plakt nog erg aan de bakrand. En daar merk ik ook dat ze snel steun zoekt aan de rand.