Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kaatje77 schreef:Waar woon je?
Heb het idee dat ze idd opnieuw opgevoed moet worden en dat hoeft echt niet met tikken, maar met heel veel geduld en consequent zijn in je handelingen en adequaat reageren.
Wil je gerust een keer helpen.
Laat het maar even weten.
Heb zelf ook veel ervaringen met "doorgedraaide" paarden.
sandyQ schreef:wat dacht je van eerst back to basis ,en heeeeel veeel grondwerk tot ze dat accepteert ,parelli is een zeer goede methode ,mijn merrie was zeer dominant en was ook de eerste 8 jaar niks mee gedaan tot ik haar kreeg ,maar nu is ze totaal veranderd

sandyQ schreef:wat dacht je van eerst back to basis ,en heeeeel veeel grondwerk tot ze dat accepteert ,parelli is een zeer goede methode ,mijn merrie was zeer dominant en was ook de eerste 8 jaar niks mee gedaan tot ik haar kreeg ,maar nu is ze totaal veranderd
Pytje schreef:weet je ook wáárom er 4 jaar niks mee is gedaan?
.

KiWiKo schreef:welkom in de wereld van het flessenveulen...............

KiWiKo schreef:ga naar een oud paardenboertje, en hij legt het je binnen 3 minuten helemaal uit.......... gratis![]()
het is eigenlijk niet meer dan dat het paard niet voorbij jou komt, als jij naar rechts stapt het paard meegaat, en naar links hetzelfe... het paard automatisch stopt bij jouw schouder als jij stopt.......... soms moet je ze er wat mee helpen door even in te komen als ze denken toch door te wandelen....... JIJ bent de leider, JIJ bepaald
het is niet zo moeilijk, gewoon uitstralen dat jij degene bent die het doet......... jij degene bent die zegt rechts, links, stoppen, weggaan...
@ sjolvir............ ik heb ook een beroepsmatige achterdocht bij oudere niet doorgereden paarden............... maar ik weet ook wel dat dit goed kan komen. en 7 is nog niet zo oud
KiWiKo schreef:welkom in de wereld van het flessenveulen...............
geen respect, geen opvoeding... ......
het is triest voor het dier, maar je moet nu echt heel, heel erg op je strepen gaan staan, en ook maar een verkeerde blik in de ogen afstraffen.........
terug is terug, en niet aarzelen... stilstaan als jij stilstaat........ veel grondwerk doen en daar heel, heel duidelijk in zijn....

iedere keer consequent blijven. Omdat je haar iedere keer je laat volgen in het omdraaien raakt ze technisch gezien niet voor je uit, waardoor jij de touwtjes in handen blijft houden als leider.Arabesk schreef:sandyQ schreef:wat dacht je van eerst back to basis ,en heeeeel veeel grondwerk tot ze dat accepteert ,parelli is een zeer goede methode ,mijn merrie was zeer dominant en was ook de eerste 8 jaar niks mee gedaan tot ik haar kreeg ,maar nu is ze totaal veranderd
Met level 1 bouw je ook vanuit grondwerk het rijden op, alsof je je paard opnieuw inrijdt