wat is het nut van een slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

wat is het nut van een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:37

Wat is nu het nut van een slof? Blond

En waarvoor wordt hij allemaal gebruikt?

ik heb gezocht maar kon niet mijn antwoord vinden.

Barst los!
Laatst bijgewerkt door Maar10e op 11-09-07 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Musicjohn

Re: wat is het nut van een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:51

Correct me if I'm wrong... Haha!

Maar ik dacht dat de slofteugel bedoelt was om het paard te dwingen zijn hoofd lager te houden in plaats van dat je paard dit zelf doet door de goede houding te zoeken. Er zou veel tegenstand zijn op de slof vanwege het feit dat je de onderkant van de hals traint, waardoor je de verkeerde spieren traint en het paard er een stijve nek aan kan overhouden.

Voor zover ik weet zijn er meer tegenstanders van de slofteugel dan voorstanders.

Knipoog

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:56

Oke, en hoe zit het dan als je een slof er bij het rijden bij houd (niet gespannen) om als je paard aan de wandel met je gaat hem er bij te houden? dan train je toch geen verkeerde spieren?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:58

dan trek je alleen het hoofd naar de borst en is nog gevaarlijk ook al hij struikeld. het voordeel tegenover bijzetjes je kan loslaten als je paard struikel/ in paniek raakt en kan het verstellen. nadeel je kan het verkeerd gebruiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:59

je kan het ook gebruiken als hulpmiddel, als je slof goed gebruikt trek jepaard niet naar beneden en train je geen verkeerde spieren

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:05

Ik gebruik zelf de slof als hulpmiddel voor het paard om zijn balans te vinden. Ik maak hem dan ook niet tussen zijn benen vast, maar aan de zijkant van het zadel.
Als je dan een wending rijdt komt de slof tegen de schouder, zodat je paard minder snel over de buitenschouder weg kan lopen. Het is een beetje vergelijkbaar met een dubbele longe om te voorkomen dat het paard uitzwaait.

Als je een slof wilt gaan gebruiken om het hoofd van je paard naar beneden te dwingen, ben je i.m.o. verkeerd bezig. En als je hem gebruikt om een sterk paard in de hand te houden verlies je uiteindelijk toch, want dan hou je de slof vaster dan vast. Of het nou na twee dagen of twee jaar is, ooit komt je paard in verzet en delf je het onderspit.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:05

Lynn_Nikita schreef:
als je slof goed gebruikt trek jepaard niet naar beneden en train je geen verkeerde spieren

Maar leg ons hier dan ook eens uit hoe je hem goed gebruikt. Sigaar

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:06

en als je het onder toezicht van een instructrice gebruikt? dan verpest je je paard toch niet?

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:07

Musicjohn schreef:
Lynn_Nikita schreef:
als je slof goed gebruikt trek jepaard niet naar beneden en train je geen verkeerde spieren

Maar leg ons hier dan ook eens uit hoe je hem goed gebruikt. Sigaar

goeie OK dan!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:11

Je gebruikt hem goed als hij loshangt op het moment dat het paard in de door jou gewenste positie loopt.
Heel kort door de bocht gezegd. Want welke positie van het hoofd wil je? en welke niet? Wie bepaalt wat goed is?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:23

Kelly_ann schreef:
Want welke positie van het hoofd wil je? en welke niet? Wie bepaalt wat goed is?

Euhmmm.... LDR ? Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:24

het ligt eraan wat de oorzaak is. Manege paarden dragen bijv. vaak een slof omdat ze compleet vastzitten in de rug, door slechte rijkunsten van de ruiters. Dan drukken ze de rug weg, en gaat het hoofd omhoog. Om dat tegen te gaan worden ze vaak maar aan een slof gehangen.

In mijn ervaring is het in 99% van de gevallen een medisch probleem of slechte rijkunsten, en in een enkel geval maar zo dat er echt niets aan te doen is. (hoofd zo hoog gooien dat ze je neus breken)

Een correct gebruik van een slof bestaat eigenlijk niet, tenzij je hem alleen gebruikt zodat het paard je neus niet breekt. Daarbij kan de slof automatisch zo lang blijven dat, ook al schrikt het paard, er genoeg ruimte is om natuurlijk te kunnen bewegen

LDR... Breekt u mijn de bek niet open Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:26

bromfiets schreef:
Ik gebruik zelf de slof als hulpmiddel voor het paard om zijn balans te vinden. Ik maak hem dan ook niet tussen zijn benen vast, maar aan de zijkant van het zadel.
Als je dan een wending rijdt komt de slof tegen de schouder, zodat je paard minder snel over de buitenschouder weg kan lopen. Het is een beetje vergelijkbaar met een dubbele longe om te voorkomen dat het paard uitzwaait.

Imo is dat de enige goede manier om de slof te gebruiken Ja

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:26

Wat is het nut van een slof....
Nou, het kan je door het eerste stuk, daar waar het paard in verzet zijn hoofd heel hoog houdt en op zijn sterkste is heen helpen. Die lengte mag je hebben. MAar korter mag het niet zijn. De rest moet je zelf oplossen door een paard op de normale manier naar beneden te rijden. Je zult hierbij erg veel been bij moeten gebruiken denk ik.

De slof is hierbij fijn omdat je het paard zo gemakkelijker door het moeilijkste punt heen krijgt. Net dat punt waarop een ruiter door het verzet van het paard geneigd is om te veel hand te gebruiken. Het is in deze prettiger voor het paard omdat er minder in zijn mond gewroet wordt.

MAar de slof heeft een valkuil. Een valkuil waar de meeste ruiters in terecht komen: door de slof te veel te gebruiken, (lees te strak) gaat deze een muur vormen tussen ruiter en paard, waarop alle wederzijds communicatie op af ketst. Het is namelijk met die strakke slof moeilijker om te voelen wat er in het paard gebeurt en bij gevolg lastiger om adequaat te reageren. Het paard zal ook zijn rug bepaald niet los gaan laten, eerder vast zetten. Daarom zal het paard de signalen van de ruiter, gebracht met zijn lichaam (zit bijvoorbeeld) niet meer voelen. Ruiter en paard komen in een neerwaartse spiraal terecht, steeds verder van het doel, steeds verder van elkaar af te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:31

Er daar geloof ik dus niet in, "ergens doorheen helpen" .
Je kunt een slof gebruiken als een soort martingaal. Dat voorkom je allleen dat het hoofd te hoog komt, maar naar beneder rijden doe je imo wel met je benen...
Je kunt hem ook gebruiken zoals bromfiets beschrijft, ter ondersteuning van de diagonale hulpen.

Maar niet om LDR te rijden... en niet om het hoofd naar beneden te trekken...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:32

Maar over het moeilijke punt heen helpen, is dat niet precies hetzelfde als een constante, zeer strenge ruiterhand?

Je paard wordt dan wel gedwongen niet in die houding te gaan lopen, maar het lijkt me niet dat 'ie dat doet omdat het zo fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:39

Daarom geloof ik daar dus niet in Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:40

Musicjohn schreef:
Correct me if I'm wrong... Haha!

Maar ik dacht dat de slofteugel bedoelt was om het paard te dwingen zijn hoofd lager te houden in plaats van dat je paard dit zelf doet door de goede houding te zoeken.

Dat is dus echt onzin en met zo'n opmerking MAAK je dat mensen veel tegenstand bieden aan de slofteugel.

De manier van Bromfiets is een goed voorbeeld van goed gebruik van de slofteugel wanneer deze aan de zijkant van het zadel bevestigd is. Een andere is gewoon om het opwaarts doen van het hoofd te begrenzen, net als een martingaal bijvoorbeeld zou doen, alleen heb je nu zelf de controle hoe scherp of losjes de hulpteugel inwerkt. En dat is het probleem: sommige mensen hebben gewoonweg nog niet genoeg ervaring of genoeg kennis (IMO) om de teugel juist te gebruiken en gebruiken hem veel te strak of met verkeerde redenen, daardoor ontstaat veel discussie over gebruik van de slofteugel: ik durf gerust te zeggen dat het grootste gedeelte van ruiters/amazones die met slofteugel rijden dit om verkeerde beweegredenen doen of de teugel op foutieve manier gebruiken. (De slofteugel hoort sowieso ALTIJD langer te zijn dan je gewone teugel, niet korter of even lang, maar ALTIJD langer.)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:44

Maar10e schreef:
Oke, en hoe zit het dan als je een slof er bij het rijden bij houd (niet gespannen) om als je paard aan de wandel met je gaat hem er bij te houden? dan train je toch geen verkeerde spieren?

Hiervoor is jaren geleden de martingaal uitgevonden Vork Een soort noodrem waarbij je paard zolang hij "braaf" is geen druk ondervindt. Een slofteugel wordt gebruikt om een paard beter over de hals en rug te laten lopen (mits goed gebruikt) maar mag zeker niet als noodrem of dwangmiddel worden gebruikt.

Het blijft voor mij een raadsel waarom mensen uberhaubt een slofteugel gebruiken. Om een paard neerwaards over rug en hals te buigen heb je niets meer dan een ervaren hand, been en zit nodig!
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 12-09-07 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:47

Pensionnetje schreef:
Maar10e schreef:

Hiervoor is jaren geleden de martingaal uitgevonden Vork Een soort noodrem waarbij je paard zolang hij "braaf" is geen druk ondervindt. Een slofteugel wordt gebruikt om een paard beter over de hals en rug te laten lopen (mits goed gebruikt) maar mag zeker niet als noodrem of dwangmiddel worden gebruikt.

Wat is volgens jou dan goed gebruik Verward

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:52

Het enige nut dat ik me kan bedenken om de slof te gebruiken is voor paarden die inmiddels zoveel truukjes hebben geleerd om het bit niet aan te willen nemen (lees verkeerd afgericht) dat ze alleen op botte spierkracht te rijden zijn. In dat geval kan er tijdens het her-africhten van een paard een slof prettig zijn. Maar dan alleen op momenten dat het paard de truukedoos opentrekt. Dan gaat men niet voortdurend "hangen" aan de slof (zoals zovelen) maar staat de slof op een bepaalde lengte afgesteld en pas als het dier te sterk tegen de hand komt treed de slof in werking.

Uiteindelijk dient een slof slechts tijdelijk in de africhting te worden geruikt, met veel beleid, eerlijkheid en mildheid. Zelf ben ik er geen voorstander van en zie het gebruik van een slof als een tekortkoming of luiheid van de ruiter.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:00

ik heb er hier wel 1 ligge maar gebruik um eigenlijk nooit meer.
ik heb um jaren geleden bij een pony gebruikt die heel graag dacht ie wat zag dus ineens zijn hoofd omhoog stak, hierbij heb ik um eigenlijk vrij los laten hangen maar dan net zo dat er tegen aan kwam (of hoe zou ik dat duidelijk zeggen) als ie weer eens meende rond te moete gapen.
eigenlijk dus t zelfde als een martingaal alleen vond ik met de slof dat ik makkelijker kon zegge hier blijve hihi
maar voor de rest een idee wat ik er echt mee zou moeten. mijn paarden lopen over t algemeen lekker ontspannen nagefelijk dus weet niet waar ik een slof moet plaatsen!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:02

juudje84 schreef:
dus weet niet waar ik een slof moet plaatsen!

Ingelijst aan de muur ? Haha! Met een groot slot erop?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:12

Pensionnetje schreef:
maar voor de rest een idee wat ik er echt mee zou moeten. mijn paarden lopen over t algemeen lekker ontspannen nagefelijk dus weet niet waar ik een slof moet plaatsen!

hmmmz ja Pling das een plan hihi , moet um wel eerst even schoonmaken , stof , die vieze groene aanslag hihi

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:45

Pensionnetje schreef:
Het enige nut dat ik me kan bedenken om de slof te gebruiken is voor paarden die inmiddels zoveel truukjes hebben geleerd om het bit niet aan te willen nemen (lees verkeerd afgericht) dat ze alleen op botte spierkracht te rijden zijn. In dat geval kan er tijdens het her-africhten van een paard een slof prettig zijn. Maar dan alleen op momenten dat het paard de truukedoos opentrekt. Dan gaat men niet voortdurend "hangen" aan de slof (zoals zovelen) maar staat de slof op een bepaalde lengte afgesteld en pas als het dier te sterk tegen de hand komt treed de slof in werking.

dat zal ook de enig reden zijn waarom ik hem zal gaan gebruiken.
mijn paard loopt nagevelijk/goed maar heeft een erg grote truukendoos Knipoog Clown
dit tot ergenis van beide ruiters(ik en mijn vriendin)
de instructrice heeft het aangeraden en dan er met de lessen me te beginnen.
om zo de truukjes 'af te leren'.