Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:28

Hi,

Nog niet zo lang ben ik in het bezig van een 2,5 jarige net ruin. Hij wordt 25 april 2008 3 jaar. Wat vinden jullie dat je nu al kunt doen voor het optrainen van je paardje? Wat doen jullie zoal met je 2,5 jarige paard? Mijn paardje is erg nuchter en al heel rustig voor zijn leeftijd. Moet dus zeker oppassen dat alles niet te snel gaat. Hij is extreem in de groei want hij is nu al 1,68 en groeit nog steeds. Ik ben nu met hem bezig om te wandelen ook langs het verkeer en daarin op te voeden. Het woordje halt zit er al goed in en loopt ook erg goed mee al. Verder in omgang met poetsen enz is hij gewoon normaal en na 15 minuten wordt hij ongeduldig maar dat is jongheid en stop ik ook met hem en ga wandelen met hem. Andere paarden vind hij nu nog erg leuk omdat hij pas gecastereerd is maar laat zich dan wel keurig mee lopen alleen roept en danst een beetje meer dan. Dat komt nog wel goed. Maar vinden jullie dat ik bijvoorbeeld ook al begin kan maken met afentoe een hoofdstel aan te doen met bitje en een zadel opleggen? Niet rijden uiteraard maar gewoon om het gevoel vast te geven? En 1x per week longeren zouden jullie dat al doen of nog even wachten tot hij bijna 3 jaar is? Ik wil niets foceren maar denk ook niet omdat hij redelijk dominaant is pas op 3 jaar met alles beginnen. Rijden ga ik dan ook niet meteen vol doen als hij 3 jaar wordt maar 2x per week ofzo. Ligt er ook aan hoe goed hij ontwikkeld is. Maar de andere basis kan ik toch wel vast erin brengen? Ik zou graag jullie mening hebben over dit. Bedankt alvast!

Trieske_

Re: Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:34

ik zou lekker wachten tot hij 3 jaar is, longeren is een zware belasting als ze nog zo jong zijn en als hij eenmaal 3 is heb je het zo geleerd...
Een hoofstel aandoen zie ik geen kwaad in, alleen niet het nut ervan om het nu al te doen...
Laat hem nog lekker een winter genieten in de wei, af en toe borstelen of wandelen is genoeg voor zo'n jonkie

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:49

Ten eerste: jij durft! Nagelbijten / Gniffelen Bokt is meestal niet zo lief met zulke topics..

Ten 2e: ik zou zeggen..dat ie netjes aan het touw loopt (met halster) en een beetje poetsen evt..
Rest komt gauw genoeg met zadelmak maken enzo (voetjes optillen/beentjes afspuiten etc etc)
Gewoon lekker laten lopen..later leren ze het gauw genoeg hoor! Maak je geen zorgen Knipoog

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:53

Ik vind wel dat je hem 1 keer in de week kan longeren als je bak niet te zwaar is en ie lekker groote rondjes kan maken. Ook kan je 'm gewoon lekker gaan poetsen, en voetjes optillen. Met de rest zou ik wachten tot hij minstens 3 is.

Edit: Hoef trouwens geen vervelend commentaar omdat ik gewoon mijn mening geef.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:57

Mijn 2.5 jarige heeft van de week voor het eerst een hoofdstelletje aan gehad voor een kwartiertje. Ze heeft er even mee los in de bak gelopen. Doen we volgende week nog eens en zo nog zo'n 2 a 3 keer. Daarna mag ze eens aan de longe, helemaal bloot verder uiteraard. Als dat geen probleem meer geeft gaat er eens een zadeldekje op met een elastieken singeltje en mag ze daar eens rustig los mee door de bak lopen, om vervolgens ermee aan de longe te gaan. Afijn enz enz enz. Haha! Zo bouwen we het heel langzaam op van de winter, zodat ze in het voorjaar wat makkelijker serieuzer opgepakt kan worden aan de longe.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:53

Ik longeer 2,5 jarige ook rustig 1 a 2 keer per week niet langer dan zo'n 15 minuten. Af en toe een singel er omheen en met hoofdstel en bit.
Je ziet vaak ook dat zij het leuk vinden. Is goed voor de afwisseling en ze leren al heel wat basisdingen.
Ik vind zelf dat ze dan wat makkelijker zijn met zadelmak maken.
Die van mij hadden allen stuk voor stuk zo'n vertrouwen in mij met zadelmak maken dat ik zo kon opstappen en wegrijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:57

de meeste die ik ken longeren op een volte van 20m. Dat is bij een jong paard dus funest voor de benen. Kan je er bij wijze van nog beter op gaan zitten.
keer een hoofdstelletje in, dekje op, krijgt ie niks van, maar kan ook prima wachten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:01

Echt lang longeren is inderdaad slecht voor de groei en de belasting. Maar als je korte momentjes longeert om een beetje de conditie op te bouwen op een stevige bodem, kan dit geen kwaad. Let vooral op de lichaamstaal van je paard, als je merkt dat hij er moeite mee heeft of de concentratie verliest, longeer je te lang.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:03

als je dan zo nodig conditie op wilt bouwen, pak dan lange lijnen (ook goed voor je eigen conditie Knipoog )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:06

Conditie opbouwen is toch nog niet echt zo noodzakelijk..
Komt gauw genoeg Lachen

En mocht ie een beetje 'wild' zijn, dan is het juist fijn dat ie geen conditie heeft..
anders duurt het uren voordat ie 'moe' is (bij zadelmak maken) Clown

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:10

LDRD schreef:
Mijn 2.5 jarige heeft van de week voor het eerst een hoofdstelletje aan gehad voor een kwartiertje. Ze heeft er even mee los in de bak gelopen. Doen we volgende week nog eens en zo nog zo'n 2 a 3 keer. Daarna mag ze eens aan de longe, helemaal bloot verder uiteraard. Als dat geen probleem meer geeft gaat er eens een zadeldekje op met een elastieken singeltje en mag ze daar eens rustig los mee door de bak lopen, om vervolgens ermee aan de longe te gaan. Afijn enz enz enz. Haha! Zo bouwen we het heel langzaam op van de winter, zodat ze in het voorjaar wat makkelijker serieuzer opgepakt kan worden aan de longe.

dit is precies wat ik nu ook doe met mijn 2,5 jarige ruin !!
je hebt het straks alleen maar makkelijker en belasting is het niet

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:14

Mijn 2-jarige ruin longeer ik ook af en toe, hooguit 2x per week 15 minuten.. aan een halstertje..
Hij krijgt pas een hoofdstel om als zijn wratjes weg zijn..
Verder hoeft ie niet te kort door de bocht, maar wil em wel langzaam aan klaar maken voor het voorjaar..

Vast staan, voetjes geven, afspuiten, longeren.. hij kan het allemaal al..
Zelfs als ik em longeer gaat ie al zakken met zijn hoofd.. uit zijn eigen.. en hij gebruikt zijn rug ook..

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:18

Armani88 schreef:
LDRD schreef:

dit is precies wat ik nu ook doe met mijn 2,5 jarige ruin !!
je hebt het straks alleen maar makkelijker en belasting is het niet

correctie: belasting is het wel. Vooral longeren.

Mijn mening: zet hem nog even lekker in het land. Pak hem in het voorjaar ruistig op met alles zodat je er ergens eind zomer op kunt gaan, is naar mijn mening al aan de vroege kant maargoed. Ik zou hem nu nog even lekker baby laten zijn en lekker laten uitgroeien. Mijn paard is pas ingereden toen hij 4 jaar en 3 maanden was en ik vind het ideaal. Hij doet nu een jaar later namelijk vaak niet onder voor paarden die wel als 3jarige zijn ingereden. Hij was namelijk al wat meer uitgegroeid en kon het allemaal mentaal ook goed verwerken.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:32

Je zou een relatie met zo'n jong dier op kunnen bouwen. Hem aan de lijn mee laten lopen, leren vast staan, borstelen en hoeven uitkrabben, maar ook spelen! In de bak loslaten en spelen. Een keer achter hem aan zitten, hem uitdagen om jou achterna te lopen. Die jonge paarden zijn zo speels, ze zijn eigenlijk nog leuker dan volwassen paarden.

Verder hem confronteren met enge dingen als die in de buurt zijn. Hem over iets heen laten lopen bijvoorbeeld zoals een witte streep. Langs iets met een fel kleurtje zoals een verkeersbord. En zelf heel gewoon doen en zijn gedrag negeren. Dan gaat hij op jou vertrouwen en went hij er aan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 06:58

Waarom denkt iedereen toch dat een jong gezond paard van suiker is?
Met 2.5 jaar rustig aan beginnen heb ik er nog nooit één slechter van zien worden, vooropgesteld dat ze niet dagelijks 3 kwartier gelongeerd worden. Gewoon de weg van de geleidelijkheid.
Ik doe het al jaaaaaren op deze manier en ik maak ze zo ook in mijn eentje zadelmak, nog nooit een probleem geweest.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:45

LDRD schreef:
Met 2.5 jaar rustig aan beginnen heb ik er nog nooit één slechter van zien worden, vooropgesteld dat ze niet dagelijks 3 kwartier gelongeerd worden. Gewoon de weg van de geleidelijkheid.
Ik doe het al jaaaaaren op deze manier en ik maak ze zo ook in mijn eentje zadelmak, nog nooit een probleem geweest.

In je eentje zadelmak....??
Ha, laat ik dat nou ook zo doen.. puur op basis van vertrouwen..
Overigens niet alleen zadelmak, maar ook gewoon inrijden in mijn uppie.. en dat bevalt heel goed..!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:05

Ik krijg binnenkort een 2 jarige merrie op stal. Vind het nog wat vroeg in het jaar om van 2,5 jaar te spreken want dat zijn de meeste nog niet.
Met haar zal begonnen worden om 2x per week in een hele grote paddock los te werken. Dat is veel minder belastend dat werken op een cirkel maar geeft de pezen en banden wel een prikkel waardoor dat allemaal wat sterker wordt.
Het loswerken wordt eerst in tijd en frequentie opgebouwd voor we aan het longeren gaan.

Met ruinen en hengsten vind ik het vaak wel fijn om ervoor te zorgen dat ze begin van het jaar onder het zadel lopen en fijn zadelmak zijn om ze vervolgens vanaf april weer voor een paar maanden in het land te zetten.
Merrie moeten vaak naar de keuring dus daar is de opbouw dan weer een beetje anders.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:22

femmefatale1 schreef:
LDRD schreef:

In je eentje zadelmak....??
Ha, laat ik dat nou ook zo doen.. puur op basis van vertrouwen..
Overigens niet alleen zadelmak, maar ook gewoon inrijden in mijn uppie.. en dat bevalt heel goed..!

Ja, dat kan makkelijk, maar is denk ik niet voor iedereen zomaar weggelegd. Ik heb daar nooit problemen mee, anderen vragen zich vaak af of ze bij mij zadelmak geboren worden Haha! . Het is gewoon pure noodzaak hoor, ik heb zelden een helpende hand en dan moet je wat.
Nadeel vind ik dat de paarden soms wat eenkennig worden en dat is wel eens lastig bij verkoop.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:24

Longeren.. maar vooral niet te vaak... wacht nog even een halfjaartje tot hij 3 is.. Knipoog

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:17

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:56

Bedankt iedereen al voor zijn reactie! Mijn jonge beestje loopt zowiezo elke dag buiten zomer en winter en komt in de nacht in de stal maar wel een buitenstal...dat zal hij ook blijven doen als hij 3 of ouders dat is het gezondste vind ik voor mijn paard niet 23 uur in een stal 1 uur rijden straks en dan klaar. Hij is al heel fijn in omgang met poetsen, lopen enz. Alleen voetjes achter ben ik rustig mee bezig maar dit wordt elke dag al beter. Ik wandel met hem in het verkeer om te leren dat een auto of alles wat je tegenkomt niet eng is als ik zeg dat het kan doet hij het gewoon. Dus voor een 2,5 jarige is hij mak genoeg. Hij is erg leuk in omgang dus daar geen probleem. Ik zat alleen van wanneer beginnen jullie met de rest? Tja ik denk dat ik het niet slecht vind om hem afentoe een bitje in te doen zodat hij weet dat he tniet erg is en geen kwaad kan en dan een dekje er opdoen afentoe om te wennen. Gewoon spelenderwijs oefenen. We spelen los in de bak alwel eens met elkaar dus gewoon los en dan commando;s en dat doet hij al erg leuk. Ik denk onbewust omdat ike het jaren op verschillende manier heb gedaan voor andere mensen en op hun wijze wel een beetje weet wat ik kan doen met hem! Dat zal dus wel goed komen! Het inrijden doe ik graag zelf straks en dat is nu zo leuk dat ik eerst die band met hem opbouw aan de grond om straks makkelijker in te rijden. Bedankt voor jullie mening! Waarom trouwens lef dat ik zn topic zet? Ieder zijn eigen wijze en heb repect voor andere en openstaan voor nieuwe dingen is niet verkeerd. EN iedereen die paarden heeft weet heus wel wanneer het echt fout is wat iemand doet..maar deze dingen zijn echt niet fout!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:13

Ik bedoel..dat bokt nogal eens fel uit kan vallen Knipoog
Zag laatst nl een topic over welke bescherming bij een 3,5 jarige..daar kwamen de 'paardenredders' ook al flink in actie dat dat 'arme paardje nog het land in moest, omdat ie anders voor zn 8e naar de slager kon' .. of iets in die trend. Nagelbijten / Gniffelen

Vind het zelf niet zo erg dat je er al wat mee om frunnikt, maar dit kan imo ook later tijdens het zadelmak maken. Lachen

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:22

ik snap best dat je al wat met je paardje wilt doen hoor, volgens mij moet het best kunnen om lekker te poetsen en voetjes geven en wandelen ed. maar longeren zou ik maar lekker zonder touwtje doen, lekker los op een grote çirkel' al spelend elkaar leren vertrouwen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:34

Ik ben er voor om het paard zolang mogelijk onbeleerd te laten zijn (ik maak zelfs de paarden, afhandelijk van de bouw, pas na hun 3,5 jaar zadelmak).

Dus longeren en gepruts met zadels zou ik achterwege laten. Wel kun je een band met je paard nu gaan opbouwen. Wat laten wennen aan poetsen (let er wel mee op als ie buiten staat), stukjes lopen etc.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:48

goede tips! Uiteraard niet teveel poetsen want hij moet wel een vetlaag houden tegen de weerselementen. Maar dat zit wel goed. Ik ga zowiezo bijna elke dag kijken hoe het met hem is en of hij geen rare dingen heeft want hij is ook pas 3 weken geleden gecastereerd dus moet afentoe nog even er onder kijken. Maar poetsen en knuffelen enz vind hij heerlijk dus ben graag met hem bezig. Wandelen heeft zeker nut omdat hij ook straks naar buiten kan op basis van vertrouwen. Ach we hebben de tijd hoor dus ik vermaak me wel met hem/.