Doorzitten, tips om sterker te worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Doorzitten, tips om sterker te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:03

Ik ben inmiddels over naar de L2, waar we dus meer moeten doorzitten.

Het gaat op zich prima, maar ik ben kapot als ik een paar rodnjes heb doorgezeten. Iemand tips op dit beter te maken?

Zonder beugels rijden is niets, dat is om je zit te vertbeteren en het gaat mij meer om het makkelijker maken van doorzitten en ik denk het sterker maken van mijn buikspieren!

Debbertje

Re: Doorzitten, tips om sterker te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:08

Hey,

Misschien moet je proberen om je meer te ontspannen, en je echt laten leiden door je paard.
Echt elke beweging volgen.
Als ik gespannen moet doorzitten, kan ik het ook moeilijk volhouden om te blijven doorzitten, maar als ik er dan oplet, en ik ontspan men eigen gaat dit pakken beter. Probeer te denken dat je in je zetel zit.

Veel succes

Groetjes
Debbie

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:09

Onspannen en zonder beugels oefenen.. Knipoog

Niet te lang achter elkaar doorzitten.. kleine stukjes..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:12

Ik zit heel ontspannen hoor Lachen
En zonder beugels, zoals ik in mijn beginpost zei, is geen kwestie van langer uithouden.

Korte stukjes gaan goed Lachen

Ik ontspan wel, maar houd het conditioneel niet uit. Mijn vraag is dus of dit een buikspierkwestie is (wat ik vermoed) of iets anders.

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:17

toch even korte stukjes zonder beugels zou ik zeggen dat helpt ook voor de ontwikkeling van je eigen buikspieren. Ik klemde ook altijd heel erg met mijn bovenbenen en dat verergde het alleen maar. Daar ben ik ook mee gestopt en dat hielp. Ik weet natuurlijk niet of jij dat doet?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:18

Zonder beugels houd ik het net zo lang vol Lachen en het nadeel hiervan is dat ik niet af en toe wel en en af en toe niet kan doorzitten.

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:20

Persoonlijk denk ik dat het ook een kwestie van conditie is en het vinden van de 'fijnste' houding.
Als ik al een tijdje aan het draven ben dan ben ik 'gewend' aan de beweging en kan ik dus prima doorzitten. Maar kom ik net uit galop dan zit ik altijd even met mezelf te 'klooien' om weer lekker te kunnen blijven zitten en dit hou ik dan meestal ook niet lang vol waardoor ik eerst even moet stappen of stilstaan. Daarna kan ik dan wel weer gewoon lekker en lang blijven doorzitten.
Een goede tip om dit te verbeteren weet ik echter niet, waarschijnlijk gewoon veel trainen en elke keer een beetje verder gaan waardoor het uiteindelijk (hopelijk) wel lukt

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:27

Wat ik ook heb gemerkt is dat door mijn ademhaling te gaan controleren ik het ook beter vol hou. Vroeger kwam ik met een rode boei van mijn paard af, maar nu door goed te letten op mijn ademhaling heb ik weer een gewone kleur Haha!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:39

Zit je goed rechtop? Dat kan ook een storing zijn op het doorzitten.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:44

Neem een paar zitlessen... als je kapot bent na 5 minuten doorzitten, klem je te veel. Als je een onafhankelijke zit hebt en heel ontspannen zit, is doorzitten minder vermoeiend dan lichtrijden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:54

Veel, vaak en regelmatig doorzitten, elke keer tot het punt dat je nog netjes zit, maar dat niet meer volhoudt. dan klein stukje stappen/lichtrijden, tot je bijna hersteld bent, en dan weer doorzitten. Niet wachten tot je helemaal hersteld bent, het gaat er juist om het uithoudingsvermogen te trainen!!!

Buikspieroefeningen zijn voor geen enkele ruiter slecht, maar je spieren trainen om langdurig goed door te zitten is er toch echt maar 1 oplossing: Veel doorzitten!!

succes

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:58

gewoon spier oefeningen (naast het paard) zoals sit-ups enzo. zo kan je gericht de juiste spieren oefenen en zo kan je het steeds langer volhouden, omdat die spieren sterker worden.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:04

achter op je billen zitten, rug ontspannen, bovenbenen ontspannen, niet in je beugels " staan" maar je onderbenen als het ware loskoppelen van je bovenbenen en, ja, doorzitten is meer ontspannen dan lichtrijden Knipoog

meppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:59

Gewoon toch nog meer ontspannen, en veel oefenen.

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:16

Als je rent, maken je billen / bekken bepaalde bewegingen. Deze zijn hetzelfde als het doorzitten en het is de kunst om deze na te bootsen. Dus billen en onderrug los en proberen om je buikspieren aan te trekken als je "omhoog" gaat. Goed blijven ademen. En toch zonder beugels rijden ookal wil je dat niet horen! Je geeft aan dat je vindt dat dat is om je zit te verbeteren en je vraagt om hulp om dat je niet kan door "zitten". Dan heb je een zitprobleem dus Knipoog !
Als je geen beugels aan hebt en je dreigt tegen te gaan zitten/hoppen, dan zul je toch wel moeten anders val je eraf en soms is het nodig om die drang erachter te hebben. Dit kan ook een manier zijn om je conditie (tegen wil en dank) te vergroten. Tijdens het zonder beugels rijden met je onderbenen tegen wiebelen zodat je die los gaat laten want daar draait het om: een onafhankelijke zit.
Maar ja, zo op computerscherm is dat heel gemakkelijk uitgelegd Haha! !
Oefening baart kunst en heel veel succes ermee!

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:35

Ik heb dit ook gehad, maar doordat ik mijn pony steeds voorwaartser ging rijden ging het eigenlijk vanzelf over.
Wat je zeker kan proberen is minder je bovenbenen vastklemmen, en ze echt proberen te ontspannen Lachen maar dat is al vaker gezegd Tong uitsteken

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:24

Het kan ook gedeeltelijk aan de communicatie tussen jou en je paard liggen. Ik kon eerst voor geen meter doorzitten, maar sinds een paar weken loopt mijn merrie zo ontzettend ontspannen en gedragen dat ik niets liever doe dan doorzitten. En zoals al gezegd is, ontspannen! Rug lang maken, op je kont gaan zitten en benen laten afhangen. En niet knijpen met je knieën, ook heel belangrijk want dan ga je stuiteren. Ik ben zelf niet zo'n fan van zonder beugels rijden. Als je dat niet goed kunt breng je je paard uit balans en daar schiet je niks mee op.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

cherise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:37

Elain gewoon veel oefenen Haha!
eerst kon ik echt niet doorzitten en was ik ook na een paar rondjes helemaal dood
maar na telkens wat langer doorzitten gaat het steeds beter
en ben je ook minder uitgeput

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:45

ik heb dat probleem gehad maar ik heb veel zonder zadel gereden en de fijnste houding gezocht en zo verder gegaan en langzaam aan verbeterd het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:50

Je moet het toch echt zonder beugels gaan leren. Want je zult altijd onbewust op je beugels gaan steunen. Als je zonder beugels zit, moet je jezelf leren ontspannen, en je lichaam dus slapper maken. Daardoor zet je meer kracht in je zit, en gewicht, ipv je spieren aan te spannen, want dan hou je het inderdaad niet vol, omdat je je spieren aanspant, en dat gaat pijn doen op ten duur, en hou je het dus niet vol! Ontspannen is de sleutel, en meestal leer je dat pas als je niks hebt om op te steunen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:58

Bedankt voor de postst Lachen

Ik kan wel zonder beugels rijden hoor Clown en ik zit ook ontspannen... er is ook voor mij geen verschil in hoe ze loopt... of ze ontspannen is of juist niet, ik ben net zo snel uitgeput Clown

Het is denk ik ook een conditiekwestie (ben net hersteld van Pfeiffer).

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:16

Ik doe buikspieroefeningen om fijner te kunnen doorzitten. Elke avond 50 sit-ups. Het hielp zeker.

Veerle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:40

Ik denk dat je met doorzitten gewoon zo ontspannen mogelijk en diep mogelijk (zwaar) in het zadel moet gaan zitten.. Dan zit het heerlijk hoor!
Hoewel het er ook aan ligt hoe je paard loopt, als die erg hoog opgooit word doorzitten stukken moeilijker, maar dan nog, als je hem dan mooi verzamelt en opgericht hebt lopen en je gata doorzitten dan ziit er een bepaald ritme in en zit het nog lekker hoor.. gewoon ontspannen

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:16

Als je gewoon netjes kan doorzitten denk ik niet dat het aan je buikspieren ligt, maar aan je conditie! Misschien beginnen met joggen? om je conditie te verbeteren? Op je ademhaling letten wil misschien ook wel helpen, misschien dat het daar aan ligt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:08

Mij is vandaag geleerd dan ik gewoon mijn heupgewrict moet loslaten en daarbij gaan inbeelden dat ik op een wolk aan het rijden ben.

Makkelijker gezegd dan gedaan geef ik toe maar kon sinds weken voor het eerst een paar pasjes doorzitten!