Praktijkprobleem met een jonge ruin!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laffayette

Praktijkprobleem met een jonge ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:09

hallo meiden,

ik heb een 3 jarige slanke lenige ruin en is sinds januarie zadelmak, hij loopt heel netjes en is echt altijd braaf geweest.
sinds juli heeft hij het geintje uitgehaald om er tussen uit te knijpen en is mijn instructrice erop gekropen en haalde dit zelfde geintje uit. je kan hem dan niet corrigeren. sindsdien ben ik een tideman gaan gebruiken en dit werkt heel goed. Maar nu ik dit ding weg wil laten gaat hij er soms tussenuit en springt dan omhoog wat erg gevaarlijk is. Heeft iemand tips?

groetjes

Casarell

Re: Praktijkprobleem met een jonge ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:12

Ik weet natuurlijk niet waarom hij er tussen uit knijpt, misschien wel last van zijn spieren..

Maar mijn eerste gedachte was... gelijk een schop mee geven!!! Jij wilt lopen, dan zal je lopen..
immers alles moet voorwaarts worden opgelost..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 05-09-07 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:12

De thiedeman afbouwen elke keer een gaatje langer? Als dat goed gaat een martingaal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:18

Driejarig en al aan de hulpteugels? Op advies van de instructie? Dan heel snel andere instructie zoeken.

Er vandoor piepen is een teken van:
-slecht passend zadel, last van de rug.
-Onbegrip en paniek
-Te hoge druk (paard kan het psychisch niet aan)

Een driejarige hoor je met losse teugel te rijden, als hij er vandoor piept in de bak ga je terug de longeerbak in, daar kan hij geen kant uit...

Ga een stapje terug en ga aan grondwerk doen....zijn de problemen in het zadel straks ook een stuk minder groot.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:27

hallo,

nou mijn instructrice ten eerste is de beste in onze omstreken, ze weet van een moeilijk paard een makkelijk paard te maken, ze rijd zelf z dressuur, dus daar zal het niet aan liggen.
zijn gebit laat ik ieder jaar nakijken en alles is in orde.
ik heb pas een nieuw zadel gekocht en deze ligt erg goed.
ik zal jullie vertellen het is gewoon een slim paard, hij heeft alles heel snel door en gebruik de tideman nu al op het aller losse gaatje.
gisteren bijv. heb ik hem niet nodig gehad en ging het al stukken beter.
ik rijd hem 3 a 4 x per week en vraag hem niet tot het uiterste ik heb al heel wat ervaring met jonge paarden en weet wat ik wel en niet kan doen.

afgelopen zaterdag heb ik les gehad en mn instructrice vertelde me dat ik alleen maar met lange teugen moest gaan rijden, maar toch zorgen dat ik er druk op hield, dit was een succes en hier ben ik mee aan het oefenen.

het paard is erg lief en heeft alles voor me over, maar het word gewoon een heethoofd als ik hem iets meer oppak met de teugels i think.

groetjes Pling

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:33

Maar dat geeft em nog geen vrijbrief dat ie er tussenuit mag knijpen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:34

Niveau van instructeur zal me toch echt niet ervan kunnen overtuigen dat ze de beste is om een jong paard te beleren.
Er zijn er legio die nooit een wedstrijdbak van dichtbij hebben gezien, dit ook nooit gaan zien, maar een paard toch heel mooi de basis bij kunnen brengen.
En er zijn er legio die een eenmaal beleerd paard door kunnen rijden tot ze Z, maar de ballen verstand hebben van het zadelmak maken en inrijden van een jong paard...

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:38

Dat je instructeur Z rijdt zegt inderdaad niks wat betreft ervaring met het zadelmak maken van paarden. Als het er tussen uit blijft piepen zou ik inderdaad kijken of er niet medisch iets mis is

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:39

Ik zou een stapje terug doen,blijkbaar heeft het paard moeite met dat wat je van hem vraagt. Ruimte geven (langer maar wel contact) klinkt in mijn ogen niet verkeerd. Misschien meer afwisseling zodat hij niet met andere dingen bezig kan zijn.
Ik ben geen voorstander van hulpteugels,maar je veiligheid is wel belangrijk...ook zou ik een buitenstaander objectief laten kijken of er medisch of met het harnachement niks mis is...Menig ruiter denkt het namelijk zelf beter te weten (vaak onbewust)

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:39

Kan het even niet laten....

maar een nivo van een instructeur wil niet altijd zeggen dat wat ze doen goed is. Ik ben het met bovenstaander bokkers eens dat je met lange teugels c.q ontspannen en goed voorwaarts moet rijden met een jong paard. Als ie er idd tussen uit piept ed wat jij beschrijft dan is er iets anders aan de hand. Of je basis niet goed of lichamelijk. Ik heb het nl. zelf ervaren met mijn eigen paard en die is nu 4 jaar.

Suc-6

Daarnaast vallen we jou of je intsructrice hier niet aan. Je vraagt om advies en andermans mening en die krijg je hier op bokt.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:48

heey meiden,

ik snap dat het alleen adviezen zijn ik voel me ook niet aangevallen.
maar ik bedoelde dat ze echt een goede instructrice is, ze begeleid heel veel ruiters en paarden en zij streeft naar de goede basis!!

maar daar gaat het even niet om, ik rij hem nu idd meer ontspannen en aan een lange teugel met contact.

deze week heb ik geprobeerd om de tideman af te laten, maar hij kneep er weer tussenuit, ik dacht nou ik doe hem weer om maar maak hem niet vast.
toen deedt hij niets.
ik denk dat het gewoon slimme streken zijn Pling

en heb de tideman idd moeten gebruiken voor mijn eigen veiligheid, als ik dit niet had gedaan, was ik er al vaak vanaf gevlogen.
nu vooral ik zwanger ben, ben ik 10x voorzichtiger.

groetjes en thanks voor de tips;)

p.s lichamelijk is er niets aan de hand met paard en mij Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:54

wij hebben er hier op stal ook een aantal die graag omhoog komen, die van mij doet het soms ook, enige oplossing daarvoor is goed voorwaarts houden, dus echt flink doorrijden, en hem aan het werk zetten, veel figuren rijden, je mag best contact hebben met het bit hoor, onzin dat je de teugels maar los moet gooien omdat ie 3 is. Soms hebben ze gewoon even een periode waar ze doorheen moeten.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:56

@sjorsie. Ik zei toch duidelijk lang teugeltje met contact?? Wie heeft het over losgooien dan? Of heb ik eroverheen gelezen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:57

Citaat:
p.s lichamelijk is er niets aan de hand met paard en mij

Dat vind ik een gewaagde uitspraak..
Weet je dat 3/4 van de paarden problemen hebben met hun lijf..
Zelfs de paarden die op z-niveau lopen..

Veel ruiters prutsen aan de voorkant en rijden de achterkant erbij.. waardoor je verkeerde spieren traint..!
Terwijl als je eerst van achter uit naar de hand toe rijd, je vanzelf een lekker aanleuning krijgt.. (dat bedoel ik met voorwaarts oplossen)
Ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is, maar wel bij veel ruiters die al wat hoger hebben gereden.. en op deze manier verpest je een jong paard..

Maar nogmaals, dit even te verduidelijking, niet om commentaar te geven..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 05-09-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:57

shavira schreef:
@sjorsie. Ik zei toch duidelijk lang teugeltje met contact?? Wie heeft het over losgooien dan? Of heb ik eroverheen gelezen...

was geen reactie op jou post Lachen

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:00

oooh ok

Cassidy

Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:01

laffayette schreef:
en heb de tideman idd moeten gebruiken voor mijn eigen veiligheid, als ik dit niet had gedaan, was ik er al vaak vanaf gevlogen.
nu vooral ik zwanger ben, ben ik 10x voorzichtiger.

p.s lichamelijk is er niets aan de hand met paard en mij Haha!

Jawel, lichamelijk is er van alles aan de hand met jouw, want je bent zwanger, onzeker en mega-voorzichtig. Ik zou niet meer op dit paard stappen zolang je nog zwanger bent, je leert je paard alleen maar de verkeerde dingen aan. Hij heeft je gewoon in zijn zak zitten!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:12

Ben het wel eens met Cassidy (had het alleen wel wat vriendelijker gebracht Tong uitsteken) Je voelt je blijkbaar niet echt prettig op je paard door de zwangerschap wat begrijpelijk is. Maar paarden die voelen dat en zullen er ongetwijfelt gebruik van maken.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:29

ik ben niet bang voor mijn paard, absoluut niet, maar ben gewoon voorzichtiger.

er is wat ik bedoel niet is verkeerd lichamelijk's bij mij.
Het paard heb ik laten keuren, tot zover niets verkeerd.

en ik heb ook niet gezegt dat ik mijn teugels los gooi, maar dat ik contact heb!
als dit beter werkt waarom zou ik het niet doen?

en idd. het paard is slim en had mij in zn zak. Tuurlijk maar ik wilde weten waar het probleem lag, voordat ik hem te hard ga aan pakken.
Hij is nog ma 3 he Pling

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:38

Wat je ook altijd nog kan doen is een paardenmasseur erbij halen misschien heeft ie toch ergens last van? (Goedgekeurt betekent niet dat ze geen last hebben van spieren).
Maar probeer 'm wel goed de baas te blijven en er op te gaan zitten met de instelling dat je 'm makkelijk kan hebben. Misschien durf je er zelf ook wel meer er aan te rijden met een thiedeman??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:43

Miss_R_Horse schreef:
Misschien durf je er zelf ook wel meer er aan te rijden met een thiedeman??

Als de zekerheid van hulpteugels moet komen ben je niet goed bezig.
Waarom hang je er niet meteen een slof in, geen gel u l, in de krul. Kan paard ook geen kant meer uit

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:45

Hmmm das miss. nog wel eens een goede tip!!!
zal gelijk eens gaan rond snuffelen.

thnx en idd. met een thiedeman durf ik hem ook meer aan te pakken, maar dan doet hij juist niets en wil die thiedeman uit eindelijk weg laten.

maar we komen er wel,

thnx voor de tips mensen!!!

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:46

nou nou cassidy, doe eens even normaal jah???
hou oud ben je???
pfffff ik gebruik een thiedeman niet om hem in de krul te rijden weet niet wat jij er mee doet ma ikke niet.
probeer hem bij me te houden.

als je zo zeker van je zaak bent kom dan maar eens kijken oke?
pfffff die reactie's van jouw beetje kindertijd he?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:46

Kan het zijn dat jou paard, net voor hij er vandoor gaat, zich opspant, zijn oren in de nek legt, zijn hoofd omhoog gooit, zijn rug wegdrukt..???
Als een van deze punten ja is, dan heeft jou paard een medisch probleem. Door de tiedemanteugel, blijft het paard in een ontspanne houding lopen, een beetje gedwongen. Wanneer je het uit doet, is hij wschl een beetje verloren, begint ergens pijn of druk te voelen. Hij heeft het een keer kunnen oplossen door weg te spurten en denkt nu het telkens weer zo te doen. Laat eerst je paard volledig na kijken, zadel, bit, singel, je eigen positie, als dat allemaal in orde is en op de bovenliggende punten, heb je telkens nee gezegd, dan heeft hij een leuk trukje gevonden. Er zijn verschillende methodes om het aan te pakken. Een heb ik ooit goed kunnen gebruiken bij een paard die op zijn bit ging hangen en dan vertrok. Op het moment dat ik voelde dat hij ging vertrekken, verbrook ik alle contact met de teugels en deed niks.(wel maar twee seconden) Hierdoor was hij zo van slag, dat hij niet kon vertrekken (niks om op te leunen), ik kon verder rijden. Na een paar keer probeerde hij het niet meer.

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:48

Ik heb ook zo'n paard gehad die er vaak tussenuitschoot, gewoon lekker aan het werk zetten veel volte werk dat ie rond moet blijven dan kan hij ook niet wegschieten. ook al is het een driejarige als hij weg kan schieten kan hij ook wel wat harder aan het werk