Op welke leeftijd wennen aan bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Op welke leeftijd wennen aan bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:12

Op welke leeftijd kan je een pony laten wennen aan het bitje?

Naomi_16

Re: Op welke leeftijd wennen aan bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:25

rond de 2 tot 3 jaar al beginne!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:57

Net voor je hem zadelmak gaat maken, dus een jaar of 3 a 4, afhankelijk van het paard.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:40

*temt* staat verkeerd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:43

2 jaar is goed. Wachten tot dat je hem zadelmak maakt vind ik te lang wachten. Als een paard van 2 jaar al eens een bitje in zijn mond heeft gehad kent hij het al en heeft hij veel minder stres bij het zadelmak maken. Op die leeftijd nog wel niet longeren of touw vastmaken aan het bit. Gewoon bit in de mond en uit de mond. En niet te vaak.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:54

Ik begin er zelf vlak voor het beleren mee.
Ik heb niet de ervaring zoals hierboven dat het extra stress oplevert.
De meeste paarden kauwen in het begin een beetje vreemd, maar na 2 minuten bitje in, doen ze eigenlijk net zo als een ervaren paard..

Wij doen overigens met longeren niet meteen de longe aan het bit.
Eerst aan het halster, daarna halster en bit en zo bouwen we op.
Met beleren als er iemand voor het eerst opgaat hebben we over het hoofdstel ook een halster met teugels zitten.
We hebben dus dan teugels aan het bitje en teugels aan het halster,
We sturen en remmen eerst voornamelijk op het halster.
En pakken naarmate ze het goed oppakken steeds meer de teugels van het bit en steeds minder de teugels van het halster.

Maar op deze manier hoeven we bijvoorbeeld als een paard een keer wegsprint niet meteen in de mond te zitten (wat eventueel een 2de schrikactie kan opleveren)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:11

--> RT-P

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:13

Oke, want ik moet mijn verzorgshetje laten wennen dat er iets met haar gedaan word,,dus dach ik, kan ze mooi aan het bitje wennen, Longeren met dekje dat ze ook al begrijpt dat er iets op haar rug ligt, en aan de commando's laten wennen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:35

Niet te vroeg beginnen met longeren. Steeds korte rondjes lopen is slecht voor de benen. Beetje wandelen is goed (niet te lang).
Je gaat makkelijk te snel. Paarden zijn pas na hun zevende jaar volgroeid.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:34

Ik ben eigenlijk van een totaal ander idee. Daarom hierbij het schema hoe ik paarden opleer:

0 - 2 jaar: Leren meelopen aan een halster
2 - 3 jaar: Longeren aan halster
3 jaar: Zadelmak maken maar GEEN hoofdstel (ik rij jonge paarden in met een touwhalster. Als ze dit vanaf het begin van hun leven kennen, reageren ze heel goed op die druk op hun neus ipv in hun mond)
4 jaar: Zacht trensje om de teugelhulpen te kunnen verfijnen

Ziezo, bij mij krijgen ze dus ten vroegste op hun 4 jaar een bit in hun mond.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:44

Evelijn schreef:
Niet te vroeg beginnen met longeren. Steeds korte rondjes lopen is slecht voor de benen. Beetje wandelen is goed (niet te lang).
Je gaat makkelijk te snel. Paarden zijn pas na hun zevende jaar volgroeid.

bij 2 1/2 mag je longeren, binnenkort word ze al drie,,en kleine rondjes zijn het ook niet,

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:55

Bij 3,5 als je 'm zadelmak gaat maken. Een bint indoen is zo aan gewend, komt weinig stress bij kijken en verder heeft het zéér weinig nut dit langdurig te oefenen van te voren. Het hoortgewoon bij het 'zadelmak' maken. Dopen in de stroop oid en ze nemen het met plezier in.

Je 'mag' met 0 maanden al longeren, de vraag is of het goed is! Nee dus, dat is het met 2,5 ook niet. Longeren is zelfs slechter dan gewoon lange stukken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:15

Het wennen aan het bit zou ik ook niet al te vroeg doen. Zorg eerst dat je werkt aan vertrouwen, door bijvoorbeeld samen langs de weg te gaan wandelen, schriktrainingen aan de hand te doen en dergelijke.
Wanneer je een goede vertrouwensband hebt met je paard zal deze veel minder schrikken en bang zijn voor nieuwe dingen waar jij mee aan komt zetten. Met het bitje zou ik ook pas net voor het beleren beginnen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:23

Ik vind persoonlijk dat je op het moment dat je al lekker bezig bent met je pony/paard (rond de 2/3 jaar) met wandelen, grondwerk misschien een keer aan een halster longeren (alleen in stap, gewoon voor de lol) dat je je paard dan best een bitje in kan doen. Mijn paard is nu 3,5 en hij heeft totaal geen problemen met het bit. Hij heeft toen hij ong. 2/2,5 was voor het eerst een bitje in gehad. Ik heb hem toen gewoon een hoofdstelletje in gedaan, alles netjes op maat en de riempjes niet te strak (geen sperriem) zodat hij er lekker mee kon spelen. En hem toen 20 minuutjes in de bak gezet. Dit eens in de zoveel tijd en zo is hij spelenderwijs aan het bit gaan wennen. Naar mijn idee perfect Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:30

ik wacht zelf zolang mogelijk met het bit om de mond te sparen.
ik werk eerst aan de neus ook met inrijden.
de mijne is nu zelfs zo erg aan het wisselen dat ik nog iets langer wacht met een bit,leren sturen kan ook op een neusriem

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:45

in ieder geval niet te vroeg mee beginnen. je kunt idd beter je paard eerst leren reageren op druk op de neus.
en een zachte trens gebruiken.

paddy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:38

ik heb dus een probleem want ik krijg het bitje onmogelijk in bij mijn 2 jarige.heb de dierenarts zelfs laten kijken, hij is ZO lief en mak maar je mag niet aan /in zijn mond komen. wormenkuur is ook een probleem.zou er als veulen iets met hem zijn gebeurd, of zou hij pijn in zijn mond hebben ivm wisselen, hoe dan ook, hebben jullie tips"?????

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:49

Ik zou wachten tot ze 5 zijn, dan zijn ze klaar met wisselen en hebben ze niet zo'n gevoelige mond Lachen

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:11

met anderhalf jaar had de mijne al bit in,ik zie t probleem niet,gewoon in zn mond,ik trek er niet aan ik zit er verder niet aan dus t kan ook geen kwaad.Zadel kreeg hij ook al op met anderhalf,gewoon drop leggen ,lekker poetsen en zadel er weer af.Paard is niet niet van suiker hoor en wat weegt een zadeltje nou helemaal?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:51

Ja ik longeer met longeersingel,,ze vind het wat eng als er iets op haar rug ligt

Veerle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:42

Ik zou ook rond de 2 /3 jaar doen, dan kent ie dat alvast, kan je ook al beetje beginnen met longeren en later met inrijden

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:13

evih schreef:
Ik ben eigenlijk van een totaal ander idee. Daarom hierbij het schema hoe ik paarden opleer:

0 - 2 jaar: Leren meelopen aan een halster
2 - 3 jaar: Longeren aan halster
3 jaar: Zadelmak maken maar GEEN hoofdstel (ik rij jonge paarden in met een touwhalster. Als ze dit vanaf het begin van hun leven kennen, reageren ze heel goed op die druk op hun neus ipv in hun mond)
4 jaar: Zacht trensje om de teugelhulpen te kunnen verfijnen

Ziezo, bij mij krijgen ze dus ten vroegste op hun 4 jaar een bit in hun mond.

2-3 jaar longeren aan halster Nors opkijken ? Waarom?

Ik zou een maand of 3 van tevoren beginnen Ja wandelen met bitje in en gewoon laten wennen aan het gevoel van het hoofdstel om hebben..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:18

ik denk omdat paarden op die leeftijd nog volop aan het wisselen zijn, daardoor krijgen ze vaak een hangend rooster en in de mond behoorlijk gevoelig. Het lijkt me niet prettig voor een paard dat de eerste ervaring met een bit meteen een pijnlijke moet zijn omdat zijn mond gevoelig is, dan kun je denk ik beter even wachten tot ze klaar zijn met wisselen.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:19

Ja was ik vergeten te zeggen, ik zou wel heel goed in de gaten houden hoe het met wisselen gaat!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:20

connie1964 schreef:
met anderhalf jaar had de mijne al bit in,ik zie t probleem niet,gewoon in zn mond,ik trek er niet aan ik zit er verder niet aan dus t kan ook geen kwaad.Zadel kreeg hij ook al op met anderhalf,gewoon drop leggen ,lekker poetsen en zadel er weer af.Paard is niet niet van suiker hoor en wat weegt een zadeltje nou helemaal?

Mijn tweejarige heeft laatst ook voor het eerst hoofdstel om/in gehad... Neusriem en sperriempje niet te strak, gewoon voor de fun. En omdat het zo leuk ging ook mijn boomloze zadel erop. Singel vastgemaakt, en omdat alles zo mooi rustig ging ook rustig aangesingeld. Toen lekker staan knuffelen en zo. Daarna naar buiten, en een paar rondjes door de longeercirckel laten lopen en dan weer terug naar stal. Paardje was zo braaf geweest dus toen nog even verwend met een nap muesli en een poetsbeurt. Daarna weer in het land gezet. Hummer ging direct liggen rollen alsof ie heel hard gewerkt had. Al die tijd goed op hem gelet, en gezien dat ie lol in het "werk" had.... Dit doe ik dus echt niet wekelijks, maar ga het nu wel af en toe doen. Zo werk ik rustig toe naar het echte longeerwerk, volgend jaar zomer of zo Knipoog