Valt stil in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Valt stil in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:20

Thuis gaat het rijden best goed nu, maar op concours valt ze in de proef stil.
Wie o wie heeft dé tip.

Mahitri

Re: Valt stil in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:15

Gaat het thuis best goed of gewoon goed!
Maak je paard op het inrijterrein al heel erg wakker aan je been. Zodra jij een hulp geeft moet ze meteen reageren. Liever wat feller tijdens het inrijden dan dat ze inkakt tijdens de proef. Ik denk dat als je meer aandacht besteed aan de voorbereiding op de proef dat ze dan tijdens de proef ook beter naar je blijft luisteren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:28

Thuis heb ik dit probleem niet, dan rijd ik ook met zweep en kan ik een oefening die fout gaat gewoon overnieuw rijden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:10

Dat klopt en het is dan ook de bedoeling dat je het thuis net zo lang oefent tot het goed gaat. Als het thuis foutloos gaat en dan ook nog zonder moeite dan heb je het op de proef ook makkelijker.
Maar ik nam aan dat jouw probleem was dat ze stil viel tijdens de proef?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:13

Inderdaad, dit heeft ze altijd al gedaan maar in het L2 kan je nog een beetje stiekem bijtikken en dat zit er in het M1 helaas niet meer in.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:14

je kan proberen zo veel mogelijk het proefje uit je hoofd te leren en met de wedstrijd op het wedstrijd terrein even die figuren oefenen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:18

Wat heeft dat met het stil vallen te maken?? Ik ken mijn proef heel goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:21

Hoe lang train je normaal gesproken thuis? maar al te vaak hoor ik dat mensen thuis een half uur trainen, terwijl ze er met de wedstrijd dan een half uur van te voren op zitten, waardoor het paard de conditie gewoon niet heeft om dan nog te presteren.

Wen je paard er tijdens de trainingen ook aan, dat relaxed stappen niet het einde van het werk betekend. Na het stappen moet je hem gewoon weer actief op kunnen pakken. Dit is namelijk ook een punt waar ik veel paarden zie inzakken, omdat thuis stappen aan een losse teugel betekend dat het werk ten einde is.

Zorg tot slot dat ze aan je been is, en niet aan de zweep. Je kan gewoonweg niet verwachten dat je haar altijd met behulp van de extra controle van de zweep rijdt, en dan op wedstrijd zonder. En dan bedoel ik helemaal niet dat je de zweep veelvuldig gebruikt ofzo. Je paard moet gewoon respect voor je been hebben, en niet voor je zweep!! Dus weg met die zweep thuis, en aan het been maken met die handel. thuis extra flitsend rijden, zodat je op de wedstrijd wat over hebt. Want als jij je paard in de L2 nog regelmatig bij moet tikken, kan je je afvragen hoe goed de basis (been=voorwaarts) erin zit en of het wel zinvol is door te gaan naar de M als dit probleem niet opgelost word....

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:23

ik zou ze net voordat je je proef in gaat nog even weg en terug rijden Knipoog
been op eerste verzoek is weg en niet 2 passen later.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:26

De basis is bij mij inderdaad niet denderend, ik heb sinds 2 maanden (?) een nieuwe instructrice en we zijn hard bezig, Azra gaat echt met sprongen vooruit.
Ik ben op dit moment nog geen wp-waardige M combinatie, wel vind ik de M proeven makkelijker te rijden dan het L2.

Thuis train ik een half uur en op wedstrijd rijd ik zo'n 20 minuten goed los, de conditie heeft ze zeker weten wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:32

Thuis een half uur rijden, terwijl je op de wedstrijd 20 minuten losrijd vind ik niet voldoende. Op wedstrijd gebruikt het paard meestal toch meer energie, bovendien moet het pas aan het eind echt presteren. Dan moet ze dus niet aan het einde van haar conditie zitten, maar nog wat over hebben. Dat heeft ze dus nu niet. Gewoon een uur gaan rijden thuis zou mijn conclusie zijn.

Als je basis thuis al niet denderend is, zou ik de wedstrijden maar even opschorten tot de basis wel denderend is. De M is echt te hoog voor een combinatie waarbij de basis niet goed is bevestigd. Je geeft zelf aan dat je nu goed les hebt, dus dan moet het binnenkort beter gaan. Zo starten heeft in mijn opinie erg weinig zin, en leert het zowel jou als je paard alleen verkeerde dingen aan, wat het corrigeren in de les weer bemoeilijkt.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:33

Koop de bit van deze maand Clown staat een heel artikel over in!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:34

ik heb pas 14 oktober weer wedstrijd dus ga nu inderdaad thuis lekker trainen. Thuis een uur rijden is niets voor mij ik heb in een half uur lekker getrained en moe makerij verpest bij mij alleen maar meer.

Bij dat half uur heb ik overigens niet het in- en uitstappen geteld.

@Lisetjj, bedankt voor de tip, ga ik zeker doen!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:47

Heey charlotte,
Heel erg veel schakelen, dat help. weg en terug en weg en terug.
Ze worden daar actiever van.
Je moet op een lange zijde zeker 3x de overgang van stap naar draf en terug kunen maken, dan pas is je schakel en actievieteits werk in orde. Haha!
Dit kun je met name met het losrijden veel doen.
En heel consequent, been is weg, en terug is terug, en niet naar 4 passen pas weg, of door laten dribbelen waneer zij vindt dat ze de overgang naar stap weer terug moet maken.
Op deze manier krijg je je paard actiever.
Niet beledigend op pakken hoor Bloos
Is maar een tip, mijn 4 jarige was in het begin ook traag, naar 1 week er hard aan te hebben gespijkerd is het ook goed gekomen.
En jah het is idd heel erg vervelend dat je nu geen zweep meer bij de hand hebt in de proef, maar het kan ook zonder zweep Knipoog
Succes ermee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:51

Natuurlijk vat ik het niet beledigend op, ben juist heel blij met tips!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:39

Ik herken het ook, thuis lekker voorwaarts, reagerend op het been, goed vooruit en terug kunnen rijden, maar op wedstrijd hangt hij gewoon tegen mijn been aan.......
Ik ben daarna thuis ook vooral bezig geweest met terug en vooruit, veel op zit en been en hij gaat het snappen.
Ik start net L2, en zie me daardoor ook nog niet gelijk overgaan naar de M als dat zou mogen, heb nog teveel de zweep erbij nodig, al is het maar voor het idee.
Meestal zit ik er al ruim vtv op, omdat hij zo kijkerig is buiten, wil ik de meeste energie eruit hebben, maar dat is het ook niet, nu maar 15 minuten proberen, ik moet mijn ideale situatie nog vinden....
De laatste wedstrijd waren er overal reclameborden langs de ring, dan kruipt hij helemaal tegen mijn been en reageert nergens meer op, en ik maar prikken, bij ons komt er nog teveel spanning om de hoek kijken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:48

Ik heb hier ook last van gehad in de M1. Probeer in eerste instantie zo veel mogelijk zonder zweep te rijden. Dat helpt al een stukje Lachen Verder toch een paar keer proberen tijdens de proef met veel been te komen op de momenten waar ze stilvalt. Dit ziet er misschien niet uit voor je gevoel maar als het probleem daadwerkelijk alléén in je proef voorkomt zul je toch ook daar het probleem op moeten lossen. Dan maar een paar ** proefjes rijden.. Je kunt wel zo door gaan maar echt verder kom je er niet mee Knipoog

kodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:20

Hé lotgenoot, Mijn paard valt ook stil in de proef. Ze is nog niet voldoende aan het been. Nu na een paar keer starten valt ze alleen nog wat stil in galop. Veel been helpt bij mij op het moment dat het gebeurd. Thuis probeer ik haar sterker te maken en oefen ik om haar in galop beter bij elkaar te houden. Schakelen tijdens de proef helpt mij ook, even 2 passen vooruit voor een bocht of gelijk na aanspringen. Sterkte!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:26

Hierboven lees ik al veel goede tips toch nog een kleine aanvulling:

Thuis zou ik lekker vaak zonder zweep trainen. Ik ga er vanuit dat je paard dan wel braaf loopt zoals de mijne deed.

Dan zou, als het probleem blijft, de tweede stap zijn eens een wedstrijd (buiten mededingen) met zweep te starten.

Bij mijn paard werkte dat fantastisch en vergeten is ze het nog steeds niet.

Succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:46

klinkt een beetje bot,en ziet er niet heel mooi uit:maar heb je haar wel eens echt een keer hard naar voren geschopt? Probleem is,dat ze het ook heel snel doorhebben,dat je zonder zweep rijdt...
anders idd een keer hc met zweep.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:50

Kan niet anders dan me bij Getup aansluiten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:05

getup schreef:
klinkt een beetje bot,en ziet er niet heel mooi uit:maar heb je haar wel eens echt een keer hard naar voren geschopt? Probleem is,dat ze het ook heel snel doorhebben,dat je zonder zweep rijdt...
anders idd een keer hc met zweep.

Nee dat heb ik nog nooit gedaan, moet ik misschien thuis in de bak ook eens gaan doen want ook dan valt ze waarschijnlijk zonder zweep stil.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:25

blijft ze verder wel lopen,zonder dat je de hele tijd moet drijven? Werk er idd thuis goed aan;been=voorwaarts. Zo niet,meteen tik met de zweep. (en reactie krijgen!!) Zolang je dit thuis nog niet voor elkaar hebt,zal het op concours ook niet gaan,en heeft het dus nog niet veel zin om op concours hc te rijden met een zweep.
Werk er aan,dat ze echt aan je been is,en dan zal je waarschijnlijk verbetering zien op concours! Knipoog

kobus84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:04

Hoi!

Ik heb dat probleem ook. Super te rijden met zweep erbij goed aan het been, goede reacties. Toch zodra ik wedstrijd heb en hij weet dat ik zonder zweep moet stopt hij gelijk. Zelfs in de training als ik mijn zweep wegleg stopt hij gelijk met lopen. trainen zonder zweep heb ik al geprobeerd daar wordt hij alleen maar slechter van. dan krijg ik hem op een gegeven moment niet eens meer in draf..

iemand met de supertip? want ik weet het echt niet meer

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:26

Ik ga nu toch een beetje een andere kant op dan Getup. Zou persoonlijk de zweep voorlopig wegleggen in de training zodat hij echt aan je been wordt.

Kobus84: rijd je met een spoortje?