Diep en rond, jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diep en rond, wat vinden jullie?

Met het filmpje eens
36 (33%)
Geen mening
11 (10%)
Niet mee eens
24 (22%)
Verschilt per paard
36 (33%)

Totaal aantal stemmen: 107

CK88

Diep en rond, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:29

Jethafa

Re: Diep en rond, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:50

Ik vind dat het meisje wat dit heeft gemaakt het nog niet helemaal begrijpt. Of in ieder geval, ze kijkt alleen naar de nek en zet bij ieder paard achter de loodlijn een sticker 'rollkur'. Dat vind ik een beetje te vroeg geschreeuwd. Ik ben helemaal geen rollkur figuur (al heb ik alleen nog de tegens gehoord en nooit de voors), maar ik vind het er gewoon gespannen uit zien.

En klassieke dressuur, heerlijk, maar ja er zijn er genoeg (juryleden bijvoorbeeld) die dat niet vinden!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:06

Ze keek ook naar de rug, plaatsing achterbenen enz. Als je een paard in de krul trekt (ja, zo noem ik dat) dan gaat z'n rug ook meteen vast zitten en kan het achterbeen niet meer achtief dragen. Ben zelf opgeleid op de ouderwetse "duitse" manier en vind dit het meest ontspannend en daardoor krijg je een heel sterk paard, wat vaak ook mooier is in de belijning. Voor mij geen in de krul trekken.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:24

Jep, hier ook duitse "opleiding", maar ik bedoelde meer de foto's op het laatst, daar zaten er een paar bij die alleen iets achter de teugel liepen.. of die nou bewust rollkur "uitoefenen"??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:27

Ik denk dat ook veel tegenwoordig niets weten van het ouderwetse "duitse" rijden. Wordt in de lessen nauwelijks nog gedaan. Wordt veel met "geweld" bijelkaar getrokken en als het niet lukt slofje eraan. Zie het helaas ook veel bij ponyruiters. Die weten niet anders en ik hoop dan ook altijd maar dat er in de toekomst nog eens iemand ze op de juiste manier leert rijden, maar ben er bang voor. Bij de opleidingen wordt hier ook weinig meer mee gedaan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:24

ik ben wel onder de indruk van het filmpje. Ik ben nog maar net bezig met dressuur en wat serieuzer rijden. Mijn jonge merrie loopt nog helemaal niet aan de teugel of in de krul, ik ben van mening dat je daar eerst heel veel ontspanning voor moet hebben en dat je er dan langzaam aan kan gaan bouwen. Maar ik ga hier zeker meer over leren

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:07

Ik heb enkele maanden geleden een reactie gegeven op youtube op een van die filmpjes. Die hele zaak is eigenlijk ontstaan doordat een Duits boekje (St. Georg) een nogal hard artikel plubiceerde over deze methode van rijden. Toen is de term rollkur ontstaan. Het ging voornamelijk over Anky, zij heeft toen een gerechterlijk besluit gehaald die verbood om het artikel nog te publiceren.
In het boek van gustaf Steinbrecht, "het gymnasium van het paard" uit de 19de eeuw, die aan de basis ligt van de africhtingsscala, is er duidelijk spraken van de neus vóór de loodlijn. Ik begrijp daarom niet echt waarom er per se een andere methode moet toegepast worden, terwijl een methode al meer dan 100 jaar met vrucht wordt toegepast. 't is niet voor niks dat de Duitsers aan de top van de paardensport zijn.
Ik zeg daarom niet dat Anky en anderen het helemaal verkeerd doen, als zij zo beter met hun paarden kunnen werken, mij niet gelaten. Ze hebben het wel bewezen. Maar die methode wordt eigenlijk verkeerd gekopieerd door de ruiters. Iedereen zit dan maar te trekken en te sleuren om dat die neus toch maar tegen zijn borst te krijgen (want zo doet Anky het ook), maar vergeten daarbij veel belangrijke punten zoals het aktiveren van de achterhand.
Persoonlijk ben ik er absoluut tegen. Hagar loopt soms ook achter de loodlijn. En dat voelt dan wel prettig en makkelijk aan, maar dan weet ik dat het fout zit. Binnen de kortste keren heb ik problemen met de aanleuning en impuls. Hij is nog jong en door achter de loodlijn te kruipen, probeerd hij het zich makkelijker te maken bvb bij het verruimen van de draf of in een volte. Hierdoor leert hij niet zijn kader te openen, zelf balans te zoeken en te verruimen, maar ineen te duiken, en geen moeite doen, als het wat moeilijker wordt. Dus moet ik er constant aan werken hem van achter naar voor, naar de hand toe te laten lopen en regelmatig "hand voor" te geven.
Wie de andere videobeelden bekijkt op youtube, ziet dat er veel paarden taktfouten maken, uitzwaaien met de achterhand, de oren in de nek hebben,... Dat is duidelijk geen teken van ontspanning en wil dus zeggen dat ze zich niet prettig voelen.
Om even terug te komen op het artikel, ten gevolge hiervan is een enorme hijsa rond ontstaan. iedereen had wel een mening. Verschillende onderzoeken zijn lopende om te weten te komen of het nu schadelijk is of niet. Een zaak hebben ze al ontdekt, paarden die zo getraind worden, hebben ter hoogte van hun atlas een hogere kalkafzet dan andere paarden, waardoor na geruime tijd de natuurlijke oprichting niet meer mogelijk is. Maar dit onderzoek is niet herkend door iedereen. Verdere onderzoeken zijn nog vollop aan de gang.
Het ligt dus aan de ruiter of hij de makkelijke of de juiste weg kiest....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:09

Dit is LDR, niet DR, niet LD maar LDR. Dus LAAG, DIEP én ROND.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:34

Ik ben ook wel tegen dat 'in een krul trekken zonder rekening te houden met de rest van het paardenlichaam.' En als ik iemand zie rijden die denkt dat zijn/haar paard mooi loopt, omdat het met de neus tegen de borst loopt, realiseer ik me dat daar iets niet helemaal goed gaat...

LDR is wat ik wil bereiken. Ik ben green dressuurruiter, verre van. Maar ik vind dat de paarden makkelijkst en meest ontspannen lopen als ze LDR lopen, dus NIET met opgerichte hals en neus-tegen-borst.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:40

Ik vind het erg opvallend dat zelfs de LDR gereden paarden in de hoge wedstrijdsport, niet meer gaan zitten in de piaffe en de passage. De achterbenen zie je niet meer mooi naar voren komen, ook in de uitgestrekte gangen niet (iig niet in verhouding tot de voorbenen). De gewrichten zie je wel buigen, maar niet op het moment dat ze aan de grond staan, maar op het moment dat ze in de lucht zijn. Het geeft dus wel degelijk een hele andere bewegingsvorm. En dat vind ik geen goed teken...

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:00

Hoe LDR-er van voren, hoelanger van achter.
Als het kon zou ik het ook wel eens uit willen proberen bij de ruiters zelf, moet je kijken hoe snel men het dan afgeleerd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:24

mariska75 schreef:
Ik vind het erg opvallend dat zelfs de LDR gereden paarden in de hoge wedstrijdsport, niet meer gaan zitten in de piaffe en de passage. De achterbenen zie je niet meer mooi naar voren komen, ook in de uitgestrekte gangen niet (iig niet in verhouding tot de voorbenen). De gewrichten zie je wel buigen, maar niet op het moment dat ze aan de grond staan, maar op het moment dat ze in de lucht zijn. Het geeft dus wel degelijk een hele andere bewegingsvorm. En dat vind ik geen goed teken...

Wat je ook vaak ziet (maar of dat helemaal met LDR te maken heeft weet ik niet) is dat de stap er erg onder lijdt. En dat is de eerste gang die eronder lijdt als het paard niet goed gereden wordt. Om een voorbeeldje te geven: in de hogere klassen in de dressuur is bijna geen combinatie meer in staat om een tactmatig correcte uitgestrekte stap te laten zien. Doortreden zie je soms nog, maar het overtreden (het neerzetten van de achterhoef vóór de afdruk van de voorhoef) zie je eigenlijk nooit meer.
Spanning in het lijf is een van de grote oorzaken daarvan. Een goede stap is alleen maar mogelijk als het paard helemaal ontspannen is, maar ik geloof dat door het paard met de kin op de borst te rijden er veel te veel spanning aanwezig is. En dat zie je onverbiddelijk terug.
Of LDR op een goede manier kan? Ik weet het niet, vind het ook moeilijk om kritiek te hebben op het systeem op zich. Ik vind het moeilijk aan te nemen dat een ruiter als Anky haar paarden in de krul zou trekken.
Maar ik zie niet in wat er met het oude Duitse systeem mis is. De Duitsers winnen keer op keer in de proeven, het lijkt me dan ze dan wel iets goed doen.
Wat ik wel raar vond in Aken, was dat iemand met een Andalusiër of een Lusitano, die hele correcte gangen liet zien, een heel goede piaffe en passage, een correcte uitgestrekte stap, maar een minder spectaculaire uitgestrekte draf (het paard had het voorbeen niet achter de oren, maar liep wel optimaal door de rug, en een fijn achterhandgebruik) met veel minder punten werd beloond als anderen, die wel dat spectaculaire lieten zien, maar waar het achterbeengebruik ver te zoeken was...

Dat vind ik dan wel jammer, een paard wat op de "ouderwetse" manier gereden wordt, en op een goede manier, maar die er niet heel spectaculair uitziet, wordt minder beloond. Heeft natuurlijk ook met het publiek te maken, dat wil spectakel zien en betaalt daar ook voor. Maar correct rijden wordt op die manier imo wel ontmoedigd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:51

Yamcha schreef:
(...)Wat ik wel raar vond in Aken, was dat iemand met een Andalusiër of een Lusitano, die hele correcte gangen liet zien, een heel goede piaffe en passage, een correcte uitgestrekte stap, maar een minder spectaculaire uitgestrekte draf (het paard had het voorbeen niet achter de oren, maar liep wel optimaal door de rug, en een fijn achterhandgebruik) met veel minder punten werd beloond als anderen, die wel dat spectaculaire lieten zien, maar waar het achterbeengebruik ver te zoeken was...

Dat vind ik dan wel jammer, een paard wat op de "ouderwetse" manier gereden wordt, en op een goede manier, maar die er niet heel spectaculair uitziet, wordt minder beloond. Heeft natuurlijk ook met het publiek te maken, dat wil spectakel zien en betaalt daar ook voor. Maar correct rijden wordt op die manier imo wel ontmoedigd.

Tja, dat is ook de basis ervan denk ik dat deze fout zo 'populair' is geworden. Als je met al dat getrek en gepluk altijd hoge punten haalt is er toch niks mis mee? In het topic 'duidelijke foto van een paard die goed over de rug loopt' geeft een amazone aan dat zij ook het paard 'in de knik' reed en daarmee hoge punten scoorde, terwijl ze nu, met een ontspannen paard dat goed ondertreedt en een nette aanleuning laat zien, veel lagere punten haalt.

Dat is toch echt van de zotte of niet! Ik ben bang dat wanneer deze vreselijk paard-ondervriendelijke hype niet heel snel over is er over een aantal jaren NOG meer van al die alternatieve therapieen nodig zijn om al die verknalde paarden nog (enigzins) te laten functioneren.

En over dat LDR rijden, ik vind het niks en houd er absoluut niet van. Hoe kan een paard op zn achterhand blijven lopen terwijl hij geen andere keus heeft om ergens anders dan naar de grond een paar centimeter voor zijn voorvoeten te kijken?
En bij mijn mening basseer ik mij ook meerdere boeken, onder meer 'Het paard in beweging' van Sara Wyche en 'Basisafrichting van het jonge rijpaard' van Reinier Klimke.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:50

Ik zie heel veel dingen uit het filmpje waar ik het wel mee eens.
Je hoort een paard niet met z'n kin op z'n borst te laten lopen dat is onnatuurlijk en zeker niet goed voor het paard maar aan de ene kant geloof ik ook niet dat je in de Grand Prix goed kan scoren met een paard die niet ontspant (wat in het filmpje wel word vertelt)

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:13

Ik heb ook met het filmpje eens, en die foto van die hoge dressuurruiter vind ik maar heeel raar =S, jeetje zoo hoor je daar totaaal niet te rijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:18

Judje schreef:
Yamcha schreef:
(...)Wat ik wel raar vond in Aken, was dat iemand met een Andalusiër of een Lusitano, die hele correcte gangen liet zien, een heel goede piaffe en passage, een correcte uitgestrekte stap, maar een minder spectaculaire uitgestrekte draf (het paard had het voorbeen niet achter de oren, maar liep wel optimaal door de rug, en een fijn achterhandgebruik) met veel minder punten werd beloond als anderen, die wel dat spectaculaire lieten zien, maar waar het achterbeengebruik ver te zoeken was...

Tja, dat is ook de basis ervan denk ik dat deze fout zo 'populair' is geworden. Als je met al dat getrek en gepluk altijd hoge punten haalt is er toch niks mis mee? In het topic 'duidelijke foto van een paard die goed over de rug loopt' geeft een amazone aan dat zij ook het paard 'in de knik' reed en daarmee hoge punten scoorde, terwijl ze nu, met een ontspannen paard dat goed ondertreedt en een nette aanleuning laat zien, veel lagere punten haalt.

Dat is toch echt van de zotte of niet! Ik ben bang dat wanneer deze vreselijk paard-ondervriendelijke hype niet heel snel over is er over een aantal jaren NOG meer van al die alternatieve therapieen nodig zijn om al die verknalde paarden nog (enigzins) te laten functioneren.

Het is ook van de zotte. En ik vind het ronduit belachelijk dat er op dat niveau zo gereden kan worden. Veel ruiters in de basis kijken toch tegen die mensen op, en hopen ooit zelf op dat niveau te komen. Maar als je op een paard onvriendelijke manier moet gaan rijden om daar te komen, dan maar niet... maar dat ben ik.

Maar het allerergste is dat veel mensen niet eens zíen dat het niet klopt, niet eens kijken naar de achterhand, niet eens kunnen zien of het paard een correcte aanleuning heeft, of in de krul getrokken wordt, niet eens kunnen zien of het paard goed over de rug loopt, of hem wegdrukt... ze zien alleen dat krulletje, en het spectaculaire voorbeen, die hoog opgetilde voorbenen in de piaffe en passage, maar ze kunnen niet zien of dat gebeurt vanuit een correcte aanleuning en verzameling.

Overigens heb ik altijd geleerd dat een paard eerst verzameld moet kunnen worden om tot een correcte middendraf of zelfs uitgestrekte draf te komen...
en dan begrijp ik niet waarom in lessen ruiters gecomplimenteerd worden over die middendraf, terwijl het paard niks anders doet dan de voorbenen uitgooien, en het paard versnelt ipv verruimt.
Mijn mening: er worden tegenwoordig een aantal belangrijke stappen overgeslagen...
Wie kent het Skala der Ausbilding nog, er wordt helemaal niet volgens het Skala gewerkt, alles moet LDR, en dan zijn ze opeens rechtgericht, en hebben ze schwung en impuls? (om de verzameling, aanleuning en tact niet te vergeten)

Maar: tactmatig vind ik een en ander niet correct.
Schwung mis ik, en dan vooral in de passage en piaffe, die zijn soms aardig 'doods' als je het mij vraagt.
Aanleuning: Is er in de methode van LDR sprake van een correcte aanleuning?
Rechtgerichtheid: ik zie zelden galopwissels recht uitgevoerd... meestal slingert een en ander...
Verzameling: dan praat je over een correct ondertredend achterbeen, een losgelaten rug, een aanleuning waarbij het paard volledig "durchlassig" moet zijn (de hulpen, die met been, zit en gewicht gegeven worden, moeten onmiddelijk voelbaar zijn in de handen, het paard moet ook "aan de hulpen" zijn, waarbij een lichte kuitdruk en iets toestaan van de hand een onmiddelijke voorwaartse reactie moeten geven) waarbij in de oprichting de gangen een bergopwaartse kwaliteit moeten krijgen. Dat resulteert automatisch in een iets minder spectaculair voorbeen, maar het hele plaatje krijgt dan iets van lossigheid, het paard "swingt", het plaatje ziet er heel ongedwongen uit, en alles, zelfs de moeilijkste oefeningen zien er ongelooflijk makkelijk uit. (is het iemand opgevallen dat bijna alle termen uit het Skala hierin voorkomen?)
Impuls: je zou het kunnen vertalen als "energie", looplust. Impuls kenmerkt zich door een voorwaartse energie, die wordt opgewekt door zit en benen, en zich ofwel uit naar voren (denk energieke draf) of naar boven (een verheven piaffe en passage, waarbij het paard werkelijk omhoog lijkt te komen). Een piaffe of passage zou dezelfde energie in zich moeten hebben als een uitgestrekte galop, het paard moet er uit zien alsof het danst. (denk Blue Hors Matine, en dan zonder zwiepende staart)

Het hele plaatje zou er vrolijk, energiek, makkelijk uit moeten zien, alsof ruiter en paard met elkaar spelen. Dat is imo niet mogelijk als er niet correct gereden wordt, als er dwang gebruikt moet worden. En LDR... ziet er imo aardig dwingend uit, ik vind het geen fijne plaatjes geven.

In theorie moet het mogelijk zijn om LDR te rijden (maar dat kan dan nooit heel diep, omdat dat achterbeen dan niet evenredig onder kan treden) en er een swingende passage uit te toveren, maar helaas, ik heb het nog niet gezien. Persoonlijk geef ik mijn voorkeur aan het systeem van de oude meesters.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:15

Ik vindt deze methode per paard verschillend.
Elk paard is anders, het ene paard is juist heel opwaarts gebouwd het andere paard meer neerwaarts.
Toch vindt ik dat wat ze in het filmpje laten zien een duidelijke kern van waarheid heeft.
Maar nogmaals het is per paard verschillend.
Als een paard fijn in de rug aan de gang is, dan hoeft hij ook niet lager en ronder te lopen dan strikt noodzakelijk is.
Laag en rond is een middel om een paard beter over de rug te krijgen en werkt ook altijd heel goed om controle te krijgen.
Ik ben ook geen ruiter van de trek maar bij elkaar club, maar ik zal mijn paard nooit ronder en dieper instellen als dat niet nodig is. Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:08

Er wordt hier uitgegaan van Duits klassiek, terwijl er drie soorten klassiek zijn, nl. Frans, Iberisch en Duits klassiek.
Er wordt hier dus niet zuiver gediscussieerd. Een paar honderd jaar geleden waren de Fransen enorm ver, verder dan dat we nu zijn. Maar die methode wordt niet meer toegepast, wegens geen geschikte ruiters.
Zij deden oefeningen die heden ten dage geen enkele ruiter meer kan uitvoeren, oa de sarabande.

Wat bijvoorbeeld heel goed is aan het Anky systeem (en wat niet in het filmpje terugkomt) is de manier van leren, de leertheorie van Andrew mc Lean. Eén hulp tegelijk en het principe van druk vasthouden en verhogen tot het paard de gewenste reactie geeft, dan gelijk alle hulpen weglaten.
Dit idee hadden de fransen ook een beetje, niet meerdere hulpen tegelijk.

Het Duitse systeem leidt soms tot zwaarmoedig rijden omdat het niet goed uitgelegd wordt: er worden dan meerdere hulpen tegelijk gegeven. Vlak na elkaar is ok, maar niet tegelijk, dat kan een paard niet verwerken.

Het hele ronde pas ik zelf niet toe, maar dat moet gezien worden als een onderdeel van de Anky methode, niet de volledige methode.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:59

Ik heb het filmpje ook bekeken, maar het lijkt me inderdaad ook niet alsof alle ruiters van de laatste foto's bewust de rollkur methode toepassen. Verder vind ik sommige foto's erg slecht als voorbeeld. Een stapfoto met een draffoto vergelijken vind ik zowieso raar heel eerlijk gezegd. Dat is een totaal andere gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:00

Venetia schreef:
Er wordt hier uitgegaan van Duits klassiek, terwijl er drie soorten klassiek zijn, nl. Frans, Iberisch en Duits klassiek.

Wat bijvoorbeeld heel goed is aan het Anky systeem (en wat niet in het filmpje terugkomt) is de manier van leren, de leertheorie van Andrew mc Lean. Eén hulp tegelijk en het principe van druk vasthouden en verhogen tot het paard de gewenste reactie geeft, dan gelijk alle hulpen weglaten.
Dit idee hadden de fransen ook een beetje, niet meerdere hulpen tegelijk.

Het Duitse systeem leidt soms tot zwaarmoedig rijden omdat het niet goed uitgelegd wordt: er worden dan meerdere hulpen tegelijk gegeven. Vlak na elkaar is ok, maar niet tegelijk, dat kan een paard niet verwerken.

Het hele ronde pas ik zelf niet toe, maar dat moet gezien worden als een onderdeel van de Anky methode, niet de volledige methode.

Ik vind het principe van druk vasthouden tot het paard de gewenste reactie geeft, onlogisch, moet ik zeggen. Dat is zoiets als net zo lang met je benen klemmen tot het paard voorwaarts gaat... en net zolang trekken tot het paard naar beneden komt.
Dat is heel erg mensgericht, maar lijkt me niet tot ontspanning te leiden bij het paard. En zou het paard niet vreselijk afstompen op die manier? Maar dat is mijn gedachte erbij, misschien kun je het systeem nader verklaren.
Het lijkt me dat je niet om meerdere hulpen tegelijk heenkunt. Om een wending te maken, zul je met je zit, gewicht, benen en minimaal met de handen moeten werken, om een goede wending te rijden. Die hulpen zul je vrijwel tegelijkertijd moeten geven. Overigens is het (Duits) klassieke systeem gemaakt op hulpen die logisch zijn voor het paard, en als meerdere hulpen elkaar aanvullen, zou het paard dat gewoon moeten kunnen verwerken, lijkt me.
Maar dit zijn zo mijn gedachten, misschien heb ik het helemaal verkeerd... leg het me maar nader uit dan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:08

Je moet niet trekken tot het paard naar beneden komt. (in theorie althans Clown) Je geeft druk en als het paard daar is waar jij het wilt dan geef je lucht. Paarden vinden die druk niet fijn (daar reageren ze op) en als je ze lucht geeft beloon je ze als het ware en tevens vertel je ze hier is waar je wil hebben.
Been is been = reactie en niet 5 minuten later. Als je paard niet gelijk op je kuitdruk reageert, geef je een schopje. Weer geen reactie is prikje oid.
Daar is imo niks onlogisch aan. Hoe krijg jij je paard aan het been dan?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:16

Dat is dus een paard in de krul zetten, imo de valse knik (nageven op druk). Op die manier laat een paard zijn rug niet los en wordt niet achter naar voor gereden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:22

En dat is klets. Hoe kun je nu zo iets met zekerheid zeggen terwijl je niet eens het HELE verhaal weet of kent. Je gaat er dus gelijk vanuit dat er geen been wordt gegeven of wat dan ook.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:25

Nageven op druk vind ik geen nageven, maar ontwijken van druk en daarom maar afknikken. Niks klets, gewoon logica. Knipoog

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:44

Er staat een héél goed stuk in de Bit van deze maand. Echt keiharde wetenschappelijke bewijzen dat LDR echt geen toegevoegde waarde is. Er komt o.a. uit het onderzoek dat, zoals anderen al aangaven, de achterbenen niet meer goed kunnen ondertreden.
Jammer dat het FEI alleen maar een paar stukken eruit pakt die gunstig zijn voor hun en dat rond predikt Verward
Dit zou dé kans moeten zijn om al die ellende eens flink aan het licht te houden. Jury's opleiden om dit te herkennen en keihard af te straffen. Ringmeesters opleiden om dit soort mensen te kunnen diskwalificeren. Ik ben geen Anky fan en ik vind het ook gruwelijk dat ze dit bij haar paarden toepast.
En nog erger vind ik het dat ze verheven wordt tot hét wereldtalent onder de paarden.
Het artikel in Bit zegt heel treffend dat het goed presteren in de sport niet automatisch wil zeggen dat het rijsysteem dat gebruikt wordt ook goed is voor het paard.
Even als voorbeeld aanhalen de turnster uit de Aziatische gebieden. Die vanaf hun derde gedrild, geslagen en overblast worden. Met 16 jaar af en versleten. Ja, ze waren inderdaad de beste van de wereld maar kijk nu eens naar de t.v. Sterke, gespierde vrouwen en zelfs vrouwen van achter in de twintig die de top regeren.
Ik hoop nog steeds dat we daar ook naar toe kunnen. Gezonde en sterke paarden. Correct gereden die tot in een twintigste makkelijk mee kunnen draaien met de top(GP). Omdat ze eerlijk gereden worden.