Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mariska75 schreef:Ik vind het erg opvallend dat zelfs de LDR gereden paarden in de hoge wedstrijdsport, niet meer gaan zitten in de piaffe en de passage. De achterbenen zie je niet meer mooi naar voren komen, ook in de uitgestrekte gangen niet (iig niet in verhouding tot de voorbenen). De gewrichten zie je wel buigen, maar niet op het moment dat ze aan de grond staan, maar op het moment dat ze in de lucht zijn. Het geeft dus wel degelijk een hele andere bewegingsvorm. En dat vind ik geen goed teken...
Yamcha schreef:(...)Wat ik wel raar vond in Aken, was dat iemand met een Andalusiër of een Lusitano, die hele correcte gangen liet zien, een heel goede piaffe en passage, een correcte uitgestrekte stap, maar een minder spectaculaire uitgestrekte draf (het paard had het voorbeen niet achter de oren, maar liep wel optimaal door de rug, en een fijn achterhandgebruik) met veel minder punten werd beloond als anderen, die wel dat spectaculaire lieten zien, maar waar het achterbeengebruik ver te zoeken was...
Dat vind ik dan wel jammer, een paard wat op de "ouderwetse" manier gereden wordt, en op een goede manier, maar die er niet heel spectaculair uitziet, wordt minder beloond. Heeft natuurlijk ook met het publiek te maken, dat wil spectakel zien en betaalt daar ook voor. Maar correct rijden wordt op die manier imo wel ontmoedigd.
Judje schreef:Yamcha schreef:(...)Wat ik wel raar vond in Aken, was dat iemand met een Andalusiër of een Lusitano, die hele correcte gangen liet zien, een heel goede piaffe en passage, een correcte uitgestrekte stap, maar een minder spectaculaire uitgestrekte draf (het paard had het voorbeen niet achter de oren, maar liep wel optimaal door de rug, en een fijn achterhandgebruik) met veel minder punten werd beloond als anderen, die wel dat spectaculaire lieten zien, maar waar het achterbeengebruik ver te zoeken was...
Dat vind ik dan wel jammer, een paard wat op de "ouderwetse" manier gereden wordt, en op een goede manier, maar die er niet heel spectaculair uitziet, wordt minder beloond. Heeft natuurlijk ook met het publiek te maken, dat wil spectakel zien en betaalt daar ook voor. Maar correct rijden wordt op die manier imo wel ontmoedigd.
Tja, dat is ook de basis ervan denk ik dat deze fout zo 'populair' is geworden. Als je met al dat getrek en gepluk altijd hoge punten haalt is er toch niks mis mee? In het topic 'duidelijke foto van een paard die goed over de rug loopt' geeft een amazone aan dat zij ook het paard 'in de knik' reed en daarmee hoge punten scoorde, terwijl ze nu, met een ontspannen paard dat goed ondertreedt en een nette aanleuning laat zien, veel lagere punten haalt.
Dat is toch echt van de zotte of niet! Ik ben bang dat wanneer deze vreselijk paard-ondervriendelijke hype niet heel snel over is er over een aantal jaren NOG meer van al die alternatieve therapieen nodig zijn om al die verknalde paarden nog (enigzins) te laten functioneren.
Venetia schreef:Er wordt hier uitgegaan van Duits klassiek, terwijl er drie soorten klassiek zijn, nl. Frans, Iberisch en Duits klassiek.
Wat bijvoorbeeld heel goed is aan het Anky systeem (en wat niet in het filmpje terugkomt) is de manier van leren, de leertheorie van Andrew mc Lean. Eén hulp tegelijk en het principe van druk vasthouden en verhogen tot het paard de gewenste reactie geeft, dan gelijk alle hulpen weglaten.
Dit idee hadden de fransen ook een beetje, niet meerdere hulpen tegelijk.
Het Duitse systeem leidt soms tot zwaarmoedig rijden omdat het niet goed uitgelegd wordt: er worden dan meerdere hulpen tegelijk gegeven. Vlak na elkaar is ok, maar niet tegelijk, dat kan een paard niet verwerken.
Het hele ronde pas ik zelf niet toe, maar dat moet gezien worden als een onderdeel van de Anky methode, niet de volledige methode.
) Je geeft druk en als het paard daar is waar jij het wilt dan geef je lucht. Paarden vinden die druk niet fijn (daar reageren ze op) en als je ze lucht geeft beloon je ze als het ware en tevens vertel je ze hier is waar je wil hebben.