steigeren, hoe voorkomen.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

steigeren, hoe voorkomen.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:56

mijn paard is nogal een heethoofd. regelmatig dreigt hij ook om te gaan steigeren. meestal blijft het dan bij een beetje hupsen en dreigen. afgelopen week kwam hij dus echt omhoog en toen dus ook meteen echt goed. iedereen op stal die had zag dacht dat hij zich achterover zou laten klappen, inclusief ikzelf. waardoor ik er dus af ben gesprongen en niet echt fijn terecht ben gekomen (gekneusde rib)

nou wil ik dus zoveel mogelijk voorkomen dat hij een volgende keer weer zo hoog kan steigeren. ik las dat een martingaal hierbij kan helpen. in hoeverre werkt een martingaal hierbij echt?

hebben andere nog goede tips?

met de zweep tussen de oren slaan, ja dat weet ik. maar dat is in praktijk niet echt uit te voeren als hij zo steil omhoog gaat

Judje

Re: steigeren, hoe voorkomen.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:02

Tja, dat is meestal lastig jah als een paard ineens stijl omhoog gaat...
Hierbij gebruikte ik bij mijn vorige trainingsmerrie ook een losse martingaal. Bij de meeste paarden werkt het wel, omdat de meeste eerst hun hoofd in de lucht gooien en dan de rest van het lijf.
Er zijn echter paarden/pony's (vaak hele slanke, elastische heethoofden) die nog steeds omhoog kunnen komen met hun hun hoofd op hun boeg bij wijze van spreken en hierbij zal een losse martingaal natuurlijk niet werken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:04

mmm volgens mij valt mijn paard wel onder de categorie slanke, elastische heethoofden Nagelbijten / Gniffelen

gelukkig steigert hij niet vaak. misschien dat zo'n martingaal dan toch net genoeg is om het te voorkomen.... ga het denk ik maar gewoon proberen. het kan iig verder geen kwaad toch?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:07

mijn pony staat ook bij het minste of gerinste op dr achterbenen we zijn naar gert van den hof geweest ermee, en die heeft mij geleerd dat je het paard gelijk om moet trekken, dus nu zodra die dreigt omhoog te gaan zet ik mn rechter OF linkerhand achter mn been en trek je dr zo om, ff 2 rondjes laten draaien en weer verder rijden

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:10

thanx voor de tip. al ben ik bang dat rowdy dan nog wel omhoog kan als hij echt wil.
afgelopen week ging hij namelijk eerst kei hard achterwaarsts, toen zijwaarsts en vanuit zijwaart (en zij kop dus helemaal naar links, bijna tegen mijn laars aan) kwam hij opeens loeihard omhoog. hij is gewoon echt heel lenig

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:25

Hmm, tja, bij zulke paarden wordt het meestal erg lastig.
Tja, een methode die ook vaak schijnt te werken (maar hoe krijg je DAT voor elkaar!? Verward ) is een ei op zn hoofd kapot gooien, want dan denkt ie dat ie bloed en wordt ie bang van het stijgeren (zeggen ze).
Ook heb ik van iemand gehoord (volgens mij hier op bokt) dat ze er een commande bij ging gebruiken en nu stijgert dat paard alleen nog maar op commando

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:28

Goed voorwaarts houden, een paard dat voorwaarts is kan niet steigeren..
Maar buiten dat mijn merrie wil het ook weleens proberen ( die wilt nooit stilstaan dus moeilijk om dan voorwaarts te houden als je juist wilt stilstaan Knipoog ) maar we hebben haar 2 x een tik met de hand om het hoofd getikt als ze omhoog kwam en nu bedenkt ze zich nog wel een keer.. Ze schudde met haar hoofd, probeerde het nog eens maar had zoiets huh hoe kan ik nou me hoofd stoten haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:54

Steigeren is niet te voorkomen doorallerlei gadgets aan het hoofd van het paard te hangen. Voorwaarts houden, verder niet laten merken dat je bang bent. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Alle oplossingen met eieren, waterzakjes, flessen en wat je nog meer op het hoofd van het paard stuk moet slaan, gaan niet helpen. Ga grondwerk doen om op de grond de verhoudingen recht te zetten. Steigeren aanleren op commando om er zo van af te komen zou ik niet doen.

Ik zou dit paard ter correctie uit handen geven voordat er echt brokken gebeuren, je paard achterover klapt en jij er onder ligt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 10:50

het probleem is dus dat het echt bijna altijd blijft bij dreigen. ditis pas de tweede keer in de bijna twee jaar dat ik hem heb dat hij ook echt omhoog komt.
wegspringen doet hij zo vaak, dat ben ik gewend en kan ik steeds beter onder controle houden. hij doet het ook steeds minder.
daar ben ik ook echt niet van onder de indruk. ik stel hem de andere kant op, laat hem merken dat hij zich niet aan moet stellen en dan gaat hij er steeds vaker zonder problemen langs. of hij springt even weg en 5 meter verder heb ik hem gewoon weer lekker aan het lopen.

maar in dit geval 'flipte' hij gewoon even. hij was 'bang' voor de belsen die het land aan het ploegen waren in zo'n geval kan ik hem ook niet meer voorwaarts houden. dan gaat hij alleen nog maar kei hard achterwaarts en zijwaarts. toen dreef ik hem dus echt heel hard voorwaarts omdat ik het helemaal zat was. en waarschijnlijk hem ik hem toen toch teveel geforceerd, want toen kwam hij dus kei hard omhoog.

om hem uit handen te geven is in dit geval ook weer overdreven. want ik kan hem ook gewoon stil zetten als ik het aan voel komen.
maar juist omdat het nogal een aanstel knol is probeer ik hem in dit soort situaties juist erlangs te rijden. ik oefen dit liever in de bak dan dat ik op de weg een keer iets tegen kom waar hij niet langs wil. dat is al een keer gebeurd namelijk en toen flipte hij zo dat ik af ben gestapt, waarna hij er toen zonder problemen langs ging.

nou klinkt het dus net alsof hij dit soort situaties heel vaak heeft maar dat valt best mee. eerst had hij het inderdaad regelmatig. maar de laatste keer nu was toch denk ik wel 4 maanden geleden.

iets op zijn hoofd kapot slaan zal dus ook niet werken. omdat ik moeilijk altijd iets bij de hand kan houden voor het geval hij misschien gaat steigeren.

steigeren op commando ga ik hem ook absoluut niet leren. dit paard zal daar zeker 'misbruik' van gaan maken. levensgevaarlijk vind ik zoiets. dat moet je alleen aanleren bij paarden die heel koel in de kop zijn.
Laatst bijgewerkt door loulou op 30-08-07 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:52

Als je paard steigert, zou ik maar 1 ding doen geloof ik, naar voren schoppen, zo hard mogelijk. Ik heb namelijk altijd geleerd alles voorwaarts op te lossen, maar ik weet natuurlijk niet wat het beste bij jouw paard past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:54

Ik zou eens even wat aan zijn zelfvertrouwen gaan doen. Als steigeren huppen alleen komt bij schrikreacties, zul je hem toch bij moeten brengen dat hij gaan denken....grondwerk kan je daarbij helpen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 10:59

aan wat voor grondwerk denk jij dan?

hij staat nu sinds een dik half jaar op een stal waar nogal veel gebeurd. redelijk wat mensen (eerst stond hij bij familie aan huis) veel tractors en veel paarden met karretjes.
voor karretjes bijv. was hij eerst als de dood. en gaat hij nu zonder problemen langs.

ik zoek aan de hand altijd al juist de dingen op die hij eng vind. zodat hij kan zien dat het wel meevalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:03

Ik denk aan Parelli. Dat zet de verhoudingen tussen jullie recht en doet heel veel voor het vertrouwen van je paard in jou.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:27

ik zal eens opzoeken wat het inhoud Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:39

Er staat genoeg info over Parelli op het NH forum.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:16

OMG-->RT-P

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:36

Is denk ik weinig aan te doen behalve wat Cassidy aangeeft misschien. Ik heb ook zo'n geval, wat minder extreem, maar als mevrouw buiten (in de bak is ze het allerbraafste paard ter wereld) iets eng vindt dan werkt heel hard naar voren schoppen alleen maar averechts, net als bij jou.

Bij mij gaat het overigens wel goed achter een ander paard aan, als dat paard dan voorwaarts blijft gaan kan ik haar wel voorwaarts houden en steigert ze dus niet. Ik merkte na 2x al dat ze meer zelfvertrouwen had buiten (ik stond eerder op een stal waar ik de enige was die reed).

Maar ik denk dat de mijne minder heftig is dan die van jou overigens.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:37

zoals hier staat martingaal, ik zou dit niet doen. sommige paarden trekken dat hele ding kapot of raken in paniek.

Ik zou gewoon eens even je paard na laten kijken door osteopaat, of behandelen door fysio.
En anders, zorg dat je altijd goed voorwaats doorrijd.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:27

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alle tips heb gelezen dus misschien is dit een dubbele Bloos
Bij de 3e fase Orun had ik ook een dier mee wat uit protest af en toe omhoog wilde komen, ik heb toen geleerd om de hals te verbuigen. Dus hand naar links of naar rechts.
Een paard KAN nl alleen stijgeren als hij zijn hooft recht voor de romp heeft.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:23

hallo meiden,

ik heb een 3 jarige slanke lenige ruin en is sinds januarie zadelmak, hij loopt heel netjes en is echt altijd braaf geweest.
sinds juli heeft hij het geintje uitgehaald om er tussen uit te knijpen en is mijn instructrice erop gekropen en haalde dit zelfde geintje uit. je kan hem dan niet corrigeren. sindsdien ben ik een tideman gaan gebruiken en dit werkt heel goed. Maar nu ik dit ding weg wil laten gaat hij er soms tussenuit en springt dan omhoog wat erg gevaarlijk is. Heeft iemand tips?

groetjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:27

ik doe bij dreigen al een draai om de oren geven. Ik heb dan een los rechterhandje, en vaak, eigenlijk is dat altijd bij een jonkie wel genoeg. Ik vind het dreigen met .... al niet gaaf

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:41

Mijn merrie heeft er ook een handje van...
eerst hupsen, en dan: Whaaam omhoog!!
Nu schop ik haar bij het hupsen al heel de bak door, ik laat het echt niet meer zo ver komen dat ik steil overeind sta.
Ik vind ook niets zo erg en eng als steigeren!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:51

Bij ons doen ze zweep tussen de oren. 2 keer doen en paard komt niet meer omhoog! Maar ja, als het niet tussen de oren maar ergens in de rest van het lichaam zit, dan heb je wel een probleem, want dan vertrouwd zo'n beestje je niet meer. Misschien dus dat eerst uitsluiten. Wanneer stijgert ze precies, ook een handige Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:54

Allereerst laffayette moet je eigenlijk je eigen topic openen vind ik. Daarbij staan hier al div goede tips. Dat een paard echt recht voor zich uit moet kijken om omhoog te komen....dan heb ik misschien rare paarden gehad, maar er waren er toch een paar bij die het ook konden met hun hoofd tegen de hals aan.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:59

aerdenhout1 schreef:
Allereerst laffayette moet je eigenlijk je eigen topic openen vind ik. Daarbij staan hier al div goede tips. Dat een paard echt recht voor zich uit moet kijken om omhoog te komen....dan heb ik misschien rare paarden gehad, maar er waren er toch een paar bij die het ook konden met hun hoofd tegen de hals aan.

Ja juist, ik ken ze ook die gewoon steil overeind gaan met hun neus tegen jou puntje van je laars!
Een paard hoef écht niet perse omhoog te gaan als ie recht is.
De beste tip die ik heb: is voorwaarts houden, schop m naar voren! desnoods iemand in de bak met zweep...
Dan hoef je hem ook niet tussen de oren te slaan...