Steigeren buiten -> slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sissie

Steigeren buiten -> slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:12

Zoals sommigen onder jullie wel weten, is Sissie niet het makkelijkste paard. En zeker niet buiten. De laatste keren heeft ze buiten zo vaak gesteigerd, met mij erop en ook gewoon aan de hand zonder dat er een zadel op lag. Die keer aan de hand is ze ook omgeslagen Sinds die keer (en dat is nu een jaar geleden) ben ik niet meer gaan buitenrijden omdat ik niet meer dierf. Ik ben er namelijk hard afgevallen door haar sprongen!

Nu begint het bij mij toch weer te kriebelen om nog een keer naar buiten te gaan. Alleen vind ik het dus eigenlijk bloedlink, omdat ze naar niks kijkt... Zou een slofteugel mij een oplossing kunnen bieden?

Voor alle duidelijkheid: dit is gewoon maar een vraag Knipoog Ik weet dat er heel wat tegenstanders zijn van de slofteugel, en ik ben dat zelf ook wel als hij verkeerd gebruikt wordt. Daarom dat ik het eerst vraag...

Jolliegirl

Re: Steigeren buiten -> slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:14

nee, dit kan je IMO niet snel genoeg loslaten als er iets gebeurt!

Begin met het vertrouwen krijgen buiten, neem haar mee aan de hand (desnoods hengstenketting om) en corrigeer haar als ze steigerd.
Steigeren doen ze niet voor niets. nergens problemen? angst buiten? verlatingsangst? pijn?

Slof zou ik niet gaan gebruiken, want als ze omhoog willen gaan ze toch.
Evt een oplossing is een martingaal, zodat ze het hoofd niet teveel kunnen opheffen, deze is niet vast, en geeft mee.
En anders een thiedeman, maar ook deze is IMO te strak. en te vast.

leer je paard dat hij zich moet gedragen, ga met een groepje weg, en wijs hem er eens flink op als hij steigerd.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:16

Persoonlijk gebruik ik ook een slofteugel bij het buitenrijden, maar dan voor het geval dat het paard zich zo sterk maakt dat ik niets meer te vertellen heb. Dus meer als noodrem. (wij moeten ook wel over de weg)
Ik zou zelf hem niet aantrekken als het paard omhoog gaat, omdat ik bang ben dat hij juist dan achterover gaat. Je haalt het paard dan uit balans en dat lijkt me gevaarlijk.
Het enige wat heel misschien dan mogelijk zou zijn, maar dan moet je dus wel supergoed weten waar je mee bezig bent, is om als je denkt dat het paard zou gaan steigeren, voordat hij omhoog gaat hem, evt met behulp van de slof, rond te zetten en goed door te rijden (voorwaarts). Maar nogmaals, ik vind het risicovol en zou er zelf denk ik niet voor kiezen.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:17

Een slof dwingt het paard in een bepaalde houding, wanneer het paard dan een aanleiding zoekt om te steigeren zal dit door de slof versterkt kunnen worden.

Bij een steigerend paard is het noodzaak om het paard voorwaarts te houden/krijgen. De enige oplossing is vaak teugels los (dat die niet tegen gehouden word) en met de zweep voorwaarts drijven (been en spoorgebruik is vaak niet overtuigend genoeg)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:17

Lijkt me dat je eerst zult moeten werken aan het oplossen van het steigerprobleem voordat je er uberhaupt aan denkt om naar buiten te gaan!
Zolang je dat probleem hebt en niet weet hoe het komt of hoe je het kunt voorkomen, is buitenrijden naar mijn idee levensgevaarlijk!
Ik weet dat mijn antwoord heel zwart-wit is, maar ik vind dat je pas buiten kunt gaan rijden met een paard waar je een behoorlijke mate van controle over hebt en dat heb je dus niet. Je moet er niet aan denken dat ze steigert en omslaat buiten ... de kans dat ze schrikt of flipt is buiten immers veel groter dan in een bak, er is zoveel meer te zien en te horen.
Ik ken je achtergrond niet (noch die van je paard) maar ben je al aan het werk om het steigeren op te lossen (instructie, grondig DA-onderzoek, osteopaat etc)?
Als je toch zo graag wilt buitenrijden zou ik dat doen met een ander betrouwbaar paard van iemand anders, dan kun je er ook echt van genieten, nu wordt het waarschijnlijk toch een gespannen rijden en dat zal je paard dan ook niet ten goede komen.

En concreet antwoord op je vraag: een slof is geen oplossing, als ze echt omhoog wil doet ze dat ook met slof!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:19

Ezter : dat zit tussen je oren : noodrem!
Als n paard gaat, gaatie en dan heb ook jij met een bit & slof niets meer te zeggen
no way. op hol is echt op hol en dat stop je niet met een hand hulp.
en ook een slof is niét om hem rond te stellen! dus nee, gebruik alsjeblieft geen slof!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:22

Nou en, dan zit het maar tussen je oren. Ik rij ook met slof of thiedeman buiten. Zonder gaat niet, dan ben ik haar zo kwijt, en met gaat heerlijk relaxed. Halflang teugeltje, halflang slofje. Geen problemen. Maakt mij niet uit of het tussen me oren zit hoor!

Maar, ik gebruik 'm wel voor een erg sterk paard, en dan alleen buiten. Voor een steigerend paard zou ik het niet doen. Die moet je juist niet tegenhouden (wat met een slof toch snel gebeurt), maar naar voren rijden!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:30

ik rij er ook zo'n een en ga vaak gewoon achter iemand aan rijden omdat zij juist stijgerd omdat ze het erf niet wil verlaten. verder gaat zij ook eerder omhoog als ik de teugels strak houd. of haar iest gaat dwingen. ik ben ook een tijdje beetje bang geweest, maar nu denk ik maar als het niet lukt gaat een ander maar voorop en geef haar dan maar haar zin heb geen zin om achterover te klappen. verder heeft een vrindin die mij ook les geeft ook geprobeerd (zij heeft een manege) en bij haar is die toen stijgerd de sloot in gegleden. het gaat nu steeds beter. ik moet wel zorgen dat ik als voorste rij of 2de tussen de groep gaat zij zich vervelen en dan gaat ze ook irri doen. probeer nu gewoon met losse teugel en miss een iedee eerst iemand op te laten rijden die niet bang is want dat voelen ze ook snel genoeg.
succes

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:32

Jolliegirl schreef:
Ezter : dat zit tussen je oren : noodrem!
Als n paard gaat, gaatie en dan heb ook jij met een bit & slof niets meer te zeggen
no way. op hol is echt op hol en dat stop je niet met een hand hulp.
en ook een slof is niét om hem rond te stellen! dus nee, gebruik alsjeblieft geen slof!

Ik zeg toch niet dat ik hem als rem gebruik als het paard aan de kletter is? Ik weet heus wel dat ik hem dan ook met slof niet terug krijg. Maar, als het betreffende paard wat ziet, de kop erop zet en n beetje doordramt, heeft het zekers wel zin. Met name als we net bij een oversteek zijn en hij dus zal moeten stoppen. Dan heb ik namelijk net zoveel invloed dat ik zijn aandacht weer bij mij krijg en gewoon voor de weg kan stoppen. Vriendelijk? Nee. Nodig? Ja. Beter als zo de weg over denderen...
En ja, ik heb prima controle over mijn paard, normaal gesproken. Maar hij heeft een eigen karakter, en zal zich van tijd tot tijd af laten leiden. Dus dan neem ik liever het zekere voor het onzekere eigenlijk...

En over het rond stellen: Natuurlijk gebruik je in een normale dressuurmatige training de slof daar niet voor. Rondstellen doe je niet met je hand, maar met je been. Alleen, het gaat hier niet over een normale training, het gaat hier over een extreme situatie. En jij weet, als je ooit een paard lekker nageeflijk, over de rug en geheel los in het lijf hebt gehad, ook wel dat je nou eenmaal meer controle hebt als ze rond zijn, dan wanneer ze met de kop erop lopen. Dus, wederom, een noodgreep om de controle terug te krijgen. Met rijtechniek heeft dit geen donder te maken, dat snap ik best, maar dat is buiten nou eenmaal niet altijd prioriteit als er gevaarlijke situaties ontstaan. Bij mij nochtans niet.

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:35

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik had al zo'n idee hoor, maar ik wist het niet zeker.

@ Simodi: ik ga akkoord met je antwoord, maar wat doe je dan als je paard in de bak wel braaf is, en daar niet steigert? Het gebeurt alleen buiten, zowel als ik erop zit, als aan de hand.

Ik kan haar inderdaad wel bestraffen, maar dan moet ik daar eerst voor buitenkomen he Knipoog Daarom dat ik op zoek was naar mogelijke "hulpteugels" of andere oplossingen om wat veiliger te zitten.

Ze is helemaal nagekeken en heeft nergens last van ook. Het zadel ligt ook goed (en daar ligt het sowieso niet aan, want ze doet het ook als het zadel er niet op ligt). Het is wel een enorme karaktermerrie (Lys de Darmen), dus misschien zit het gewoon in haar koppie...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:38

Ik zou met zo'n pony helemaal niet buiten gaan rijden, veel te gevaarlijk.
Misschien kan je eerst eens kijken of je wel aan de hand met haar kunt wandelen langs de weg en het zo wat opbouwen, lukt dat inderdaad ook al niet, dan kan je misschien beter eens een pony lenen/huren die wel te vertrouwen is.
Ik vind de slof geen oplossing voor steigerende paarden of paarden die op hol slaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:44

Ezter
: dan moet je je paard leren zich te gedragen, iédereen kan IMO naar buiten zónder die hulpmiddelen.
en kan je dat niet, dan is er iets foutgegaan in de opvoeding,beleren,vertrouwen o.i.d.
En een slof als noodrem word hier op bokt gezien als eens hulpteugels als hij op de kletter gaat, maar dit heb je al uitgelegd aan me Lachen

maar TS-er mischien zit het idd in haar koppie en als dat zo is zal je het moeten gaan corrigeren.
Of probeer eens met een groep weg te gaan? dat ze paarden voor én achter zich heeft.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:46

Jolliegirl schreef:
Ezter
: dan moet je je paard leren zich te gedragen, iédereen kan IMO naar buiten zónder die hulpmiddelen.
en kan je dat niet, dan is er iets foutgegaan in de opvoeding,beleren,vertrouwen o.i.d.
En een slof als noodrem word hier op bokt gezien als eens hulpteugels als hij op de kletter gaat, maar dit heb je al uitgelegd aan me Lachen

maar TS-er mischien zit het idd in haar koppie en als dat zo is zal je het moeten gaan corrigeren.
Of probeer eens met een groep weg te gaan? dat ze paarden voor én achter zich heeft.

AMEN. Het enige correcte antwoord in mijn ogen!!! Afgod

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:49

Een slof lijkt mij niet verstandig. Dit kan juist een extra aanleiding zijn om te gaan steigeren, je haalt het paard uit balans.. en als ze echt niet willen dan doe jij daar ook bar weinig aan

Ik ga met jolliegirl mee. Steigeren doen paarden niet voor niets. Als er lichamelijk niets is denk dan eens aan verlatingsangst, e.d. Ik heb er ook een die echt niet zonder haar vriendinnetje weg wil. Wandelen aan de hand ging eerst ook niet, maar dat heb ik gewoon veel geoefend en ik heb me echt opgesteld als leider ( dus als het paard iets doet niet naar hem kijken maar de omgeving in de gaten houden, ontspannen blijven, desnoods even duidelijk uitademen en dan gewoon verder gaan.. daar kreeg ze echt vertrouwen van om verder te gaan. Als jij gaat roepen van hoo, rustig, braaf en naar je paard gaat kijken, bevestig je dat jij het ook spannend vind en dat het dus eng is..)

Het paard pikt ook zeker jou onzekerheid/zenuwen op. Wat gebeurd er als je met meerdere paarden weg gaat?

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:53

het enige wat helpt is dat jij haar niet het gevoel geeft dat jij het eng vind..
want dan vind zij het ook eng!!!!
ga met een groep naar buiten en ga niet gelijk uren weg...
maar na het rijden gewoon even met een paar uitstappen ofzo over de weg..
dan leerd ze dat ze ook naar buiten gaat..
en dan steeds een stukje verder..
en dan bouw je het rijden van te voren af en zo leerd ze dat buiten rijden ook leuk is!!

zo heb ik het met mijn vorige vz friesje ook gedaan en op een gegeven moment kon ik uren buiten rijden samen met hem zonder ander paard..
maar daar ben je wel even mee bezig voor je dat voor elkaar heb..
maar hulpteugels is onzin vind ik want wat al eerder gezegd is als ze gaat gaat ze toch wel met of zonder hulpteugel!

succes!

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:08

Met het steigerprobleem ben ik nog niet met andere mensen buiten geweest. Vroeger sloeg ze wel regelmatig op hol, en als ik dan in groep was deed ze het net zo goed....

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:15

je moet met dr maatje naar buiten gaan..
wel alleen als die mak is he anders heeft het geen zin!
nogmaals zij voelt jou angst dat ze steigerd..
en het is makkelijker gezegd dan gedaan om niet bang te zijn dat weet ik maar je moet proberen om het niet aan haar te laten merken..
als jij aankomt met de gedachten we gaan een buitenrit maken voelt je paard dat er iets gaat gebeuren omdat jij je onbewust anders gedraagt bv beetje gespannen..
als jij eest gewoon in de bak heb gereden dan is die spanning weg en kun je even de weg met haar op..
met iemand die een mak paard heeft niet te vergeten!!
blijf niet rijden tot de de lucht in gaat..
want dan ben je al te ver van huis in haar ogen..
ze vind het eng omdat het geen vertrouwde omgeving is..
en jij geeft haar geen vertrouwen omdat jij zelf bang bent omdat ze "misschien" de lucht in gaat!
gewoon elke dag bv opbouwen dat je steeds een stukje verder gaat..
en je zult zien het steigeren houd dan op omdat ze dan vertouwen krijg in jou omdat jij ziet dat ze braaf is..
en je paard ziet dan dat het niet eng is buiten..

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:21

Het vreemde is dat ze de eerste keer (toen ik gevallen ben) na een rit van ongeveer een half uurtje begon te steigeren toen ze op 20 meter van haar wei was, op de terugweg dus...

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:30

ze vind het gewoon niks om van huis af te gaan..
en dat moet je opbouwen..

ging je toen alleen of met anderen naar buiten?

Pablo_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:24

ik denk niet dat het te maken heeft met dat ze het niets vind om van huis te gaan, dan zou ze al omhoog komen bij het vertrekken en niet bij thuiskomst.

Wat betreft het slofgebruik. Ik ben het zeker eens met de stelling dat deze in dit geval niet zal werken. Naar voren rijden is een betere optie en uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt. Misschien dat er iets in het verleden gebeurt is? Het hoeft ook niet altijd angst zijn, kan ook een vorm zijn van laten zien wie de baas is (in dit geval dus je paard), dat moet je uitzoeken door met andere mensen mee te gaan en het gedrag zo snel mogelijk af te straffen. Misschien dat je een keer met een instructeur weg kunt gaan, die weten toch wat meer en dan kunnen ze ook zien wat de situatie is.

Ben het niet zo eens met de mening van Jolliegirl dat iedereen naar buiten kan zonder hulpmiddelen. Dat vond ik vroeger ook altijd maar met mijn huidige paard ben ik daarvan terug gekomen. Die heeft ook de neiging om er vandoor te schieten en met slof heb ik net iets meer te vertellen dan met een martingaal. En nee dit zit zeker niet tussen mijn oren omdat ik eerst alle andere opties geprobeerd heb voordat ik aan een slof begon (en dit alles in overleg met mijn instructeur die wel weet waar hij het over heeft). Met de slof schiet ze er niet meer zo snel vandoor en heb ik haar eerder onder controle. Denk dat er toch verschillen zijn tussen paarden en dat je op basis van karakter moet kijken hoe je dingen kunt aanpakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:25

mja, met wat opvoeding kan elk paard gereden worder zonder hulpmiddel,, het ligt ook aan het inrijden enz. enz Lachen ik verweit je dus niets he, ieder moet doen wat ze willen

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:52

Squit schreef:
ging je toen alleen of met anderen naar buiten?

Toen was ik alleen weg (nouja, vriend was erbij met de fiets, maar daar heeft ze natuurlijk niet veel aan Knipoog )

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:50

misschien komt het daardoor wel..
ik rij nu een 5 jarige kwn ruin en die is nog niet mak buiten..
en ben gister ermee naar buiten geweest wel samen met iemand..
als hij iets eng vind kan hij aan het andere paard steun vinden..
en misschien mist jou paard dit wel..

ik denk hoe meer hulpteugels je gaat gebruiken hoe meer ze om hoog komt..

wat doet ze als je dr een losse teugel geeft??
misschien wil ze om zich heen kunnen kijken en luk dat niet als je de teugels kort houd..
maa hou wel contact met dr mond he anders ben dr ineens misschien wel kwijt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:53

Ik rij ook met helemaal losse teugels

veilig : Eindlus in een hand.
en andere hand iets beneje, als ie dan wegschrikt, dan trek je met je lus je teugels op maat Knipoog

veiliger dan met 1 hand je teugels los hebben

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:03

Ik weet niet hoe ze daarop reageert eigenlijk. Dan moet ik wel een hele drempel overwinnen hoor :d Misschien is het beter als ik aan m'n instructeur vraag of hij eens met haar naar buiten wil gaan. Zelf draag ik waarschijnlijk mijn spanning helemaal over op haar!

Ik vind het wel top dat jullie zo meedenken!! Bedankt Lachen