slof zit 'tussen de oren'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

slof zit 'tussen de oren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:27

Weet niet of het hier goed staat, indien niet, tem je maar Haha!

M'n grootste paard heeft nogal de vervelende neiging het eerste kwartier de baas te willen spelen onder het rijden. meestal lukt het dit gedrag eruit te krijgen, maar af en toe geef ik het toch op en haal ik de slofteugel erbij. Het rare is, als ik dat ding eraan hang, er een knoopje in leg en verder rijd eigelijk zonder dat ding aan te raken, heb ik een engel onder het zadel?

zit het hem nu zo tussen haar oren of wat is er met die knol van mij Vork

hetzelfde met haar sterrenkijken. zonder slof gooit ze haar hoofd op als ze weer eens een vervelende bui heeft, met slof waar ikzelf geen contact mee heb geeft ze alles zonder problemen?

De lesgever beweerd dat het tussen de oren zit, maar wil het graag van meer dan één persoon horen Knipoog

Arielle_

Re: slof zit 'tussen de oren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:29

Mijn vorige pony had het ook.
Ik kon de slofteugel helemaal los laten hangen en er was niks aan de hand, en als ik 'm eraf haalde begon ze allemaal raar te doen..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:31

Denk dat het zo'n zelfde effect is als met paarden zonder zweep rijden.
Sommige paarden gaan zodra je de zweep weglegt echt vervelend doen omdat ze denken dat je ze dan niks meer kan maken. Clown
Zodra je de zweep dan weer alleen in je hand hebt is het over.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 21:15

dus eigelijk kan het dan geen kwaad met een slof te rijden?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:27

Als je "normaal" je paard aan het lopen wilt hebben zonder slof moet je er geen slof aan gaan hangen omdat ie dan wel lekker loopt Knipoog je kunt dan beter het zelf rijtechnisch op gaan lossen omdat je paard echt wel weet idd wanneer die er aan hangt ja of nee. Je kunt niet voor altijd met een slof rijden

edit: ik vind trouwens ook dat het tussen de oren zit, paarden zijn hardstikke slim. Ze weten gewoon dat je dan veel meer "macht" hebt
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 26-08-07 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:30

Kan ook zijn dat de slof tussen jouw oren zit!
Dat zodra de slof erom zit jij relaxter bent, en daardoor je paard ook!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:30

@ ilse18, dat zou ook altijd nog kunnen idd Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 21:34

dat is niet bepaald het geval omdat ik meer dan één paard heb en ik eigelijk op al m'n paarden relaxed rijd Haha! Alleen durft paardlief zelf soms verschrikkelijk klooien.

Wij hebben nooit met slof gereden en dat ging vroeger super! Maar toen ik terugkwam van vakantie had m'n lesgever haar wel gereden met slof en toen is de miserie eigelijk begonnen...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:36

Ik stem ook voor tussen de oren..
vond die met de zweep ook wel een mooi voorbeeld..

Al zou het ook kunnen zijn dat als je zonder rijd, je van tevoren al denkt dat ie niet goed gaat...en dat dat dus ook gebeurd..
(of een combinatie van beide)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:38

Rikus had dat ook echt heel raar.
Het was niet echt een supergroot verschil met erom of eraf maar hij liep toch wel wat lekkerder.

En paarden zijn inderdaad slimme dieren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:41

Idd: bijrijdpaardje kan soms vrij dwars zijn. Zodra de zweep erbij komt is ze echter een engeltje! Terwijl ik haar nog nooit ermee geslagen heb of ook maar een corrigerend tikje gegeven heb haha

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:50

Mijn verzorgpaard is buiten altijd net een bommetje! als k dan ondspan dan doet hij juist weer wat dat ik weer met de rillingen op hem zit! Toen voor de groote vakantie ben ik ook buiten van hem af gevallen. en niet lang daarna ook een keertje in de bak! ik wou t liefste niet meer op hem! Toen kwam er iemand met het idde om het met een slof te gaan rijden! dat was echt z'n goed idde! in de bak was hij weer een engeltje! en eerst wou ik hem ook niet op ruiterkamp gaan doen maar toen hij met die slof zo lief was hem toch maar wel gedaan! Achteraf heel blij mee! op ruiterkamp geen stap verkeert gedaan! zelfs zonder zweep en slof los in de onweer( was toen we terug reden .) hij was echt rustig en deed of er niets was. Dus als die slof eraan zit is hij ineens zo lief! Paarden zijn wel slim!( sorry voor het lange verhaal Bloos )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:42

Je geeft aan dat het paard nooit eerder met slof is gereden. Vervolgens dat om de een of andere reden het lesgeefmens de slof wel heeft gebruikt en dat daarna de misêre is begonnen. Vervolgens beweert het lesgefmens dat de slof gebruikt heeft op het paard dat het tussen de oren van het paard zit, dat het paard reageert zoals je aangeeft.

Wat je hieruit zou kunnen afleiden is dat het lesgeefmens de slof op een zodanige manier gebruikt heeft, dat het paard hierdoor wel uitkijkt dat het weer op een confrontie via de slof aankomt. Het paard reageert niet ontspannen en met vertrouwen naar jouw wens, maar laat dingen toe en doet dingen, omdat het aanneemt dat de slof anders zijn werk weer doet. Dat is een vorm van beinvloeding van het paard die een verkeerde uitwerking heeft op het paard. Je kan erop wachten dat het binnenkort weer misgaat, zodra het paard op de een of andere manier of in een bepaalde situatie ontdekt dat de slof niet inwerkt.

De problemen die je opnoemt los je rijtechnisch heel eenvoudig op, daar is geen slof voor nodig. Een beetje instructeur kan dat uitleggen, voordoen en dus laten zien dat het paard goed kan gaan en overbrengen hoe je dat als ruiter moet doen.

Ja het zit in dit voorbeeld "tussen de oren", maar de "verkeerde imprint" is door de ruiter die slof gebruikt heeft veroorzaakt. Een paard hoort geen angst voor een slofteugel te hebben, braaf zijn op basis van angst (voor pijn) is geen basis voor een betrouwbare manier van rijden. Als het paard m.b.v. correct slofteugel gebruik gecorrigeerd is, is de slofteugel niet meer nodig. Ook niet loshangend. Het paard is niet slim, het paard associeert de omstandigheden en eerdere reacties erop met elkaar en houdt dat vast. Het is geen slimheid zoals mensen die hebben, het is meer dat het paard de omstandigheden en de reactie hierop onthoudt en dat als geconditioneerde reactie aanneemt. Dat conditioneren is iets wat de ruiter veroorzaakt, het associatief onthouden is een sterke eigenschap van het paard. Hier wordt bij africhting, training en opleiding gebruikt van gemaakt. Ook bij knoeiwerk gebeurt dit, maar dan op de verkeerde manier.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:04

Klinkt heel erg logisch goofy..
Mooi verwoord Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:09

ilse18 schreef:

Dat is waar ik ook aan dacht Ja Lachen

Verder mag ik hopen dat het niet komt door de reden die goofy schrijft
Dan is hij idd erg lomp ermee gereden en wil pijn voorkomen...dat is iets wat je nooit moet willen Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:51

stel dat het ondertussen ook tussen mijn oren zit, hoe raak ik er dan van af? Gewoon slof niet meer gebruiken en rijden zoals vroeger ja, maar als ze dan weer begint te klooien? Afstraffen, negeren en doorrijden, toch terug slof eraan, andere lesgever zoeken?

help Clown

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:22

Volgens mij sowieso andere lesgeefster zoeken.... Iemand die tijdens jouw vakantie jouw paard met slof gaat rijden, zodat je paard vervolgens zonder niet meer normaal wil lopen, zou mij geen les hoeven geven.... SOrry als dit wat cru klinkt, maar ik hoef überhaupt geen les van iemand die de slof als een oplossing voor rijtechnische problemen ziet.

De enige oplossing die je nu nog hebt is nooit nooit nooit nooit weer de slof erbij pakken. Het lost namelijk je probleem niet op, want zodra je hem eraf haalt is je probleem er nog. Als hij gaat klieren, los het dan rijtechnisch op. Ik zou trouwens geen klieren kunnen bedenken waarvoor de slof een oplossing is, maar das weer wat anders natuurlijk. Maar je enige optie is het rijtechnisch op te lossen... en ja, daar heb je een instructeur voor nodig die het rijtechnisch weet op te lossen, en niet iemand die er een slof aanhangt.....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:01

Je moet het paard niet (af)straffen. Je zou met het paard oefeningen kunnen doen die tot ontspanning, een los en soepel lijf leiden. Daardoor voelt het paard zich prettiger. Bij een paard dat echt ontspannen is, kan je dan op de juiste manier proberen om e.e.a rijtechnisch op te lossen. De instructeur moet weten hoe je dat moet doen, de ruiter moet rijtechnisch in staat zijn om dat te doen wat hiervoor rijtechnisch en met of zonder longeren nodig is. Als je het paard niet naar totale ontspanning kan brengen met oefeningen (ook een ander niet), dan is het een probleem van andere orde. Je moet dan problemen die het paard heeft uitsluiten (medisch, pijn, discomfort). Is het paard OK, dan komt het oplossen van het probleem feitelijk op hetzelfde neer als hiervoor. Je moet als ruiter echter veel meer in huis hebben, om verzet voor te zijn, te voorkomen of daadkrachtig met rijtechniek weten op te lossen. Zorg voor goede instructie of iemand die goed kan rijden en weet hoe je problemen in de praktijk moet oplossen. Als je hier mee door blijft modderen, wordt het voor jou en je paard steeds minder leuk.

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:06

Ik heb het ook gehad Knipoog .

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:24

ben ik mee eens om het rijtechnisch op te lossen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:28

ik heb dus ondertussen een andere lesgever Clown

de slof heb ik ergens in een klein hoekje in de kast geduwd en heb het op een heel andere manier geprobeerd nu...

Ik heb haar een ander bitje gekocht (happy mouth), en heel los beginnen rijden dit weekend en nu gaat het eigelijk ondertussen al een pak beter Haha!

M'n huidige lesgever wilt eerst de relatie tussen mij en mijn paard terug op 100 zetten voor we terug beginnen te trainen als voorheen Knipoog

Als Esquna nu begint te klooien onder het zadel nemen we gewoon even gas terug tot we beiden terug gekalmeerd zijn en om eerlijk te zijn lukt dit best Haha!

Nu nog afwachten wat het zegt als we volop beginnen te trainen terug.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:59

Over of het tussen de oren van de ruiter of die van het paard zitten Haha! : Wij hebben op de manege ook een paard die ditzelfde doet en die word dus door heel veel mensen gereden en dan kan het dus niet tussen de oren van alle ruiters zitten denk ik Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:40

ilse18 schreef:

Dat zou heel goed kunnen....

Verder zijn paarden idd slim genoeg om te weten wat je in handen kunt hebben. Als dat echter de basis is waarop je moet rijden (angst) dan ben je niet goed bezig...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:42

Ben het eens met Ilse18, moest eigenlijk gelijk daar aan denken Bloos

Voor dat probleem van het sterrenkijken zou je er ook een martingaal aan kunnen hangen ipv een slof Bloos

Riannneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:24

Ik heb het ook gehad ja, maar ik denk dat het paard wel weet (als je al vaker met slof rijd) dat hij er beter niet tegen in kan gaan omdat dat vrij weinig zin heeft en daarom maar gewoon doet wat van hem verwacht wordt..