achterhand blijft hangen bij het wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

achterhand blijft hangen bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:37

Heee iedereen!
Ik heb heel bokt afgezocht naar tips voor het wijken en veel gevonden en doorgelezen, toegepast bij het rijden maar het lukt-niet! De achterhand bij het wijken blijft achter.
M,n vriendin zegt dat ik m,n buitenteugel meer naar buiten moet doen en m,n binnenteugel tegen de hals moet zetten, dit gaat dan wel aardig maar vooral m,n beenhulp negeerd hij, als ik hem dan bijtik met m,n zweepje reageert hij ook nauwelijks. En ja afraggen met de zweep lijkt me niet de beste manier. Hij kan het wel want de vorige eigenaar heeft hem hoog gereden. Ik snap maar niet wat ik fout doe, hij is netjes nageeflijk loopt lekker actief maar het wijken blijft gewoon een probleem. Heb ook al gevraagd of iemand hem wilde helpen vanaf de grond dus hem een beetje opzij duwen terwijl ik de hulpen gaf maar ook dat was tevergeefs. Zadel past prima dus daar kan het niet aan liggen...hij is ook hartstikke gezond, gebit is netjes...
Wie heeft er tips voor mij?!
Les heb ik al maar instructrice is op het moment op vakantie

Robsi_Vigaro

Re: achterhand blijft hangen bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:12

Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar ik moet als het ware een soort wending om de voorhand maken. Dus Buiten teugel eraan en dan met je binnen been de achterhand om drukken. Hier door gaat de achterhand scharen. En als je je paard dan rechtsteld dan heeft hij door dat achter ook mee moet...

Je moet anders maar is aan je instructie vragen of dit haar wat zegt. Knipoog

het kan ook zijn dat je niet goed zit. Bij een paard dat op hoog niveau heeft gelopen is het belangrijk om precies goed te zitten. Ga dus ook op je goede zitbeen knobbel zitten. En drijf goed in de takt van de gang.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:20

Dat wat jij zegt over de wending om de voorhand heb ik ook geprobeerd, maar telkens als ik aandrijf met m,n binnenbeen dan gaat ze gewoon rechtuit en maakt vervolgens een volte omdat ik m,n buitenteugel eraan heb....
Ik drijf niet echt, ik duw meer maar misschien helpt het als ik kleine duwtjes geef inplaats van aan een stuk door duwen zeg maar....

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:40

ja dat kleine duwtjes geven is mij ook altijd geleerd.

verder kan je ook weer even een stapje terug doen en het in sta gaan proberen... gaat het in de stap eigelijk wel goed of ook niet?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:59

Nee in stap gaat het ook niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:17

Hoe rijd je weg? dus : je wend paar meter na de A of C af, neem je dan rustig de tijd om recht te stellen? dat is ook heel belangrijk.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:44

Jaa ik wend een paar meter na de A/C af stel recht, en dan wijk ik naar de hoefslag maar omdat hij dan z,n achterhand niet goed meeneemt geeft het een ontzettend slordig gezicht.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:35

Ja ik ken het Boos! rij manegepony's en paarden, en bij die beesten betekend wijken: we doen maar wat.....
Teugels zijn heel belangrijk, niet te veel stelling, zo maar een héél klein beetje, en goed druk zetten op je buitenteugel, want daarmee trek je ze recht. ik wou dat ik het bovenaanzicht kon laten zien, maar ik zal het helaas in worden moeten uitleggen, je moet je handen een paar centimeter meer in de richting doen waarin je wijkt, dus naar de bakrand. Maar niet helemaal over de schoft maar zover was je vast ook al.. Knipoog
Maar sommige paarden hebben er gewoon moeite mee, mischien moet je het eens vanaf de grond doen? Rustig opbouwen.. als het een keer lukt direct even ontspannen en belonen....

heel veel sucses en het lukt je vast!!! xxx ciska

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:43

ik ga dit even volgen want het precies het zelfde. Met de zweep bijtikken is voor mij geen optie want dan springt hij opzij :p

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:51

Jaaa wat jij zegt Miss Mustang dat van die teugels klopt, ik heb vandaag je tip geprobeerd en het gaat al veel beter! Bedankt!

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:44

Ik heb dus hetzelfde probleem. Ik krijg die achterhand echt niét mee. Maar het probleem ligt dus duidelijk bij mij, aangezien mijn vader erop stapt en zo wijkend naar de hoefslag paradeert ... Ik ga bovenstaande tips ook maar eens proberen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:46

Probeer eens vanuit stilstand een keertwending om de voorhand te maken. Dus voorbenen zo veel mogelijk op de plaats houden en met de achterhand een rondje draaien.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:20

Als ik het goed begrijp valt je paard dus over de buitenschouder weg, waardoor hij/zij de achterhand 'niet meeneemt', niet schaart dus...?

In dat geval moet je met je buitenteugel begrenzen, iets rechter voor je zetten en met je beenhulp iets duidelijker de achterhand omduwen. Geen reactie, bijtikken. Wat je niet moet laten gebeuren is dat je paard het 'ongeveer' doet, en daarbij dus eigenlijk gewoon schuin terug naar de hoefslag wandelt. Lukt het niet in draf, ga het dan eerst in stap oefenen en beloon als het goed gaat.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:04

Ik probeer het nu steeds in stap (dat lijkt mij het makkelijkste toch?) Maar dat bijtikken helpt niet, ik heb hem 1x een wat hardere tik gegeven dan reageert hij 2 passen en dan valt hij weer terug...en natuurlijk is dat ook geen oplossing...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:15

Sorenna schreef:
Ik probeer het nu steeds in stap (dat lijkt mij het makkelijkste toch?) Maar dat bijtikken helpt niet, ik heb hem 1x een wat hardere tik gegeven dan reageert hij 2 passen en dan valt hij weer terug...en natuurlijk is dat ook geen oplossing...

Dat is wel een oplossing. Als je een week of 2a3 consequent bent dan is het probleem verholpen. Je paard is nu niet aan je been dus je kunt nu ook niet gaan wijken, heeft geen enkele zin.
Hoe krijg je je paard voor het been? Vanaf het moment dat je erop stapt. Je been leg je aan, niet constant duwen. Komt ze terug in tempo dan geef je been. Reageert ze niet dan kom je wat harder in met twee benen tegelijk en dan twee keer vlak achter elkaar. Dus pats-pats. Geloof me, dan reageert je paard wel hoor. Dit hou je vol, net zolang tot ze niet meer in tempo terugkomt en totdat ze reageert als je wilt versnellen. Echt consequent doen want als je je paard in laat kakken dan is alles voor niets geweest en kun je van voren af aan beginnen. In het begin zul je dus harder in moeten komen met je been, maar loopt ze op het gewenste tempo, dan doe je niets anders dan je been aanleggen. Niet blijven duwen dus. Na een paar dagen ga je al verbetering merken en merk je dat je steeds minder hard in hoeft te komen met je been om het gewenste resultaat te behalen. Je streven is uiteindelijk op een lichte druk van je been een overgang te kunnen maken of een zijwaartse beweging te kunnen vragen.

Ook kun je straks met wijken gebruik gaan maken van de bakrand. Parkeer haar schuin met haar hoofd tegen de bakrand en laat haar voor je been opzij gaan. Net zo lang tot je paard het been respecteert. Even doorbijten een paar weekjes en je herkent je paard niet meer terug.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:26

Wow bedankt voor je uitleg en tips! Ik ga het zeker proberen! Maar als ik met hem oefen bijvoorbeeld door hem tegen de bakrand aan te zetten met zijn neus en hem dan opzij duwen, dat hij dan niet blijft staan en om zijn voorhand draait maar dat hij het ook ziet als voorwaartse hulp...hij valt dan bij het wijken ontzettend snel weg over zijn schouder omdat hij te hard loopt,

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:35

Dat wegvallen over de schouder kun je opvangen met je teugel aan de kant waar hij over de schouder wegvalt. Die teugel meer op maat en tegen de hals houden (niet er overheen). Maar eerst gaan oefenen aan het voorwaarts voor je been zijn. Die oefening tegen de bakrand komt later en je zult zien dat ie het dan ook veel beter op zal pikken. Je moet hem wel schuin parkeren en niet recht tegen de bakrand aan. Want hij moet uiteindelijk ook voorwaarts en zijwaarts en als je schuin tegen de bakrand rijdt dan heb je ongeveer hetzelfde effect. Maar allereerst moet ie je benen gaan respecteren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:01

ik ben blij dat je wat aan mijn tip hebt Haha!
en Maikeltje is ook spr goed bezig!!!
Het gaat je vast lukken...
En je buitenteugel is idd altijd moeilijk met wijken...
Want je wilt niet dat ie over zn schouder naar binnen valt.. maar hij wijkt wel makkelijker als ie iets naar de buitenkant zit zegmaar :S
ik volg het nog even!!!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:59

wat ik opmerk is dat niemand iets zegt over de uitleg van Ts nl de binnenteugel in de nek leggen. Ik heb altijd geleerd dat de binnenteugel van de nek moet zijn omdat je anders geen plaats geeft aan je paard zijn hals te plooien en als ie zijn hals niet kan plooien dan kan ie ook zijn achterhand niet genoeg meenemen.

Wijken voor de kuit : Dit is een oefening waarbij het paard zich voorwaarts-zijwaarts beweegt. Het paard wijkt zijwaarts voor de druk van het been en kijkt hierbij iets tegengesteld aan de richting waarheen het gaat. Daarbij mag de hals niet te veel gebogen zijn, het hoofd niet kantelen en dient het paard regelmatig te gaan. Het paard dient zo veel mogelijk parallel aan de zijden van de rijbaan te blijven. De benen kruisen voorlangs en zijwaarts.
De hulpen voor het wijken voor de linkerkuit : Vanuit stap of draf maakt u een halve ophouding en u drijft het paard voorwaarts met de zit. Druk de linkerkuit achter de singel en leg de rechterkuit op de singel om te voorkomen dat het paard opzij valt. Gebruik de rechterteugel om het paard op beide schouders te houden en geef een lichte buiging links aan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:38

ik volg het nog steeds XD
hoop dat er nog wat reacties op komen, mischien zijn er mensen die een paard hebben leren wijken, en dan egt vanaf nul... want daar ben ik nu mee bezig. Een hopeloos project, want ik rij haar maar 1x in de week, en voor de rest weet ik wel niet allemaal wat aan manegeruiters Boos! maar ik houd moed....
vervelend is dat ze gewoon niet opzij wil voor mijn been, maar ik zal eens gaan oefenen met voltes verkleinen en vergroten... dat is ook altijd een goede oefening trouwens. Je vergroot en verkleint de volte door het paard opzij te laten gaan (wijken) voor het been. Is iets makkelijker voor het paard....

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:12

Goed aan je buitenteugel houden en maar een enkel pasje wijken en dan weer een paar pasjes rechtuit en dit blijven herhalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:17

elsie1 schreef:
wat ik opmerk is dat niemand iets zegt over de uitleg van Ts nl de binnenteugel in de nek leggen. Ik heb altijd geleerd dat de binnenteugel van de nek moet zijn omdat je anders geen plaats geeft aan je paard zijn hals te plooien en als ie zijn hals niet kan plooien dan kan ie ook zijn achterhand niet genoeg meenemen.

Hoeft ook niet want je paard moet maar een hele minimale stelling hebben. Je paard moet in feite helemaal recht, parallel aan de hoefslag opzij gaan en jij kunt alleen de wimpers van het oog zien.

Adviezen zijn al gegeven, je paard moet eerst beter aan de hulpen staan, anders heeft wijken geen zin.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:20

Goed topic Ja

Ben er ook mee begonnen, maar is zo moeilijk Ja
Hij kent het, hij snapt het, hij vertikt het Clown

Ook bij hem zit alles goed, alleen soms, meestal:+ kan hij er zo tegenin gaan met wijken.

Ga morgen alles maar goed doorlezen en uitvoeren Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:33

Sisco4life schreef:
Hij kent het, hij snapt het, hij vertikt het Clown

Daar is maar een oplossing voor: consequent zijn Haha!
Opzij is opzij en niet op kleine hulp? Dan maar een keer doorkomen Duivel

daisyzearke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:29

ik had dat eerst ook met mn paard je kunt proberen elke keer dat hij zn kont niet meeneemt een ophouding op je buitenteugel te maken en zelf een beetje op ej buitenbeen hangen