Woeste Arabisch Volbloed @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Woeste Arabisch Volbloed @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:24

Nou nou.. Even moed verzameld en toch maar besloten een HAW topic te openen.. Ik post zelf altijd kritiek (zowel positief als opbouwend) op de foto's op dit forum, dus om maar 'fair' te spelen, moet ik er ook maar eens aan geloven! Pling Scheve mond

Hieronder zien jullie mij en mijn stoere man de 'wilde' volbloed arabier.. Haha!
Wees niet te hard voor me, ik ben de laatste jaren vooral recreatief aan het rijden, dus mijn paard is geen dressuurmatig hoogstandje meer momenteel Knipoog (en IK nog veeeel minder) , wil het wel weer een beetje oppakken dus tips zijn natuurlijk welkom.. Mijn eigen houding is ook niet alles, dus don't be too hard on me please!

Mn eigen puntjes:

*altijd op de teentjes blijven letten Knipoog
*als jullie weten waar mijn buitenhand naartoe gaat, vertel het me dan gerust! Bloos Sigaar
*meer voor me uit kijken (maar ik heb het geld zo hard nodig Pling )
*en zo nog voldoende
*wat het verdere betreft is het een echte arabier: lekker vaak op de voorhand duikelen en te diep willen lopen (maar ik werk eraan en ben me er bewust van!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat VD:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou hopelijk vinden jullie de foto's leuk, en wees een beetje lief voor ons, we zijn geen Anky en bonfire, geen belofte voor de toekomst, nee wij zijn meer Jut en Jul Haha!

mariettek

Re: Woeste Arabisch Volbloed @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:25

Wat een dropje! Zorg dat je de achterhand er goed bij houdt (door middel van tempo houden), maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet.
Jullie zijn een leuk stel!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:27

Wat een ontzennend leuk beestje!!!
Misschien dat je je beugels wat langer kunt maken? Verder geef je zelf al de punten aan.

Vind het een erg leuk beestje om te zien iig! Leuke combinatie

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:28

Huh? heb je nu 2topics met dezelfde foto's geopent? Kan me herinneren dat ik hier al op gereageerd had namelijk Bloos

Maargoed super mooi arabiertje heb je Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:28

Ja idd, dat tempo moet ik aan werken.. Deze 'wilde' arabier is vaak liever lui dan moe, hij vind het buitenrijden ook veel gezelliger, maar goed, hij moet er toch maar aan gaan geloven..
Bedankt voor je advies en compiment Lachen

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:29

Leuk paardje. Ik zie spijtig genoeg alleen te weinig achterhandgebruik. & Leuk dat je ook vdt Haha! Alleen hoe heb je die buiging aangeleerd. Mn pony begrijpt namelijk niet dat ze naar haar achterhand moet. Zie onderschrift Knipoog

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:31

Citaat:
Huh? heb je nu 2topics met dezelfde foto's geopent? Kan me herinneren dat ik hier al op gereageerd had namelijk

Ja hier staan een paar van die foto's, maar wat meer werkfoto's!
(of mag dat niet? in dat geval: sorry!)

Ja het achterhand gebruik is nog minimaal.. Knipoog Maar ga er mee aan de slag.. dit was de eerste keer sinds lange tijd dat ik met hem aan het 'dressuren' was, althans poging tot..

Die buiging was bij hem niet zo moeilijk, hij doet alles voor voedsel en is een snelle leerling..!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:32

Geen idee of dat mag ofniet Tong uitsteken

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:33

Als mn topic gesloten word, dan weet ik dat het niet mag haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:33

Ik vind het er netjes uit zien hoor Ja
Ik zou persoolijk zelf de neusriem een gaatje hoger doen, vind hem nu een beetje te laag zitten Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:34

Wat een leuk paardje heb je Lachen Dat kusje is echt lief xD

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:34

ja dat klopt inderdaad, werd ik gister ook op gewezen, ik moet gaatjes bijprikken.. (hij heeft een erg klein smal hoofd dus moeilijk iets passends te vinden!) bedankt voor je tip!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:16

Ik merk dat hij erg 'lui aan het been' is geworden. En als ik bijtik met de zweep reageert ie hier minimaal op (tja een wilde woeste arabier is niet onder de indruk van een zweepje he Sigaar haha), heeft iemand hier advies in? Wil niet telkens 'meppen' met die zweep, en op enkel been reageert ie zo minimaal dat dat alles behalve prettig rijden is! Hoe krijg ik hem op een efficiente manier weer actief aan het been zonder geweld Knipoog )

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:23

Vind het er netjes uitzien, commentaar geef jezelf ook al. Alleen je been ligging vind ik een beetje vreemd. Waarschijnlijk moet je ze wat langer doen of het komt door het zadel. Veel plezier erder!

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:25

Leuk beesie hoor! Jullie zijn leuke combinatie Lachen! Commentaar geef je zelf al.Je ziet zo dat jullie een goeie band met mekaar hebben.Echt voor mekaar bestemd gewoon! En je laatste zin vind ik mooi uitgesproken!

'we zijn geen Anky en bonfire, geen belofte voor de toekomst, nee wij zijn meer Jut en Jul Haha!'

En dat heb ik ook met mijn paard Haha!! Veel succes nog verder ermee.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:28

..ben bang dat deze manier niet echt zonder geweld is...maar niet reageren en dan toch een flinke schop en dan echt vooruit knallen, heel duidelijk..1 keer, niet luisteren, beng!..en dat ie echt wegvlieg..binnen een week heb je hem aan je been.....tja...het is even bikkelhard zijn maar beter als maar half een beetje aanmodderen...paard heeft daar ook niets aan..en consequent blijven, niet de ene dag wel en de andere dag niet...of eerst drie keer proberen en dan pas die kick off geven...streng maar rechtvaardig zijn..Maar misschien hebben hier mensen nog andere ideeen...

Maar ik vind jullie wel een leuk setje hoor!!!...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:29

Citaat:
'we zijn geen Anky en bonfire, geen belofte voor de toekomst, nee wij zijn meer Jut en Jul '

hihi ja dat zijn we ook echt haha! dank je voor je leuke bericht! is een compliment!

@ Lovely: Ja dat klopt een beetje, ik ga nu proberen met wat langere beugels te rijden! Mn zadel heeft hele dikke wrongen daar zit ik nu wat teveel tegen. (ik heb ook een bijrijdster die op hem rijdt, dus laat altijd de beugels op die maat, stom eigenlijk, dus ik ga ze idd wat langer proberen! zal vast beter zitten) bedankt voor je advies..Lachen

Iemand tips voor mn bovengestelde vraag?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:31

Citaat:
..ben bang dat deze manier niet echt zonder geweld is...maar niet reageren en dan toch een flinke schop en dan echt vooruit knallen, heel duidelijk..1 keer, niet luisteren, beng!..en dat ie echt wegvlieg..

Ja hier was ik ook al een btje bang voor haha.. (ik moet ook wel ns streng zijn dat weet ik!)
Toch ook benieuwd of hier andere visies over bestaan?

Alvast bedankt voor je advies! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:32

leuke foto's, heb het idee dat je in de galop wat meer moet gaan zitten.
Ik wil wel even reageren op de steigerfoto. Het lijkt alsof het paard aan het voorbeen "opgetild" wordt. Dit is geen goede manier om het steigeren aan te leren, en kan je mee in de problemen komen bij bijv een kreupelheidsonderzoek,
Ik ben niet tegen steigeren an sich, maar wel tegen deze methode. Ik zou er als ik jou was even over nadenken of je op deze manier verder wilt gaan

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:35

Ik 'til' hem absoluut niet op hoor Knipoog Pak gewoon zn voetje en dan komt ie zelf omhoog, gewoon omdat ie nog lerende is. (en ik laat hem eigenlijk bijna nooit steigeren, d.w.z: eens in de paar weken doe ik dit met hem) Ik zet geen kracht op zn voet. hij kan het ook al op commando zonder zn voetje 'aan te raken' maar dat deed ie nu ff niet, dus voor de foto even gedaan!

en: hij gaat alleen omhoog bij het commando 'up'!

Maar goed dat je me er even op wijst! Je hebt zeker een punt, maar de foto laat in dit geval 'foute info' zien.. Lachen

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:41

Hij loopt idd heel erg op de voorhand, dus lekker voor overgangen rijden, tempowisselingen en schijnovergangen! Lachen

De laatste foto vind ik echt super! Uitvergroten en ophangen! Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:49

Kun je uitleggen wat je met schijnovergangen bedoelt? (want dat is even een nieuwe voor me?)
Bedoel je dan dat je tempo versnelt maar toch in dezelfde gang blijft?
En ja denk ook dat ik hem ga inlijsten.. Haha!

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:52

CtjeLief schreef:
Kun je uitleggen wat je met schijnovergangen bedoelt? (want dat is even een nieuwe voor me?)
Bedoel je dan dat je tempo versnelt maar toch in dezelfde gang blijft?
En ja denk ook dat ik hem ga inlijsten.. Haha!

Bijna terug in stap. (zit even te denken hoe je dat goed kan uitleggen)..

Je bent aan 't draven en je wilt een schijnovergang naar stap maken.Dan ga je rustiger draven bijna terug in stap.Daarna weer je normale tempo draven.Je kan ook gaan schakelen.Dat doe ik vaak in mijn lessen.Schakelen is (dat hebben ze mij geleert dan hoe dat in zn werk zit) van je normale tempo draven naar middendraf en weer terug naar je normale tempo.En dat aanhouden.Worden ze erg voorwaarts van.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:56

Heb even gegoogled, vond dit:
(bron: http://iloblog.anderspaardrijden.be/www ... me&post=12)

Citaat:
Schijnovergangen zijn oefeningen die het paard alert houden op de zit en beeninwerking van de ruiter…
Schijnovergangen versterken de achterhandswerking van het paard en de overdracht over de rug naar de nageeflijke mond…

maar het is meer..
het oefent de geleidelijkheid van een oefening, leert de ruiter voelen hoe het stuwmechanisme van de achterhand van het paard werkt…. leren voelen welk achterbeen als eerste afduwt…
Het leert de ruiter te voelen welk achterbeen de stuwing inzet !!!
Leren aanvoelen van de juiste beenzetting voor galop/contra/wissels en verruimingen van de gangen..

Een bijna_overgang versterkt ook de achterhandsfunctie en leert het paard mits de ruiter zijn aanleuning niet verliest door te strakke of te losse teugelvoering- zijn kracht over de rug en hals naar de aanleuning brengen—net als energie in de vorm van een regenboog—-van achterhandsstuwing naar de nagevende mond van het paard

Het leert de ruiter de voorwaartsactie via de zit en een opgericht lichaam aan—en niet met een bolle ingezakte rug met porrende benen…want daar maak je een paard dan weer een zwaar geheel van…

Actie—reactie , dat is de werking van deze oefeningen.
van stap naar bijna halt ….en weer stap…
——-denk aan inademen om een ballon op te blazen en bij het opnieuw voorwaarts brengen aan het inblazen van de lucht in de ballong
van draf naar bijna stap
galop verruimen, terugnemen via kleine halve ophouding en ZIT en weer verruimen—
——-denk net zoals een accordeon

Dit kan je door je training inlassen op willekeurige plaatsen !!
Zowel op rechte als gebogen lijnen

Je gedachten zijn ook een hulp en je weet nog half niet hoe !!!!

Gedachten geven signalen aan je lichaam en die vangt je paard op !!

Hoe langer je rijdt des te meer ga je merken dat je telepathisch gaat rijden !!!

Ik denk zeker dat ik hier wat aan heb, erg interessant, was hier nog niet echt bekend mee..!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:56

Je moet niet echt weer 'gewoon gaan draven'. Je moet echt wegrijden zodat het paard zijn achterhand echt goed moet gebruiken en er onder moet zetten.

Citaat:
Een schijnovergang is dat je terugrijdt 'alsof je een overgang gaat maken' maar dit niet doorzet, dus wel gewoon blijft draven/galloperen (vooral in draf is dit effectief).
Als je je paard van draf terug wil laten gaan naar stap, vlak voordat je bij de stap bent laat je hem weer wegdraven (dus niet helemaal terug gaan naar de stap, dan is het een echte overgang). Dit is een vrij pittige overgang en daardoor zal het paard echt zijn achterhand moeten gebruiken om weer naar voren te komen.

(even een quote want ik ben ook niet zo goed in uitleggen Lachen)