Voor de eerste keer op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelleke22

Voor de eerste keer op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 17:03

Wat ik me afvraag is dit, ik zie welleens topics op bokt met foto's en dan staat erbij:
1e keer dat er iemand op zit Clown

Nu rijd ik een pony in (heb er meerdere ingereden Knipoog ) en de eerste keer als ik erop stap houd iemand
de pony altijd kort vast en stap ik alleen met de persoon ernaast (goed vasthouden)

Op bokt zie ik topics waar ze gelijk losjes aan de longeerlijn lopen, nu mijn vraag

Is dit echt de eerste keer dat deze mensen op hun pony/paard zitten of zeggen ze dat alleen maar?

Saltoke

Re: Voor de eerste keer op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:05

Het kan best wel hoor;dat na een halfuurtje aan de hand,de longeerlijn kan ingezet worden.
Dit verschilt ook wel van paard tot paard,maar je ziet het best vaak.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:09

Soms is loslopen zelfs minder gevaarlijk dan aan de longe.. Ik heb weleens gezien dat iemand in de longe verstrikt raakte omdat het paard plotseling omdraaide en begon te bokken.

Als die bokkensprongen eruit moeten ben je veiliger zonder longe dan met Ja

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:09

Ik zelf ben nu ook bezig met mijn pony,
de eerste keer dat ik er op ging zitten had ik al flink wat gehangen, omdat hij heel zenuwachtig was bij het opstappen en veel moeite had met evenwicht bewaren, omdat mijn pony zoveel moeite had om zijn evenwicht te bewaren lieten we hem juist stappen, eerst liep mijn instructrice er wel naast, maar aangezien hij goed op de teugels reageerde ging hij een klein stukje van haar af, toen ik ging opstijgen voor de eerste keer stapte ik op toen ik al hing en hij al stapte, zo had hij er minder moeite mee en daardoor reed ik al meteen aan de longeerlijn.
Mijn pony was namelijk gewend om gekalmeerd te worden met een aai over de hals van mij en met de teugels gewoon af en toe een kneepje te geven.
DUs ik zat er wel de eerste keer zo op ja

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 17:10

dat gaat bij jullie dan best snel, eerste keer iemand op je rug en gelijk helemaal los of aan een slap touwtje, appart Knipoog

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:21

Ik doe het de eerste keer zeker niet aan een slap touwtje. Inderdaad zijn er al diverse minuten doorgebracht hangend over de rug van het paard.
Er op gaan zitten terwijl het dier al stapt ? Goh dat kan fout gaan, daarnaast zal hij toch moeten leren om je gewicht op te vangen als je nog aan een zijde van het paard bent.
Je kunt moeilijk straks altijd opstappen op een paard dat al wandelt. Hij moet stil staan, tot ik vraag of hij wil gaan.
Hij is dan wel gewend om dagelijks in een round-pen te lopen, en gehoorzaamd feilloos elk commando dat ik geef, binnen een halve ronde. De eerste keer dat ik er echt op ga zitten, zit hij aan een touw, en daaraan zit mijn man, die dit al veel vaker gedaan heeft.
In geval van verzet, wel aanstappen, maar wel met beleid.
Als ik dan die foto's zie van paarden die de derde keer onder het zadel zijn, al galloperend op de foto staan ? Ieder doet het op zijn manier natuurlijk, maar de derde keer al in galop is niet mijn manier.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:27

Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf. Mijn vriend maakt al 10 jaar paarden professioneel zadelmak. Hij weet wanneer hij erop kan en rijdt meteen los. Na twee weken longeren met hoofdstel, zadel en loshangende beugels, hangen en naast het paard springen, klimt hij er meestal wel op (uitzonderlijke gevallen daargelaten) en na een maand kunnen ze vaak alweer naar huis. Als ik zou vragen "moet ik hem even vasthouden" zal hij me wel raar aankijken denk ik Haha!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:46

ik ben zelf nu ook bezig een paard in te rijden, en zeer zekers te weten dat ik de eerste keer als ik erop zit nog niet los ga! dit is voor mij ook de eerste keer, dus doe alles lekker rustig aan, en ga pas een stap verder als ik zeker weet dat het paard én ik er klaar voor zijn Lachen ik heb vandaag voor het eerst gehangen, en heb een vast iemand die het paard voor me vasthoudt de eerste keren, en de keren erna longeert Lachen dit is iemand die zowel het paard als ik voor 100% vertrouwen, wat ik heel belangrijk vind. Als ik de eerste keer echt erop ga zitten, heeft die man hem ook vast, stappen we een paar rondjes, en stap ik weer af (als alles goed gaat) Ik lees hier iemand die de eerste keer erop zitten al een half uur stapt? dit vind ik persoonlijk veeel te lang..het hangen heb ik ook maar 2 rondjes gedaan, toen afgestapt en uitgestapt, op de poetsplaats nog een keer voet in de beugel gezet en afgezet, en toen weer terug op de grond. je kan denk ik beter de eerste keren korte sessies doen, stoppen als ze braaf zijn, lijkt mij beter te werken..goed is goed..je kan beter korte sessies vaker herhalen dan lange sessies doen, daar leren ze naar mijn mening meer van..
wat git zegt over de 3e keer erop galopperen vind ik ook veel te vroeg, ik wil zelf wel morgen wss al rechtop gaan zitten (als rondje hangen goed gaat), maar dan gewoon 2 rondjes zo stappen en dan stoppen. dit minstens een paar keer herhalen, dan pas aan de longeerlijn, eerst een keer stappen, draf komt de keer daarna wel Lachen

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:42

wij doen altijd longeren met zadel en hoofdstel en beugels los dan erop hangen, als iemand het paard vasthoud (stilstaand en stappend ) en als dat goed gaat stilstaan en been erover even op gemak stellen en stappen en zo steeds iets losser en soepeler Knipoog ik mag mijn benen ook nog niet in de beugels doen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:30

Ik ga niet gelijk de eerste keer los in de bak. Ik longeer eerst tot ie een rustige indruk op mij maakt. Dan geeft iemand me een voetje, ga ik hangen en stappen we een paar rondjes. Dan ga ik zitten en afhankelijk van of het paar gespannen voelt gaan we eerst een klein kort rondje om de longeur heenstappen of gelijk draven. Als ie gespannen voelt probeer ik dat af te laten vloeien door gelijk te gaan draven. Dan wat overgangetjes van stap naar draf en weer terug. Keertje halthouden en weer wegstappen. Veel op stem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:58

Het ligt er helemaal aan wat voor soort pony of paard het is, in welke mate hij opgevoed en ''handtam'' is en hoe goed hij alles op pakt.

De pony die ik nu aant inrijden ben, is vanaf veulen af aan iedere dag in de hand geweest, ik ben toen ik er voor de eerste keer op ging zitten (nadat ik haar zadelmak had gemaakt) ook maar gelijk even naar buiten geweest (met mijn vader die het halstertouw vast had, wat na 5 min dus niet meer nodig was) kijken hoe ze reageerd op verkeer enzo, nou het ging werkelijk perfect! Beter als met mijn eigen pony van 9 jaar die al lang is ingereden..
Voorbereidend werk heb ik natuurlijk ook gedaan, naast zadelmak maken ook vaak aan de longe geoefend met tuig op en zo maar nooit lang in 1 periode blijven steken..

Ik heb echter ook al op een ander net ingereden paardje gereden en dat was me echt een wereld van verschil! Zij had ook al een paar keer iemand op de rug gegaan maar na een weddeschap ben ik wel diegene geweest die met haar de eerste keer naar buiten ging! Benen en stem waren niet van toepassing, dat zorgde voor een schrikreactie. Maar na de 3e keer ging het al super en was die angst helemaal weg.

Kortom, men moet veel aandacht besteden aan de vlakken die ze nog niet vertrouwen en die andere dingen die vanaf het begin al goed zitten hoeven in mijn ogen ook niet meer zo delicaat worden behandeld.
Je gaat testen waar ze moeite of juist geen moeite mee hebben.. Dat waar ze geen moeite mee hebben herhaal je soms nog eens om te kijken of er geen verandering is opgetreden. Dingen waar ze moeite mee hebben blijf je consequent oefenen.
Hetzelfde dus met iemand op de rug, ik bedoel als hij het tuig verdraagt en al aan de longe heeft gewerkt een paar keer, waarom zou je dan niet eens testen of een ruiter er ook op kan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:01

Zodra ik de eerste keer erop zit (daarvoor heb ik wel een paar keer gehangen, en gelongeerd met zadel, hoofdstel, beugels los ed) Laat ik mijn helper het paard eerst een paar keer een klein rondje om hem heen draaien. Dit omdat veel paarden vaak wat moeilijk tot lopen te bewegen zijn. Zodra dat gelukt is, drijft de longeur het paard voorwaarts en gaan we, zo mogelijk, gewoon draven aan de longeerlijn. Ik doe niks, de longeur doet het werk. We draven, omdat dat over het algemeen de makkelijkste gang voor het paard is. Galopperen is vaak qua evenwicht erg moeilijk, en verhoogt de kans op "springgalopjes". We stappen eerst niet, omdat we ze graag lekker voorwaarts houden. ZOlang het paard voorwaarts loopt, zal het zich daar op concentreren, zeker met mijn vreemde gewicht op zijn rug. Pas als ze braaf draven, gaan we (dat wil zeggen: de longeur) overgangen naar stap en weer terug naar draf maken. Dit doen we op beide kanten twee of drie keer (afhankelijk van het paard, een paard wat wat springerig is zijn we wat langer mee bezig dan een superbraaf paard), en dan stoppen we er mee. Even paar keer half op en af stappen, en uiteraard constant belonen belonen belonen en belonen Knipoog

De eerste keer ga ik zeker niet los. Dat zou namelijk betekenen dat ik zou moeten sturen en gas geven en remmen, en dat kent het paard nog niet. Zodra het paard die linken een beetje begint te leggen, icm mijn stemhulp, halen we de longe er af en rijden we los, meestal met de longeur nog in het midden van de bak om zo nodig even te assisteren. Maar we houden dus wel een gewone longeerafstand aan.

Het zou dus prima kunnen dat de mensen op de foto's er inderdaad voor de eerste keer op zitten!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:59

Lara_Silver schreef:
Hetzelfde dus met iemand op de rug, ik bedoel als hij het tuig verdraagt en al aan de longe heeft gewerkt een paar keer, waarom zou je dan niet eens testen of een ruiter er ook op kan?

Tja, aan de ene kant kan ik dit begrijpen en het is ook de meest gangbare manier van inrijden.
Wat mij alleen tegenstaat hieraan - ben zelf ook druk met de voorbereidingen bezig - is dat je op de rug van het paard gaat zitten, bovenop de spieren met 75 kg (in mijn geval met kleding en zadel) terwijl die spieren nog niet of amper getraind zijn.

Mijn ruin heb ik van maart tot mei om de dag gelongeeerd eerst 20 min. en toen 30 min. Toen is ie helaas ziek geworden (koliek gehad) en toen heb ik hem de tijd gegeven om weer aan te sterken. We waren bijna zover en ik zag echt het verschil in gebruik vd rugspieren en hij zou het nu ook wel weer kunnen, maar eerst wil ik hem zeker nog een maand of 1,5 tot 2 (ben nu weer een maand met de longe bezig om de dag) met Pessoa trainen om al wat meer de rug te trainen enzo om daarna pas er op te gaan zitten.
Mijn opbouw is: longe met alleen kaptoom, dan met singeltje erbij, dan Pessoa eraan, toen het bitje (met kopstuk en keelriem natuurlijk) onder het kaptoom, dan hoofdstel om en longeerlijn aan neusriem en bit (om niet in de mond in te werken van 1 zijde), dan met zadel oefenen, dan langzaam beugels los en dan er eens op gaan hangen en als dat goed gaat er op.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:01

iedereen doet het op zijn eigen manier, waarom denk je dat alles hetzelfde moet gaan zoals jij dat doet?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:02

ELpatcho schreef:
iedereen doet het op zijn eigen manier, waarom denk je dat alles hetzelfde moet gaan zoals jij dat doet?

Dat bedoel ik ook niet, ik geef alleen aan hoe ik het doe en waarom ik denk dat het beter is om je langer voor te bereiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:04

Bij de eerste keer altijd aan de lijn, kort vasthouden gaat echt niet voorkomen dat hij schrikt of de benen neemt. Het belangrijkste bij het zadelmak maken is de persoon aan de grond, hij moet weten wat hij moet doen als het paard wel schrikt of dreigt de benen te nemen, maar als hij niets doet moet hij toch echt op zijn eigen benen leren staan en lopen. Ook bij de eerste keer. Kort vasthouden en goedvasthouden geven het paard het vertrouwen niet dat hij toch eigenlijk verdient.

Te lange voorbereiding naar de eerste keer ruiter in het zadel kan tegen je gaan werken, als je teveel conditie kweekt en het paard zich gaat vervelen. Soms is het beter om ze in het begin te overbluffen...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:09

dat denk ik ook.. ik had het ook vooral tegen TS Knipoog

wij hadden het beestje al vanaf 1 jaar, veel mee gedaan enz en toen ik er toen ze 3 was opstapte (in het bos) was er helemaal niks aan de hand aangezien ze van alles gewend was (lees tuig, mee lopen, stemhulpen enz.) dat mam 5 minuutjes heeft vast gehouden en daarna durfde we het allang los aan.

bij haar was dus de eerste keer los in het bos, heel anders dan vele mensen (maar is het daarom fout? ) er rijden nou 2 jonge leuke meisjes op en het is een super brave kinderpony (van 4 jaar! )

zo kan ik nog wel veel voorbeelden noemen, ik bedoel maar iedereen doet het anders, ik ben bijvoorbeeld tegen het longeren van een jong paard! zo slecht en zo belastend, een jong paard kan je in mijn ogen zo veel mogelijk rechte stukken laten lopen, kan het paard mooi belans leren vinden, vandaar dat ik ook zeer veel met jonge paarden buiten rij, zodra ze de rem snappen ben ik de bak uit! wat je krijgt zijn super makke 4 jarige, verkeersmak, buitenritmak, mooi in balans enz.

ieder zijn eige manier!

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:14

het licht er echt aan wat voor paard je hebt.
ik had een pony die beleerd werd die kon al meteen aan de longe
en pas was ik bezig een anderen pony te beleren en die moest egt aan de hand gestapt worden anders begon die te draaien in de longe . Tong uitsteken
dus het kan wel gewoon de eerste keer zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:30

't Is behoorlijk verschillend van paard tot paard. Ik ben ook regelmatig gewoon alleen geweest met zadelmak maken, en dan zitten ze dus uberhaupt niet aan de lijn, de eerste keer dat ik erop ga. Wel zorgde ik altijd voor een goede voorbereiding en een goede accommodatie. Een eerste keer erop doe ik bij voorkeur in de roundpenn, waar ik ook het voorbereidende werk doe. Het gaat allemaal zo spelenderwijs dat de stap naar er op gaan zitten dan niet zo heel groot is.

Ik heb 'r echter ook wel gehad waarbij het alleen echt niet gelukt was, waarbij hulp vanaf de grond noodzakelijk was, en waarbij de eerste keer erop ook echt alleen maar even zitten was, en dan weer eraf. Elk paard heeft z'n eigen tempo. Als bij het opstappen al teveel spanning opgebouwd wordt, dan ga je niet nog een stap verder.

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:00

Ja het is wel echt verschillend per paard ja maar gelijk los is dan wel gelijk een grote stap en knap dat dat zo goed gaat Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:21

Ik ben het helemaal eens met Cassidy, de persoon aan de grond is ontzettend belangrijk. Zelf heb ik als grondpersoon de staleigenaar gestrikt, waar het paard al vanaf veulen staat. Het paard vertrouwt die man voor 100%, en weet heel duidelijk wat ze kan maken (vrij weinig Tong uitsteken ) en ik vertrouw hem ook voor 100%. Dit vond ik heel belangrijk omdat het de eerste keer is dat ik een paard inrijd, ik ben hem ook hartstikke dankbaar Lachen
ook wat je zegt over niet te lang voorbereiden voor je er voor het eerst opgaat ben ik het mee eens. het lijkt me veel belangrijker dat je de eerste keren korte sessies doet, dan belast je de rug niet teveel én het blijft interessant en leuk voor het paard, gewoon stoppen als hij/zij het braaf doet. zo doe ik het althans.. wat ik me wel afvraag is wanneer je nu het beste voor het eerst kunt gaan draven..ik heb nu 2 keer gehangen en 1 keer rechtop gezeten, dit was maar een paar stappen omdat ze het vreemd vond met mij erop te stappen. hoe zouden jullie het nu verder aanpakken? volgende keer meteen aan de longe en draven? dus grote volte? of eerst nog aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:29

Eerste keer draven zou ik zeker NIET aan de hand doen, maar gewoon aan de longe. Grote kans dat de eerste passen wat uit balans zijn en je grondwerker dus of wat meegesleurd wordt of het paard om zich heen gaat trekken, waardoor zowel paard als ruiter in grotere onbalans gebracht worden en er mogelijk een paniekreactie ontstaat.
Gewoon aan de longe dus. Touw of beugelriem om de hals die de ruiter vast kan houden om vooral NIET aan het hoofd te komen bij die eerste drafpassen, en je zal zien dat dat genieten wordt! Veel succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:40

oke bedankt! en als ze nou vanzelf aanspringt in galop of hard wil, gewoon laten galopperen? (beugelriem doe ik idd) ik zou zowieso niet zelf proberen terug te nemen, ik bedoel de longeerder he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:36

Ligt eraan waarom ze aangaloppeerd. Als dat uit paniek is dan zsm terugnemen door circel te verkleinen. Maar als het uit onbalans is dan laat ik even rustig lopen tot de balans hervonden is en dan neem ik op stem terug, dus zelf, en niet de longeur.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:40

kan best. mijn paard wou ik voor de 1ste keer ostappen toen hield mn vriend hem vast ging niet gied. 2 dagen later was ik alleen op stal had hem gelongeerd heb capopgezetn en ben opgestapt en ermee weggereden. weken erna (reed 1 x in de week) ree ik gewoon alleen op stal of in het bos.