jong paard pakt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

git

jong paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:07

Voor zover ik weet is er voor mij niemand met dit paard bezig geweest.
Ik weet best wat ik doe, en heb al meer paarden ingeleerd.
Op zich gaat het heel erg goed, maar mijn paard pakt het bit vast en steekt dan ineens zijn hoofd naar voren. Hij doet dit bij losse teugel, maar ook bij aangenomen teugel. Hoewel hij niet ingereden is ( heb er nu 6 keer opgezeten) en ik nooit wat gedaan heb met een bit in, is hij keihard in zijn mond ( zo voelt het aan) toch is hij in sommige bochten superlicht te sturen.
Hij heeft een gewoon gebroken bitje, en ik rij met soepele ontspannen hand.
Het dier is nog niet zo lang in mijn bezit, en ik weet niet of hij op een vorig adres misschien al eens " geprobeert" is en daarbij wat heeft meegemaakt ? Dit is voor mij ook niet meer te achterhalen.
Ik zit er nu aan te denken om hem in te leren met een hackamore met korte scharen, wat denken jullie ?

Animalcare

Re: jong paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:43

Hey dat kan best ik bedoel er zijn genoeg mensen die het paard wel proberen, en het gaat fout en dan verkopen ze hem maar.

Maar probeer eens een lepelbit!!!!!!!!!

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 16:45

Ik heb op dit moment ook nog een rolletjes bit liggen, zo'n d-trens met van die koperen rolletjes, is dat ook wat, of is een lepelbit aan te bevelen ?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:51

Bel alsjeblieft eerst een goede paardentandarts. Soms schrik je ontzettend van hoe een gebit eruit ziet. Haken, wolfstandjes en doppen die blijven zitten kunnen voor heel veel pijn in de mond zorgen. Laat je paard nakijken door een deskundige voordat je wat voor bit dan ook gaat proberen. Laat je even weten hoe het gaat?

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:03

Het kan ook zo zijn dat hij last heeft van zijn wisselende tandjes !!!!!!!!!!!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:40

Ik denk ook dat het paard nogal last van zijn gebit heeft. Probeer het anders eens een keer bitloos, en kijk of hij het dan nog doet.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:28

Ik zou absoluut niet met een hackamore verder gaan. Laat z'n gebit eerst controleren, en neem dan evt. les dan kan diegene jouw tips geven over het rijden, misschien doe je het zelf verkeerd?
En rolletjesbitten helpen ook niet, die kunnen ze ook nog vastpakken.

sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:18

Laat je paard zijn gebit controleren. En laat evt iemand kijken/ voelen of er niet een blokkade in de hals zit, dat kunnen ze namelijk ook zo uitten.
Wanneer ze aan het wisellen zijn kunnen ze last hebben van een hoge neusriem, probeer dan eens een lage neusriem!

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 22:20

Hij is pas gecontroleerd, ongeveer eind juni.
Hij wisselt op dit moment niet. Haken enz zijn ook niet aanwezig.
Blokkade in de hals, soms loopt hij erg mooi rond, maar zodra ik de teugel aanraak in de richting die hij niet inwil, geeft hij dus protest in de vorm van bit vastpakken en proberen zijn wil door te drukken.
Ik doe vast iets fout, maar weet nog niet wat.
Dit paard was ook niet op normale manier te longeren. Dat ging gewoon niet. maar los in de round pen gaat geweldig. Hij is erg slim.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:23

gewoon bitloos voorlopig?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:43

doe eerst een tweede teugel aan de neusriem, en rij eerst daar mee, en dan langzaam de teugel van het bit er bij, ik denkt dat je paard het bit nog niet accepteert en daardoor trekken ze ook vaak aan je teugel, en daardoor kom je aan de buitenkant te zitten en gaat hij naar de ander kant om je gewicht te volgen.(voelt aan alsof hij heel hart stug is).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:56

Gewoon doorrijden, hoort er allemaal bij, bij die jonkies. laat even de tandarts komen en als hij geen last van zijn gebit heeft gewoon even doorpakken als hij het doet, dan ben je er zo vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:42

Alsjeblieft geen lepelbit gebruiken en ook niet "gewoon doorrijden" (hoort erbij? Boos! ).

Lees op http://www.bitloos.nl het artikel "Zin en onzin over bitten" eens. Wellicht word je dan duidelijk wat er bij jouw paard aan de hand kan zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:13

joviban, ik heb er ondertussen schat ik zo een kleine 300 zadelmak gemaakt en beleerd, geloof me is even een fase. ALLE jonkies, hoe braaf dan ook, hebben allemaal een moment dat ze truukjes uit gaan proberen. Gewoon doorrijden is dan het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:40

Dat is hoe jij het ziet en ervaart Kiwiko.

Dat geeft imo maar weer aan dat je paarden kunt leren zich niet meer tegen pijn en ongemak te verzetten c.q. hier geen uiting meer aan te geven, en zich dus maar over te geven.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 11:45

Ik heb vandaag een stukje gereden met een hackamore met korte scharen. De teugel heb ik zoveel mogelijk los gelaten. Bij het sturen ging het al wel een stuk makkelijker ( hij leert in tussentijd ook de zit en beenhulpen snappen) maar toch wil hij soms zijn eigen ding doen, en heeft hij geen zin om juist die kant in te gaan die ik wel in wil, maar hij niet.
Ook met hackamore deed hij dit, zij het minder. Op het eind van het rijden ( half uurtje) had hij het door.
Ook stapte hij nu beter door. Zal dus toch de tandarts nog maar een keer laten komen, er kan dan misschien ook in korte tijd nog wel wat verandert zijn in zijn mond.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:49

KiWiKo schreef:
joviban, ik heb er ondertussen schat ik zo een kleine 300 zadelmak gemaakt en beleerd, geloof me is even een fase. ALLE jonkies, hoe braaf dan ook, hebben allemaal een moment dat ze truukjes uit gaan proberen. Gewoon doorrijden is dan het beste

Dit vind ik ook. Ik heb ook een jong paard, ze accepteren het bit nog niet helemaal, gaan dingen uitproberen om eronder uit te komen.
Gewoon blijven been geven en vasthouden. Ze merken opgegeven moment wel dat dit ook niet prettig is.. Of je laat in 1 keer de teugels los, dat ze helemaal niets meer hebben om op te ''hangen''
Is het ook zo over. Ik ben ook van mening dat je gewoon moet ''doorpakken''. Ze wennen er wel aan, bij de 1 duurt het alleen iets langer! Als zn gebit oke is dan kan kan het ook niet zijn dat hij pijn heeft in zn mond. Met bitloos rijden los je het probleem niet op, dan stel je hem uit. Je kan dan niet meer met bit gaan rijden later, omdat hij het dan ook niet snapt.
Ik zou gewoon doorrijden, respect houden en rustig oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:00

Pop schreef:
Als zn gebit oke is dan kan kan het ook niet zijn dat hij pijn heeft in zn mond. Met bitloos rijden los je het probleem niet op, dan stel je hem uit. Je kan dan niet meer met bit gaan rijden later, omdat hij het dan ook niet snapt.
Ik zou gewoon doorrijden, respect houden en rustig oplossen.

Naast dat ik me ook in jouw gedachtengang niet kan vinden, is dit absoluut een misvatting.

Een mond bestaat uit meer dan het gebit. Denk aan de tong (en héle belangrijke!), de lengte van de mondspleet, de vorm/dikte van het wangslijmvlies, vorm/diepte van de kaken, en de lagen. Speelt allemaal een rol bij het wel/niet kunnen aannemen van een bit (en soort bit).

Je kunt een paard prima op latere leeftijd aan een bit leren wennen, mits de mond (met name de tong) dit dus toelaat.

Nogmaals, lees de betreffende pagina die ik eerder gaf. Zeker de moeite waard om je eens in te verdiepen. Knipoog

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 12:06

Ik heb inderdaad die pagina eens binnenstebuiten gekeerd. Erg interessant. Ik probeer mijn andere paarden in de regel ook bitloos te rijden, maar leer ze om een of andere reden wel altijd met bit in. Nog een overblijfsel uit vroegere tijden denk ik.
Hackamore korte schaar, geeft bij ontspannen teugel helemaal geen druk, en is netjes breed zodat het paard geen last heeft van zijn hoofdstel. Ik kijk dit eens een weekje aan, en ben benieuwd. Mag natuurlijk ook niet gelijk een wonder verwachten, zeker gezien dit paard nog maar een week onder de man is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:01

Natuurlijk is of kan het een fase zijn, maar probeer een dubbel gebroken bitje eens, dit is vaak zachter en pakken ze minder snel vast

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:07

KiWiKo schreef:

Je hebt absoluut gelijk..
Ook ik beleer jonge paarden voor mijn vak. En er komt bij allemaal idd een periode dat ze gaan proberen hoe onder het werk uit te komen..
Gewoon door rijden, niet teveel hand... en vooral soepel zijn in de hand.. en niet te vergeten voorwaarts rijden..

Wat even ook nog kan doen, is je teugel vast maken aan de neusriem (en het bit) zodat de inwerking iets minder is.. erg handig als je paard aan het wisselen iod is..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:41

Past het bit uberhaupt wel? Als het bit past heb ik nooit mee gemaakt dat jonge paarden gaan vast pakken. Alles wat het wel deed had een slecht passend bit of zadel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:58

WinBinChes schreef:
Past het bit uberhaupt wel? Als het bit past heb ik nooit mee gemaakt dat jonge paarden gaan vast pakken. Alles wat het wel deed had een slecht passend bit of zadel.

Ik heb ook niet het idee dat ie het vast pakt, maar eerder dat ie gewoon doet alsof hij het niet snapt.. wat natuurlijk ook niet gek is voor een jong paard.
Tenminste, zo klinkt het mij in de oren..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:59

Gewoon doen dat ie het niet snapt bestaat in paardentaal. Of hij snapt het of niet. Ga nu eerst kijken wat het precies is wat hij doet en waar het vandaan komt.

Daarbij ook kijken of het bit wel past. elke paarden mond is anders. Dus ook elke paarden mond moet een ander bitje

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:01

femmefatale1 schreef:
WinBinChes schreef:

Ik heb ook niet het idee dat ie het vast pakt, maar eerder dat ie gewoon doet alsof hij het niet snapt.. wat natuurlijk ook niet gek is voor een jong paard.
Tenminste, zo klinkt het mij in de oren..