Paard blijft maar bokken met buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Paard blijft maar bokken met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:56

Altijd als ik met mn paard een buitenrit maak gaat het in de stap altijd heel goed. Tot dat ik begin te draven dan begint het bokken al, het is zeker weten uit blijdschap want medische problemen spelen er niet. Hij is gewoon blij dat hij ff buiten kan rennen. Hierna bokt hij niet meer bij het draven maar zodra ik een galopje doe begint het weer en niet een klein beetje hij gaat helemaal los. En dat elke keer als ik aan gallopeer. Totdat we terug gaan en hij een beetje moe is en ik doe dan een galopje is het over.

Iemand tips waarmee ik dit een beetje kan afleren? Hij krijgt wel genoeg beweging want hij staat de hele dag in de bak en kan gewoon lekker gek doen en rennen. Van te voren longeren helpt ook niet.

xsimone

Re: Paard blijft maar bokken met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:59

ik denk niet echt dat er iets tegen is om het afteleren! Knipoog
Ik denk gewoon dat hij een beetje jolig word van het feit dat hij een lekker buitenritje mag maken! Tong uitsteken

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:04

brittje88 schreef:
Altijd als ik met mn paard een buitenrit maak gaat het in de stap altijd heel goed. Tot dat ik begin te draven dan begint het bokken al, het is zeker weten uit blijdschap want medische problemen spelen er niet. Hij is gewoon blij dat hij ff buiten kan rennen. Hierna bokt hij niet meer bij het draven maar zodra ik een galopje doe begint het weer en niet een klein beetje hij gaat helemaal los. En dat elke keer als ik aan gallopeer. Totdat we terug gaan en hij een beetje moe is en ik doe dan een galopje is het over.

Iemand tips waarmee ik dit een beetje kan afleren? Hij krijgt wel genoeg beweging want hij staat de hele dag in de bak en kan gewoon lekker gek doen en rennen. Van te voren longeren helpt ook niet.

Eerst even kwalitatief goed longeren in de bak voordat je erop stapt. Mogelijk is hij dan zijn eerste frisheid kwijt .

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:06

zoals er al stond in mn bericht van te voren longeren helpt niet, het is ook geen kwestie van te veel energie.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:07

xsimone schreef:
Ik denk gewoon dat hij een beetje jolig word van het feit dat hij een lekker buitenritje mag maken! Tong uitsteken

haha, ja dat denk ik dus ook.
Het is alleen niet zo leuk voor mn rug Tong uitsteken

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:10

En je weet zeker dat het zadel goed past?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:16

Heb je het ook met andere paarden?
want mijn paard is in zijn 1tje of voorop of midden in de groep braaf met buitenrijden, maar zodra ze achteraan loopt kan ze bokken geven, wat je bijna niet kunt uitzitten. En mijn zadel past ook goed, geen medische redenen, en frisheid kan het ook niet zijn omdat madame 24 uur per dag op de wei staat, en genoeg beweging heeft. Ik volg dit even~!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:18

IERTJE7 schreef:
Heb je het ook met andere paarden?
want mijn paard is in zijn 1tje of voorop of midden in de groep braaf met buitenrijden, maar zodra ze achteraan loopt kan ze bokken geven, wat je bijna niet kunt uitzitten. En mijn zadel past ook goed, geen medische redenen, en frisheid kan het ook niet zijn omdat madame 24 uur per dag op de wei staat, en genoeg beweging heeft. Ik volg dit even~!

Mijn paard kan niet zonder zn vriendje weg dus we zijn altijd met zn tweeen. Het maak niet uit of ik voorop zit of achterop. Het lijkt er vaak op dat als ik achterop zit het alleen maar erger word.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:21

linky schreef:
En je weet zeker dat het zadel goed past?

Zadel past goed, in de bak is het namelijk ook niet zo'n probleem. Dan heeft hij ook wel eens een dolletje maar echt niet elke keer dat ik rij, geen 10 keer en helemaal niet zoveel achter elkaar. Dan is het soms een bokje als ik aan galoppeer dan is het klaar.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:09

Ik heb dit probleem ook. Op de heen weg gaat het goed, maar op de terug weg gaat hij helemaal los, echt hele hoge bokken, en zelfs met zijn voorbenen uitstreken. Dit is duidelijk ook vreugde, maar wel lastig. Het lijkt er bij mijn paard op dat als hij achter een andere aan zit dat hij het nog meer doet (aangezien hij dan het ander paard harder zit gaan), maar ook alleen doet hij het. Ik heb de afgelopen tijd daardoor veel buiten gereden zodat het meer 'gewoon' werd om op de terugweg ook een galopje te nemen. Dat hielp bij mij wel. Verder volg ik dit topic even want ik zou graag ook van het probleem af willen zijn.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:12

xsimone schreef:

idd

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:15

maak je vaak buitenritten ?
lijkt me idd dat hij erg blij is om een buitenrit te mogen maken.
als je het af wil leren ( als het echt vreugde is )
wt vaker buitenrijden, dan is het nog steeds leuk maar ook niet meer zo súper speciaal.

succes ermee iig Knipoog

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:16

tja.... niet meer buiten rijden is natuurlijk ook geen optie... k weet t ook niet... veel suc6 met t vinden van n oplossing! Haha! Haha! Haha! Haha!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:21

Mijn paard doet dit soms ook met aangaloperen buiten (als ie heeeel vrolijk is). Ik neem hem dan terug op het moment dat ik het aan voel komen en galopeer opnieuw aan tot hij niet meer bokt tijdens het aanspringen. Hij zal best vrolijk zijn, maar ik wil gewoon dat ie zich gedraagt als ik erop zit.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:49

Moli schreef:
Ik heb dit probleem ook. Op de heen weg gaat het goed, maar op de terug weg gaat hij helemaal los, echt hele hoge bokken, en zelfs met zijn voorbenen uitstreken. Dit is duidelijk ook vreugde, maar wel lastig. Het lijkt er bij mijn paard op dat als hij achter een andere aan zit dat hij het nog meer doet (aangezien hij dan het ander paard harder zit gaan), maar ook alleen doet hij het. Ik heb de afgelopen tijd daardoor veel buiten gereden zodat het meer 'gewoon' werd om op de terugweg ook een galopje te nemen. Dat hielp bij mij wel. Verder volg ik dit topic even want ik zou graag ook van het probleem af willen zijn.

het is bij mij juist op de heen weg op de terug weg gaat het pas op het laatst goed

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:50

Hoe vaak ga je naar buiten met je paard?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:54

LisaB schreef:
Mijn paard doet dit soms ook met aangaloperen buiten (als ie heeeel vrolijk is). Ik neem hem dan terug op het moment dat ik het aan voel komen en galopeer opnieuw aan tot hij niet meer bokt tijdens het aanspringen. Hij zal best vrolijk zijn, maar ik wil gewoon dat ie zich gedraagt als ik erop zit.

dat wil ik zeker ook soms een bokje vind ik echt niet erg. Maar hij doet het wel heel overdreven. Er zou ook echt alleen een echte ervaren ruiter mee naar buiten kunnen want het is echt niet normaal.
Ik voel het ook wel aankomen maar ik moet hem juist de hele tijd inhouden. want als ik hem even laat gaan word hij al druk en begint hij. Daarom hou ik hem veel in. Als ik voel dat hij gaat bokken hou ik hem ook al in maar je verkomt gewoon niet dat hij niet gaat bokken.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:01

Apple schreef:
Hoe vaak ga je naar buiten met je paard?

Nou ik zit met het probleem dat hij niet zonder mn welsh naar buiten kan. Dat probleem kan gewoon niet veranderd worden dus dan moet ik regelen dat er iemand mee gaat op mn welsh. Vaak is deze mogenlijkheid er niet. Maar het is niet zo dat hij nooit buiten komt het zal niet elke week zijn maar elke maand komt hij toch wel een paar keer buiten. Deze zomervakantie is hij heel veel buiten geweest omdat ik dan altijd wel iemand kan regelen. Maar toch blijft hij het doen. De route is ook helemaal niet nieuw want ze komen al zolang daar.
Denk toch dat er vrijweinig aan valt te doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:08

Elke maand naar buiten kan voor hem wat weinig zijn. Probeer eens of je gewoon 2 weken lang elke dag naar buiten kunt gaan, eens kijken of hij het dan nog zo grappig vind Haha!.

Paar keer verrassen, andere route, niet galopperen of juist heel lang (langer dan normaal).
Daarna onderhouden door minimaal 1 keer per week naar buiten te gaan.

Je zegt dat hij niet alleen naar buiten kan en erg steunt op de Welsh. Kan hij ook met andere paarden naar buiten?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 22:11

Apple schreef:
Elke maand naar buiten kan voor hem wat weinig zijn. Probeer eens of je gewoon 2 weken lang elke dag naar buiten kunt gaan, eens kijken of hij het dan nog zo grappig vind Haha!.

Paar keer verrassen, andere route, niet galopperen of juist heel lang (langer dan normaal).
Daarna onderhouden door minimaal 1 keer per week naar buiten te gaan.

Je zegt dat hij niet alleen naar buiten kan en erg steunt op de Welsh. Kan hij ook met andere paarden naar buiten?

de vakantie is bijna voorbij dus de 2 weken lang gaat niet werken. Ik ben deze zomervakantie ook een paar keer achter elkaar naar buiten geweest geen twee weken maar wel heel veel. Ik zag het toen nou ook niet echt minder worden.

Ik sta met mn paard in rotterdam dus ik kan ook niet zoveel verschillende routes nemen. Was wel van plan om binnekort is een andere route te vinden maar er is zo weinig bos en park hier dus zoveel mogenlijkheid is er niet. En ik kan niet weg met de trailer.

We hebben een prive landje met alleen onze paarden dus er zijn ook geen andere paarden in de buurt en ze steunen allebij heel erg op elkaar ze staan al 8 jaar bij elkaar. Als je met de 1 weg gaat word de ander helemaal gek en waarmee je weg gaat word ook gek.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:21

Je wilt tips waarmee je hem dit kunt afleren. Nu krijg je een lading tips, maar dit zijn allemaal tips waar je niets mee wilt doen.

Tsja, wen er dan maar aan dat als je paard eens in de maand een vaste buitenrit maakt dat er dan goed gebokt gaat worden. Goed leren die bokken uitzitten is dan mn tip.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 10:06

Apple schreef:
Je wilt tips waarmee je hem dit kunt afleren. Nu krijg je een lading tips, maar dit zijn allemaal tips waar je niets mee wilt doen.

Tsja, wen er dan maar aan dat als je paard eens in de maand een vaste buitenrit maakt dat er dan goed gebokt gaat worden. Goed leren die bokken uitzitten is dan mn tip.

Ik kan niet zoveel met deze tips en het is niet dat hij maar 1 keer per maand buiten kwam want ik zei een paar keer per maand alleen niet altijd elke week. Maar ik heb via pb al een tip gekregen om met een martingaal te gaan proberen rijden misschien dat dat helpt.
Ik zocht ook meer naar een tip met rijden niet met meer rijden.
Was ook al bang dat ik geen oplossing zou vinden hier, maarja kon het proberen.
Maar die bokken uit zitten kan ik wel hoor, ben der gelukkig nog geen één keer afgevallen. Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:23

En hoe gaat een martingaal helpen om de bokken te voorkomen? Behalve dan dat je daardoor als ruiter voor je een mooi riempje hebt om je aan vast te houden Haha! Haha!.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:23

Apple schreef:
En hoe gaat een martingaal helpen om de bokken te voorkomen? Behalve dan dat je daardoor als ruiter voor je een mooi riempje hebt om je aan vast te houden Haha! Haha!.

haha, ja dat snap ik eigenlijk ook nog niet helemaal. Maar dan kan hij in ieder geval zn hoofd niet zover omhoog gooien. Ga het gewoon proberen misschien helpt het misschien ook wel niet.
eergister was ik een buitenrit aan het doen en we kwam 3 andere paarden tegen. Toen ze voorbij waren keek hij nog een keer om en begon gewoon te steigeren.
Tis gewoon echt een dondersteen en ik denk niet dat ik dat er nog uit krijg.
Maar eerlijk gezegt ik rij al zo'n 15 jaar en ik heb nog nooit hulpteugels gebruikt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:25

het enige wat je kan doen is pas galopperen als je gelijk een goed pad heb, zodat je gelijk goed gas kan geven